
De Volkswagen Multivan 4Motion is hier.
Onlangs onthulde Volkswagen de nieuwe Transporter T7 op Ford-basis, maar de Multivan T7 was er al een tijdje. Die heeft namelijk een andere basis en staat op een personenwagenplatform (MQB). De Multivan was tot op heden maar in één uitvoering te krijgen: een plug-in hybride met 218 pk.
Er viel dus weinig te kiezen qua aandrijflijnen, maar nu introduceert Volkswagen een nieuwe versie. Dit is eveneens een plug-in hybride, maar dan met vierwielaandrijving, bij Volkswagen beter bekend als 4Motion.


De Multivan 4Motion heeft niet alleen vierwielaandrijving, maar ook een andere aandrijflijn. Dat is een 1.5 TSI gecombineerd met niet één, maar twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Dit levert in totaal 245 pk op. Het koppel van 350 Nm blijft wel gelijk in vergelijking met de instapversie.
Met dit systeem heeft de Multivan geen permanente vierwielaandrijving, de krachten worden afhankelijk van de omstandigheden over de voor- en achteras verdeeld. In de sportmodus (ja, de Multivan heeft een sportmodus) heb je wel altijd vierwielaandrijving.


De Multivan 4Motion heeft niet alleen meer vermogen, maar ook een grotere 19,7 kWh accu. Waar de normale Multivan maar 50 km volledig elektrische kan rijden (volgens de WLTP), is dat nu 95 km. Ook kan de 4Motion snelladen met 50 kW, waar dat voorheen niet tot de mogelijkheden behoorde.
De vierwielaangedreven Multivan is dus eigenlijk op alle vlakken de betere versie. En Volkswagen is ook de caravanliefhebbers niet vergeten, want naast met de Multivan 4Motion introduceren ze meteen de California 4Motion.
Een prijs is nog niet bekend, maar goedkoop zal Multivan 4Motion niet worden. De instapversie kost namelijk al 60 mille.
Waar is de BREEK over Sauber?
Hebben hebben hebben! Deze ga ik vrijwel zeker bestellen als hij in de buurt van de ev9 komt.
De 30km range van uitgaande model was totaal niet praktisch.
Ik hoop dat het gewicht nog enigszins binnen de perken blijft ivm MRB. Een mild hybride met >200pk zou op termijn gunstiger zijn nu de MRB gaat stijgen maar ja die co2 hè.
Verder is er geen echte concurrent van dit ding op gebied van flexibiliteit, ruimte en kwaliteit. Vito misschien maar dat is meer bus dan auto.
Om eerlijk te zijn, ik vind de 30 a 40km range op onze Multivan eigenlijk prima. Het overschakelen op benzinemotor gebeurt naadloos en ook met lege batterij is hij vrij zuinig (+- 6/100km), dus die beperkte range stoort nooit. Zit nu op langetermijn verbruik van 2.5l/100km + 15kWh/100km. Dat zou met een grotere batterij misschien 1.5l/100km worden. Maar om daarvoor de auto bijna 200kg zwaarder en meer dan 5000 EUR duurder te maken lijkt me het persoonlijk niet echt waard
Deze of de ID.Buzz. Ideetje voor een dubbeltest misschien?
Ja voor mij dezelfde twijfels.
Zou deze wel eens naast de verlengde ID.Buzz willen zien.
Hier nog iemand. Deze of de verlengde ID-buzz. Zit met 3 kids tegenwoordig en als je weekendje weg wil bijvoorbeeld met fietsen(5 dus) mee enz, en in de week 2-3x pwk regelmatig wat spullen moet vervoeren, wat is dan de betere optie?
Ik was in de markt voor een 7 zitter, met een budget van 60-70k.
Ik heb de Multivan, Kodiaq, 5008, IDbus en Tayron naast elkaar gezet, en op de Tayron na proefgereden.
Bij de Peugeot hou je geld over en heb je een gezellige en hele mooie auto, echter de 195, PHEV 4 cilinder is er voorlopig nog niet.
De Tayron is als 7zitter even duur als de Mulivan instapper(!), maar heeft dan geen bagageruimte meer, bovendien onder gemotoriseerd, net zoals de Kodiaq 7zitter. Ik ben in verband met de bruikbaarheid en weggedrag voor de Multivan L1 Bully 4motion gegaan met dynamisch adaptief onderstel. Als ik dan toch geld uitgeef, wil ik ook iets goeds! En die 95pk meer dan de Tayron is een prima bijvangst. (ps die IDbus vind mijn vrouw niet mooi, en iets met afschrijving, ruimte, mrb enz…).
Graag zou ik nog eens een rijtest zien van de nieuwe Multivan 4motion, ik krijg hem begin maart.