Dus jij dacht dat na de laatste deal van Victor Muller de productieband in Trollhättan meteen weer opgestart kon worden? Think again!
Gisteren (en vanochtend) werd er door Muller (en andere mensen van Saab) nog geroepen dat de productie “binnen een week” of “uiterlijk volgende week woensdag” weer opgestart zou kunnen worden. Maar toen hij vanmiddag een peptalk hield voor de arbeiders in de fabriek was hij al een stuk minder hoopvol. Toen werd er namelijk al gesproken over het feit dat er meerdere weken overheen zouden kunnen gaan voordat er weer auto’s gebouwd konden worden. Er zijn namelijk nog een heleboel hobbels die genomen moeten worden.
Gisteren verbaasde Victor Muller de wereld door een deal aan te kondigen met de (onbekende) Chinese autodealer Pang Da. Ze hebben namelijk hard geld nodig om de productielijnen (die al ruim 6 weken stil liggen) weer op te starten. De rekeningen die openstaan bij toeleveranciers zijn in totaal zo’n 90 miljoen euro, maar hoe gaat Saab aan dat geld komen? Dat hebben ze als volgt bedacht:
– 30 miljoen is afkomstig van Gemini Investment Fund
– 30 miljoen is afkomstig van Pang Da
– 29,1 miljoen is afkomstig van de EIB
Die eerste 30 miljoen is (volgens Muller) al binnen, maar bij het geld van Pang Da beginnen de twijfels. Gisteren wist Victor te vertellen dat het geld overgemaakt was en vandaag in Zweden zou aankomen. Het is dan wel opmerkelijk dat een woordvoerder van Pang Da vandaag wist te melden dat het geld tussen nu en 2 weken overgemaakt zal worden. Laten we het er dus maar even op houden dat het geld nog ergens tussen China en Zweden “zweeft”.
En dan is er nog dat geld van de EIB. Op 2 mei werd ons verteld dat het “voor eind volgende week” (oftewel afgelopen zondag) binnen zou zijn. Dat lijkt nog niet het geval te zijn, want de EIB heeft zojuist een redelijk pissig persbericht verstuurd waarin ze Saab (en de wereld) er even aan herinneren dat ze hun uiterste best doen om Saab te helpen, maar dat Saab constant met nieuwe partners & plannen op de proppen blijft komen. Op die manier kan de (bureaucratische) EIB natuurlijk niet zijn werk doen. Het is dus nog maar de vraag wanneer Saab die benodigde 90 miljoen kan overmaken aan hun leveranciers, die al maanden op hun geld wachten en druk bezig zijn om personeel te ontslaan.
Maar goed, indien straks iedereen (voorlopig) betaald is, kan Saab dan meteen gaan produceren? Helaas zal dat ook niet zo gemakkelijk gaan. Saab zal namelijk met al hun 800(!) toeleveranciers nieuwe leveringsvoorwaarden moeten afspreken. Het ligt voor de hand dat veel leveranciers Cash on Delivery gaan eisen, want ze hebben natuurlijk weinig zin om weer extreem lang op hun geld te moeten wachten. Meerdere toeleveranciers zijn inmiddels al gedwongen om hun personeelsbestand te reorganiseren en mensen naar huis te sturen.
Dus zelfs als straks alles geregeld is, en men alle leveranciers weer wil betalen, dan moeten ze ook zelf nog hun productie gaan opstarten om Saab onderdelen te kunnen leveren. Voor generieke boutjes & moertjes zal dat niet zo’n probleem zijn, maar voor specifieke onderdelen zal dat misschien wat lastiger worden. Helemaal als leveranciers hun productiecapaciteit inmiddels al gebruiken voor andere klanten. Saab mag waarschijnlijk achteraan de rij aansluiten en zal weinig “voordeeltjes” krijgen.
Als je al deze (vrij realistische) factoren meeneemt in je overwegingen dan kan het zomaar tot juni duren voordat de productie in Zweden weer (volledig) op gang is gekomen. En dan speelt er op de achtergrond ook nog een verhaal dat de Zweedse overheid helemaal niet zo blij is met alle zaken die momenteel bij Saab spelen. Er wordt zelfs geroepen (door een vertrouweling van Antonov) dat de Zweedse overheid Saab failliet wil hebben.
