Niet de Longtail-versie van de 720S, maar iets veel gavers.
Waarom ondergetekende McLaren zo gaaf vindt dat ik mijn naam op één van hun modellen heb gebaseerd? Omdat het merk uit Woking uit het niets in de jaren ’90 even de snelste straatauto ooit bouwt, een dark age van zo’n 10 jaar gebruikt om in 2010 weer boven te duiken met een auto die Ferrari het leven zuur maakt. En dan niet weer een nieuwe tussenperiode inlassen maar gewoon dikke wagens blijven bouwen. Zo’n snelle opmars, dat moet je toch kunnen waarderen.
Het is echter fout om te denken dat McLaren daarom een jong merk is. Bruce McLaren richtte het McLaren F1-Team op in 1963. Tot 1988 was er van het bouwen van straatauto’s nog geen sprake. Bruce zelf heeft de oprichting van McLaren Automotive niet eens meegemaakt. Maar goed, raceauto’s is waar McLaren jarenlang en nog steeds grotendeels om draait. Dat het merk ook straatauto’s maakt, brengt hier geen verandering in. Sterker nog: de McLaren F1 blijkt een goede basis voor raceauto’s.
In 1997 kwam een heftig aangepaste McLaren F1 naar de races, deze luisterde naar de naam F1 GTR Longtail. Zoals de naam al zegt onderscheidt deze zich van de ‘normale’ F1 door een langere achterkant. Vanwege de homologatieregels moesten er ook een paar straatversies van komen. Tegenwoordig zijn zowel de straat- als raceversies uiterst zeldzaam. Uiteraard zijn sommige ook verloren gegaan.
Om hier een klein beetje verandering in te brengen, komt McLaren Special Operations (MSO) op de proppen met een extra speciaal project. Normaal kennen we de ‘huistuner’ van het ietsje meer speciaal maken van reguliere McLarens, of extreme historische lakkleuren. Dat laatste inspireerde hen (waarschijnlijk): waarom een speciale 675 Longtail maken als je ook een ‘echte’ Longtail kunt maken?
Op basis van een oude GTR Longtail restaureerde MSO de F1 tot een fonkelnieuwe auto. Hij heet F1 GTR Longtail 25R, omdat hij gebaseerd is op een auto die met nummer 25 echt heeft geraced. Qua specificaties geen aanpassingen: het houdt in dat de 6.0 liter grote V12 zo’n 600 pk op de weg zet. Dat is dus evenveel als de tegenwoordige Longtail versie van de baby-McLaren, de 600 LT, al doet die het uit een veel kleinere 3.8 liter grote V8. Maar zeg nou zelf: het MSO project is een stuk gaver.
loserboi932 zegt
$$$$$$$$
Ik denk bij Gooding Auction. €9 miljoen
kannito zegt
@loserboi932: maak daar maar 20 van
ghengiskhan zegt
Affentietengeil. En toch, zou ik een hele grote platina American Express hebben, dan liever een short tail. Esthetica en zo.
Vroem.
panam1 zegt
@ghengiskhan: met een black card
kom je een stuk verder
stefan82 zegt
Gaaf!
Opvallend is de vw golf 2 schakelpookafwerking op de versnellingspook :)
Vincegail zegt
Geraced, ja. Afgefikt op Mulsanne straight tijdens de 24 uur van Le Mans 1997, ook ja.
chrisvonmeer zegt
Ik zag laatst deze ivory op een Hyundai. Sindsdien is de scharme die ik het op mij had compleet verdwenen.
chrisvonmeer zegt
@chrisvonmeer: *charme
Vincegail zegt
@chrisvonmeer: livery?
e28forever zegt
@chrisvonmeer:
Heb jouw bijdrage 3 keer moeten lezen eer ik er iets kon van maken.
Vincegail zegt
https://you.tube/ctNvi-_kdEQ
HzR zegt
Voor 1988 heeft McLaren ook al een straatauto gebouwd. De ontwikkeling werd gestopt toen Bruce stierf. http://cars.mclaren.com/M6GT
phaeton zegt
Juist vanwege deze Longtail vind ik die moderne ‘Longtail’ modellen maar niets. De 600 en 675 hebben een spoilertje van nog geen tien centimeter. Poeh.
style zegt
25R is het chassisnummer! Niks te maken met racenummer
goodolddays zegt
Dit weekend een gtr op zandvoort, kan nie wachten!
ahs1979 zegt
Ja die Gulf-Davidoff livery!! Good old days.
dondeboer zegt
Ik dacht na ’t lezen van de kop dat MSO ermee ging stoppen… Maar dik ding verder.
lambowambo zegt
Ik denk dat elke autoliefhebber dit alleen maar kan toejuichen. Maar in principe gaat het dus om een zwaar restauratieproject en geen nieuw chassis toch?