Hopelijk komt de MPV comeback nu ook naar Europa!
Op dit moment is duidelijk te zijn dat de crossover een populaire auto is. Logisch, want als je een hele lijst met eisen hebt, zijn er vaak crossovers die eraan voldoen. Denk aan een fijne instap, lekker veel ruimte, het is veilig (vooral een veilig gevoel) en het ziet er stoer en avontuurlijk uit.
Vergeet ook niet dat heel veel mensen een auto kopen zoals petrolheads een koelkast, laptop of toiletbril kopen. Als je er geen affiniteit mee hebt, dan ga je hele nuchtere argumenten gebruiken, voordat je over gaat tot aanschaf.
MPV Comeback
Enfin, die populariteit van de crossover is afkomstig uit de Verenigde Staten. Vergeet niet dat veel autotrends die dáár beginnen, een paar jaar later ook in Europa een dingetje zijn. Op dit moment maakt de MPV (Multi Purpose Vehicle) namelijk een enorme comeback. De verkopen in de VS namen flink toe, zo meldt CNN. Dat niet alleen, gemiddeld genomen wordt er veel te veel betaald voor een MPV. Dat wil zeggen, de dealers kunnen er meer geld voor vragen dan de prijs die de fabrikant adviseert.
Er zijn op dit moment vier merken die nog zo’n grote MPV leveren: Honda (Oddyssey), Toyota (Sienna), Kia (Carnival) en Chrysler (Pacifica). Het ontwikkelen van een dergelijke auto is vrij prijzig, vandaar dat de niet alle merken er nu eentje leveren. Maar nu de vraag naar MPV’s stijgt en ze weer populairder worden, zou dat kunnen veranderen.
Ook voor Europa?
Zoals bekend is de MPV altijd een verstandigere keuze geweest voor als je op zoek bent naar een écht ruime en praktische auto. De eerste MPV is de Plymouth Voyager, die in Nederland als Chrysler werd geleverd. Niet veel later volgde de Renault Espace. In de jaren ’90 werd de MPV zeer populair in Europa, ook in Nederland.
Naast de ‘fullsize’-MPV kwamen er ook varianten zoals de midi-MPV (Scénic) en mini-MPV (Renault Modus). In Europa is deze markt alweer bijna uitgestorven. Van de Renault Espace werden er 6 verkocht in Nederland dit jaar en er werden maar 77 Scénics verkocht. De Citroen C4 Spacetourer is met 282 stuks de populairste MPV van Nederland.
De kans dat de MPV ook in Europa populairder wordt is overigens wel aanwezig. Zeker als auto’s efficiënter moeten worden, heeft de crossover minder overlevingskansen. Met een MPV heb je minder grondstoffen nodig voor een ruimere auto. Ook heb je vaak onder het hogere interieur ruimte voor alternatieve aandrijflijnen.
Waar zou jij voorkeur naar uitgaan? Zeker als je moet denken aan het vervoeren van kroost, boodschappen, complete voetbalelftallen, witgoed, bruingoed, je eigen ego plus een paar kratten bier voor de troost. Een crossover of MPV? Laat het weten, in de comments?
Met dank aan Helen voor de tip!
bassrt zegt
tussen de cross over of MPV voor mij de cross over. Zitten echt leuke modellen tussen vind ik. Mocht ik daar buiten nog mogen kiezen ben ik meer van een stationwagen als ik een praktische auto zou moeten hebben. Vind ik persoonlijk nog wat beter bij mezelf passen. Vind met name de c klasse station, 3 serie station erg mooie auto’s.
okdoei zegt
@bassrt: jij bent duidelijk geen pensionado of voortplanter in het kwadraat
bassrt zegt
gelukkig niet of moet ik dat per se zijn om hier te reageren?
por100 zegt
Ik vroeg mijn ouders of ik hen auto mocht lenen (oude spacestar) voor de vakantie (die is wat ruimer en ik wil de kamado meenemen).
Wat denk je? Vonden ze een goed moment om een nieuwe auto te kopen, want gezin met kleinkinderen konden toch niet in zo’n oude auto op vakantie worden gestuurd (we gaan 200 km rijden ….).