Overigens krijg ik bij het hele Saab verhaal steeds meer een DSB gevoel. Iedereen wist bij DSB dat er eigenlijk geen solide businessplan was en dat de boel moeilijk te redden zou zijn, maar ondanks dat bleef Dirk Scheringa als een soort moderne Don Quichot vechten tegen de grote boze buitenwereld. En net zoals Dirkie met luid applaus werd ontvangen door zijn personeel was dat vandaag ook het geval bij Victor Muller in de Saab fabriek.
Speciaal voor de mensen die niet weten hoe de deal met Pang Da er precies uitziet, hieronder nog even de details (in het kort). De deal bestaat simpel gezegd uit 3 onderdelen:
1) Pang Da koopt 1.300 Saab’s (twv 30 miljoen euro) en heeft de optie om een extra order te plaatsen ter waarde van 15 miljoen euro;
2) Pang Da wil 65 miljoen euro investeren in ruil voor 24% van de aandelen in Spyker Cars NV (= Saab);
3) Saab & Pang Da willen verschillende Joint Ventures opzetten voor de productie & verkoop van Saabs in China.
Zoals je hier boven hebt gelezen is deel 1 van dit plan zo goed als uitgevoerd. Het geld is (onderweg?) naar Saab en in september zal Saab dan 1.300 auto’s in China afleveren. Het is overigens niet bekend of het hier gaat om gloednieuwe auto’s die nog gebouwd moeten worden (en dus onderdelen voor gekocht moeten worden) of dat Saab zo slim is om 1.300 (onverkoopbare) auto’s die op voorraad staan naar China te verschepen.
De rest van deal is op dit moment nog een redelijke ver van ons bed show. Uitsluitsel over plan 2 komt op zijn vroegst over een maand of 3 (tot 6) en is afhankelijk van heel veel partijen die toestemming moeten geven (GM, EIB, Zweedse overheid, Chinese overheid etc). Dat gaat dus nog wel even duren. En plan 3 zal pas op gang komen over een jaar of twee. Ook wordt er door veel analisten voor gewaarschuwd dat een zogenaamde MoU (Memorandum of Understanding) in China nog minder waarde heeft dan een gebruikt stukje WC papier. Op elk gewenst moment kan je daar namelijk weer vanaf (zoals we bij Hawtai zagen).
Op dit moment heeft Pang Da een goede deal gesloten door van een fabrikant die op sterven na dood is een restpartij te kopen en wat mooie beloften te doen voor de toekomst (waar ze makkelijk onderuit kunnen). Het blijven immers slimme autohandelaren, die Chinezen. En daarnaast hebben ze nu voor het schijntje van 30 miljoen euro hun naam wereldwijd op de kaart gezet. Sinds enkele weken heeft Pang Da namelijk een beursnotering, maar dat was nogal een flop. Op de eerste dag kletterde de koers met 25% omlaag en dus waren ze wel toe aan wat extra media-aandacht om de moed er een beetje in te houden. Dat is ze nu aardig gelukt door wat Saab’s te kopen en loze(?) beloften te doen. Of ze die andere beloften ooit gaan nakomen valt immers nog maar te bezien.
PS En dan hebben we het nog niet eens gehad over de geruchten dat de introductie van de nieuwe 9-3 al met 6 tot 12 maanden vertraagd is. Als er geen geld is voor het produceren van auto’s zal er waarschijnlijk nog minder geld zijn om die super belangrijke 9-3 te ontwikkelen… to be continued!
Jochempie zegt
Vaag mannetje toch. Wat je met overtuigingskracht aan gerommel al niet kan compenseren!
Laue zegt
Zie ik daar nu een leuke chick op die foto? Anyway,ik hoop dat vickie muller de boel toch echt een keer op de rit heeft. Maar waarom investeert onze vrind antonov niet even het volledige bedrag? 100 mln, waar hebben we het over?
Freewarefreak zegt
@Laue: In ieder geval heb je dan wel een vriendin die niet met haar oren klappert als jij zegt dat je hoofdremcilinder lekt. #Winning! ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk! Weer een mooi hoopvol stuk van Robbie…
Objectieve journalistiek van de bovenste plank…
Laue zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Journalistiek? bloggen zul je bedoelen. Het is me al eens eerder opgevallen. Robbie is niet van gisteren en onderbouwd zijn verhaal wel. Daarnaast heeft hij (te)vaak gelijk met dit soort dingen. Ik heb wel eens gehoord dat hij een soort “human” autowiki is.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: goed he! Zoals @Laue ook al aangeeft: dit is een weblog en GEEN journalistiek. Zoals je kan zien (rode stukken tekst) heb ik mijn uitspraken gebaseerd op informatie die direct (of indirect) van Saab (of andere belangrijke bronnen) afkomstig is. Daar trek ik bepaalde conclusies uit en doe ik bepaalde aannames. Jij hoeft het daar uiteraard niet mee eens te zijn (liever niet dan wel), maar ik zeg nergens dat ik “de waarheid” vertel.
