Zou je bij deze Mountune Volkswagen Golf GTI ook een setje extra voorbanden krijgen?
Vorig jaar werd bekend dat Ford-specialist Mountune zich ook ging bezighouden met het tunen van Volkswagens. Goed nieuws voor de VAG-liefhebbers. Het bedrijf kennende kun je kwalitatieve tuning verwachten met indrukwekkende resultaten. Dat hebben we vaak genoeg gezien met de Ford-producten van het merk.
En Mountune stelt inderdaad niet teleur. Ze hebben een nieuw pakket voor de zevende generatie Volkswagen Golf GTI aangekondigd. Hou je handen goed vast aan het stuur tijdens het accelereren. De tuning is namelijk geen kattenpis.
Deze Stage 2 tuning van Mountune tilt het vermogen van de Volkswagen Golf GTI naar 385 pk en 510 Nm koppel. Al die paarden worden losgelaten op de voorwielen. Je kunt je voorstellen dat wheelspin vaak voor gaat komen. In de ideale omstandigheden moet je volgens Mountune in 5,2 seconden naar 96 km/u kunnen accelereren.
Voor deze enorme stijging van het vermogen is meer nodig dan enkel een chipje. Mountune heeft de oorspronkelijke turbo vervangen voor een exemplaar uit de Golf R. Daarnaast kalibreert men de DSG-versnellingsbak zodat deze goed met de nieuwe waarden kan omgaan.
De tuning komt met 12 maanden of 12.000 mijl (ruim 19.000 km) garantie. Het pakket kost £2.099. Dat is omgerekend ongeveer 2.368 euro.
Dutchdriftking zegt
Nieuwe software voor motor en bak, en een nieuwe turbo voor nog geen 2.500 euro? Dart is het koopje van de week!
poes zegt
@dutchdriftking: het verbaast mij ook, maar het staat er toch echt https://www.mountune52.com/products/id38-turbo-upgrade-golf-gti-7-7-5
Robert zegt
@dutchdriftking: inderdaad, een turbo die niet uit een R komt, maar uit een ‘gewone’ TSI of TDI, kost alleen al zoiets. Zelfs een gereviseerd exemplaar kost je, inclusief inbouw en toebehoren, al rond de 1500 euro
Onehp zegt
Is 2500 pond hetzelfde als euro? Installatie niet erbij waarschijnlijk. Een IS38 turbo kost ~1500€, software is ook zo duur niet.
langejohn zegt
@dutchdriftking: Bij die prijs zit de inlaat, turbo-back uitlaat en grotere intercooler niet inbegrepen. Dus tel er nog maar een paar rooitjes bij op.
Dutchdriftking zegt
@langejohn De standaard passen toch ook prima? Als je dit ook nog gaat upgraden ga je ruim over de 400pk heen. Of je drijfstangen dat ook leuk vinden is weer een ander verhaal……….
frank2b zegt
Ben benieuwd wat er met het stuur gaat gebeuren als je het gaspedaal diep intrapt. Kan me niet voorstellen dat bijna 400 pk op de voorwielen een groot plezier oplevert. Had toch zeker AWD verwacht, dit klinkt als grote stappen snel thuis.
emping zegt
@frank2b: 5,2 seconden naar 96 km/u is inderdaad snel thuis.
Dutchdriftking zegt
@frank2b: Waarom denk je dat ook de software van de automaat is aangepast? neem van mij aan dat hij in de eerste twee versnellingen, en in regenstand een stuk minder koppel levert.
Onehp zegt
Met het stuur? De vooras klappert nogal bij gripverlies, je moet wat upgrades maken. En als er spoorvorming is dat trekt dat naar alle kanten toe, maar daar is ook rwd gevoelig voor.
Voor de rest gaat dat prima, vanaf zijn drie krijg je het meeste op de grond ook dankzij de erg goede sper (zou dit niet doen op een GTI zonder VAQ).
Ondertussen is 400pk relatief bescheiden, 500pk+ komt steeds vaker voor…
dirkv zegt
@frank2b: AWD=Golf R=duurder
Stefje zegt
@frank2b: het viel mij ook tegen. Je staat vooral het gas te doseren tegen wielspin en lekker een bocht uit wordt ook steeds lastiger. Ben van 365pk daarom weer lekker terug gegaan naar 290.
gtveej zegt
@frank2b: dat ga je zeker voelen, stuur trekt alle kanten in.
Dat is mijn ervaring met 350pk en 450nm maar dat is dan een mk6 met handbak.
Maar het blijft wel leuk ?
Maar ook deze is begrenst in de eerste 2 versnellingen.
VeniVidiVici zegt
In 5,3 seconden naar de 100 dus. Ik vind dat best tegenvallen als ik eerlijk ben.
roadrage zegt
eens, doet mijn dieseltje ook.
Ot92 zegt
nu wel ik wel benieuwd welke auto dat is
saxoke zegt
@venividivici: voor een voorwiel aa gedreven auto is dat zowat de limiet. Veel sneller zal nooit gaan. Iets met gripverlies en wetten de fysica
Paul58 zegt
@venividivici: komt voornamelijk door FWD maar vind het inderdaad ook iets wat tegenvallen. Een 156 GTA deed 20 jaar terug al rond de 6 sec met ongeveer 135pk minder, en nog wel meer voorbeelden van FWD auto’s die met deze vermogens wel wat sneller zullen zijn (Volvo s60 een meer recenter voorbeeld). Uiteindelijk wel gaaf bijna 400pk in je golf gti maar denk dat je genoeg hebt aan 300.
mc96 zegt
Prijs van dat stage 2 pakket lijkt mij erg laag
hondema80 zegt
Venividici, maak er maar 5,5s van 0-100 kmh. Ik doe 3,10 s 0-60mph en 3,28 van 0-100. Bij dit soort langzame(re) acceleratietijden scheelt het zo 0,3s
ishiban zegt
Die ombouw kost 2800 euro als ik op de site kijk. Vind ik nog best veel geld als ik de tekst lees van mountune. Voor een auto die niet meer straat legaal is na de ombouw. Zie nergens staan dat hij sportkat krijgt alleen maar een downpipe. En dan ook nog eens alle uitlaat dempers verwijderen. “Het bedrijf kennende kun je kwalitatieve tuning verwachten” ???
rolov zegt
@ishiban: wat is er mis met mountune?
mauwerd zegt
Gaaf ding zeg!
cossiekiller zegt
Ik rijd nu met een Astra OPC. Met standaard een mechanische sper.
Sportkat – shortshifter – chiptuning.
Nu 320pk en 490Nm. Gaat allemaal prima. Vermogen is perfect op de weg te zetten. (Als het droog is)
De bak is de enige zwakke schakel als ik de verhalen op het internet hoor (F40 bak van Opel)
Maar een gti zonder deftig sperdiff (veronderstel ik) met meer dan 300pk op diezelfde voorwielen? Als je graag rookgordijnen werpt, ja….
Onehp zegt
Inderdaad, op de gewone GTI zonder Performance paket met de sper, is dit niet zo een goed idee. Met, geen probleem.