Rechts kabinet of niet, linkse steden gaan linkse hobby’s uitvoeren! Ondanks een kneiterrechts kabinet gaan gemeenten meer milieuzones invoeren.
Sinds gisteren hebben we een nieuw kabinet: Schoof 1. Ja, dat getal zetten we er maar alvast eventjes achter. Uit voorzorg. Met het stemmen heeft de kiezer een paar dingen duidelijk aangegeven. Boeren vinden we lief, buitenlanders vinden we eng en vooral wegwezen met alle linkse groene hobby’s. Ondanks dat we al twintig jaar lang overwegend rechtse kabinetten hebben gehad, weet men uitstekend de schuld bij links neer te leggen. Je kan zeggen wat je wil, maar het is knap om dat voor elkaar te krijgen.
Een ander signaal dat de kiezer heeft afgegeven, is dat we auto’s toch wel een beetje tof vinden. Of in elk geval, we hebben er eentje nodig. Het openbaar vervoer is niet voor alle trajecten ideaal en we moeten wel aan het werk. We hebben gestemd op vier partijen die 130 km/u weer willen invoeren. Nu lijken ze dat wel allemaal te willen, maar het gaat simpelweg niet lukken. De boeren krijgen voorrang.
Steden gaan milieuzones invoeren
Maar ondanks dat we een kabinet hebben waar rechts Nederland van zal smullen, gaat de autohaat onverminderd door. Steden gaan namelijk tóch milieuzones invoeren. Het gaat om Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Deze plannen van de gemeenten staan haaks op de plannen van het nieuwe kabinet waar we op gestemd hebben. Muiterij!
Het idee was dat de plannen van de gemeenten gewoon landelijke regels zouden worden, inclusief een heus verkeersbord om vieze voertuigen keihard te weren. Deze wet is uiteindelijk niet door de kamer goedgekeurd en dat moet nu gebeuren. Het nadeel is dat er nu een ander kabinet is. Een kabinet dat absoluut anders zal gaan stemmen. Het probleem is dat de gemeenten al heel erg ver zijn met de voorbereidingen en al veel geld hebben geïnvesteerd. Niet alleen dat, ook voor de ondernemers is het heel erg lastig anticiperen.
Ondanks dat het huidige kabinet de plannen wil uitstellen, is de kans klein dat hun kleine protest zin heeft. Het zou namelijk gaan over een overkoepelende set aan regels zodat voor iedereen duidelijk is aan welke regels men zich moet houden.
Kan dit wel?
Gemeenten hebben namelijk gewoon mandaat om dit zelf te regelen. Het is niet dat ze toestemming nodig hebben van het nieuwe kabinet om milieuzones in te voeren. Naast de vier grote steden zijn er nog 15 steden die eveneens emissievrije zones willen invoeren. Die zullen dus allemaal met hun eigen set regels en voorwaarden komen, waardoor we de gewraakte ‘lappendeken aan regeltjes’ hebben en het voor de automobilist in kwestie (de ondernemer in het bijzonder) onduidelijk is wat nu de regelgeving is.
Dan nu eventjes de bekende Autoblog Nuance. Want natuurlijk willen wij overal 250 km/u kunnen rijden, in Nederland is de ruimte net even wat schaarser. Zeker in de dichtbevolkte steden waar het over gaat is de CO2-uitstoot heel erg hoog, mede door de verbranding van fossiele brandstoffen.
Daarnaast speelt ook nog een issue als veiligheid een rol. Oh, en de infrastructuur van een stad (zeker een oudere stad) kan vaak al het verkeer met moeite aan. Daarbij mogen de inwoners van de stad hun eigen gemeenteraad kiezen. Mooi toch, democratie?
Wel bijzonder, er waren ook steden die juist een streep gingen zetten door de milieuzones. Dus hierover is het laatste nog niet gezegd. Misschien kan onze kersverse minister van VWS hier eventjes een Tweet over sturen. Met name de gemeenteraad van Amsterdam volgt ze nauwgezet.
Fotocredit: Walmende taxi in een milieuzone door @nicolasr (hoi Nicolas!) via Autoblog Spots!
RutgerK zegt
De milieuzones geven ruimte aan de boeren om stikstof uit te stoten.
De vier genoemde steden (volgens zijn er meer steden die een zero-emissie zone) invoeren) zijn sowieso al jaren bezig om hun binnenstad autoluw te maken en een soort ‘museum’ voor buitenlandse toeristen en dagjesmensen. Of dat per se links beleid is vraag ik mij af.
maotje zegt
Nee.
