Oftewel: autobezit wordt weer eens zwaarder belast. “Het moet toch ergens vandaan komen”, aldus Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt. Bukt u maar!
Kleine recap: in Nederland hebben we BPM, een belasting in strijd met Europese wetgeving. En dus moet de BPM eruit, liefst zo snel mogelijk. De “autobrief” zit eraan te komen nu de begroting wordt afgerond en daarin zal duidelijk worden hoe de Nederlandse overheid de komende tijd belasting gaat innen bij de weggebruiker.
Probleem is dat de BPM een enorme zak geld oplevert voor onze overheid. Om het verlies van die enorme zak geld (zo’n €900.000.000 euro) te compenseren wordt nu overwogen door staatssecretaris Wiebes om de MRB te verhogen. De Bovag “is het er in eerste instantie niet mee eens” maar Eckhardt zegt wel begrip te hebben voor het feit dat het kabinet met een sluitende begroting moet komen.
Op de lange termijn (ongeveer 3 jaar) zou de belasting echter wel moeten zakken volgens Eckhardt, om op die manier mobiliteit voor meer mensen betaalbaar te maken. Tot die tijd mag u als autobezitter dus lekker meer gaan lappen. Misschien dat men in Den Haag beter iets progressiever tegen de miljarden kostende bijtellingstoppers kan ingrijpen? (via BNR)
creativeexplorer zegt
Dus alle auto’s die de BPM hebben betaald, mogen dus dubbel betalen. Klinkt eerlijk en toch ben ik niet verbaasd.
viezefreddyw zegt
Je zou net een nieuwe Ford Mondeo of Ford Focus gekocht hebben.
BPM betalen, om vervolgens meer belasting te kunnen betalen.
Dubbel dubbel dubbel..
scubakabouter zegt
@viezefreddyw: driedubbel bedoel je… Je auto wordt ook nog eens versneld minder waard doordat nieuwe modellen goedkoper worden..
koeberg zegt
@scubakabouter:
Auw ja. Helemaal nog niet aan gedacht.
desjonnies zegt
Typisch een gevalletje van de wet van Parkinson :
Cyril Northcote Parkinson formuleerde deze op waarneming gebaseerde wet in zijn boek Parkinson’s Law: The Pursuit of Progress (London, John Murray, 1958).
Parkinson stelde vast dat de omvang van het Britse imperium afnam terwijl het ambtelijk apparaat van het Britse imperium in omvang toenam. De oorzaak hiervan was volgens Parkinson tweeledig:
Een manager wil, in plaats van meer rivalen, meer ondergeschikten.
Een manager creëert werk (ze houden elkaar bezig).
Parkinson nam waar dat het aantal mensen in een bureaucratie, onafhankelijk van het werkaanbod, met 5-7% per jaar toeneemt zonder dat hiervoor een logische verklaring te vinden was.
Henk_he zegt
@desjonnies: Ik zie het verband niet. Het aantal ambtenaren bij de Nederlandse Rijksoverheid is de afgelopen jaren alleen maar gedaald. En wat heeft stijging van de MRB te maken met de afnemende hoeveelheid ambtenaren? Als je nou stelde dat de exponentieel stijgende kosten van onze verzorgingsstaat (uitkeringen, zorg, etc.) de oorzaak is van het steeds duurder worden de grootste melkkoe, dan had je nog een punt.
slickrick zegt
@Henk_he: Typisch geval van ik weet maar wat in de krant staat……
Ja de hoeveelheid ambtenaren neemt af bij de overheid……maar wat jullie niet weten is dat deze mensen weer ingehuurd worden als zzp’er bij de overheid voor bedragen van meer dan 100K per jaar.
p993 zegt
@desjonnies: volgens mij is het niet de omvang van het apparaat die ons nekt, maar meer het gedogen van sujetten als Wiebes. Net nog zijn incompetentie gedemonstreerd met de benzineaccijns en nu dit weer…tijd voor iets anders?
poulehh zegt
Dus het wordt maandelijks weer duurder om auto te rijden, maar de aanschaf wordt goedkoper.. Maakt het nog minder haalbaar voor de jeugd om een auto te rijden..
mashell zegt
@poulehh: sh*t, het was niet de bedoeling dat de jeugd dit door zou hebben. Want het is inderdaad onderdeel van een “evil masterplan” om de smartphone verslaafde jeugd gewoon met de bus en trein te laten gaan zodat de wegen vrij blijven voor de anderen.
macchina zegt
Ik ben best bereid 12 euro per maand meer te betalen als dat betekent die BPM (inclusief co2 tax) van nieuwe auto’s af gaat.