Ik hoor het overigens wel graag als jij aantoonbare onjuistheden aantreft in bovenstaand stuk (heb je het helemaal gelezen?). Er is namelijk niks zo pijnlijk als op fouten betrapt worden. Probeer me dus gerust te betrappen zou ik zeggen.
Femme zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ik begrijp dat je een liefhebber bent en ik hoop voor jou dat je merk overleeft, maar als je objectief naar de situatie kijkt kun je niet anders dan concluderen dat Saab geen toekomst heeft. Muller moet nu 90 miljoen bij elkaar sprokkelen om achterstallige betalingen te doen terwijl Saab zwaar verliesgevend is en dat ook zal blijven nu de productie stil ligt. Het modellenprogramma is beperkt en het model in het populairste marktsegment is zwaar verouderd. Zelfs als het merk veel waarde had gehad zou het met de beperkte middelen van Saab erg moeilijk zijn geweest om auto’s te ontwikkelen die zo goed zijn dat mensen er massaal voor vallen. Ik betwijfel of de gemiddelde autoverkoper je kan vertellen waar Saab voor staat. Hooguit een kenner zal een vage link met de vliegtuigindustrie en het gebruik van turbotechniek (wat tegenwoordig een commodity is) kunnen noemen. Als je er realistisch naar kijkt heeft het merk gewoon geen bestaansrecht.
Het is jammer voor Saab, maar in een industrie die zo competitief en kapitaalintensief is als de automobielindustrie is er geen plaats meer voor kleine onafhankelijke fabrikanten van mainstreamauto’s.
jeanclaude zegt
Als ik het goed begrijp, blijven er dus addertjes onder het gras zitten, NADAT Saab de 90 miljoen heeft afgelost aan de leveranciers. (waarvan dus onduidelijk is of die 90 miljoen wel binnenkomt)Met addertjes onder het gras bedoel ik dan, de strengere eisen die de leveranciers gaan stellen t.o.v. Saab, Of er wel goedkeuring komt van bepaalde instanties voor bepaalde dingen (zweedse overheid en dergelijke), en natuurlijk niet te vergeten de ‘imago’ schade die er is geleden. kortom nog veel werk te doen.
Megakix zegt
Strak verhaal @Robbie! Als neutrale lezer kan ik stellen dat jij je huiswerk weer goed gedaan hebt. Dat pang da verhaal biedt hopelijk perspectief, maar de deal is wat mij betreft te mager om te kunnen spreken van een solide basis….tuur ijk zijn wij nooit zo groot geworden als VM, dus misschien overzien wij nog niet alles? Laten we het hopen voor al die werknemers en hun toeleveranciers…
RuVi zegt
Goed verhaal robbie. Leuke mix tussen bloggen en journalistiek.
Victor “optimist” Muller kan wel mooi praatjes verkopen maar de ervaring leert dat we deze met een kilo zou moeten nemen….
Saab was vroeger een leuk merk met de 900(0), turbo’s etc. Maar tegenwoordig heb ik er niks meer mee.
Benjamin1 zegt
Kwestie van tijd dit…
Freewarefreak zegt
@Benjamin1: Inderdaad.. ik heb het net op mijn gemak helemaal zitten lezen, maar ik geloof er zo niet echt meer in. Wat is nou 90 miljoen? Daar kun je toch niks mee? Lopende rekeningen betalen. En ALLE andere dingen die er om heen hangen? Budget voor ontwikkeling, testen, productiestraat ombouwen voor de productie van de nieuwe 9-3, etc, etc.
Even ter vergelijk: Papa Ratan Tata geeft IEDER jaar opnieuw 1,5 MILJARD euro aan kindje Jaguar om uiteindelijk een winstgevende business case te creëren.
90 miljoen.. tss.. volgens mij heeft Saab ook wel een miljard nodig.. kan VAG het niet over nemen? Voor hun is 10 miljard een peuleschil. Ik heb liever een Saab gebaseerd op een Audi dan op een Vectra..
robbie zegt
@Freewarefreak: en je weet ook dat Volvo de komende 5 jaar maar liefst $11 miljard krijgt van Geely? Dat zijn bedragen en daar kan je mee investeren in de toekomst.
