Een onafhankelijke autosupermarkt die doodleuk zeven jaar garantie biedt, ook al koop je een tweedehandsje, how can this??
Het alweer een tijdje geleden dat we over Cardoen schreven. De Belgische autosuper, die in het verleden meermalen in het nieuws kwam door zijn liefdesverhouding met de Chinees (en dan bedoelen we dat niet zoals Fransie Bauer dat heeft), is echter nog steeds springlevend. Zojuist plofte een bericht op onze deurmat met daarin een veelbelovende garantiebelofte.
Wat houdt deze zeven jaar garantie in: je krijgt tegen betaling van 395 euro vijf extra jaren garantie bovenop de wettelijke 2 jaar die je al hebt. Addertjes onder het gras? Onder de voorwaarden vallen maximaal 150.000 kilometers, en de garantie is niet van toepassing op slijtage-gevoelige onderdelen. Het is aan u om te bepalen of er met wat er overblijft een goede deal wordt gesloten, of een kat in de zak wordt gekocht.
Ook voor occasions gaat deze vlieger op, maar hier is het niet zo dat je een 15 jaar oud brik kunt kopen en hier 7 jaar garantie op ontvangt. De voorwaarden zijn van toepassing m.b.t. het inschrijvingsjaar. Koop je een 4 jaar oude wagen, dan heb je dus nog 3 jaar garantie ‘over’.
Cardoen heeft negen vestigingen, allemaal in België. Ook in Nederland werd het even geprobeerd, maar de vestiging in Roosendaal was helaas geen lang leven beschoren. In januari 2013 werd een afzet van 1.360 auto’s gerealiseerd, de rest werd zo ongeveer allemaal (ietwat gechargeerd) op de Autosalon van Brussel gesleten.
lemans96 zegt
Tsja, ze zullen alles proberen om de klant naar zich toe te krijgen. Logisch, vooral als je hoort hoe schofterig weinig een dealerschap tegenwoordig nog verdient op de verkoop van een nieuwe auto(een paar honderd euro).
mout zegt
@lemans96: Zit wat in – maar dan moet je wel vertellen wie ‘ze’ zijn. Merkdealers en garagebedrijven die ik zie, gaan nog altijd met je om alsof het een bijzondere gunst van ze is om je maar te woord te staan.
7 jaar op een gebruikte auto is véél. Heel veel. Ik kan een boel auto’s bedenken die ik zonder niet zou durven, en met wel.
tborre zegt
klein detail: ik ken mensen die uiteindelijk een nieuwe auto goedkoper kochten dan een “jonge 2dehands” bij cardoen.. zeker niet altijd goedkoper…
de vergelijking van de 2 offertes was echt heel vreemd, omdat je dat echt niet verwacht..
Esprit_de_Flandre zegt
@tborre: Cardoen en concurrenten zoals Dex zeggen altijd dat ze x% onder de prijs zitten van de dealer. Maar ze nemen daarvoor natuurlijk de catalogusprijs. Dealers doen daar ook altijd wat van af, dus…
Carreza zegt
@Esprit_de_Flandre: Inderdaad, om nog maar te zwijgen over salonkortingen en de dienst na verkoop.
Bartholomeo zegt
Na aftrek van alle kosten misschien een paar honderd euro. ( verwarming, electriciteit, auto van de baas, loon van die gladde verkoper… )
ong. 10% winst maken ze heb ik altijd gehoord. ( van horen zeggen uiteraard… )
Moest de winst-% zo laag liggen bestaan er geen dealers meer.
lemans96 zegt
@Bartholomeo: Die 10% kunnen ze tegenwoordig enkel nog van dromen. Verreweg het grootste gedeelte van de winst die er gemaakt word op een nieuwe auto gaat in ons land linea recta naarrrr…, u raad het al, de (r)overheid !
CedricH zegt
@Bartholomeo: 10% kunnen ze inderdaad maar van dromen. Van BMW krijgt een dealer bv. maar een paar 100 eurootjes op de verkoop van een 1 serie. Op duurder spul ligt die marge wat hoger maar daar verkoop je er ook minder van natuurlijk…
Jantje_555 zegt
hyundai blijft de knapste stunt uithalen met zijn 5 jaar triple care met onbeperkte kilometer garantie.
heb hen op het Autosalon Brussel verteld dat ik 80 000km per jaar deed (ook al is het maar 50 000) en ze zegde me dat dit geen probleem was.
Kan me toch moeilijk voorstellen dat men alles gratis blijft vervangen en onderhouden tot +- 500 000km!
