Als een loepzuivere petrolhead gaf Mr Bean acte de présence op Goodwood Festival of Speed. In een Yaris..
In het Verenigd Koninkrijk zijn er een hele hoop petrolheads. De term is daar zelfs uitgevonden. Ondanks dat de autoindustrie niet meer is wat het ooit was, is een groot gedeelte van de bevolking nog werkzaam in de autoindustrie of een bedrijf dat levert aan de automotive industrie. Van al die Britse petrolheads is Rowan Atkinson (a.k.a. Mr. Bean) naar alle waarschijnlijkheid de grootste.
Dus het is niet vreemd dat hij het afgelopen weekend aanwezig was op een van de grootste auto-evenementen deze zomer. Je zou verwachten dat hij in een oude Ford Falcon 4.7, Honda NSX of Lancia Thema 8.32 zou verschijnen. Maar niets is minder waar, hij heeft de heuvelklim gedaan in een, eh, Toyota Yaris.
Toyota GR Yaris op waterstof
Dat klinkt niet heel erg bijzonder, maar dat is het natuurlijk wel. Anders gaan wij er geen artikeltje over schrijven. Het gaat namelijk om een Toyota GR Yaris, het ultra-dikke model met vierwielaandrijving en in dit geval een bijzondere motor.
Het is nog altijd dezelfde ‘G16E-GTS’-motor, een 1.6 driecilinder met een knoepert van een een turbocompressor. In plaats van op benzine, loopt deze motor op waterstof. Bij Toyota willen ze waterstof niet loslaten, terwijl het internet heeft besloten dat de toekomst elektrisch is.
Toyota is daar nu mee aan het experimenteren in dit soort auto’s. Het doel is om later dit te produceren voor motorsport doeleinden en uiteindelijk ook straatauto’s. Uiteraard zijn er nog een aantal hordes te overwinnen.
Mr Bean
Ondanks het extreme comfort en koppel van een elektromotor, is een EV vaak ook en tikkeltje saai. Het enige dat fabrikanten lijken te kunnen doen is nog meer vermogen toevoegen. Qua rijsensaties is dat natuurlijk een beetje meh. Dus in dat opzicht zijn we erg benieuwd hoe dit uitpakt. Een ICE op H2 klinkt bijna letterlijk als muziek in de oren.
De GR Yaris is niet loodzwaar en heeft een geluid! Dus wat betreft heb je nog een beetje beleving aan boord. Ook leuk: er zijn geen loodzware accu’s, dus je kunt nog een beetje spelen met de auto. Rowan Atkinson is niet zomaar celebrity die een rondje doet. Hij is een echte petrolhead, dus heeft hij ook een Toyota GR Yaris in zijn garage staan. Dat bleek ook wel uit zijn tijd van 1:11, niet verkeerd voor een 68-jarige man in een Yaris.
Enfin, de beelden kun je hieronder bekijken:
205zonderdak zegt
Wat een baas!
audirs3 zegt
Waterstof in een verbrandingsmotor stoppen is nog minder duurzaam dan een Hummer H1 op biobrandstof… Überhaupt de waterstof maken is al behoorlijk inefficiënt, en daarna het verbranden en grotendeels omzetten in nutteloze warmte maakt het al helemaal kansloos.
Dus ja, een accu is misschien wat zwaarder, maar dat weegt wel op tegen de enorme inefficiëntie van H2 verbrandingsmotoren.
De brandstofcel is een ander verhaal, die is een stuk efficiënter, maar die maakt geen vroem-vroem geluid…
smeck zegt
Dat zeiden ze 30 jaar geleden ook over electrische auto’s. En zonder extreme vooruitgang in het duurzaam opwekken, transporteren en opslaan loopt dat nu ook al tegen een muur aan. Zie steeds meer provincies die nu de stroomaanvraag al niet aankunnen waardoor hele potentiële wijken en bedrijventerreinen niet meer aangesloten kunnen/mogen worden.
Feit blijft dat waterstof het meest aanwezige element in het universum is (±75% van alle normale materie). En als ze met een klein beetje een stad kunnen wegvagen, is er in theorie nog ruimte zat voor ontwikkeling in efficiëntie ;)
Kwestie van meer onderzoek en ontwikkeling, zoals Toyota nu doet en Tesla in de afgelopen decennia deed.
steephh zegt
@smeck als men zoals je zelf zegt men nu al aanloopt tegen het duurzaam opwekken van voldoende elektriciteit, hoe gaat dat dan ooit lukken wanneer er 4-6 keer zoveel nodig is om er eerst waterstof van te maken? Zo inefficiënt is waterstof namelijk en dan heb ik het enkel nog maar over een FCEV….
Waterstof kan je namelijk niet zomaar “delven”, je moet het maken. Met behulp van…. Elektriciteit!
b088y zegt
Er gaat ook veel energie verloren (wind, solar) omdat er meer aanbod is dan afname. Hoewel waterstof niet het meest efficiënt is de energie verloren laten gaan nog een stuk inefficiënter.
steephh zegt
@b088y Eens, maar we hebben waterstof op veel plekken nodig. Er zijn tal van bestemmingen voor waterstof die beter zijn dan het gebruiken in een voertuig. :-) Google maar eens op waterstofladder!