En wat denk je dat ze gekocht hebben: een ford ecosport!
Godsamme
Gelukkig hebben ze de spacestar niet ingeruild en kan ik die nog gewoon gebruiken voor de vakantie voordat ie naar de sloop gaat.
Hadden ze maar een handig mpv’tje gekocht: ook hoge zit en wel gewoon voldoende ruimte en met die parkeersensoren kunnen ze daar ook wel mee overweg. Een f**king ecosport
knapzuur zegt
Zo’n hok is weinig eco te noemen en sport kan ik me er ook niet bij voorstellen.. ultiem diepte punt qua naamgeving bij big blue..
SimonMc zegt
@por100: “hen auto”?!
por100 zegt
Ik verdedig mij achter autocorrect 😐
TR6 zegt
Kippenhok
arta zegt
@por100: arme jij (en zij). Mijn ouders (en schoonouders) checken meestal voor aankoop mijn mening…..
voorkomt niet alles, maar een eco sport…..
sntial zegt
@por100 Mijn ouders hadden een blauwe (niet metallic) Space Star tot die geparkeerd voor onze deur total loss gereden is geweest door een dronkaard die 1 straat verder in slaap teruggevonden is geweest aan het stuur van zijn auto. De Space Star is 3 huizen verder gekatapulteerd geweest. Dan hebben mijn ouders een Hyundai Matrix gekocht (met Pininfarina badge!!). En nu rijdt mijn pa met een 500X Jeep Renegade. Zij kopen dus inderdaad auto’s zoals wij wc-brillen kopen.
dvaerden zegt
Wij hebben een groot gezin en een paar jaar geleden als gezinswagen ook wel gekeken naar de moderne MPV’s (zelf groot geworden in Galaxy’s, Sharan’s en Espaces) maar dat is het hem toch maar niet geworden. 1. zoveel ruimer als fatsoenlijke stationwagen zijn die dingen niet meer (zeker als je gaat vergelijken met de MPV’s van de jaren 90) en 2. Voor bijna een derde minder dan de vanaf prijs voor een “MPV” hadden we een Caddy Maxi met alle opties die we wilden/nodig hadden.
pyrat zegt
Gewoon niet meer dan 2 kinderen nemen, is dit probleem er ook niet.
mashell zegt
Het probleem is niet de kinderen maar de zooi die mensen denken mee te moeten nemen. Het is nu vakantietijd, als je kijkt hoe volgepakt sommige auto’s wel niet zijn… De mensen weten het verschil tussen vakantie en emigreren niet meer.
Cupatea? zegt
Wat een scheve opmerking is dit? Sterk van jou, hoor.
Zelfs mocht je je nog “inhouden”, komen plus-gezinnen vaker en vaker voor. 2 + 2 = 4 = iets ruimere auto nodig.
kniesoor zegt
@pyrat: Precies. In een al overbevolkte wereld sowieso een goed idee.
phevtreb zegt
@pyrat: tot je een drieling krijgt..
shalomleon zegt
@pyrat: precies, be smart, buy an Evolution. Sedan, 5 deurs, vlotjes en je kan er wen dikke 300 km mee rijden tot de tank leeg is.
cloverleaf zegt
Crossovers vind ik dus echt zielige dingen. Waarom die oude besjes zo nodig “hoog” willen zitten. Het zal wel. Zo’n crossover is net niks. Wil je ruimte neem dan een station of een MPV, die laatste heeft ook een hoge instap. En qua rij eigenschappen legt zo’n crossover het altijd af tegen de sedan/station of hatchback waaraan die gelieerd is.
mashell zegt
Niet mee eens. De crossover ziet er vaak wat stoerder uit dan de station op het zelfde platform, die extra ruimte heb je eigenlijk niet nodig dus kies je voor stoerder. Met de langere veerwegen rijdt zo’n crossover comfortabeler (je kunt harder over de drempels in je woonwijk) en voor sommigen zijn dat belangrijkere rijeigenschappen dat zo hard mogelijk over een klaverblad kunnen.
