Met de MTM RS6 Stage IV zul je niet snel ingehaald worden.
De spiksplinternieuwe Audi RS6 werd precies vorig jaar onthuld op de IAA in Frankfurt. Het was een van de sterren van de show. Het laatste beetje discretie werd van de RS6 verwijderd, zodat ‘ie nu ook in de Verenigde Staten te kan worden. De RS6 is inmiddels een soort wereldauto geworden. En het nieuws rond de RS6 blijft maar binnendruppelen.
MTM RS6 Stage IV
In standaardvorm levert de Audi RS6 zo’n 600 pk en 800 Nm. Prima waarden, maar dat levert ‘ie eigenlijk al sinds 2008 (de V10 had 580 pk) en met een milde Stage I-kuur haalde je er zo’n 700 pk uit. Bij zowel de RS6 (C6), RS6 (C7) als de nieuwste RS6 (C8) is dat het geval, min of meer. We zagen echter tuners voorbij komen die wel meer met het blok kunnen doen. Neem deze MTM RS6 Stage IV, bijvoorbeeld.
EA825
Bij MTM zijn ze lekker losgegaan op de EA825-motor, een 4-liter grote biturbo V8. Nu heeft Motoren Techniek Mayer al een paar keer deze motor onder handen genomen met verschillende uitkomsten: 720 pk, 783 pk of 810 pk is allemaal mogelijk bij de tuner uit Wetstetten. Maak overigens niet de fout door te denken dat de beste tuner er het meeste pk’s eruit haalt.
Fabrieksstatus
Dat wordt min of meer door het blok, turbo’s, injectoren en dergelijke bepaald. Ook bij deze MTM RS6 Stage IV is dat het geval. Dus het zijn de modificaties die bepalen hoeveel je eruit haalt, ongeacht de tuner. De kwaliteit van een goede tuner kun je bepalen hoelang het heel blijft. Daarin heeft MTM altijd een naam hoog te houden. Sommige van hun producten hebben zelfs een fabrieksstatus, denk aan de MTM BiMoto, MTM RS6 Clubsport en MTM Amarok V8.
Aanpassingen MTM RS6 Stage IV
Anyway, terug naar de MTM RS6 Stage IV. Er zijn een hoop nieuwe onderdelen, zoals een nieuw open luchtfilter, nieuwe (grotere) luchtinlaat, nieuwe (grotere) turbo’s, nieuwe 300-cel katalysators en een sportuitlaat van Akropoviç of Milltek. Uiteraard gaat dan de ECU-tuning eroverheen om rekening te houden met al deze nieuwe hardware. Niet alleen de motor krijgt een ECU-tune, ook de transmissie.
1.001 pk en 1.249 Nm
De motor kan nu ook in de eerste versnellingen doorhalen naar 7.100 toeren. Ook is het nu mogelijk om vanuit stilstand naar 7.100 toeren te jagen, standaard is dit begrensd op 3.000 toeren. Meh. Al deze aanpassingen zijn zeker niet overdreven, want de MTM RS6 Stage IV levert namelijk precies 1.001 pk en 1.249 Nm!
Bugatti Veyron
Inderdaad, bijna exact gelijk aan de waarden van een Bugatti Veyron. De 0-100 km/u-sprinttijd in de MTM RS6 Stage IV duurt precies 2,8 seconden. Van 0-200 km/u accelereren is in 8,2 tellen achter de rug. Dat is gewoonweg supercar-niveau. Dan de kosten, die vallen best mee. De complete motorconversie kost zo’n 37.000 euro. Keurig. Het leukste is dat de motor ook leverbaar is in de Bentley Flying Spur, Porsche Panamera en Lamborghini Urus. Die kunnen dus ook allemaal naar 1.001 pk en 1.249 Nm.
Robert zegt
Ik zit toch ff in te zoomen op die foto’s in het artikel, met die RS6 (C5) op de achtergrond. Wat een heerlijke sleeper was dat toch. Alleen de lichtjes uitgerolde wielkasten en de dubbele uitlaat gaven de kenner de hint dat er iets bijzonders op het netvlies hadden.
Die huidige trend om het surplus aan performance ook qua uiterlijk aan de buitenwereld duidelijk te maken is vanuit commercieel oogpunt begrijpelijk, maar eigenlijk doodzonde. Want wees eerlijk, hoe gaaf zou het zijn geweest als die 1001 pk onder de kap hadden gezeten van een verder optisch ‘standaard’ uitgevoerde A6?
willeme zegt
@RRRobert: die MTM S6 Plus Avant is flink aangepakt hoor. Zwaar verlaagd, gigantische BBS Bugatti velgen, grote spoorbreedte, joekel van een voorbumper, flinke wielkast-verbreding, dikke sideskirts en grote stickers waren in 1996 ook niet echt onopvallend ;-).
thomasthomas zegt
@RRRobert: RS6? Dacht een Audi 100 ?
Robert zegt
@thomasthomas: ik heb nog eens goed gekeken, het is inderdaad een C4, geen C5. My bad. 5,8″ telefoonscherrm hè.
Maar dan kan het alsnog een A6′ (als in: gefacelifte 100) zijn geweest ?
