Honda heeft met de CR-Z al aangetoond dat een hybride geen saai uiterlijk hoeft te hebben. Toch kun je het nog niet een hot hatch noemen. Daarbij moet je je afvragen of hybrides sportief moeten zijn, want wie heel bewust een hybride kiest, heeft vaak andere motieven. Toch kan het prima samen, zo bewijst Porsche bijvoorbeeld met de GT3 R Hybrid. Honda’s huistuner Mugen is het daar mee eens.
Eerder werd de CR-Z door Mugen al eens voorzien van sportieve bodykit, maar daar bleef het toen bij. Met z’n 124 pk sterke 1,5 liter benzine motor, bijgestaan door een 14 pk elektromotor, sprint de CR-Z in 9,9 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 200 km/u.
Mugen Euro, de Europese divisie van Mugen onder leiding van Hiroki Toyoda, is voornemens om ook de prestaties naar een hoger niveau te tillen. Het moet een Type-R waarde CR-Z worden, maar zal zo niet gaan heten. In plaats daarvan wordt het de Honda CR-Z Mugen.
Alle onderdelen van de aandrijflijn zullen door Mugen kritisch tegen het licht worden gehouden. De tuner heeft zich ook tot doel gesteld dat de auto onder bepaalde omstandigheden (lees: bij normale belasting) zuiniger moet zijn en minder CO2 zal uitstoten. Waar mogelijk zullen lichtere materialen worden gebruikt en de aerodynamica worden verbeterd.
Het is de bedoeling dat de CR-Z Mugen in juli tijdens het Goodwood Festival of Speed zal worden gepresenteerd. Vooralsnog een one-off prototype, want er zijn nog geen plannen om de gepeperde versie in productie te nemen.
killioq zegt
netjes, zal in het echt natuurlijk enorm tegenvallen
Jaapie zegt
cool, snelle bumpers op je hybride…..
Esprit_de_Flandre zegt
@Jaapie: Ze beloven wel wat meer te doen dan alleen snelle bumpers nu. Komt wel in orde…
Kyanite zegt
“Daarbij moet je je afvragen of hybrides sportief moeten zijn, want wie heel bewust een hybride kiest, heeft vaak andere motieven.”
Tsja 95% (schat ik zo) van de mensen die een hybride kiezen, kiezen dit in verband met belastingvoordeel, die kiezen er echt niet eentje om het milieu te ontzien (wat overigens ook nonsens is… maar dat is een ander verhaal).
Op de plaatjes ziet de CR-Z Mugen er wel leuk uit. In het echt vind ik de normale CR-Z ronduit lelijk.
laus zegt
Och…met een HCH kan je vrij hard door een bochtje…alleen de PK’s ontbreken nogal. Maar dat scheelt in de boetes.
d15b2 zegt
“Honda’s huistuner Mugen is het daar mee eens.”
Misschien om ff heel Anal te zijn, Mugen is niet een onderdeel van Honda. Oprichter van Mugen was wel een broer van oprichter van Honda, maar nooit “onderdeel van”.
Ontopic: hopelijk is het nu eindelijk een keer functionele tuning van Mugen dan steeds die bumberkits van de laatste tijd.
Freewarefreak zegt
Als die nou exact zo komt als op het plaatje.. cool! Laag, dik, breed, vette wielen.. maar dan moeten ze er niks aan veranderen.. exact zo.. stoer!