cloverleaf zegt
@mashell: stoerder op de bridgevereniging misschien…
mashell zegt
Dat weet ik niet, daar ben ik geroyeerd omdat ik eens een heavy metal T-shirt droeg en ze zich geïntimideerd voelden…
cloverleaf zegt
@mashell: nickelback telt niet he?! ;)
Hupke zegt
Maar een SUV heeft helemaal geen langere veerweg en doorgaans moeten ze harder afgeveerd te worden dan een hatchback of sedan om minder beweging te voelen als bestuurder/passagier, die dingen zijn objectief gewoon minder comfortabel.
bernoulli zegt
Koop gewoon een Octavia Station als je ruimte nodig hebt. Ze zijn er voor ieders budget. Dan hoef je niet te rommelen met verschuifbare stoelen etc. Altijd genoeg ruimte. En die klapstoeltjes in de kofferbak? Wanneer heb je dat nu echt nodig?
mashell zegt
Een MPV is gewoon een crossover maar dan met kleine wielen. Of het is een opgehoogde stationwagen. Maar het staat is de aantrekkelijkheidsrangorde onderaan, net voor de busjes. Visueel zeer onaantrekkelijk maar als reiswagen juist heel erg lekker, ruim en comfortabel.
Cupatea? zegt
MPV’s zijn prima auto’s en zelfs zeer zinnig om aan te schaffen. Wij rijden een Ford Galaxy en hij beantwoordt aan de vooropgestelde verwachtingen: “multi purpose”. Met het hele gezin naar God-weet-waar, een halve verhuis, de fietsen erin, de kajak op het dak, de oudste die met een hoop vrienden op stap gaat (voor weinig met gedeelde brandstofkosten; weliswaar voor corona)… Makkelijk en handig. Daarnaast zijn ze ook vrij zuinig en blijkt onze Galaxy zeer betrouwbaar. Als het even kan, mag de aanschafprijs wat naar beneden, maar voor de rest… prima concept!
Nadelen: zelfs als je veel boodschappen gedaan hebt, zwemmen ze nog rond in de koffer, je vindt niet altijd een plaatsje wanneer twee Celerio’s weer dachten dat ze elk zes meter parkeerruimte nodig hadden en je bent gedoemd voor de rest van je leven als het gaat om ruimtegevoel in een andere auto dan een MPV (wat zijn veel auto’s nauwe hokjes…). Maar ach… De Galaxy rijdt nog. Dus wat moeten we meer hebben?
Ja, ik hoor het al: zoiets rijdt toch voor geen meter? Valt reuze mee, hoor! Zeker als je niet te bekrompen was om een kneuterig 1.6’je erin te laten gooien. Wees eens even dapper en ga voor iets steviger. Dan is het gewoon een fijne wagen met eigenlijk een verrassend alert randje.
Nu heb je ook een ideale startplaats om als tweede auto iets meer bijzonders te kopen, want je hebt al alles wat je nodig hebt. Dat dachten wij ook en hebben een leuke LR Freelander 2 naast de Galaxy in de garage gezet. Heerlijk om eens goed te spelen en wat nog veel leuker is, is dat het een bijzonder betrouwbaar ding blijkt te zijn. Nog nooit iets mee voorgehad. In het departement “schichtig” zijn we even aan het snuisteren naar een Caterham of iets van die soort. Dat zien we nog wel. (en wees nou eerlijk, geen enkele gezinswagen is degelijk sportief te noemen, dus dat is geen argument)
por100 zegt
Leuk verhaal. Zit zelf ook nog een klein busje met dubbel cabine te overwegen op de zaak: ben wel van de praktische tweede auto. Maar een mpv rijdt toch stukken beter dan een busje en daar past een ikea kast ook in, maar echt rotzooi (troep naar de werf brengen en werkgerelateerde zooi) is weer handiger met een dubbel cabine …
GebakkenLei zegt
Ik vind dat de Skoda Enyaq / Audi Q4 ook al heel veel MPV-trekjes hebben, als ze het al niet zijn. Meer dan de ID4.
tinnemans zegt
Ik ga voor optie 3; een grote sedan. Als de kinderen wat meer uitzwermen kan optie 4, een coupé vorm, hopelijk weer.
