De Focus ST had al de prijs van een Focus RS, maar dankzij Mountune nu ook het vermogen.
De nieuwe Focus ST viel goed in de smaak bij de Autoblog-redactie. Casper voelde de auto aan de tand en was lovend over het rijgedrag. Bij de toonaangevende Autoblog Awards wist het blok het tot runner-up te schoppen. Dat is toch niet niks, al zeggen we het zelf. Als je geen problemen hebt met het Koreaanse uiterlijk en de stevige prijs heb je dus weinig te klagen. Desondanks zijn er altijd mensen die er nog een schepje bovenop willen doen. Daar helpen tuners graag een handje bij. In het geval van Ford moet je dan bij Mountune aankloppen.
Vorige maand kwam Mountune al met een tuningpakket voor de Fiesta ST, nu is het de beurt aan zijn grote broer, de Focus ST. Standaard perst deze hot hatch 280 pk en 420 Nm koppel uit het 2.3 viercilinder turboblok. Dat is zeker niet misselijk, maar de Mountuners weten dit op te krikken naar 330 pk en 515 Nm. Dit zijn gewoon Focus RS-waarden. Dat mag ook wel, gezien de huidige prijzen van een Focus ST.
Zoals we al eerder zagen bij de Britse tuner is de tuning te regelen via de bijbehorende SMARTFlash-app. Deze kan via Bluetooth verbinding maken met de OBD van de auto. Op deze manier kun je de tuning installeren en bijstellen. Het pakket bestaat naast de software uit een OBD-adapter en een luchtfilter. Er zit ook een badge bij, mocht je de mensen bij het stoplicht willen laten weten waar ze mee te maken hebben. Misschien is het wel leuker om de badge gewoon thuis aan de muur te hangen.
Het M330-pakket kost £569 pond, oftewel zo’n €613. Als je meer dan een halve ton neertelt voor een Ford Focus moet dat geen probleem zijn.
focusrs1 zegt
Haalt het nog steeds niet bij mijn RS met 400pk 600nm en 4wd.
rolov zegt
@focusrs1: maar het is een st. Dus idd niet nee.
focusrs1 zegt
Ze hebben het over RS waarden in het artikel..
schobbejak zegt
@focusrs1: Ja inderdaad, hiermee wordt gedoeld op het feit dat 330 pk een RS niet zou misstaan.
kennone zegt
@focusrs1: want de jouwe is standaard?
leeno zegt
Hij wil heel graag laten weten dat hij 400pk en 600nm heeft. Ik vind persoonlijk 600nm teveel voor de aantal pk’s, een 500nm is ideaal voor 400pk want dan krijg je een mooie rechte lijn richting de toernbegrenzer. bij 600nm gebeurd er heel veel in het middengebied maar stort die hoger in toeren in en dat wil je niet bij een sportieve motor, dat past beter bij een diesel. Zoveel koppel na tuning heeft meestal te maken met een kleinere turbo, weinig extra pk’s maar veel koppel. Ik hoop ook voor hem dat alles heel blijft want de cilinderwanden zijn te dun voor de extra warmte door de tuning en dan zijn er nog de koppakkingproblemen waar ik niet van weet of deze ondertussen zijn opgelost.
rolov zegt
@focusrs1: de rs mk1 had lang geen 330 pk de mk2 had er zoiets.
focusrs1 zegt
Mk1 215pk/310nm
Mk2 300pk/440nm
Mk3 350pk/470nm
jasbelle zegt
@focusrs1: Een standaard RS ook niet.
Maakt deze kit niet minder lekker
ds3thp zegt
@focusrs1: ja, als we dan toch zo bezig zijn. De MK4 Focus RS heeft straks standaard waarschijnlijk al 400pk en meer dan 500nm
focusrs1 zegt
Dat zullen we pas in 2023 weten
Dutchdriftking zegt
Tja, de huidige Focus vind ik op zich niet lelijk, maar ik zou toch liever een ST Van de vorige generatie kopen. Is gewoon een behoorlijk stukje fraaier. Bijkomend voordeel is dat die als jong gebruikte auto ook nog eens wat vriendelijker geprijsd zijn.
snowgasm zegt
Besteld en is onderweg naar NL. Hopelijk deze week de resultaten! Kan niet wachten.
PunicaOase zegt
@snowgasm: supertof! Kan autoblog daar niet iets mee.. een mooi filmpje van laten maken..?
snowgasm zegt
@punicaoase: zal wat foto’s posten
truckerluke zegt
Wat nou, Koreaans uiterlijk?? Wie copiert er hier eigenlijk? En zou je met een Koreaan met zoveel vermogen lekker kunnen sturen denk je?
Sorry, maar vind het een waardeloze vergelijking!
Alsof Volkswagen ooit al eens iets spannends heeft ontworpen!!