Deze zero emissionzones komen uit het klimaatakkoord. Zijn onderdeel om de co2 uitstoot te reduceren in stappen naar een co2 neutraal europa te willen in 2050. Het verhaal mbt boeren gaat over Stikstof en is totaal iets anders en heeft invloed op het mieu.
verdebosco zegt
Nee, milieuzones gaan vrijwel alleen over stikstof en nog meer over fijnstof. Stoffen die slecht zijn voor omwonenden, voor de menselijke gezondheid.
maotje zegt
Je beter inleren. Het verhaal zelf omschrijft al dat het over co2 gaat. Er is nog nooit een milieuzone geweest waar enkel voertuigen in mochten zonder uitstoot. De uitstoot van een milieuzone is altijd gelinkt aan een euronorm.
Het gaat hier over de zero emissionzones.
lekkaah zegt
Over ‘engagement bait’ gesproken.. Volgens mij heeft het vorige kabinet (correct me if I’m wrong) juist weer meer ‘macht’ en autonomie gegeven aan gemeenten zodat zij dit soort zaken zelf kunnen bepalen. Waar ik persoonlijk overigens voorstander van ben. Het is vervelend en eigenlijk ook wel raar als je als lokale inwoner binnen een gemeente afhankelijk bent van landelijk genomen beslissingen.
mashell zegt
Vind ik niet. We hebben een grondwet, iedereen moet in gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Dan laat geen ruimte voor beleidsverschillen tussen de gemeenten. Beleid over milieu, zorg, belastingen etc. moet gewoon van de landelijke overheid komen.
Dutchdriftking zegt
Tja, de gemiddelde binnenstad wil je natuurlijk ook niet echt komen. Maar P+R is het ook niet altijd. Als je toch 5 tot 8 euro per uur betaald om in de garage te staan is het ook wel leuk als je er kunt komen toch? Zolang de norm niet strenger wordt dan die Amsterdam vanaf 2025 gaat hanteren kan ik er wel mee leven.
Johanneke zegt
Die headerfoto is wel geniaal, goeie Nicolas.
dutchie13 zegt
Wat mij betreft schaffen de ondernemers geen nieuw materiaal aan. De bewoners hebben het bestuur gekozen. Dan moeten ze voor de gevolgen opdraaien. Afvoer verstopt…? Wij komen niet, los het zelf maar op. Ben benieuwd hoe lang die flauwekul dan door gaat.
Hubert zegt
Dan schaf ik lekker als enige iets electrisch aan. Kan ik mijn eigen tarieven bepalen!!
mashell zegt
Kijk, dat noemen we nou ondernemerskwaliteiten. In het gat in de markt springen dat de concurrentie laat liggen.
herve11f zegt
Doe maar, kan je de parkeerboete ook meteen doorrekenen.
lekkerlinksrijden zegt
Laat de gemeenten ook even kijken naar hun eigen uitstoot. Amsterdamse raadsleden die vliegen naar Brussel bijvoorbeeld, met de trein 2 uur van Adam naar Brussel, maar dat is waarschijnlijk alleen voor het volk. Nog maar te zwijgen over de aankoop van nieuwe diesel voertuigen die ook in de binnenstad rijden, waar de ondernemer straks EV moet. Ik ben voor zo min mogelijk uitstoot, zeker in stedelijk gebied, maar dan moet de eigen gemeente wel haar beleid zelf ook naleven en niet alles bij de burger neerleggen.
Wolflow zegt
Tja, dat krijg je met zo’n links naar communisme neigend stadsbestuur.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.
herve11f zegt
“Never wrestle with pigs. You both get dirty and the pig likes it.”
William zegt
In Nederland staan helaas nog meer dan 200 biomassa centrales. Daardoor is bijvoorbeeld de ontbossing in Estland en Letland toegenomen.
Misschien kunnen linkse steden daar eerst eens wat aan doen? (De overheid voert tegelijk “beleid” om meer bomen te planten in Nederland. Bizar en schijnheilig tegelijk).
maotje zegt
Wat wil je dr tegen doen? Sluiten? Ik neem aan dat jij ook graag stroom in huis hebt?
pomoek zegt
Beetje veel onzin dit. Als de gemeenteambtenaren op de fiets naar Brussel zouden gaan zou het ook niet goed genoeg zijn. Alsof die uitstoot iets uitmaakt.
audirs3 zegt
Dit heet toch gewoon democratie?
verdebosco zegt
Doe ff normaal Autoblogger. Dit soort teksten als in dit artikel, zeker de eerste helft, is van een Wilderiaans primatengedrag waar de honden geen brood van lusten. Gemeenteraden zijn ook gekozen en hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Basta.