alassad zegt
Nou ja zon Kia Sorento zie ik wel zitten hoor
passatb3isunderrated zegt
Afgelopen februari is hier de Alhambra van de vorige generatie (2006) ingeruild op de huidige Tiguan. Van de 3 kinderen zijn er twee uit huis en de volgende zal vlot volgen. Echter, de Alhambra is ons zo goed bevallen dat het niet een makkelijke keuze was om deze weg te doen of in te ruilen op de nieuwe. Zo’n Alhambra is een onwijs fijne reisauto, genoeg ruimte voor iedereen. Nu zijn we deze zomer met heel het gezin naar midden Italië gereden met de Tiguan en dan blijkt toch wel dat zo’n Alhambra de fijnere reisauto is om met 5 man mee op vakantie te gaan. De beenruimte in de Tiguan is perfect, alleen zitten 3 volwassen net teveel met hun schouders tegen elkaar aan op de achterbank. In de Alhambra hebben we dit euvel nooit gehad. Overigens is de kofferruimte in de Tiguan prima voor ieders bagage. Moraal van het verhaal; MPV’s zijn gewoon een stuk comfortabeler voor de passagiers op de achterbank doordat de binnenruimte in de breedte net wat ruimer is. Dat zou, wanneer je jonge kids hebt, doorslaggevend kunnen zijn om een MPV over een cross-over en/of station te prefereren. Wij hebben uiteindelijk de Tiguan gekozen over een nieuwe Alhambra omdat de maandelijkse kosten een stuk gunstiger zijn door het lagere gewicht en het betere verbruik van de Tiguan. Bovendien schrijft een Tiguan ook iets minder af en zullen we de ruimte op de achterbank de komende jaren steeds minder nodig hebben.
pignon zegt
Er is in mijn leven maar een perfecte auto en dat is de Espace. Natuurlijk, het is niet de auto die je op basis van je eigen voorkeuren kiest, maar als je alles afweegt kom je er weer op uit. Alle kinderen passen erin, zuinig en snel, stoelen eruit en je kan je dochter in een keer met huisraad de deur uitdoen, alle spullen van de bouwmarkt passen, al dan niet op dak, aanhanger of via de geopende achterruit. Bij ieder alternatief denk je: doe toch maar een nieuwe Espace (niet die laatste, die is te klein)
B00G1E zegt
Ik wil mijn Kia Sportage inruilen voor een Kia Carnival, in astra blue met SX/EX trim en saddle brown interieur. Helaas nergens op voorraad hier en alles word nu zo’n 3-4k boven MSRP verkocht. Dus we wachten nog maar even.
Calimero zegt
Ja bijzondere tijden waren dat. de Nissan Prairie, Renault Espace en Chrysler Voyager. En later de Mitsubishi SpaceWagon.
En opeens waren ze (na een aantal generaties verder) compleet uitgestoreven op de Europese wegen.
Ik ben benieuwd of het terugkomt. Wie weet voor Renault een revival van de Espace, net zoals Nissan met de Prairie.
Ik ben benieuwd wanneer er een revival komt van de 3 deurs hatchback
arta zegt
Met drie kids moet de volgende auto een Tesla Model S worden.
Bakken met ruimte en drie stoelen in gelijke verdeling achterin.
Een MPV vind ik een signaal dat je het autorijden hebt opgegeven een SUV is al helemaal kansloos tenzij het een “echte” is; lees Range Rover o.i.d.
Als het echt niet gaat in de Model S komt er wel een goeie station. Liever geen SUV of MPV….
jarnobakker zegt
@arta: mwah , ik rij een S-max met 250 pk. Rijd 10 keer strakker als de gemiddelde SUV
arta zegt
@jarnobakker: mooie keuze! Rijdt heerlijk. Ik ben alleen niet zo’n fan van de dashboards van Ford en ze zijn niet elektrisch te krijgen nog.