Er zijn 7 miljoen auto’s in NL. (7.000.000 X 12 X12 = > 1 miljard) Dan houd je die 100M wisselgeld maar voor klassieke auto’s met een gunstig wegenbelastingtarief.
28.000 euro aan belasting op een leuke auto met V8 blijft mijn inziens echt waanzin.
MDA zegt
@macchina: Dat is de enige juiste berekening… en ik ben het met je eens: laat mij 12 euro per maand meer betalen, en ik kies lekker de auto die ik zelf wil.
meneer zegt
@macchina: dus dan mag iemand met een zuinige auto betalen voor jouw V8?
sacha zegt
@meneer: Dat is nou solidariteit :)
e1000bmw zegt
@sacha: dat is een vies woord voor sommigen…totdat de rollen in andere situaties omgekeerd zijn…
DennisS65B40 zegt
@meneer: nee, want die V8 draagt dan meer bij in de vorm van BTW en accijns op brandstof.. Betalen naar gebruik.
steef2 zegt
@macchina: dat is dus voor €150 extra per jaar een leuke auto rijden. Dat klinkt niet verkeerd.!
azenomei zegt
Wat fijn dat die youngtimer regeling op 15 jaar is gebleven. Wegenbelasting en brandstof zijn allemaal aftrekbaar. Succes met verhogen, ik betaal mijn 55 euri bijtelling en 1,5% btw correctie wel wel gewoon.
sacha zegt
@azenomei: Die BTW correctie is op cataloguswaarde. Ook een schande, zo word je met een duurdere auto (die meestal langer meegaat) alsnog genaaid.
azenomei zegt
@sacha: Dat is waar, maar 1,5% btw correctie is beter dan die draak van een bijtelling over catologuswaarde op auto’s tot 15 jaar. Het zou eerlijker zijn om bij alle auto’s bijtelling te berekenen over de economische waarde. Net als dat het eerlijker is dat het met MRB niet uitmaakt wat voor brandstof je hebt, maar gewoon op gewicht.
parker zegt
@azenomei: voor je juicht even autobrief II afwachten, straks draaien ze de 15 jaars regeling ook de nek om, ‘omdat milieu’ of zo..
timowouters zegt
Leuk voor iedereen die geen geld heeft om een nieuwe auto te kopen. Gaan we met z’n allen betalen voor degene die een nieuwe auto wil. Want die worden goedkoper. Vraag me af hoe ze dit ren beetje fatsoenlijk gaan vormgeven. Zal ze wel niet lukken dus dat wordt bukken maar.
donvincenzo zegt
@timowouters: Als nieuwe auto’s goedkoper worden zal dat ook z’n uitwerking hebben op de prijs van de tweedehands auto’s. Er is natuurlijk niemand die bijv een jong gebruikte auto gaat kopen als die duurder is dan een nieuwe.
awesome zegt
@donvincenzo: ALS nieuwe auto’s goedkoper worden…. Volgens mij is de BPM afbouw al een tijdje bezig, maar ik kan een, pak hem beet, golf niet echt goedkoper op de kop tikken bij een dealer.
bofkont zegt
Dus mensen met een gebruikte auto worden nu genaaid!!
