Ford CEO Alan Mulally heeft gisteren laten weten te verwachten de verkoop van de Britse merken Jaguar en Land Rover, die alweer een tijdje in de etalage staan, tegen het einde van het jaar rond te hebben.
Op dit moment zijn er nog drie gegadigden voor de koppelverkoop: het Indiase Tata, buy-out firma One Equity Partners (met ex- Ford CEO Jac Nasser) en de Indiase trekkerbouwert Mahindra & Mahindra, die zich heeft versterkt met buy-out firma Apollo en nu toch weer aan het bieden is geslagen.
Volgens zakenbank Meryll Lynch mogen de merken ongeveer een miljard euro (1,5 mld dollar) opbrengen, geld dat Ford goed kan gebruiken na een serie zware verliezen. Toch zijn er tekenen dat Ford weer een beetje opkrabbelt. Zo maakte de automaker afgelopen november voor het eerst sinds oktober 2006 een eind aan de dalende verkopen, met een plus van 0,6%.
Geheel in lijn met het inkrimpen van het bedrijf zal Ford zijn productie in het volgende kwartaal verlagen. Hopelijk voor Ford valt er door de reorganisatie binnenkort weer wat te lachen in Dearborn. De geplaagde Amerikaanse autoindustrie kan het gebruiken (via reuters)
vla zegt
en zo blijft Jaguar bestaan! als het ooit failliet gaat koop ik het wel :)
Fried zegt
Voorkeur van de werknemers gaat uit naar tata. dat kan ik best begrijpen, ik denk dat tata zeker voldoende geld en ambitie heeft om er wat moois van te maken (jag) en te houden (LR).
investeringsmaatschappijen hebben er nogal een handje van om flink huis te houden in organisaties, dingen af te stoten, in delen te verkopen, uitmelken etc..
Chrizzzie zegt
Ford wil uiteraard nog de verkoop behandelen in financieel jaar 2007 wat op 31 januari afloopt in de VS. één miliardje doet het altijd goed op de balans. (mits in de plus)
Oly zegt
Hm vind het heel vaag dit verhaal ze willen het jaguar design helemaal om gooien en dan verkopen ze het wel ff snel. moet nog zien hoe dit afloopt. en ik kan ook nog steeds niet geloven dat Land rover niet winst gevend is.
Tribe zegt
Tsja.. van die 1,5 miljard kunnen ze er weer even tegenaan..
BreinStein zegt
ik snap ford sowiezo niet. met AM ook. het merk maakt voor het eerst winst, na veel geldinjecties en dan verkopen ze het. Jaguar is met een metamorfose bezig die bekostigd is door Ford en wanneer ze de vruchten ervan kunnen plukken verkopen ze het. ligt het aan mij of is hier een economische verklaring voor?
MurcieBoy zegt
is ford gek geworden?? heb je die nieuwe jaguar xk gezien?? hoe mooi die is en dan gaan ze jaguar verkopen, tut tut tut het is wat :P
Bramzel zegt
Het maakt mij niet uit wie het koopt, als ze het merk maar in zijn waarde houden. Niet zoals VAG een merk (Bentley) onderuithalen met lelijke karakterloze auto’s maar het merk versterken zoals BMW dat met bijv. Rolls-Royce en Mini heeft gedaan.
bambinodoro zegt
Is dit niet uiterst stom
Als ik me niet vergis is Land Rover toch een winstgevend en succesvol onderdeel van Ford op dit moment?
En dan Jaguar deze wagens zullen nu hun vruchten beginnen afwerpen van al het werk dat eringestoken is en dat verkopen ze nu ook.
Erik zegt
@ BreinStein
er is inderdaad een economische verklaring voor. Ford heeft gewoon keiharde cash nodig voor een reorganisatie die ze uiteindelijk geld gaat besparen. Momenteel hebben ze die cash niet door de grote verliezen die ze lijden.
Midas zegt
Natuurlijk is dit het juiste moment om te verkopen: in de verkoopprijs zitten toekomstige opbrengsten besloten. Ofwel: voor een winstgevend bedrijf kun je eenvoudigweg meer geld krijgen. En cash is King!
MurcieBoy zegt
@ mezelf
ik bedoelde eigenlijk de xf maar de xk is ook mooi hoor :P
BreinStein zegt
@ Erik:
voor zover begreep ik het nog. maar dan heb je een bedrijf wat verlies lijd, en veel cash. welk merk gaat er dan voor geld in het laadje zorgen als je alles wat winstgevend is verkoopt?
lincoln zegt
er is nog hoop dus .. jag/LR nog steeds niet echt verkocht .
het zal die merken ongetwijfeld goed gaan .. liever dat Ford er dan de vruchten van plukt..
XF zegt
Het gaat natuurlijk niet alleen om de resultaten die door de 2 merken nu behaald worden of gaan worden, maar Ford moet ook vooruit gaan kijken. Ten eerste is er enorm veel geld nodig voor de herstructurering van het bedrijf om het geheel weer winstgevend te maken, en ten 2e is het WEL verstandig dat ze Jaguar en LR (alhoewel ik het ZEER betreur) te verkopen, omdat met alle aanstaande milieu-maatregelen Jaguar en LR flink in de problemen gaan komen. Jaguars zijn eigenlijk alleen leverbaar met V6’en en LR staat vooral bekend om hun tereinwaardigheid, niet om hun zuinige motoren. Ford zal dus uiteindelijk alleen maar meer geld moeten uit gaan geven als ze Jaguar en LR willen laten bestaan. Als de merken nou flinke winst zouden maken zou dat geen punt zijn geweest, maar dat doen ze dus niet. De enige reden dat Volvo niet verkocht gaat worden is omdat het een gezond bedrijf is en geld heeft om in de toekomst te investeren!
Bramzel zegt
Jaguar gaat niet al te florissant op het moment (als die nieuwe XF flopt dan zitten ze echt in de poep), dus moet je er wel een goed lopend bedrijf (LR) naast zetten om het aan de man te brengen.
crew zegt
@XF
hoezo is jaguar eigenlijk alleen leverbaar met v6’en? ik denk dat40% procent van de verkoop V8 is en dat de andere 60% gedeeld moet worden tussen V6diesel, 4cil. diesel en de v6-en..
Jesper zegt
leest iemand hier wel de vakbladen en forums behalve msn autoblog?
Jaguar raakt juist steeds en steeds minder in trek, na de sovereign zijn mensen die styling helemaal zat geworden.
De XJR en de S-type modellen (de belangrijkste) worden nog maar mondjesmaat verkocht.
LR verkopen lijkt mij op het eerste gezicht ook een hele domme zet, ze slachten zogezegd de kip met de gouden eieren, maar die economen bij Ford zijn echt niet van eergisteren en hebben ongetwijveld een aardig deal gesloten waarbij ze hoogst waarschijnlijk in de eerste (paar) jaar een percentage van de winst krijgen.
Chrizzzie zegt
Ford wil investeren in hun core business wat eeeeuh ford is. Dit om er voor te zorgen dat hun cash cow weer winst gaat maken. Winst uit Landrover is mooi maar erg marginaal in vergelijking met het verlies die Ford maakt. (En de potentie tot winst) Er zal dus geinvesteerd moeten worden maar dat geld hebben ze niet en daarom staan hun winstgevende merken in de verkoop.
In principe is het dus zo dat Ford met het geld van het verkopen van de marginale winstgevende merken ervoor wil zorgen dat de flinke winst van Ford weer wederkeert.
XF zegt
@crew,
ik bedoelde V6’en en meer cilinders XD
crew zegt
ps hoeveel winst maakt landrover?