Het mooie is dat toen Spyker Saab kocht in 2009/2010 Victor Muller tegen iedereen riep die het maar wilde horen dat hij een “fully funded business plan” had en dat er tm 2012 geen cent extra in Saab gestoken hoefde te boven (behalve als er een nieuwe recessie kwam of de wereld zou vergaan). De wereld is niet vergaan en van een W-vormige recessie is ook geen sprake. Toch is na iets meer dan 12 van de 36 maanden het geld al helemaal op.
Dan heb je toch gewoon een (zeer) slechte inschatting gemaakt (in mijn ogen dan).
Ik vraag me overigens zeer sterk af of er ook maar 1 “westerse” autoconcern is dat serieuze interesse heeft in Saab. Er zijn namelijk nogal wat “problemen” die dat met zich meebrengt.
– Iedereen heeft overcapaciteit en zit dus niet te wachten op een fabriek met “dure” Zweedse werknemers
– Staat GM het wel toe dat een concurrent hun techniek in handen krijgt?
– De 9-4X wordt gebouwd bij GM en dat zal de komende 6 jaar zo blijven. Als nieuwe eigenaar kan je daar niks aan veranderen en bijvoorbeeld ook niet je eigen motoren en/of techniek gebruik.
– De 9-5 is “te nieuw” die moet nog een jaartje of 6 mee en gebruik (moeten) blijven maken van GM techniek
– Je moet de ontwikkeling van de 9-3 stilleggen en uitzoeken welke onderdelen “van jezelf” er gebruikt kunnen worden om kosten te besparen.
Als een fabrikant iets overneemt wil hij zoveel mogelijk synergievoordelen gehalen (zie het VW concern). Dat is op korte termijn zeer moeilijk voor elkaar te krijgen bij Saab. De 9-4X & 9-5 staan aan het begin van hun levenscyclus en de nieuwe 9-3 is al (redelijk) ver is het ontwerpproces. Als je de boel koopt kan je de eerste 4/5 jaar dus weinig anders doen dan de boel een beetje draaiende houden. Daar zit niemand op te wachten.
D-Drive zegt
Een nieuwe Saab 9-3 …. de nieuwe Donkervoort GTO is eerder klaar!(Wordt schitterend volgens onafhankelijke insiders) We hebben dus gelukkig nog één autobouwer met verstand van zaken die niet naast zijn schoenen loopt en gewoon doorwerkt in plaats van lopen te blaten.
polle zegt
Robbie, je interpreteert de dingen anders dan ik zou willen, maar dat is je goed recht. Er is echter wel één onderdeel waar ik comentaar op wil geven omdat het niet de werkelijkheid weespiegeld.
De verklaring van De EIB betreft niet 29,1 miljoen, maar het toelaten van Antonov als aandeelhouder van Spyker.
De 29,1 miljoen is gewoon een opname uit de lening van 400miljoen die de EIB vorig jaar heeft toegestaan en waarvan er tot op heden 217miljoen gebruikt werd.
requist zegt
@polle: Die 29,1mil is niet gewoon een opname van het EIB krediet want de inkomsten vanuit EIB mogen alleen gebruikt worden voor nieuwe ontwikkelingen. Willen ze dit geld gebruiken voor het betalen van leveranciers dan zullen ze eerst toestemming van de EIB moeten hebben. Dat het geld dat ze 2 mei zeiden te hebben aangevraagd nog niet binnen is kan erop hinten dat de EIB hier (nog) geen toestemming voor gegeven heeft.
robbie zegt
@polle: in dat persbericht van de EIB wordt niet specifiek verwezen naar Antonov (of Pang Da of Gemini). Ze wijzen er voornamelijk op dat er veel verschillende plannen van Saab elke keer op hun bord terecht komen.
Je hebt gelijk als je zegt dat die 29,1 miljoen onderdeel uitmaakt van de “kredietlijn” van 280 miljoen (voorheen 400 miljoen) die ze bij de EIB hebben voor R&D (waar het persbericht over spreekt!).
En als ik het goed heb begrepen mag Saab elk kwartaal een verzoek indienen voor een deel van dat geld (voor bepaalde projecten). Meestal gaat dat toekennen zonder slag of stoot, maar nu hoor je er opvallend weinig over. Ook vind ik het vreemd dat dit geld blijkbaar gebruikt kan worden om openstaande rekeningen aan toeleveranciers te betalen.