Loek zegt
@RRRobert: dat laatste klopt als een bus, het gaat om een S6 (toen die inderdaad als A6 door het leven ging na de facelift).
donaldjgarrison zegt
@RRRobert: dat is een C4 S6 plus. Geen C5 rs6.
bpc zegt
Bij amg shoppen en een business package op een e63s station aanvinken, die zijn ook op die waardes te krijgen?
kennone zegt
Zou hij dan eindelijk de vorige generatie bij kunnen houden?
grasvreter zegt
Moeten wel echt bijzonder brede banden op zo’n rs6 komen om onder de 3 seconden op de 100 te komen ofniet. En op wat voor ondergrond moet je rijden? Op een bepaald moment kan je wel meer vermogen er tegenaan gooien, maar dan worden dingen als grip belangrijkere factoren voor het verkleinen van de 0-100 tijd. Uberhaupt zijn die echt +-2 seconden tijden op het moment enkel voorbehouden aan kleine rally auto’s, niet aan street legal auto’s, zo heb ik het idee.
mennok zegt
“Inderdaad, bijna exact gelijk aan de waarden van een Bugatti Veyron.”
Dat zegt vooral veel over hoeveel rek er nog in dat blok van Bugatti zit.
Dutchdriftking zegt
@mennok: nee, we zijn 15 jaar verder……
mennok zegt
@dutchdriftking: Lijkt me in de basis hetzelfde blok gebleven.
reactief zegt
De Chiron Super Sport haalt er 1.600pk uit.
mennok zegt
@reactief: En ik denk dat dat nog lang niet het einde is.
Volvo_440_turbo zegt
Ik vraag me direct af, kan je daar 10u aan een stuk mee op de autobahn knallen zonder dat het geheel oververhit? Met mijn diesel kan het…
Of op circuit enkele rondjes? Ok, ik weet dat dit een reiswagen is…
lekbak zegt
@Volvo_440_turbo: op hetzelfde tempo als je diesel vast wel, volgas vast niet.
911targa zegt
Dat kan, als je een 750 liter tank monteert.
kareljansen zegt
@Volvo_440_turbo: Na 10 uur volgas ben je in Moskou, dus technisch gezien lijkt me dat inderdaad niet haalbaar.
Volvo_440_turbo zegt
@kareljansen, bij wijze van spreken natuurlijk. Toch eens van Brussel (Lembeek) naar Budapest gereden en overal waar ik kon gewoon volgas… ik was er redelijk snel hoor. De auto is zelfs een beetje opgevoerd. In Hongarije wegens amper verkeer heb ik lange stukken constant 230km/h gereden, het was toen bijna 40 graden Celsius en de auto gaf geen krimp.
EnthousiaST220 zegt
@Volvo_440_turbo: Koeling lijkt me idd een mega thema met dit soort upgrades en daar lees je vrijwel niks over. Daarnaast vraag ik me af hoe de rest van de aandrijflijn hier aan meedoet. De vorige rs6 veranderde in een notoire differentieel- en aandrijfasvreter na dit soort powerkuurtjes.
Volvo_440_turbo zegt
@finn1996 Als het geld hebt om deze auto aan te kopen en zo te tunen dan lig je van een aandrijfas meer of minder niet wakker zekers?
EnthousiaST220 zegt
@Volvo_440_turbo: Dat zal idd vast niet maar ook voor de rijke medemens moet het toch vervelend zijn als je na elke paar keer gas geven afgesleept moet worden…
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal. Doe mij deze maar in de S8. De Flying spur wil ik met W12. Al mogen ze daar ook gerust hun kunsten op los laten.
lekbak zegt
Duizend pk klinkt tegenwoordig alweer als heel normaal. Iedereen lijkt dat nu aan te bieden. Wel knap overigens dat het blok er niet voor open hoeft, dat zegt wel iets over hoe sterk die motoren gebouwd zijn. Maar ik zou meer onder de indruk zijn als er eens iemand komt die 500kg van een standaard auto af weet te halen. Dat voegt meer toe dan dit extra vermogen.
willeme zegt
@lekbak: dat is onmogelijk voor 37.000 euro. 1.000 pk is wel mogelijk. Zo’n RS6 biedt plaats aan vijf mensen en hun bagage, heeft vieriwelaandrijving, een automaat, hoogstaande passieve veiligheid: alles bij elkaar weegt het wel een beetje veel. Nu is de RS6 eigenlijk ALTIJD een enorm zware auto geweest, dus de PK-gewichtsverhouding is alsnog gunstiger. De eerste 100 kg is vrij eenvoudig (sloop het interieur eruit), maar dan mis je de essentie van de auto én zijn er ineens betere alternatieven ;-)
lekbak zegt
@willeme: er is gewoon niemand die z’n best doet om gewicht te besparen. Vooral de fabrikant zelf niet, waardoor de basis veel te zwaar is. Iets met hoe (Europese) wetgeving in elkaar zit. Maar er is geen enkele reden voor een comfortabele snelle stationwagen om 2 ton te wegen. 1500kg kan gewoon, als men maar wil. En dat hoeft ook helemaal niet extreem duur te zijn. Maar men wil niet, en dat geld voor alle fabrikanten met alle modellen trouwens. Auto’s zijn veel zwaarder dan technisch noodzakelijk.
