De Turkse designer Murat Günak, bekend van oa de IROC Concept, is bezig met een eigen auto. Het wordt een “politiek correct” model en dan weten we allemaal waar het over gaat: groen! Wat dat betreft volgt hij design-collega Henrik Fisker, die onlangs zijn hybride sportsedan toonde. Volgens de laatste berichten gaat het bij Murat om een hybride coupé…
De 50-jarige Murat vertrok begin dit jaar bij Volkswagen, waar hij vervangen werd door da Silva. Hij is nu met zijn eigen bedijf Mindset bezig met een echte lifestyle auto. Er werken inmiddels 8 mensen aan het eerste model; de Mindset1. In 2008 moet het eerste prototype op de weg rijden, waarna reeds in 2009 de productie moet starten.
De Mindset1 moet een voorbeeld zijn van een nieuw mobiliteitsconcept, de auto een lichtgewicht worden (730 kilo incl aluminum spaceframe) met een emotionele maar serieuze uitstraling. De krachtbron is een 95 pk elektromotor die de voorwielen zal aandrijven, een kleine extra benzinemotor (24 pk) zal dienst doen op de achterwielen. Hierdoor moet de Mindset 1 een topsnelheid van 140 km/u kunnen halen, de sprint van 0 naar 100 km/u moet in zes seconden mogelijk zijn (bron: automobilrevue.ch).
Met dank aan “the duke” voor de tip!
mark zegt
klinkt veelbelovend, maar wat word het geschatte benzineverbruik en wat word de actieradius?
Juppe zegt
Kijk, dat klinkt interressant. Hopelijk een mooi design onder de hoede van Gunak, en de specs lijken ook goed.
Laag gewicht en veel elektrisch vermogen voor leuke piekprestaties, en weinig ‘fossiel’ vermogen. Die top van 140 is zat en maakt ‘m lekker zuinig. 0-100 is een stuk spannender!
Ff in de gaten houden dit! :)
Juppe zegt
@Mark,
Gezien de specs zou het mij tegenvallen als ie de 1:30 niet zou halen. Ik gok op wel een stuk zuiniger, iets van 1:40 afhankelijk van de grootte en vorm (luchtweerstand) moet toch zeker te doen zijn? Als ie dan ook nog plug-in is, is het helemaal lachen op de kortere afstanden.
Aangezien het een hybride is, hangt het van het verbruik en de grootte van de tank af wat de actieradius zal zijn. Bij dat soort verbruikscijfers heb je geen grote tank nodig.
Citrofiel evil twin zegt
Laat Murat Gunak maar ontwerpen mijn hart is al veroverd door de/het Honda CR-Z concept.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/09/honda-cr-z-concept#post-11501
six trey zegt
Een turkse autodesigner? wilde looksaus bij uwen auto?
w0o0dy zegt
Paar kleine correcties…. volgens mij is het “Da Silva” en er staat Minset1 in de één na laatste regel van de 2e alinea.
–edit: dank u, het is aangepast–
Op zich goed dat er steeds meer bedrijven zich gaan richten op Hybride, maar ook wat meer vernieuwende auto’s. De grote fabrikanten maken vooral wat “gegarandeerd” goed verkoopt omdat ze willen overleven en goede winstcijfers moeten laten zien. Dus is het aan kleinere innovatieve bedrijven om de lat omhoog te brengen. De meeste mensen rijden zelden harde dan 140 en 0-100 in 6 seconden is aanmerkelijk vlotter dan “nodig”. Als je kijkt naar de gemiddeld gereden afstand dan is dat iets van 6 km per rit in NL….. dan is Hybride behoorlijk interessant….. Alleen voor de vakantie moet je dan een Diesel MPV of station huren of zoiets….. Dit kan best interessant worden voor een redelijke groep automobilisten.
mashell zegt
Ideale auto voor Nederland. Interessant ook om te zien dat er steeds meer kleine automotive bedrijfjes zijn die zich op vooruitstrevende techniek richten.
w0o0dy zegt
@six trey: wilt u dat soort flauwe en onzinnige reacties achterwegen laten? Dank!
mark zegt
@Juppe
Het klopt inderdaad allemaal wat je zegt, maar meestal is de actieradius toch een tegenvaller bij dit soort auto’s. Het ligt er natuurlijk ook aan of het accupakket mede opgeladen word door de (kleine) benzinemotor of dat deze alleen extra de achterwielen aandrijft. Gezien het plug-in systeem kan je er vanuit gaan dat dit laatste het geval is. (anders had de auto zichzelf wel opgeladen) Dit maakt de actieradius dus klein, omdat er beperkt energie opgeslagen kan worden in het accupakket. Het verbruik zal inderdaad laag zijn en daar maak ik mij ook geen zorgen over. Maar als er alleen energie teruggewonnen word door de remmen en je gaat een lang stuk snelweg rijden. dan zal die dus weer snel aan het stopcontact moeten.
