Niet op luxe perstrip naar de zon, maar gewoon in de Benelux. Wij zochten voor je uit of de Ducati Multistrada V4s het de BMW GS nu echt moeilijk gaat maken.
De Ducati Multistrada is al jaar en dag een sterkhouder in het Ducati-gamma. Toch doorliep deze hoogpoter intussen meerdere fases. Van een brute ‘Hypermotard-met-windscherm’ veranderde de Multi door de jaren heen naar een erg sportieve toermotor.
En toch…moet het bij Ducati ergens gewrongen hebben dat ze niet aan BMW’s dikste GS raakten. Reden te meer voor de Italianen om het concept anno 2020 nog eens om te gooien.
Dat de nieuwe Multistrada op het V4-platform gebouwd zou worden stond in de sterren geschreven, maar verder lagen alle wegen open.
Toch kiest Ducati (en de bazen bij Audi) nu voor een gelijkaardige formule als die van de GS: veel toercomfort, uitgebreide optiepakketten. De Ducati Multistrada V4S heeft de GS duidelijk op de korrel voor 2021.
Maar ook alle mogelijke elektronische snufjes, een 19” voorwiel en daarbijbehorend ook een gepeperd prijskaartje voor de Ducati Multistrada V4S.
Ducati Multistrada V4S de specs:
- Motor: V4, 1.158cc
- Vermogen: 170 pk (125 kW) bij 10.500 tpm
- Koppel: 125 Nm bij 8.750 tpm
- Drooggewicht 215 kg
- Tankinhoud: 22 liter
- Prijs: vanaf € 22.390,- (België: vanaf € 19.290,-)
Of dit allemaal de moeite waard is? ik (MaxxMoto) zocht het voor Autoblog uit in bovenstaande videotest.
fotocredit: Jonathan Godin
nikilaudaferrari zegt
Hèt grote nadeel van de Multistrada ten opzichte van de GS is de kettingaandrijving. Zolang ze die niet vervangen door een riem of cardan, denk ik dat de GS bovenaan de verkooplijsten blijft staan. De Diavel heeft wel riemaandrijving – dus het kan wel…
kennone zegt
@nikilaudaferrari: Diavel X uit 2016 alleen als ik mij niet vergis, en volgensmij zijn ze daar ook weer van afgestapt.
michiel_vandelft zegt
@nikilaudaferrari: Waarom zou dat een dermate nadeel zijn dat je hem laat staan dan? Oprecht benieuwd.. :)
nikilaudaferrari zegt
@michiel_vandelft: Nou: op een tourbuffel wil je naar mijn mening niet elke dag de ketting smeren en regelmatig de ketting spannen. Je wilt em pakken en verder toeren. Ik begrijp dat een ketting lichter is en dat het in de racerij voordelen heeft omdat je de verhoudingen aan kunt passen, maar voor toer gebruik vind ik het een onding. Vies ook met al die zooi die erop gaat plakken.
adamdaga zegt
@michiel_vandelft: Een ketting moet je elke 500km of na een ritje in de regen kuisen en insmeren, bij cardan verse olie om de 10k km’s.
nikilaudaferrari zegt
@adamdaga: Precies! En dus sleep je zo’n vieze bus kettingspray mee en gereedschap om je ketting te spannen. Kom je ‘s ochtends uit je tentje/hotel, moet je eerst ketting smeren/spannen. En met een beetje geluk die van je vriendin ook :-)
kennone zegt
@nikilaudaferrari: als je de dop er gewoon opnhoud blijft zo’n bus gewoon schoon, en de ketting span je voor en na je trip. En als je echt ver gaat tussendoor ook nog een keer. Maar elke dag is wel overdreven hoor.
Foramen zegt
@nikilaudaferrari: mensen zullen de GS blijven kiezen omdat het de veilige keuze is en iedereen het doet, beetje zoals mensen die voor een 911 gaan.
Ketting is echt geen reden om zo’n fiets te laten staan.
crashingduke zegt
@foramen: Eigenlijk wel. Mijn Ducati specialist adviseerde me zelfs om een BMW te kopen. Voor mij houdt het op vakantie letterlijk in dat ik elke keer voordat ik het hotel inloop, met die bus kettingsmeer aan de gang ga. En doordeweeks om de dag als ik thuis kom. En elke twee maanden er een nieuwe ketting om kan laten leggen.