willeme zegt
@lekbak: dt is niet correct. Fabrikanten doen JUIST alles om het gewicht te beperken. Sterker nog, ik dank dat auto’s relatief licht zijn als je kijkt naar wat er tegenwoordig alleen op en aan zit. Een RS6 is tegenwoordig ook gewoon 5 meter. W140 afmetingen. De prestaties zijn betere dan de SL73 AMG die ook vrolijk 1.800 kg woog. Op het gebied van veiligheid is het verschil met 25 jaar extreem. Maar ook de luxe die men gewoon wenst in dergelijke auto’s dragen bij aan het gewicht.
Als je dit allemaal wilt combineren, moet je gaan werken met carbon koetswerken, waardoor een RS6 voor belastingen al 300.000 euro gaat kosten. Of je moet luxe gaan inleveren. Of de auto kleiner maken. Dan heb je een Seat Leon Cupra ST en die weegt zo’n 1500 kg en levert plusminus 300 pk. Dus ja, het kan. Maar dan heb je gewoonweg een ander eindproduct met een andere markt ;-).
lekbak zegt
@willeme: als fabrikanten ook maar enige prioriteit aan gewicht zouden geven zouden auto’s echt lichter zijn. Maar er is geen enkele stimulans voor hun om dat te doen, en dat betekent per definitie dat er geen prioriteit aan word gegeven.
Als ze de afgelopen 30 jaar hun best hadden gedaan om gewicht te besparen was die Seat 1000kg geweest en die Audi 1400kg. Maar ze hebben zelfs in Europa de (milieu)regels zo weten te verdraaien dat zwaardere auto’s gecompenseerd worden voor hun gewicht zodat het laatste beetje stimulans om dat te besparen ook weg is. De enige reden dat auto’s zwaar zijn is omdat men niks heeft ontwikkeld om ze lichter te maken.
willeme zegt
@lekbak: Ook dat is wederom niet waar ;-). Auto’s moeten constant zuiniger en zuiniger zijn. Als je kijkt naar de RS6 zie je dat ie groter is geworden, veel completer en veel complexer. Het gewicht is nauwelijks veranderd. Dus er is ENORM veel gewonnen op het gebeid van gewichtsreductie. Dat zie je bij heel veel auto’s op het moment, JUIST doordat auto’s zuiniger en schoner moeten van de overheid.
Je gaat ook voorbij aan het feit dat die fabrikanten iets moeten verkopen aan de consument. Die zitten niet te wachten op een piepklein gestript hokje. Die willen luxe, prestaties en ruimte. Die gewichten die je noemt zijn uit de losse pols geschud en nergens op gebaseerd. Er is voldoende om auto’s lichter te maken. De afweging zit ‘m in de kosten. Naarmate materialen bij gelijke (of betere) sterkte lichter worden, is het ook vaak duurder.
monsieurleloure zegt
@ willeme
Een Jaguar XJ 5.0 V8 weegt 1713 kilo en zit een segment hoger, dus het kan blijkbaar wel.
flow82 zegt
@monsieurleloure: volgens mij proef, zie en ruik jij een peer, iedere keer dat je een appel eet.
monsieurleloure zegt
Ik eet geen fruit. Zwaar overgewaardeerd spul.
moveyourmind zegt
Zo doe je dat!
Als ik Audi was zou ik ABT linea recta de deur wijzen en de rode loper uitleggen voor MTM om die te verwelkomen.
meetsysteem zegt
Das Spitzenmodell der Baureihe war ab März 1989 der Audi 200 quattro 20V mit einem turbogeladenen 2,2-Liter-Fünfzylindermotor mit vier Ventilen pro Zylinder (Motorkennbuchstabe 3B), der auf dem Motor des Audi Quattro basiert. Die Leistung von 162 kW (220 PS) sorgt für eine Spitzengeschwindigkeit von 242 km/h (Kombi-Variante 238 km/h) und eine Beschleunigung von 0 auf 100 km/h in 6,6 Sekunden (Kombi-Variante 6,7 Sekunden). Damit war der Audi 200 in dieser Motorvariante eine der schnellsten Serienlimousinen der damaligen Zeit (Werksangaben). Im Fahrbericht der FAZ hieß es seinerzeit:
„Man muß schon ganz weit oben in der Auto-Rangliste suchen, um eine ähnlich eindrucksvoll motorisierte Limousine zu finden: 246 km/h Höchstgeschwindigkeit und 7,5 Sekunden von 0 auf 100 km/h sind Werte, die nur von den teuersten BMW und Mercedes erreicht, aber kaum überboten werden können.“
– Gerold Lingnau
meetsysteem zegt
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis
205zonderdak zegt
Zo is dat kerel!
maferick74 zegt
In de file haal ik hem zo in, als ik 101 rijd waar je maar 100 mag, haal ik hem ook zo in.
scrmeagle zegt
Denk niet dat je er een zal tegenkomen!