De MTM Audi RS7 heeft veel, heel veel vermogen. Precies wat de auto nodig had.
Eigenlijk is het bijzonder vreemd. Loodzware ‘sportieve’ auto’s worden weliswaar getuned, maar voornamelijk op het gebied waar het niet nodig was: vermogen. Dat was het enige dat écht sportief is aan die voornamelijk premium Duitsers met een snelle badge.
2.250 kilogram
Bij de Audi RS7 is dat niet anders. De (in Nederland) 190.000 euro kostende Sportback bheeft namelijk een kentekengewicht van 2.040 kilogram. Met vloeistoffen, een volle tank brandstof en een bestuurder gaat het al hard richting de 2.300 kilogram met de blubberdikke Sportback. Gelukkig staan daar 600 verse paarden tegenover, inclusief 800 Nm. Daardoor kun je in een ‘sportieve’ 3,6 tellen naar de 100 km/u snellen. De topsnelheid is afhankelijk hoeveel geld je doneert aan het Audi ECU-fonds.
Wetstetten
In plaats van dat laatste kun je ook een andere weg bewandelen. Je kan je zuurverdiende geld ook achterlaten bij een bedrijf in Wetstetten, een klein dorpje vlak boven Ingolstadt. Het bedrijf in kwestie heet MTM (Motoren Technik Mayer) en geldt al jarenlang als een van de hoogst aangeschreven Audi-tuners. De wortels van MTM en Audi gaan terug naar de jaren ’80, toen de oprichter Roland Mayer en later ook Roland Gumpert (ja, die ja) werkzaam waren bij het rally-team van Audi.
MTM Audi RS7
Hun laatste project is de MTM Audi RS7. Deze is voorzien van de bekende EA825-motor die we ook vinden in zo ongeveer alle snelle Audi’s, Bentley’s, Porsches en zelfs de Lamborghini Urus. Deze motor heeft kennelijk nogal wat reserves, want met een simpele ‘Stage I”-tuningskit haalt MTM er namelijk al 780 pk uit.
Stage II-kit
Maar voor wie dat niet genoeg is, is er nu ook een Stage-II kit voor de MTM Audi RS7. Naast de chiptuning behelst de Stage-II kit ook een ander luchtfilter en een compleet nieuw uitlaatsysteem. Het resultaat is bizar: 810 pk aan vermogen en 1.060 Nm aan trekkracht. Dit heeft zijn uitwerking op de prestaties. De door MTM getunede Audi RS7 gaat in 2,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnlheid bedraagt nu 345 km/u. Belangrijker is echter de 100 naar 200 km/u tussenacceleratie. Die duurt nu slechts 6,2 seconden!
Stage III-kit
Qua uiterlijke wijzigingen doet MTM traditiegetrouw niet veel, het zijn tuners die zich voornamelijk met het technische aspect bezighouden. Dat maakt de MTM Audi RS7 nog cooler. Over techniek gesproken, er komt nog een technische upgrade in de vorm van een Stage-III kit voor de MTM Audi RS7. Deze is gelijk aan de Stage I- en Stage II kit, maar dan met aangepaste turbo’s. Qua vermogen moet deze uitkomen op zo’n 950 tot 1.000 pk.
barendbotje zegt
Goed gelukt!
JanJansen zegt
2300kg.
Dan heb je wel een heel kleine benedenbuurman als je zo’n auto nodig hebt.
skinny058 zegt
@janjansen: Of je vindt het gewoon een erg mooie auto…kan ook hè?
onlyporscheman zegt
@janjansen: jaloers
snuif zegt
@janjansen Oh, je hebt er ervaring mee?
OT: Als de tupperware aan de buitenkant binnen de perken wordt gehouden is dit toch een pracht van een sleeper? Ik ben geen Audi fan maar deze manier van tunen kan ik best waarderen.
berlinetta zegt
De RS7 wordt standaard toch al met een doorgenoven design geleverd? Een sleeper kun je het niet echt noemen.
lekkerlinksrijden zegt
Ik ben niet van de Audi, maar zo in het rood is het wel erg mooi. Jammer dat de saaie kleuren de overhand hebben
davelepeef zegt
Op één of andere manier verwachtte ik dat ’t ding op dieetkuur was gezet, maar nee. Nóg meer vermogen. Leuk hoor.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. Doe mij maar een MTM kuurtje over de S8. De fijnste VAG met dit blok als je het mij vraagt.
barry355gtb zegt
Sneue 0-100 tijd, de M5 CS heeft 625 PK en doet de 0-100 in 2,94 sec.De MTM RS7 heeft daar wel een stage II tuning voor nodig….
545e60 zegt
@barry355gtb: De M5 CS is nog helemaal niet uit. Komt binnekort pas
mcaa zegt
@barry355gtb: 0-100 tijd van een rs7 sneu noemen omdat een m5 0,7 seconden sneller is…
soundgarden zegt
Weer die hele neus pikzwart. Nee. Gewoon niet
twijn zegt
Poe hee! 2300 kilo is wel een dingetje voor een sportieve auto.
Een E-tron heeft dit gewicht.
E550 zegt
Wat doet zo’n kuur met de levensduur van de motor?