Je kan maar de eerste zijn. Munro heeft met de Mk_1 goud in handen.
De showroom van een willekeurig automerk bezoeken en vragen naar een elektrische offroader? Je komt voor een teleurstelling te staan. De gevestigde orde is er wel mee bezig, maar echt concreet is het nog niet. Er komt een elektrische Mercedes G-klasse. En op termijn ook wel een volledig elektrische Land Rover Defender. Echter heeft Munro met de Mk_1 nu al een elektrische offroader in huis.
Goed, het boxy uiterlijk moet je ding zijn. Wat dat betreft had het net zo goed een Tesla 4×4 kunnen zijn. Munro Vehicles is een startup uit Schotland en dit is hun eerste auto. Een volledig elektrische offroad auto. Met deze unieke aanpak hoopt Munro kopers aan te trekken in een segment waar op dit moment nog geen concurrentie zit.
Munro brengt de Mk_1 in twee varianten op de markt. Met 299 pk aan vermogen of het topmodel met 381 pk aan power. De dikste variant sprint in minder dan vijf seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 128 km/u.
Het batterijpakket bestaat uit 35 Lithium NMC modulen. Munro heeft bewust voor deze setup gekozen. Deze batterijen zijn eenvoudig te vervangen. Toch wel handig in een offroader waar nog wel eens wat stuk kan gaan. Het accupakket is krachtig genoeg om nog 80 procent capaciteit te leveren na acht jaar of 160.000 km, aldus het Schotse automerk.
Eerstgenoemde variant met 299 pk krijgt een 61 kWh accupakket. Het topmodel is uitgerust met een 82 kWh grote batterij. Zonder verder in detail te treden spreekt het merk over een rijbereik van maximaal 305 kilometer.
Over het laden zijn ze nog wat vaag. Wel is duidelijk dat klanten keuze krijgen uit een 7kW of 22 kW lader en dat DC snelladen een mogelijk is. Hoe snel je kunt snelladen is echter niet bekendgemaakt.
De Munro Mk_1 is een volwaardige offroader. De 4×4 mag maximaal 3.500 kg trekken. Dat is fors voor een elektrische auto. Verder mag je de EV tot 1.000 kg laden. De productie gaat in 2023 van start. Munro wil de productie langzaam opstarten en mikt op uiteindelijk 2.500 auto’s per jaar. Gezonde ambities!
wimbers zegt
dit lijkt qua styling op die Bollinger die nooit kwam. deze dus wel. tof!
pomoek zegt
De-kuch-fender!
Robert zegt
Hé weer een klassieke Defender-kloon. En als de Chinezen zo’n schaamteloze kopie zouden bouwen, zou men er moord en brand over schreeuwen…
Maar eerlijk is eerlijk, hij is wel sub-zero cool. En ergens nog heel logisch ook: het instant aanwezige maximum koppel wat die elektromotor(en) kan/kunnen leveren, is precies wat je wil in een offroader.
Dutchdriftking zegt
Er is absoluut geen inspiratie opgedaan bij een ander Brits merk…
audirs3 zegt
Een echte offroader is er toch al in de vorm van de Rivian R1s?
Waarschijnlijk gaat deze startup over 5 jr zijn eerste auto afleveren, dan is het allemaal zo uniek niet meer.
tenaci zegt
Precies dit! Kijk de video van Doug Demuro met de R1T in offroad maar eens. Rijdt alles zoek tegen een steile rots op. Daar gaat dit waarschijnlijk niks aan toevoegen.
Computer Freak zegt
Deze auto is gemaakt voor agrariërs die maximaal offroad willen en die dingen graag zelf repareren. Hoeft er ook allemaal niet mooi uit te zien. Dan is dit een betere optie dan een Rivian R1.
avdb55 zegt
Die 3,5 Ton aanhangwagencapaciteit heb je nodig om een aggregaat mee te nemen als je buiten de bewoonde wereld terrein wilt rijden.
Verbruik tov gebaande weg x3 of x4 dus binnen 100 km houdt het op.
Voor dit doel is een (seriële) hybride met grote batterij misschien handiger.
audirs3 zegt
Op zich is aandrijving via electromotoren ideaal. Maar idd een generator in de achterbak die altijd op optimale toerental draait, zou top zijn. Net als een ‘dieseltrein’, is meestal gewoon een electrische trein met een heel groot diesel aggregaat aan boord.
fanboy zegt
@avdb55: Dat is niet hoe het werkt. 3 tot 4x meer verbruik in terrein rijden is alleen voor brandstofauto’s. Elektrische wagens zijn juist zuiniger. Laatst nog een test met elektrische Defender 90 en diesel Defender 90, heel rondje gedaan en de elektrische versie had amper iets gebruikt.
tortuga zegt
Ik zie hier totaal geen defender in. Uitgezonderd de achterlichten…
Wel graaf ding. Maar het laden en rijbereik lijken me niet interessant om effectief te gaan offroaden, tenzij in de ardennen of Schotse wijlanden. Om een landcruiser te verv. hebben ze wel wat sterkers nodig.
mashell zegt
De oude Defender. De gruwelijk slechte en veel te dure maar ohh zo stoere en karaktervolle terreinwagen. Niet de nieuwe, dat is een rijdende torenflat met heel veel prularia er aan gehangen.
ggj1987 zegt
Wat een inspiratieloos ontwerp. Bouw dan geen auto
naturalpower zegt
Een Defender, maar dan nóg vierkanter, wat een knappe prestatie!