Zijn naam is Mark McNabb en hij is 48 jaar oud (of jong, zo je wilt). Op zijn niet onaardige curriculum vitae staat dat hij reeds topman is geweest bij Nissan, bij Mercedes, toen weer bij Nissan en meest recent bij General Motors. Bij de Amerikaanse autobouwer werd McNabb 13 maanden geleden aangenomen om leiding te geven aan Cadillac, Saab en Hummer. Twee van de drie merken staan inmiddels in de etalage en zijn carrière bij GM is iets anders gelopen dan McNabb vooraf had bedacht.
Uit eigen beweging heeft hij vorige week dan ook besloten om op te stappen en op zoek te gaan naar een ander baantje (geen opzegtermijn?). Erg lang heeft hij niet hoeven zoeken, want bij de Amerikaanse divisie van Maserati is hij warm ontvangen en mag hij zich vanaf 1 juni de nieuwe president en CEO noemen.
Er staat hem een leuke uitdaging te wachten. De verkopen van Maserati in de Verenigde Staten, de grootste afzetmarkt voor het Italiaanse merk, zijn met 58 procent teruggelopen. In de eerste vier maanden werden 382 auto’s verkocht, terwijl dat er 904 waren in de eerste vier maanden van vorig jaar. Wereldwijd daalde de verkopen van Maserati in het eerste kwartaal met 48 procent naar 1.157 auto’s.
Van Cadillac, Saab en Hummer naar het chique Maserati noem ik nog eens een leuke promotie. En terwijl ik dit zo opschrijf, vraag ik mij af waar het bij mij is misgegaan.
PRESS RELEASE: Maserati North America Executive Announcement
ENGLEWOOD CLIFFS, N.J., May 27, 2009 — Effective June 1, Mark McNabb will be appointed as President and CEO of Maserati North America, Inc.
Mark brings with him well over 20 years of experience in the automotive field. Most recently, he held the position of Vice President for the GM premium brands (Hummer, Saab & Cadillac) in North America.
Previously, Mark gained experience with Nissan Motors and Nissan North America where he held high level senior positions, such as Senior Vice President Sales & Marketing and General Manager for Nissan North America and Corporate Vice President & Corporate Officer of their Infiniti Global Business Unit.
Maserati North America, Inc., headquartered in Englewood Cliffs, N.J., is the exclusive distributor for Maserati-branded vehicles and products in North America, including the recently introduced Quattroporte Sport GT S high performance luxury sedan and the GranTurismo S Automatic high performance luxury sports car. For more information, please view www.maserati.us.
David zegt
Geef mij zo’n baan!!
Laue zegt
Doet hij goed, als cadillac/saab maar niet verloren gaat! dat zou zonde zijn.
13 zegt
Bij welke autofabrikant bij jij dan begonnen, Dennis, en hoe lang houdt Mark McNap het deze keer vol?
ferrari zegt
Studeren en connexies hebben anders kom je er niet. nee maar geef mij ook maar zo’n baan en cv!
maar of je aan de andere kant jaloers moet zijn op hem is nog maar de vraag, aangezien de hele auto industrie in zwaar weer verkeerd! ben benieuwd hoelang hij bij deze werkgever zal blijven.
S2000 zegt
David,
Daar moet je wel bepaalde competenties voor hebben en een goed CV.
Dat krijg je dus niet zo maar aangereikt !
Zware baan. Kan jij niet aan ! Wordt je doodongelukkig !
Blijf maar in je Golfje op een kussentje rondrijden (hood komt net boven
dashboard uit; petje op; etc.)
JoVanWittenberg zegt
Volgens mij is die job inderdaad wel stresserend, maar denk dat het loon veel (lees alles) goed maakt. Welk model krijgt hij als bedrijfswagen? :)
Robbert zegt
@redactie
Waar in nederland de werknemer immer beter beschermd is dan de werkgever is dat in Amerika absoluut niet zo.
Amerika kent geen opzegtermijn in arbeidscontracten, today hero morgen weer zero, je kan daar 20 jaar ergens hebben gewerkt en een dag later op kantoor komen en een doos van de beveiliging krijgen met daarin je spullen en het verzoek of je het kantoor direct wil verlaten.
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
Sowhe dat zal hij echt vervelend vinden denk ik dat hij moet switchen van een saab naar een maserati ^^
Zelf met de goedkoopste maserati is hij al beter uit als bedrijfswagen =)
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
@myself volgens mij is die laatste zin niet correct geschreven :$
de sjonnies zegt
@ Dennis, tja, zulke dingen vraagt iedereen zich weleens af, kijk aub niet tegen top executives op, ze moeten ook naar de WC en ze staan ’s morgens ook naakt onder de douche ! (multinational training)
Kijk naar wat je zelf hebt en kijk dan naar hoeveel mensen het niet slechter als jij hebben !
Verder vallen sommige topmensen enorm tegen als je met ze praat, de echte hebben een geheugen als een olifant, stellen de juiste vragen over dingen waar ze niets vana weten, de echte goeie daar heb ik het idee bij dat ze een superontwikkeld fingerspitzengefühl hebben en een meer dimensionale visie
VonStroke zegt
Ik vraag mij meteen af op basis van welke kwaliteiten en eerder bewezen vaardigheden ze dergelijk sujet dan aannemen.
Pasquale zegt
Hij past totaal niet bij een Maserati !!
dat hij maar bij Saab, Nissan, … is gebleven
Rits zegt
@ Pasquale: En waar heb jij dat op gebaseerd dat hij niet Maserati past?
Ik neem aan dat hij ook gewoon een sollicitatie gesprek heeft gehad waaruit is gebleken dat hij een geschikte persoon is voor Maserati.
Pasquale zegt
@ Rits: Heb je hem al bekenen?
Zo een mooie wagen met hem erin!?
da kan nie he
Michael zegt
Uhh, van topman bij GM met met miljarden omzet en vele tienduizenden aan personeel gaat hij naar een importeur van een klein merkje die nog geen 400 autos heeft verkocht. Promotie?! Alhoewel, hij was VP bij cadillac, saab en hummer…
robbie zegt
@Michael, idd eerder een degradatie ;) Van VP bij een groot concern naar een sales organisatie die slechts een handjevol auto’s verkoopt. Niet heel spannend in mijn ogen.
riichlover zegt
@ Pasquale
Hoeveel knappe topmannen ken jij?
Het uiterlijk van een topman heeft dan ook echt 0,0001 % met een autofabrikant te maken. Waarom die ene procent, omdat ze een pak moeten dragen.
Oja, ik mag niet vooroordelen, maar ik schat dat er meer minder mooie mensen zijn met een Maserati dan mooie mensen.
Citrofiel zegt
Aan die dalende verkopen van Maserati kan hij waarschijnlijk weinig veranderen. Willen de verkopen stijgen, dan zullen de Amerikanen eerst weer vertrouwen in de economie moeten krijgen. Daar heeft hij als CEO weinig invloed op…
BananaFlip zegt
Dat is nog eens een vooruitgang.
Laat Markie die Italianen maar eens een flinke schop onder hun achterwerk geven met die GranTurismo Spyder.