Arno Jaspers zegt
Hoi @nikilaudaferrari,
True, een cardan is een gemakkelijk systeem, maar uiteraard ook met enkele specifieke nadelen – net zoals een riem. Dat de GS bovenaan de verkooplijsten blijft is volgens mij aan veel meer factoren dan enkel die cardan toe te schrijven. Om er enkele te noemen: marketing, BMW dealerondersteuning, boxerblok (en laag zwaartepunt), etc.
Wel goed opgemerkt want dit had ik over het hoofd gezien aangezien het voor mij persoonlijk nooit een doorslaggevende factor zal zijn op een motorfiets. Je ketting smeren en op tijd en stond spannen,…het hoort erbij.
Grts, Arno
mp014 zegt
Met alle respect voor al die motorbladen en experts die jaarlijks over elkaar heen vallen om als eerste bepaalde bikes te testen en met elkaar te vergelijken (autobladen hebben daar ook een handje aan….) maar volgens mijn bescheiden mening liggen de kwaliteiten van deze top bikes zo enorm dicht tegen elkaar aan dat de normale man, waar ik mezelf toe reken, de verschillen in rijgedrag of kwaliteit niet eens zal merken, nooit! Met andere woorden, als je zoveel geld uit geeft aan een bike kies je, volgens mij, ook een stukje met je hart. Voor mij dus altijd de Ducati Multistrada! Ik zou er graag een hebben, liefst in Pikes Peak uitvoering, subliem! ??
smex zegt
@mp014: dat is leuk als je misschien een paar keer per jaar op een zonnige zondag een ritje maakt. Maar als je een motor waar zoiets als dit voor bedoelt is een beetje gebruikt, merk je die kwaliteiten al heel snel. Vooral met dit type motors die niet alleen voor de weg bedoelt zijn. Ik heb zelf de 1250GSA en het vorige model Multistrada met elkaar kunnen vergelijken en het verschil merk je snel zat in het voordeel van de GS. Daarnaast blijft het idd altijd een kwestie van smaak natuurlijk, waarbij mijn smaak toch naar een GS zou gaan.
mp014 zegt
@smex: dat ben ik in de basis met je eens, echter volgens mijn bescheiden mening gebruikt 80% (misschien wel meer) van de rijders dit soort motoren niet waar ze echt voor gemaakt worden. Van daar dat ik zeg:”de gewone man”. Overigens heb ik het gevoel dat dit voor heel veel vervoersmiddelen geld, een Ferrari, Lambo, Porsche worden over het algemeen ook niet gebruikt waar ze echt voor bedoeld zijn, laat staan SUV’s. Dus gewoon lekker voor de Duc gaan die is gewoon mooier… ?
mashell zegt
@mp014: Ferrari, Lambo, Porsche’s worden gebruikt voor het flaneren langs de boulevards en SUV’s voor woon werk verkeer. En dat is precies waar ze voor bedoeld zijn.
erazor zegt
Welk verschil dan precies?
Jesse zegt
Heeft het geen desmodromische kleppen dan is het geen Ducati. Gewoon een generiek modelletje
erikhj zegt
Op mijn R1200GS LC kan ik met mijn noppenset (2 sets velgen) een aardig moppie off roaden. Dat zie ik met de Duc niet zo snel gebeuren. Die is mooier. Maar de GS wint op veelzijdigheid.
atrak zegt
Ik heb de GS nooit echt begrepen. Veel te lomp en zwaar voor offroad. Om te toeren zou ik toch altijd een K1600GT pakken, wat een zalig blok is dat!
erikhj zegt
@atrak: allemaal definitie kwesties. Lomp, te zwaar. Heb ook EXC’s gereden. Maar het zal je verbazen hoever je met een GS komt als je de juiste rijtechniek toepast (idem voor de KTM Adventure, Africa Twin etc.). Uiteindelijk gaat het om de “smile per mile” ratio. Geldt ook voor auto’s overigens ;-)
Abdelaziz zegt
Motoren moet je Yamaha hebben en geen van deze brul allemaal gemaakt van tweedehandse metaal nergens goed voor
poeperman zegt
@abdel86: abdel jij weet!