Yannick zegt
Elektrische autos gaan ook voor veel meer energie consumptie zorgen. Daarnaast heb je daar enorm veel schaarse metalen nodig zoals lithium en kobalt, dat nou ook niet echt duurzaam gewonnen wordt en als metaal ook niet is. Water daarentegen is permanent verkrijgbaar. De elektrische vraag kunnen we sowieso voldoen als we inzetten op grootschalige duurzame energie zoals kernenergie. Dus als je de volledige vergelijking legt is waterstof alsnog een schoner en beter alternatief.
steephh zegt
@yinci
Wat veel mensen vergeten is dat je in een FCEV nog steeds een buffer accu nodig hebt. Jawel, gemaakt met behulp van lithium! Wat overigens geen schaars materiaal is, er is voldoende van om de volledige energietransitie met behulp van accu-oplossingen mee af te dekken. Verder zijn er natuurlijk ook tal van andere ontwikkelingen op accugebied, het hoeven dus echt niet alleen lithium-gebaseerde oplossingen te zijn.
Een batterij-elektrische auto kan daarbij ook bijdragen in ontlasting van het net, namelijk terugleveren tijdens piekuren: denk aan de avond wanneer iedereen thuis komt (dmv technieken als V2G en V2H).. Met een FCEV gaat je dat niet lukken en dat wil je ook niet, want dan kan je voor je duurbetaalde waterstof weer een keer extra langs het tankstation omdat je de avond tevoren euro’s hebt verdiend met het ontlasten van het net.
Vergeet ook niet dat een fuel cell ook gemaakt wordt van zeldzame metalen: die je ook nodig hebt in elektrolysers. Waterstof vervoer je helaas ook niet in een emmertje, dus er is allerlei complexe infra omheen nodig om het te vervoeren, op te slaan én te tanken (op druk brengen).
Kernenergie is geen duurzame energie, maar wel relatief CO2 vrije energie. Leuk voor nu en voor “erbij” maar op de lange termijn hebben we daar niet zoveel aan. Splijtstof moet daarnaast ook gewonnen worden en verrijkt en dat gebeurd niet bepaald zonder CO2 uitstoot. Grondstoffen voor accupakketten daarentegen kunnen worden gerecycled.
Waterstof is niet zo simpel als velen denken en het komt met redelijk wat nadelen. En in een FCEV combineer je de nadelen van een saaie EV met de nadelen van waterstof techniek. Denk aan grote tanks om enkele kg’s waterstof in mee te nemen: de Toyota Mirai heeft bijvoorbeeld slechts 272 liters aan bagage ruimte en de achterbank is niet neerklapbaar. En dat voor een E-segment auto!
maotje zegt
Her is niet het aanbod aan stroom dat de bottleneck is. Er is voldoende opwekmogelijkheid. Maar de netbeheerders hebben de afgelopen 10 jr geen extra investeringen aan hun netwerk gedaan om zodoende de extra vraag niet aan te kunnen terwijl het opwekken van stroom geen probleem is.
tjorque zegt
2000pk in een auto is ook totaal zinloos (op enkele uitzonderingen na misschien)
Als dat voor enkele specials is die occasioneel gebruikt worden, vind ik het geen echt probleem om daar groene energie in te steken.
Maar voor de mainstream is het echt geen oplossing idd.
mashell zegt
Het was pas de zesde brainstorm ronde om de vraag te beantwoorden “hoe kunnen we een Yaris op waterstof leuker maken?” dat iemand riep, we zetten Mr. Bean er in!
Onehp zegt
Helemaal eens met @audirs3. Ondertussen zet Hyundai wel een leuke EV neer. Die zou ik graag hebben naast mn, benzine, Yaris… Enkel wat ROI afwachten nu…
steephh zegt
Niet alleen het internet heeft besloten dat EV technologie de toekomst heeft, dat is ook gewoon common sense als je kijkt naar minder CO2 die we moeten gaan uitstoten. Helemaal omdat de meeste mensen helemaal niets geven om hoe ze van A naar B komen, als het maar rijdt, betrouwbaar is, veilig en liefst ook nog goedkoop per kilometer.
Voor de 1% petrolheads die echt niet zonder een brandstofmotor kunnen is dit soort H2 ICE technologie natuurlijk wel een uitkomst. Totaal inefficiënt, maar als je hartje hier van sneller gaat kloppen en je bent de centen over voor je hobby, prachtig toch? 😁
maotje zegt
De vraag is dan waarom zou je dat als overheid toelaten voor die 1%?
steephh zegt
@maotje Das een goeie vraag. Waarom mogen liefhebbers vuurwapens bezitten van de overheid omdat ze tot de <1% van de bevolking behoren die van schietsport houdt?
bietje zegt
Heeft hij z’n McLaren F1 eigenlijk nog ?
Wel een schadebak, maar soit…
coupedriver zegt
Prachtige techniek van Toyota voor echte liefhebbers en er is tenminste geen half afgegraven werelddeel edele metalen voor nodig. Binnenkort kan je thuis zelf je waterstof maken met speciale zonnepanelen…
Duidelijk hier weer wie liefhebbers zijn en de ev fundamentalisten die elk fora verzieken…