Hoewel een 2.5t……
frank2b zegt
De achterbank van de Tesla S is nou niet per sé de meest geweldige place-to-be…..
gkrijdteensebringcabrio zegt
Wij hebben in Spanje een Ssangyong Rodius net als we die jaren gekeden in nl hadden. De ruimte, de zware motor, en het feit dat het een oud lijk is en dat je er alles in kunt vervoeren zonder je zorgen te maken over beschadigingen naakt het tit de beste auto ever. Niet de mooiste😂😂
henkp1 zegt
Geweldige wagens die MPV’s. Ik heb hele goede ervaringen met Renault Espace, alle modellen. De huidige is niet de ruimste, maar nog steeds erg ruim en ultra luxe, zeker de Initiale uitvoering. Zou mooi zijn als Renault met een BEV-Espace komt!
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Nu de vier kinderen nog klein zijn, passen ze best in m’n 308. Heb ik zelf niet het gevoel met een busje op weg te zijn. Als het tieners worden moet ik op zoek naar wat groters. Een 807 of C8 lijkt me prachtig, maar die zijn helaas dan te oud.
por100 zegt
En je hoeft ook niet meer naar yoga met al die buiten de macht oefeningen met die kinders. Ik benijd je niet, maar voor basisschool fase is die kleine 7 persoons financieel wel een slimme zet!
Cupatea? zegt
@p308sw7p: Wij hebben voor onze Galaxy een 807 gehad. Waarlijk een magnifieke auto, zeker met de automatische schuifdeuren en de ultra-variabele zetelopstelling. Jammer genoeg heeft deze in de zomer van 2015 de geest gegeven. Enfin, toch financieel. De startmotor moest vervangen worden, de radiator van de airco was versleten (is nogal een dingetje om te vervangen) en plots viel bijna al het vermogen weg. Dat was wat te veel van het goeie voor een auto van bijna tien jaar oud. Als klap op de vuurpijl was er geen nieuwe 807 meer te verkrijgen sinds begin 2015. MPV’s waren toen al zo ongewild (kuch…) dat er geen enkele, zelfs jong tweedehands, meer te verkrijgen was. Onder het mom ‘niemand wil een MPV’ komt de 807/ C8 tot mijn grote spijt niet meer terug. Hopelijk neemt dit ooit weer een wending. Er zouden zeker nog meer mensen zijn die sneller dan voor een Tesla de dealer binnen vliegen om zo’n exemplaar terug aan te schaffen.
tenaci zegt
Liever een MPV dan een SUV of een crossover. Maar nu ik in de fase van kleine kinderen zit geef ik de voorkeur aan een lekkere ruime stationwagon
potver7 zegt
@Willeme : De eeerste MPV in Europa was niet de Chrysler Voyager… Je vergeet de Nissan Prairie! Die was er al in 1982, de Voyager kwam ‘pas’ in 1984.
frank2b zegt
Jaren in Full-Size MPV’s gereden: o.a. Chrysler Voyager (reed als een dweil) Pontiac Transsport (de meest idiote elektrische gremlins), Toyota Previa (eerste model). De Toyota was de perfecte spacewagon. Captain seats op voorste en middelste rij, waarvan de middelste draaibaar. Motor onder de vloer, met als gevolg een ENORME ruimte. Zelfs op de achterste rij kon ik (1m95) languit zitten en dan nog was er een complete garage aan laadruimte over achterin. Heerlijke reiswagen.
Maar nu opteer ik zondermeer weer voor de sedan.
vacano zegt
We hadden 2 dochters en de kans dat mijn vrouw nog zwanger zou geraken was volgens de dokter 1 op 10.000.000 maar enkele jaren later was het prijs! Een tweeling. Dat paste allemaal niet meer in onze Camaro.
Ben dan eens gaan rijden met een Grand Voyager, Town & Country, Windstar en Transporter maar geen enkele kon mij bekoren. Het werd uiteindelijk een Chevrolet Suburban, daarna een Ford Excursion en een GMC Yukon.
Ofwel laag bij het asfalt ofwel hoog maar tussen in is niet mijn ding. No Crossovers of MPV’s.
jvthof zegt
Die Kia carnival is in de U S of A te verkrijgen als 11 seater! De beter MPV voor de soccermoms