Ach ja steel niet de overheid duld geen concurrentie.
jwstoop zegt
En in de laatste alinea zit hem het grootste probleem, het zogeheten lokkertje. Er wordt nu een verhoging ingesteld, maar later wordt die weer verlaagd. Waar hebben we dat eerder gehoord…? Dat verlagen gaat namelijk nooit gebeuren maar creëert nu wel meer draagvlak omdat het ’tijdelijk is’.
potver7 zegt
@jwstoop: Die komende verlaging zit dan ook niet in de kabinetsplannen (zou me verbazen in ieder geval) maar is één van de wensen/eisen van de Bovag. Subtiel verschilletje…
hammerman zegt
@jwstoop: Een paar jaar geleden werd de MRB verhoogd ivm het rekeningrijden dat zou worden ingevoerd. Toen dat niet doorging werd de MRB niet weer verlaagd. Werd waarschijnlijk ook met een of andere k-smoes verdedigd…
jwstoop zegt
@hammerman: Precies, eigenlijk zou er eens een AB artikel met een overzicht van dit soort verhogingen moeten komen. Ik denk dat je je kapot schrikt hoeveel daarmee verdiend wordt.
Henk_he zegt
@hammerman: En kent iemand het “Kwartje van Kok” nog? Wanneer krijgen we die terug, met inflatiecorrectie?
Sracerr zegt
Die achterbakse glimlach op de foto zegt alweer genoeg!.
donvincenzo zegt
@Sracerr: Nogal wiebes.
mashell zegt
@Sracerr: Sinds Gerrit Zalm erg succesvol was met zijn gulle lach, zie je dat bij meer VVDers. Rutte doet het bijvoorbeeld ook. Ik vermoed dat ze er op trainen..
parker zegt
Heel goed, autorijden mag nog flink duurder, er zijn nog veel teveel kleine crisisautootjes tijdens de spits op de weg te vinden, die kunnen dan voortaan met het ov of de fiets.
mashell zegt
Krijgen we eindelijk auto’s voor de dezelfde prijs als in Belgie en Duitsland, is het weer niet goed.
potver7 zegt
Als ik die extra MRB moet betalen terwijl ik wél de volle mep aan BPM heb betaald, krijg ik dan het teveel betaalde BPM-bedrag weer terug?
e1000bmw zegt
@potver7: nee, helaas is er bij het invoeren van wetten een verbod op terugwerkende kracht…
darkwolf zegt
En wederom is de veelrijder die een leuke jong gebruikt rijdt de dupe… will it ever end?
misschien een idee voor een poll, wat is de meest onzinnige kostenverzwaring voor de automobilist die jullie kunnen bedenken
parker zegt
@darkwolf: niet waar: de veelrijder betaalt net zoveel als een weinigrijder. De veelrijder wordt feitelijk bevoordeeld, dus stop met klagen. Bij km-heffing zou deze pas worden benadeeld..
clarkson zegt
ALS de mrb ook daadwerkelijk weer omlaag gaat met de jaren kan het voordelig uitpakken. Maar daar geloof ik niks van. In die tijd is iedereen deze berichtgeving al lang vergeten en komen ze waarschijnlijk met een verhoging!
Dit zal trouwens een drama zijn voor de jong gebruikte auto markt!
trident zegt
Zijn hier ook serieuse bronnen van of is dit weer een staaltje ouderwetse telegraaf bangmakerij?
jaapiyo zegt
In principe vind ik dit wel een goed idee, maar eigenlijk hebben we niet zozeer een verschuiving nodig van de autobelasting maar een echte verlaging, er wordt namelijk al decennia buiten proportioneel meer geld op binnengehaald dan er aan wegenbouw/onderhoud en dergelijke wordt uitgegeven.
Maar ik houd mijn adem niet in…de praatjes zijn weer mooi (‘we gaan het vooral erg versimpelen’) maar onder de streep zullen we onder de streep wel minimaal ongeveer hetzelfde moeten betalen. Ik denk dat deze regelverandering misschien ook wel ingegeven wordt door de dramatische nieuwe autoverkoop in Nederland die niet alleen met ‘de crisis’ te maken heeft maar ook met oa het feit dat half Nederland dat een nog enigszins leuke auto wil voor schappelijke bedragen een auto uit Duitsland plukt.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: -1 keer onder de streep
Henk_he zegt
@jaapiyo: Als je werkelijk denkt dat alle belastingen en accijns op autorijden bestemd zijn voor onderhoud en aanleg van nieuwe wegen, dan ben je echt naïef. In onze sociale verzorgingsstaat (of de *kuch* participatiesamenleving zo je wil) zullen de ‘sterken’ (=werkende meerderheid) het op moeten nemen (=betalen) voor de ‘zwakkeren’ (=niet werkenden, lees: kind, werkloos, aow, arbeidsongeschikt, lui, chronisch ziek, etc.)
