Speciaal voor Europa heeft Nissan een dieselmotor in de Murano gelepeld. Maar wat bleek vervolgens? Het ontwerp van z’n muil was te benauwd voor de oliestoker.
Min of meer noodgedwongen heeft Nissan het aangezicht van de Murano een facelift gegeven, zodat de dieselmotor en de radiatoren beter gekoeld kunnen worden. Op zich best een verbetering als je het mij vraagt. Het ziet er nu meer Europees uit en doet me op één of andere manier een beetje aan Saab denken.
De Murano diesel heeft een 2,5 liter vierpitter goed voor 190 pk en 450 Nm koppel. Het verbruik bedraagt 8,0 liter per 100 km en de CO2 uitstoot ligt op 210 g/km. Verkopen van de oliegestookte Murano starten in september, maar voor Nederland is dit model onvoldoende rendabel, dus wij krijgen ‘m niet. Tenzij de Nederlandse Nissan importeur zich bedenkt, wordt dat dus importeren vanuit “diesellanden” als België of Frankrijk.
Dit is de Murano van voor de facelift. Het is geen “zoek-de-verschillen-facelift”.
Matthijs zegt
aaah, mn ogen :S wat is dat lelijk zeg
G-power zegt
zodat de dieselmotor en de rAdiatoren beter gekoeld kunnen worden
-edit: aangepast, thanks-
sjaakk zegt
ik vind hem mooier geworden.
Rob USA zegt
De X3 met Japan pakket … oh nee dit keer geen X3 topic.
Johan-Celica zegt
net als dat andere ding, vreselijk
Citrofiel zegt
Een stoerdere bek heeft hij gekregen. Het is wel een beetje druk geworden, twee chromen spijltjes in de bovenste grille weglaten zou een boel schelen.
Trouwens, een viercilinder in een Murano… Ik vind het een ongelukkige combinatie. :? Maar ja, het moet maar kunnen hè.
KaCh1ng zegt
wie gaat dit kopen? zelfs met een diesel zou het niet verkopen ;/
Erik zegt
Is dit ding door ssangyong ontworpen ofzo? dit is echt een ziekmakende verschijning
The360box zegt
Nee, alles is nu open, maar bij sommige modellen auto’s zit er haast geen gril in…
911GT2 zegt
Als ik moest kiezen dan de pre-update versie. Maar die is al intens lelijk de update is gewoon wanstaltig
lincoln zegt
ik was altijd in de veronderstelling dat benzine “heter” brande ..
en LPG nog een stukje warmer ..
@wOoOdy .. doe eens uitleggen deze materie ??
Ferdinand1 zegt
@lincoln: laat je @wOoOdy weer eens googlen? :D
Wat mij betreft spoort het pre-facelift model dan niet. Er moet toch altijd voldoende lucht naar binnen kunnen. Ook bij benzine-gestookte versies. Dat betekent gewoon dat de grille de prestaties belemmerd.
Ik vind ze trouwens beide niet mooi…
w0o0dy zegt
@lincoln: bien sure ;-) (maar onthou dat ik geen techneut ben)
Diesel ontbrand spontaan bij voldoende hitte. Door de lange slag creëer je veel compressie en warmte en het mengsel ontbrand. Normaal gezien is de “operating temperature” hoger dan bij een benzine motor, maar als de motor te heet wordt dan ontbrand het mengsel te vroeg… koeling is dus kritischer. Daarnaast zul je voor een efficiënte turbo-diesel ook een intercooler installeren, die moet goed in de koude lucht geplaatst kunnen worden, dus daarvoor moet er ook ruimte zijn. Als laatste zou nog mee kunnen spelen dat de lagere toerentallen betekenen dat je koelvloeistof langzamer rond stroomt…
lincoln zegt
@w0o0dy: you just freaking rule dude ..
en alle hulp-sinten ook bedankt ..
w0o0dy zegt
@lincoln: #trekt veren uit reet en zet ze in een vaasje.#
Dimglor zegt
Ik vond de originele Murano mooier… wel dom natuurlijk dat ze zo lang hebben gewacht om er een diesel in te steken….
BananaFlip zegt
Zo, dat had ie wel nodig zeg! Dik, en mooi.
@lincoln: Dat klopt, maar ik geloof dat diesels meer lucht nodig hebben voor de verbranding, waarom ze een gasklep missen; de luchtstroom is ongelimiteerd. Heb ik altijd gedacht, zou zomaar anders kunnen zijn hoor…
C70T5 zegt
een dieselmotor heeft per definitie niet meer lucht nodig dan een benzinemotor voor de koeling……minder zelfs!
voor de verbranding is echter veel en veel meer lucht nodig bij een diesel. zo veel mogelijk zelfs.
benauwd is dus inderdaad goed gekozen.
tommie zegt
jammer, het front was aardig maar dat is nu voorbij.
Joost zegt
Hadden ze vijf jaar geleden al moeten doen….
Pier zegt
Misschien van de voorkant niet de allermooiste auto, maar rijdt prima. Heb twee jaar geleden in ’the States’ hem als huurauto gehad, 3.5 V6 met CVT. Ligt goed op de weg en doet z’n werk zoals het hoort, als je doortrekt hoor je de V6 lekker grommen. Maarja, dat mis je dus wel bij die diesel… ;)
T-Mon zegt
past wel in de trent tegenwoordig van afzichtig groot en lomp en gebrek aan “mooie lijn”
GTR zegt
Vond deze Murano altijd lelijker. Maar vind ‘m nu stuk mooier geworden!
super458 zegt
Zo is hij beter, wat stoerder enzo. Hij is wel mooier ja.
Pallas zegt
Wat een gedrocht, een wirwat van lijntjes, zonder respect voor de designregels. (ja design=wiskunde)
floryn zegt
het is geen schoonheid maar dit is een sterke verbetering!
Mr. Dj M. zegt
Een noodgedwongen facelift vanwege de motor? die was eigenlijk al eerder noodgedwongen, maar nu is de Murano weer erg mooi!
Inderdaad misschien net een vleugje Saab maar verder echt Japans! Kijkt lekker weg in ieder geval 8)
chocomobiel zegt
heeft geen zin mannen
Ronald zegt
Wat een oogverblindende lelijkheid. Damn, daar gaan ze er echt heel weinig van verkopen. Wie wil er nou voor zo veel geld straal voor lul rijden?
Ronald zegt
Ik zie nu net dat de oude ook al heel lelijk was, dus het is niet zo erg dat de auto lelijk is gebleven. Krijgt de Nissan dealer het niet ineens veel te druk …
Timmie zegt
Aan alle imagorijders in een Murano: nu kan je niet meer verstoppen dat je in een diesel rijdt!!!
tarquesh zegt
Een stuk beter dan de benzine versie, alleen zie ik niks Saabs erin. Deze Murano ziet er beter uit dan welke Saab er ooit geproduceerd.
svdg zegt
gewoon een schitterende wagen als je ermee gereden hebt.