• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MSO’s laatste project is een überdikke Longtail

Auteur: Loek, gepost 31 augustus 2018 om 16:10 – 18 Reacties

Afbeelding MSO’s laatste project is een überdikke LongtailAfbeelding MSO’s laatste project is een überdikke LongtailAfbeelding MSO’s laatste project is een überdikke LongtailAfbeelding MSO’s laatste project is een überdikke LongtailAfbeelding MSO’s laatste project is een überdikke LongtailAfbeelding MSO’s laatste project is een überdikke LongtailAfbeelding MSO’s laatste project is een überdikke LongtailAfbeelding MSO’s laatste project is een überdikke Longtail

McLaren F1 GTR 25R
Niet de Longtail-versie van de 720S, maar iets veel gavers.

Waarom ondergetekende McLaren zo gaaf vindt dat ik mijn naam op één van hun modellen heb gebaseerd? Omdat het merk uit Woking uit het niets in de jaren ’90 even de snelste straatauto ooit bouwt, een dark age van zo’n 10 jaar gebruikt om in 2010 weer boven te duiken met een auto die Ferrari het leven zuur maakt. En dan niet weer een nieuwe tussenperiode inlassen maar gewoon dikke wagens blijven bouwen. Zo’n snelle opmars, dat moet je toch kunnen waarderen.

Hier, méér sappige info over de McLaren Senna

Het is echter fout om te denken dat McLaren daarom een jong merk is. Bruce McLaren richtte het McLaren F1-Team op in 1963. Tot 1988 was er van het bouwen van straatauto’s nog geen sprake. Bruce zelf heeft de oprichting van McLaren Automotive niet eens meegemaakt. Maar goed, raceauto’s is waar McLaren jarenlang en nog steeds grotendeels om draait. Dat het merk ook straatauto’s maakt, brengt hier geen verandering in. Sterker nog: de McLaren F1 blijkt een goede basis voor raceauto’s.

McLaren F1 GTR Long Tail

In 1997 kwam een heftig aangepaste McLaren F1 naar de races, deze luisterde naar de naam F1 GTR Longtail. Zoals de naam al zegt onderscheidt deze zich van de ‘normale’ F1 door een langere achterkant. Vanwege de homologatieregels moesten er ook een paar straatversies van komen. Tegenwoordig zijn zowel de straat- als raceversies uiterst zeldzaam. Uiteraard zijn sommige ook verloren gegaan.

Om hier een klein beetje verandering in te brengen, komt McLaren Special Operations (MSO) op de proppen met een extra speciaal project. Normaal kennen we de ‘huistuner’ van het ietsje meer speciaal maken van reguliere McLarens, of extreme historische lakkleuren. Dat laatste inspireerde hen (waarschijnlijk): waarom een speciale 675 Longtail maken als je ook een ‘echte’ Longtail kunt maken?

Mclaren F1 GTR 25R

Op basis van een oude GTR Longtail restaureerde MSO de F1 tot een fonkelnieuwe auto. Hij heet F1 GTR Longtail 25R, omdat hij gebaseerd is op een auto die met nummer 25 echt heeft geraced. Qua specificaties geen aanpassingen: het houdt in dat de 6.0 liter grote V12 zo’n 600 pk op de weg zet. Dat is dus evenveel als de tegenwoordige Longtail versie van de baby-McLaren, de 600 LT, al doet die het uit een veel kleinere 3.8 liter grote V8. Maar zeg nou zelf: het MSO project is een stuk gaver.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!
  • McLaren maakt het wel heel bont met deze 765LT

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

f1, gtr, McLaren, mso, Racing, restauratie

Vorig bericht: « Dit is de gaafste restomod die je vandaag gaat zien
Volgend bericht: FP2 Monza: droogte keert terug, Ferrari aan kop »

Lees Interacties

Reacties

  1. loserboi932 zegt

    31 augustus 2018 om 16:21

    $$$$$$$$
    Ik denk bij Gooding Auction. €9 miljoen

    Login om te reageren
    • kannito zegt

      31 augustus 2018 om 16:54

      @loserboi932: maak daar maar 20 van

      Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    31 augustus 2018 om 16:38

    Affentietengeil. En toch, zou ik een hele grote platina American Express hebben, dan liever een short tail. Esthetica en zo.
    Vroem.

    Login om te reageren
    • panam1 zegt

      31 augustus 2018 om 18:04

      @ghengiskhan: met een black card
      kom je een stuk verder

      Login om te reageren
  3. stefan82 zegt

    31 augustus 2018 om 16:40

    Gaaf!

    Opvallend is de vw golf 2 schakelpookafwerking op de versnellingspook :)

    Login om te reageren
  4. Vincegail zegt

    31 augustus 2018 om 16:44

    Geraced, ja. Afgefikt op Mulsanne straight tijdens de 24 uur van Le Mans 1997, ook ja.

    Login om te reageren
  5. chrisvonmeer zegt

    31 augustus 2018 om 16:45

    Ik zag laatst deze ivory op een Hyundai. Sindsdien is de scharme die ik het op mij had compleet verdwenen.

    Login om te reageren
    • chrisvonmeer zegt

      31 augustus 2018 om 16:46

      @chrisvonmeer: *charme

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      31 augustus 2018 om 16:49

      @chrisvonmeer: livery?

      Login om te reageren
    • e28forever zegt

      31 augustus 2018 om 17:17

      @chrisvonmeer:
      Heb jouw bijdrage 3 keer moeten lezen eer ik er iets kon van maken.

      Login om te reageren
  6. Vincegail zegt

    31 augustus 2018 om 16:47

    https://you.tube/ctNvi-_kdEQ

    Login om te reageren
  7. HzR zegt

    31 augustus 2018 om 17:30

    Voor 1988 heeft McLaren ook al een straatauto gebouwd. De ontwikkeling werd gestopt toen Bruce stierf. http://cars.mclaren.com/M6GT

    Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    31 augustus 2018 om 18:14

    Juist vanwege deze Longtail vind ik die moderne ‘Longtail’ modellen maar niets. De 600 en 675 hebben een spoilertje van nog geen tien centimeter. Poeh.

    Login om te reageren
  9. style zegt

    31 augustus 2018 om 18:50

    25R is het chassisnummer! Niks te maken met racenummer

    Login om te reageren
  10. goodolddays zegt

    31 augustus 2018 om 20:12

    Dit weekend een gtr op zandvoort, kan nie wachten!

    Login om te reageren
  11. ahs1979 zegt

    31 augustus 2018 om 20:25

    Ja die Gulf-Davidoff livery!! Good old days.

    Login om te reageren
  12. dondeboer zegt

    31 augustus 2018 om 22:15

    Ik dacht na ’t lezen van de kop dat MSO ermee ging stoppen… Maar dik ding verder.

    Login om te reageren
  13. lambowambo zegt

    3 september 2018 om 09:37

    Ik denk dat elke autoliefhebber dit alleen maar kan toejuichen. Maar in principe gaat het dus om een zwaar restauratieproject en geen nieuw chassis toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North