jaapiyo zegt
@Henk_he: Tuurlijk denk ik dat niet, ik geef alleen maar aan dat zelfs als je wat jij zegt accepteert de belasting op auto’s in Nederland daarboven op nog eens volkomen uit de klauwen is gelopen, maw ik zeg niet dat elke cent die de roverheid uit de auto van de burger haalt naar wegen moet maar wat er nu overblijft is buiten alle proporties, IMO.
Wat desjonnies ook al zegt over zwitserland, daar hebben ze prima voorzieningen voor de burgers (in veel opzichten beter dan hier) en dat tegen veel vriendelijkere belastingpercentages. In zekere zin geldt hetzelfde voor Duitsland. Als het daar wel kan en hier niet is er maar een conclusie mogelijk; we betalen teveel. Daardoor wordt en de taart kleiner
jaapiyo zegt
@jaapiyo: …en blijft er teveel aan de strijkstok die het ambtelijke apparaat heet hangen.
Als ze nou eens beginnen al die rare CO2 wetjes af te schaffen voor een fixed percentage belasting op alle auto’s bij aankoop en een vast bijtellingspercentage afspreken voor iedereen met een leasert dan kan je al een hele batterij ambtenaren die zich daarmee bezig houden (verzinnen/controleren) afschaffen en de besparing doorvoeren in lastenverlichting.
jrsmoke zegt
Nog beter voor de bijtelling.
Of hebben ze daar geen rekening mee gehouden en moet ik m’n mond sluiten?
B3nk0 zegt
Ok, gewoon afschaffen de MRB en BPM en verhoog bijvoorbeeld de brandstofprijs naar 4 euro per liter.
De autorijder betaalt dan echt voor het rijden ipv voor het in bezit zijn van een voertuig.
jrsmoke zegt
@B3nk0: doen ze niet, ze weten dat er ook heel veel autootjes zijn die weinig tot niet rijden.
sacha zegt
@jrsmoke: exact. Bovendien is het voor 4 euro de liter onderhand lonend om van Groningen naar België te rijden om te tanken.
trustmeiamanengineer zegt
Kutland. Lekker de mensen naaien die tweedehands kopen.
Voer nou gewoon rekeningrijden in, mensen die veel rijden betalen veel, mensen die weinig rijden weinig. Ook meteen het probleem opgelost dat liefhebbers failliet gaan aan mrb als ze een paar leuke auto’s hebben staan waar ze, om de beurt, af en toe mee rijden.
Joel_D zegt
Donder op. Ik betaal al 550 Euro per jaar aan MRB voor 6.000 km.
Echt belachelijk dit.
steef2 zegt
@joel_d: dan zou ik toch echt is een motorfiets proberen te bekijken als alternatief.. Is in alles een stuk goedkoper en als je zo weinig rijdt ook zeker een goede optie.
griffendahl zegt
@Joel_D: Ach op zo’n bedrag doen die laatste paar euro’s het ook niet meer… Ik betaal zelf ook zo’n 764 euro op jaarbasis voor 3000km… Daarom schors ik hem maar elke keer tijdens de wintermaanden, zou van balen een verhoging maar zou mijn hobby er niet voor willen missen.
desjonnies zegt
Op de lange termijn (ongeveer 3 jaar) zou de belasting echter wel moeten zakken volgens Eckhardt, om op die manier mobiliteit voor meer mensen betaalbaar te maken
kweenie, zit me suf te piekeren, maar volgens mij is er nog nooit iets goeiekoper geworden waar de overheid zich mee heeft bemoeid.
