Stiekem ook erg geschikt voor de auto.
Het werd de laatste tijd al wat kouder en misschien behoor jij tot de groep motorrijders die de binnenvoering alweer met grof geweld terug in de motorjas heeft geplaatst. Nou, haal die er maar snel uit want het wordt vandaag perfect motorweer. De komende dagen wordt het zelfs boven de dertig graden. Tijd voor ons om wat leuke motorroutes voor de komende dagen op een rijtje te zetten. Mocht je dit nu lezen en niet in het bezit zijn van een motor, troost je! Deze routes zijn ook prima te rijden met de auto.
Oudere ‘motorroute’: De Mergellandroute
De Mergellandroute is al een oudje en is een route die ook geliefd is onder andere weggebruikers. Het nadeel is dat je dus net wat meer rekening met fietsers en auto’s moet houden. Maar gelukkig is het niet voor niets een ontzettend populaire route. Mocht je niet in het bezit zijn van een navigatiesysteem is deze route ook zeer geschikt. De 111 kilometer lange route wordt namelijk aangegeven met speciale zeshoekige bruine bordjes. Het is soms wel even goed zoeken want de bordjes hangen op verschillende hoogtes. Er is veel te doen in het Zuid-Limburgse heuvelland dus een goed excuus om de wederhelft ook mee te nemen op de motor. Cultuur snuiven bij het Drielandenpunt of een bliksembezoek aan Maastricht bijvoorbeeld. En ook niet onbelangrijk: de ‘motorroute’ komt langs voldoende terrasjes om de innerlijke mens te verwennen. Prima route om er een leuk dagje uit van te maken met het lekkere weer van de nazomer dus!
Een grotere motorroute naar de Nürburgring
Waarschijnlijk hoeven we je niet te vertellen waarom je richting de Nordschleife zou moeten rijden. De heenweg is al genieten, het circuit ligt namelijk midden in de Eifel. Als je je eenmaal begeeft op een van de toeschouwersplaatsen waar deze motorroute je langs stuurt kun je de nodige exoten spotten. Mocht je nu echt voldoende ballen hebben kun je ook zelf op de Nordschleife sturen. Weeg van te voren goed af of je dit gaat doen en verdiep je dan op zijn minst in hoe het circuit eruit ziet. Er rijden veel auto’s en niet alle rijders zijn ervaren coureurs. Daar komt bij dat je meestal niet verzekerd bent en dat de kosten van een crash niet alleen bij je eigen vervoersmiddel blijven. Maar, dan kun je wel een sticker op je motor plakken en pronken met het feit dat je de Grüne Hölle hebt getrotseerd. Check van tevoren wel even of er een Touristenfahrt mogelijk is. Het navigatiesysteem kun je op het circuit ook laten zitten. Omdat het officieel een openbare weg is kun je de blinde bochten toch een klein beetje inschatten. Mocht je voor de veiligste keuze gaan en vanaf de zijlijn toekijken heb je gegarandeerd ook een leuke dag. De motorroute zelf telt 316 kilometer en start in het zuidelijke deel van Limburg. Er zitten veel verschillende soorten bochten in, waaronder ook wat haarspeldbochten.
Foto: acakoning@autojunk
Toerist in eigen land met de Bollenstreek
Bussen vol met toeristen bezoeken jaarlijks de Bollenstreek. En dat heeft voornamelijk te maken met de grote bloemenvelden. Nu hebben wij heel weinig kennis van flora en fauna maar wat speurwerk helpt ons een handje. In de nazomer hoef je geen tulpenvelden in bloei te verwachten maar staan er nog wel zomerbloemen zoals de Dahlia in bloei. Toerist in eigen land spelen door jouw motor op de gevoelige plaat vastleggen met de kleurrijke achtergronden is dus mogelijk. Nog mooier is het om het gewoon met je eigen ogen te beleven. Deze route neemt ook nog een stukje kust mee waardoor je kunt uitwaaien met de temperaturen van de komende dagen. In nog geen honderd kilometer geniet je met deze motorroute van de bloemetjes en de zee en eindig je in onze hoofdstad.
De Lek en Linge Route
Het leukste aan motorrijden: de bochten. En daar zijn er in de dijkweggetjes van de Lek en Linge motorroute genoeg van. Verder kom je met deze route langs heel veel weilanden en boerderijen. Het leuke is dat het rivieren- en polderlandschap afwisselt met oude dorpen en stadjes. Naast de leuke kronkelige weggetjes valt er dus nog voldoende te zien. En natuurlijk ook tijdens deze motorroute spelen we toerist in eigen land: genoeg molens te tellen. Daar heb je genoeg tijd voor gezien de route maar 107 kilometer lang is. Er liggen wel wat drempels op de route maar de mooie omgeving maakt dat meer dan goed. Motorrijders zijn niet op alle plekken op de dijk geliefd en op zondag zijn niet alle eetgelegenheden geopend. Vooraf verstandig om een lunch even te plannen voor deze bijzondere motorroute.