Dit bij cardoen is wel met heel veel kleine lettertjes
flippert zegt
@Jantje_555: onderhoud valt niet onder garantie en niets gratis in dit leven
Carreza zegt
Wat een toeval…
Twee weken geleden heb ik mijn eerste wagen gekocht. Ook eens bij Cardoen langsgeweest om te kijken wat ze te bieden hadden qua korting. Het beste wat ze me te bieden hadden met 0km was een witte Grande Punto (2008!) voor 9000 euro.
Ook eens bij een officiële Fiat verdeler langsgegaan en wat bleek, een Punto modeljaar 2012 voor 10.100 euro (waarde 16.500 euro). Salonkorting + stockkorting omdat hij in december 2012 al ingeschreven is.
Bij deze ben ik sinds een week de trotse eigenaar van mijn eerste wagen, een Fiat Punto 1.2 benzine Crossover Black. Cruise control, bluetooth, voor-aansluiting voor Tom-tom GPS, parkeersensoren, mistlampen voor, alu velgen,… + gratis jaloerse ouders. :)
Je kan je trouwens afvragen wat in die garantie van Cardoen nog inbegrepen zit…
lemans96 zegt
@Carreza: Gefeliciteerd ! ;-)
Carreza zegt
@lemans96: thx! :)
sir_smokalot zegt
Gefeliciteerd! Fotootjes mogen natuurlijk op autojunk (tag: ‘mijn-auto’) :)
Carreza zegt
@sir_smokalot: die komen er zeker op! Ik wacht enkel nog op een zonnige dag… ;)
ej20g zegt
@Carreza: veel plezier ermee! Leuke auto lijkt me het. Zitten ook erg fijn.:)
Carreza zegt
@ej20g: Bedankt! Ja, stuurt inderdaad fijn, schakelt vlot… voorlopig geen klachten. ;)
lincoln zegt
@Carreza:
+ een jaloerse mede blogger .. gefeliciteerd dude ..
Carreza zegt
@lincoln: Thanks!
jack_abarth zegt
€ 395,- is niet veel opzich, keertje een defecte raam-motor of iets in die geest en je hebt het er al ver uit.
tweede_woning zegt
” de wettelijke 2 jaar” , dit is te kort door de bocht , nederland heeft in afwijking van andere lidstaten een onbeperkte (.) garantie duur afgesproken ( incl. occasions) . De 7 jaar garantie biedt de wet dan al , tot op zekere hoogte . De 7 jaar garantie van kia en anderen benaderen deze veelal .
Een sigaar uit eigen doos derhalve , een auto gaat langer mee dan 2 jaar en dat is wat de wet beoogd.
sir_smokalot zegt
Aangezien het hier een Belgische toko betreft wijst die verwijzing naar de Belgische wet. Quote:
tweede_woning zegt
@sir_smokalot: toch niet … , 2 de hands een half jaar , waarbij de bewijslast bij de verkoper ligt .
Daarnaast kent een nieuw product , in principe ,en Europeesche opgelegd 2 jaar garantie ( geen gezeur en repareren..) , aanvullend een ”levenslange” garantie , volgens de verkeersopvatting de levensduur van , in dit geval , een auto.
Derhalve stopt garantie na 2 jaar niet , onverlet of u de portemonnee wilt trekken voor een aanvullende zekerheid .
popoff zegt
Dit bewijst maar weer dat ‘Garantie geven’ niets, maar dan ook helemaal niets, te maken heeft met ‘vertrouwen in het product’. Het is gewoon een wel afgewogen keuze om klanten te’ kopen’. Als je ziet dat zelfs een onafhankelijke ‘auto-buurt-super’ (of retailer, net hoe u wilt) dit aandurft, zelfs met ’tweedehandsjes’ moeten mensen zich toch realiseren dat wat Kia en/of Hyundai op hun -eigen- nieuwe producten niet zo ‘speciaal’is. Klanten kopen, niets meer, maar ook zeker niets minder.
paintitblack zegt
Over adders gesproken, de eerste 500 euro betaal je wel nog steeds zelf! Dus enkel bij grote kosten is dit zinvol. Bovendien moet al het onderhoud bij Cardoen gebeuren.
benzinehoofd zegt
@paintitblack: Da’s geen adder meer, maar een anaconda!
Shaw zegt
Dit is gewoon een puik concept. Als ze dit breed uitrollen in NL dan is succes ze gegarandeerd. Ik zie hier wel handel in, een goede intermediair/tussenpersoon om al je al dan niet openbare coulance-regelingen, terugroepacties en deugdelijk-productverwachtingen te claimen bij de fabrikant.
kaasboerin zegt
Een nieuwe auto kopen een ‘goede deal’ noemen is ansich al onzin..