Ook is het zo dat de EIB maar 50% van de kosten draagt bij die R&D projecten de overige 50% (of meer) moet Saab zelf inbrengen. Waar gaan ze dat geld vandaan halen.
jwstoop zegt
@Robbie inderdaad een goed en duidelijk stuk wat helaas het naderende einde van Saab (&Spyker?) aantoont. Want wederom: sinds VM bij Spyker is begonnen is hij nog nooit (naar ik weet, correct me if im wrong) één belofte qua verkopen/omzet etc nagekomen en heeft hij constant gegoocheld met cijfers en slappe verkooppraatjes ipv simpelweg echt resultaat te boeken. Lees voor de grap het boek over Nina Brink en zie de overeenkomsten.
robbie zegt
@jwstoop: hij is idd nooit een belofte nagekomen (ook knap). Heb laatst voor de grap wat artikelen over Spyker uit de periode 2007/2008 terug gelezen en de overeenkomsten zijn heel treffend! Ook toen wilden leveranciers niet betalen en werd het door Muller afgedaan als onzin ;) En werden er ook allerlei vage financieringsconstructies tevoorschijn gehaald.
jwstoop zegt
@robbie: Vet als iemand hier een timeline van kan maken met alle beloftes, resultaten, kapitaalinjecties, etc. Wordt een interessant plaatje volgens mij
robbie zegt
@jwstoop: het ook voor Spyker zoiets gemaakt. Die kan ik nu wel hergebruiken. Alleen even de datum aanpassen en Spyker vervangen door Saab ;)
desjonnies zegt
Oef, als SAAB uit de problemen is, zijn ze dus weer in de problemen als leveranciers boter-bij-de-vis willen hebben omdat je volgende probleem dan je omloopsnelheid van je product is.
’t is eigenlijk van de gekke, SAAB is voor een fractie van de waarde gekocht door VM en kompanen en zou dus gemakkelijk krediet moeten kunnen krijgen met bv geproduceerde voertuigen als onderpand.
Jammer genoeg hebben banken miljarden in slechte economieën gestort en kunnen ondernemers moeilijk aan geld komen.
bobb zegt
@desjonnies: Een veld geproduceerde voertuigen als onderpand? Voor banken heeft dat nauwelijks waarde.
vincenzo zegt
Dacht je dat GM gek is ofzo? Overmoedige VM dacht het klusje wel even te klaren met de bekende nederlandse hoogmoed, net als zijn spijker avontuur..hij kan beter truitjes gaan verkopen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
http://www.autoweek.nl/autonieuws/16661/Spyker-wil-aandelenemissie
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: wat wil je daarmee precies zeggen beste vriend? Wil je mij soms helpen om aan te tonen hoe dramatisch Saab/Spyker er op dit moment voor staat? Ik gok van wel. Of je weet je soms niet precies wat die “deal” met GEM inhoudt? Ik heb zo’n bang vermoeden dat je het niet precies weet. Laat mij het je even uitleggen.
Hieronder kan je een stukje vinden uit een persbericht van Spyker waarin de voorwaarden voor de regeling met GEM precies uit de doeken wordt gedaan:
Bron: http://www.spykercars.nl/download/investor/statement_SAAB_jan_26_final.pdf
En nu even in Jip & Janneketaal: GEM koopt over 15 werkdagen (dus op maandag 6 juni) 1 miljoen (nieuwe) aandelen van Spyker. De prijs die ze daarvoor betalen is 90% van de gemiddelde prijs van het aandeel Spyker over de periode 16 mei tm 3 juni. De krijgen dus een klap aandelen met een hele fikse korting. En wat levert dat uiteindelijk op? Een miljoentje of 3 (kattenpis dus).
Maar je zet wel ff al je huidige aandeelhouders te kakken door een andere partij (met een discutabele reputatie) wat aandelen met een fikse korting te laten kopen. Spyker heeft zelf al aangegeven dat dit een “last resort” mogelijkheid is. En blijkbaar staat het water ze zodanig aan de lippen dat ze niet eens ergens 3 miljoen hebben liggen om wat rekening te betalen (en dus ook niet verwachten dat dit binnen nu en 3 weken binnenkomt).
En je moet overigens ook niet de illusie hebben dat GEM nu een of andere nieuwe investeerder of aandeelhouder voor de lange termijn is. Er is maar 1 reden waarom ze die aandelen met een forse korting willen kopen: De dumpen die aandelen met een weer. Ze zijn wel goed, maar niet gek. Door aandelen (fors) onder de marktwaarde te kopen hebben ze een reële kans ze nog met wat winst van de hand te doen.