Ga jij na het bekijken van de routes de binnenvoering weer uit de motorjas ritsen en stap jij vandaag nog op (of in) voor een leuk ritje?
petachterstevoren zegt
toch een aantal mooie routes! Toch jammer dat ik voor een goed rondje Eifel toch een lang weekend uit moet trekken. Dat maakt het toch lastiger om spontaan een rondje te gaan. Een kanttekening; de ander kant van de lek, via Schoonhoven naar Wijk bij Duurstede is leuker om te rijden en belangrijk, heeft veeeel minder drempels dan de zijde naar Vianen. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het eerste stuk vanaf Schoonhoven verboden is voor motorrijders in het weekend. Scheelt je 100 euro als je je eraan houd, of gewoon als ieder ander motorrijder donderdagavond te gaan rijden.
db86 zegt
Voor de bollenstreek en kust route: de sluizenroute bij Velsen is dicht. Even stukje A9 pakken. O, en even naar mij zwaaien als je bij me langskomt.
bmwf20 zegt
De mergellandroute kun je beter langzaam vermijden. Ontzettend veel controles laatste tijd. (Ik woon in de regio)
hiostu zegt
-edit: doe eens normaal joh-
jwee zegt
Zo een verbod gaat er natuurlijk nooit komen maar ik vind wel dat je een punt hebt met het lawaai. In Nederland rijden ontzettend veel motoren rond met open uitlaten. Hier mag (net zoals in Duitsland) best wel wat meer op gecontroleerd worden.
Ik snap dat als motorrijder het geluid mooi/gaaf is maar vaak slaat het nergens meer op.
(rij zelf ook motor)
cuban8 zegt
@jwee: so true!
MaartenD zegt
@hiostu: adem in…….adem uit
kenner zegt
@hiostu: begin een politieke partij! Met klagen kom je namelijk nergens
cuban8 zegt
@hiostu: so true!
sabrerator zegt
Je hebt helaas gelijk. Ik ben zelf motorrijder, maar probeer de overlast voor anderen zoveel mogelijk te beperken door een nette rijstijl en geen lawaai. En ik erger me ook dood aan die “open pijpen-brigade” van wannabee Hells Angels, Valentino Rossi’s en ander lawaaigespuis.
Sta ik even rustig langs een dijkje het uitzicht te bewonderen, hoor je die ellende al weer van kilometers ver aan komen janken, knallen en brullen.
Die Harleys rijden dan doorgaans niet als gekken, maar die aso-klappen zijn dan weer niet van de lucht.
Maar dik over de 100 op zo’n dijk…. Het is geen circuit.
Loud pipes closes dikes.
Bij Schoonhoven is het al gebeurt, het is wachten tot de brul-brigade het ook op andere trajecten verpest.
Ik woon in de buurt van de Lek- en Lingeroute, rij daar ook wel, maar op dagen als deze kom ik er niet.
macz46 zegt
@sabrerator:
ktm690sm zegt
@hiostu: dan moet je daar ook niet gaan wonen zeurpiet!
bmwf20 zegt
Dan zou ik langzaam kijken voor een andere woning misschien? De mens is tegenwoordig nogal gauw op hun tenen getrapt
hiostu zegt
-edit: ga jij maar lekker in de tuin zitten en laat je telefoon binnen-
bmwf20 zegt
@hiostu: oh nee hoor k vind best dat je een punt hebt. K rij ook met een andere uitlaat maar wel zodanig dat ik mezelf nog kan horen denken. Helaas is het grootste gedeelte van de “asociale” rijder gewoon een Harley rijder of een tokkie. En je kunt ze er heel duidelijk uit pikken als je ze ziet rijden. Alleen wordt de gewoon genietende rijder hier voor aangekeken en net zoals u deed bij dezelfde groep betrokken
mashell zegt
@bmwf20: ik denk eigenlijk juist dat het de Japanse racers zijn die het meeste overlast genereren. Gewoon omdat die goedkoop zijn en gereden worden om af te reageren in plaats van om te ontspannen te toeren.
rutgerg zegt
@hiostu: u bent ook van het type dat vindt dat mensen die in de buurt van Schiphol wonen recht van klagen hebben? Ook al bestaat Schiphol op die locatie al meer dan 100 jaar…. en de mensen dus wisten waar ze gingen wonen…
ktm690sm zegt
@rutgerg: Amen. Precies dit dus!
mashell zegt
@rutgerg: het is natuurlijk wel zo dat Schiphol tot in het onzinnige is uitgebreid. 100 jaar geleden was er nog niet de wens van Schiphol om een hub functie voor heel Europa te vervullen. Je mag je best wel eens afvragen of de lasten daarvan niet zwaarder wegen dat de baten ervan. Een Schiphol met 300.000 vliegbewegingen per jaar is ook voldoende om in de Nederlandse behoefte te voorzien.
polpol33 zegt
En al die wielrenners dan midden op de weg! Nou? Nou?
Een gruwel!
Maakten ze maar herrie.
rutgerg zegt
@polpol33: ruitenwissers aan en gas geven… dat gaat met een motorrijder veel lastiger natuurlijk.
mashell zegt
@polpol33: zo’n wieler peloton maakt anders ook flinke herrie. Ze zijn aan het fietsen maar hebben veel verhalen in op luide toon te vertellen. Wielrennen is een sport voor de kuiten en de stembanden.
polpol33 zegt
@mashell: precies! Schande!
erikw zegt
Die Eifel route ziet er wel erg mooi uit, daar ga ik me deze week maar eens vermaken.
Sommige delen in de Eifel zijn volgens mij op zaterdag en zondag afgesloten voor motorrijders (de zogenaamde SaSo-Streckensperungen), even opletten dus.
mcshine zegt
De Mergellandroute loopt langs mijn huis, en de Eifel is zo’n 3 kwartier rijden vanaf het heuvelland. Motorlife is goed in het zuiden. :)
bmwf20 zegt
@mcshine: Hehehe True!
sudbina zegt
Ik ga vrijdag richting zuid limburg met een tentje achterop en dan even lekker een paar daagjes bochtjes rijden in Limburg en Belgie.
Zin in!