
Van de huidige generatie Ford Focus komt geen RS, maar deze Mountune ST is een prima alternatief.
Tuning met de goedkeuring vanuit een autofabrikant is top. Je kunt de garantie behouden en kunt rekenen op uitstekende service mocht er iets zijn. In het geval van een Ford kun je het beste terecht bij Mountune. Ze hebben weer eens een nieuw pakketje ontwikkeld voor de Focus ST. Het maakt het de krachtigste Mountune Ford Focus ST tot op heden.
Ruim een jaar geleden introduceerde de tuner nog het m330 pakket. Daarmee werd het standaard vermogen van 280 pk en 420 Nm koppel naar 330 pk en 515 Nm gebracht. Dit nieuwe pakket heet m365 en gaat zoals de naam al weggeeft nog een stapje verder. De 2.3-liter EcoBoost viercilinder is nu goed voor 365 pk en 560 Nm koppel!

Installatie is simpel. De m365 upgrade is flash tuning en is gekoppeld aan een app op je smartphone. Naast het extra vermogen komt de tuning tevens met een aantal extra’s in de app. Je kunt bijvoorbeeld launch control agressiever instellen. Ook wordt het uitlaatgeluid versterkt met de Sport & Track modus. Daarnaast is er een Custom Track Mode dat je kunt inschakelen als je met de Mountune Ford Focus ST op het circuit gaat rijden.

De upgrade naar het m365 pakket kost 574 Britse pond (bovenop het m330-pakket). Bestellen kan via de webshop van het merk. Let wel, door Brexit heb je sinds dit jaar met invoerrechten te maken. De kosten liggen dus een stuk hoger en kun je niet één op één omrekenen naar euro.
Klinkt als een superaanbieding! Met behoud van garantie voor pak em beet €1000,- zoveel extra vermogen!
@por100: Mis in dit artikel alleen of Ford Nederland hetzelfde denkt over die garantie als Ford UK.
Ja heb ook een beetje in verdiept, want ik vind fabrieksgarantie serieus interessant om een st te overwegen, maar zie nu na wat googlewerk dat dit een stuk lastiger is. Misschien iemand ervaring mee?
@por100: is geen fabrieksgarantie op de MK4 met Mountune. Niet in NL (ik heb een M356 ST MK4 ik kan het weten) en ook niet in de UK. Dat was vroeger wel zo, maar inmiddels niet meer.
gracias!
@rubenpriest, kijk even goed verder op de Mountune website:
https://www.mountunestore.com/products/mtune-smartflash-m365-upgrade-mk4-focus-st
Die £ 574 is enkel voor de flash upgrade inc. OBD-dongle:
“To help achieve the power and torque figures indicated and to ensure maximum reliability and a degree of headway remains, the m365 should only be used with a 3″ high-flow downpipe, sports GPF and high-flow panel filter (which removes a substantial amount of back pressure otherwise found in the exhaust system).”
Er komt dus nog bij
– Luchtfilter a £41.25
– Downpipe a £479.17
– Sport OPF a £525.00 (die momenteel uitverkocht is…)
Is die 574 pond voor de upgrade van standaard naar het M365-pakket of moet je dan eerst het M330-pakket hebben geïnstalleerd? Dat volgt niet zo duidelijk uit de tekst. Anders is het wel een superaanbieding.
Is enkel de software, de hardware komt er nog bovenop. (Downpipe/sportcat/sportOPF/luchtfilter)
Vraag me sterk af of je hier in NL ook je garantie behoudt als je dit erin schroeft.. Ik voorspel van niet! Probeer het maar eens op papier te krijgen..
@rubenpriest, kijk even goed verder op de Mountune website:
https://www.mountunestore.com/products/mtune-smartflash-m365-upgrade-mk4-focus-st
Die £ 574 is enkel voor de flash upgrade inc. OBD-dongle:
“To help achieve the power and torque figures indicated and to ensure maximum reliability and a degree of headway remains, the m365 should only be used with a 3″ high-flow downpipe, sports GPF and high-flow panel filter (which removes a substantial amount of back pressure otherwise found in the exhaust system).”
Er komt dus nog bij
– Luchtfilter a £41.25
– Downpipe a £479.17
– Sport OPF a £525.00 (die momenteel uitverkocht is…)
Sorry, maar hiermee doe je Ford tekort. De RS is normaal gesproken wel wat meer dan een gechipte ST. Wel mooi spul, dat Mountune.
De nieuwste Focus is een heerlijk racemonster in RS uitvoering, ik ben benieuwd naar ervaringen met deze setup in de praktijk, heren van Autoblog, kunnen we testverslag tegemoet zien?
@marcomanta: De RS is nooit gemaakt in de MK4. Ik ben de enige in NL met de Mountune M365 voor zover ik weet dus een test gaat lastig worden
@snowgasm: juist mooi om @wouter ermee te laten rijden! Ik zeg doen.
@marcomanta:
ze mogen me bellen
Een klein beetje off-topic maar ik vind de huidige generatie Focus nog steeds niet mooi.
Zelf heb ik een ST-Line station uit 2017 die ik nog steeds mooi vind maar de MK4 vind ik maar een raar gekunsteld ding waar de lijnen totaal niet van kloppen.
@dave130r: ga terug in je hoek Dave
Ah, een tuningbox met een app en garantie dus.
Mijn ’17 RS had 400pk/600Nm en bovendien AWD in tegenstelling tot deze fwd .. no competition!