Op het moment dat je als bedrijf dit soort emissies (onder slechte voorwaarden) moet doen om kleine bedragen op te halen dan gaat het niet heel lekker met je.
ascari15 zegt
Beter houden ze er gewoon mee op.
Het word toch nooit iets.
desjonnies zegt
@ascari15:
dachten we allemaal zo, liepen we nog in berenvellen……
Svenska_Aeroplan_AB zegt
http://inside.saab.com/saab-9-4x-is-in-production/
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/05/saab-has-enough-money-for-mullers-bonus-but-does-it-have-enough-to-restart-production/
D-Drive zegt
Als ze de schijnheilige drie eenheid (VM, De Rus en de Chinezen) eruit trappen, wil ik er wel geld in stoppen
themenace zegt
Ja daar valt geen speld tussen te krijgen of het moet je aan realiteitszin ontbreken. Het enige wat Saab zou kunnen redden is een andere fabrikant, die even simpel gesteld zegt : We steken er 2 miljard in en trekken er 4 of 5 jaar voorruit om in ieder geval Break Even te draaien. Wat VM altijd heeft geroepen is een utopie …eerste 40.000, vervolgens het volgende jaar 80.000 units en het jaar daarop 120.000…Weet er iemand hoeveel Spykers er nou uiteindelijk zijn verkocht ??
Binnen een aantal jaar staan we naast Ferrari …
robbie zegt
@themenace: er zijn in 10 jaar tijd minder dan 250 Spyker’s gebouwd (unieke chassisnummers). Wel heeft Spyker veel auto’s 2x (of vaker) “opnieuw” gebouwd. Bijvoorbeeld door ze een andere kleur & interieur te geven. Of door een coupe tot cabrio om te bouwen.
turbo16s zegt
@Robbie,
Wat is jouw punt nou eigenlijk? Je vist net zolang op het net totdat je een rijtje feiten op kunt lepelen die moeten staven dat Saab het niet gaat redden.
Kennelijk vind je het nodig om ons allen, onwetenden, te behoeden voor VM en zijn manier van zaken doen.
Nou, enorm bedankt hoor! Ik zal aan je denken als het mis gaat met Saab.
Op het moment ben ik blij dat er iemand zijn best doet om mijn geliefde merk probeert te behouden. Lukt dat niet dan is het jammer. Wellicht blijkt dan, dat men beter een visionair a la Robbie binnen had kunnen halen: motto. “Gelijk de stekker eruit, jongens dit heeft toch geen zin! Kom we gaan de makkelijkste weg bewandelen.”
requist zegt
@turbo16s: Soms is het beter realistisch te zijn en te kijken wat er wel te redden valt dan blind door te gaan op hetzelfde pad. Hoe langer het uitstellen duurt hoe lastiger het wordt om toeleveranciers en gezonde onderdelen zelfstandig door te laten gaan.
VM schept valse beloftes, geeft incorrecte verklaringen en maakt nagenoeg niets waar van zijn onhaalbare businessplannen. De gelijkenis wat dat betreft tussen Saab en Spyker is overigens erg groot. Een kritische noot, zoals van Robbie, hierin is welkom en kan op termijn de schade wellicht enigszins beperken.
Ik heb een Saab, vind het een mooi merk en zou graag willen dat ze overleven. Maar VM is hiervoor volgens mij niet de goede man en kritiekloos niet de juiste weg.
robbie zegt
@turbo16s: dus jij steekt liever je kop in het zand? Prima, dat is ook een manier om tegen zaken aan te kijken.
Saab had best gered kunnen worden, maar dan hadden ze 2 jaar geleden (of nog eerder) door GM verkocht moeten worden aan een kapitaalkrachtige partij. Op het moment dat Spyker de boel kocht lag Saab in een diepe coma (zegt Victor zelf ook) en hadden ze geen geld om de boel draaiende te houden.
Dat het imago van Saab zwaar was beschadigd kon zelf een kind aanvoelen. Er zijn dan wel een heleboel fans die lopen te protesteren, maar dat zijn geen klanten. Heel leuk hoor zo’n “Save Saab” optocht, maar er rijden alleen klassiekers mee en mensen die geen nieuwe Saab kopen.
turbo16s zegt
@Robbie
Prima, blijf ik mijn kop in het zand steken, blijf jij nog artikeltjes en quotes verzamelen om jouw gelijk te krijgen. We zien het wel, ik hoop nog een tijdje en jij niet dat is wel duidelijk