Ander probleem, wat als je auto weer aan het stopcontact moet en je bent ver van huis, gaat het dan net als met bio-brandstoffen dat er beperkt stopcontacten langs de weg komen. In dat geval als de auto in 2009 productieklaar is, is het dus nog een praktisch onbruikbaar product.
Het mooiste zou zijn een Prius-systeem gekoppeld aan een 1 liter motor (uit bijvoorbeeld de Aygo, 70 Pk met laag verbruik) dat in een lichte auto die er ook nog eens beter uitziet dan de Prius.
Juppe zegt
@Mark,
Ik ga er vanuit dat dit ook een hybride systeem als de Prius is, maar dan anders uitgevoerd. Maar in de werking hetzelfde. Dus een verbrandingsmotor die ook de accu’s opladen, en dan hoeft ie in principe nooit aan het stopcontact.
Ik weet niet of dit ook een plug-in is, maar ik vind zelf dat dat wel mooi zou zijn. Vooral voor de korte stukjes (hangt natuurlijk af van de capaciteit van de accu) is dat interressant. Je rijdt dan met een 0 uitstoot. (Natuurlijk moet de elektriciteit ergens opgewekt worden, maar dat gaat wel veel efficienter. Per geleverd effectieve energie op de wielen is dat voor de consument ook stukken goedkoper)
De Prius wordt ook wel uitgerust met een plug-in systeem. Er zitten dan wat meer accu’s in, waarop je ongeveer 50km volledig elektrisch kunt rijden.
Na die 50km zal de verbrandingsmotor wel in moeten springen uiteraard.
Ik zou het raar vinden als de verbrandingsmotor de accu niet op zou kunnen laden. Daar ga ik iig niet vanuit.
W!d zegt
ach ja.. waarom ook niet? meneer Gunak heeft al mooie dingen laten zien! Ik ben alleen een beetje sceptisch vanwege het feit dat het weer een klein projectje is.. iig niet in eerste instantie voor de massa bedoeld, denk ik. Het ontwikkelen van een auto kost gruwelijk veel geld! Ik moet nog zien of dit ook echt geld gaat opleveren!
Turbopaultje zegt
Geef die Günak een goede kans. Heeft in het verleden bij Peugeot, Daimler en VW al e.e.a aan fraais laten zien. Blijkbaar paste hij door zijn vrije mindset niet in de starre duitse autocultuur……..
YK zegt
@six trey,
Neen, doet mij maar Pili-Pili saus… :roll:
Lekker logisch om Turkse autodesigner en look saus met elkaar in verband te brengen, waar haal je het toch vandaan?
Rick dos zegt
Gezien het feit dat de IROC het lekkerste is, wat er in lange tijd….sorry….ooit uit de VW/VAG concern is gekomen. Heb ik goede hoop op het design.
De specs aan de andere kant…
mashell zegt
“Blijkbaar paste hij door zijn vrije mindset niet in de starre duitse autocultuur……..”
Daarom is de hoofdontwerper bij VW nu de Italiaan Walter da Silva die doet telkens het zelfde, gekke plastic deurklinken en streepjes achterlichten achter (147, 156, Leon).
atanaz zegt
Een auto voor op NL markt prima, benzine kost al 1,5 euro, harder dan 120 op snelweg betekend al meteen boetes dus 140 is meer dan zat en binnen beboudekom is het fijn om 0 tot 100km/u in 6 sec te doen toch lekker racegevoel van stoplicht tot stoplicht. Ik zou graag willen weten hoever die auto zou gaan met een volle tank(accu) en hoelang die auto erover zou doen om het op te laden.
hans zegt
six trey schrijft,
24 December 2007 om 13:52
Een turkse autodesigner? wilde looksaus bij uwen auto?
????????????
peugeot 206 is ook door deze turk ontstaan :S
Chief_S5 zegt
Klinkt goed. De Iroc vind ik ook geweldig, dus ik kijk uit naar deze. Ook een leuk idee om de auto aan te drijven. Alleen wel een beetje zwakjes, maar dat kan in de toekomst natuurlijk veranderen. Word wel wat interessants volgens mij.
Citrofiel zegt
Een goede auto voor het milieu, en zoals eerder aangestipt bereikbaar en praktisch voor veel mensen, maar waarom moet het een coupé zijn? Daar is een veel minder grote klantenkring voor. Het zal wel moeten omdat een beginnend merk nog status moet opbouwen of zo, en met een Logan-achtig iets wordt die niet goed (volgens velen).