We moesten ons diep schamen !
@Gregorius die in Zwitserland resideert, een land vergelijkbaar met Nederland, betaalt een krabbel aan belastingen in verhouding met ons, en daar hebben ze treinen die op tijd rijden en een normaal functionerende gezondheidszorg.
Bij ons is de laatste pakweg drie decennia maar een beetje aangerotzooid door de achtereenvolgende regeringen en worden we keer op keer met open ogen doodgewoon belazerd.
Waar hebben ze in godsnaam die 9 miljard voor nodig, en kom nou niet met van die dooddoeners als ‘democratie’ of vrij land, gezondheidszorg, OV of de scholing.
Daarvan is de kwaliteit allemaal de laatste drie decennia van achteruit gehold.
Henk_he zegt
@desjonnies: de kwaliteit is (inderdaad) afgenomen, maar de hoeveelheid mensen die er gebruik van maken is enorm toegenomen. Daarnaast heeft de economische crisis ervoor gezorgd dat de overheid 1) minder inkomsten had dan verwacht en 2) meer uitgaven had dan verwacht. En iemand moet dat betalen (jij mag raden wie).
e1000bmw zegt
@desjonnies: er is één groot verschil, een essentiële bovendien, tussen Nederland en Zwitserland; het heet Europese Unie.
okmer zegt
Dat is natuurlijk weer mooi cashen voor de roverheid want voor bestaande auto’s is de BPM natuurlijk al betaald en daar kun je dan de MRB mooi op verhogen…
gezondverstand zegt
En wanneer zou dat in moeten gaan? Iedereen die vóór die tijd een auto koopt of gekocht heeft is de sjaak en betaald 2x keer zijn portie.
Alleen MRB verhogen van de auto’s die na de ingangsdatum verkocht worden is de enige juiste en eerlijke variant.
Als ze dat bijtellings circus nu eens herzien. Weg met al die goedkoop rijders. Alles naar 25% zoals het ooit was.
Edge zegt
@gezondverstand: Dat bijtellingscircus herzien klinkt leuk, maar daardoor gaan mensen minder snel zuinige auto’s kopen en dan krijgt de (r)overheid weer problemen met de EU omdat ze allerlei milieutargets niet halen.
griffendahl zegt
@gezondverstand: Volgens mij kunnen ze beter alles op 10% bijtelling zetten, volgens mij zou dat een waanzinnige impuls geven aan de auto verkopen. Dat levert pas geld op…
koeberg zegt
@griffendahl:
Jij overschat de prijselasticiteit van leasecontractien denk ik.
Een lage bijtelling betekent niet dat werkgevers die nu geen leaseregeling hebben massaal een leaseauto aan hun personeel gaan aanbieden. Dus wie moeten al die auto’s kopen?
heka zegt
Tuurlijk, de mensen die reeds in het bezit zijn van een auto zijn een makkelijke prooi.
Neen bijvoorbeeld het bijtellingsverhaal vs. een auto privé rijden. Zakelijk lagere bijtelling als de uitstoot laag is. Privé, geen mrb korting omdat je auto met lagere uitstoot hebt.
Wat een verschrikkelijk land wat dit betreft.
ej20g zegt
Dus ik kan met mijn 20 jaar oude Zweed gaan betalen voor mensen die een nieuwe auto willen? Lekker is dat. Ik ben het zeker niet eens met de absurde regeling rondom de BPM maar het verhogen van de wegenbelasting is regelrechte naaierij. Maar dat zijn we uiteraard al gewend van onze fijne overheid. Auto rijden is al duur genoeg. En ja, ik heb er zelf voor gekozen om een (maandelijks) dure auto te rijden. Maar dat wil niet zeggen dat het nóg duurder moet worden.
gregorius zegt
Het probleem is dat voor een oplossing draagkracht moet zijn.
Eerst vonden ‘we’ het leuk dat we goedkoper konden leasen als we een technologisch geavanceerdere variant zouden nemen. Allemaal leuk in theorie, maar als je het baseert op CO2 uitstoten en het direct doorvoert richting de pieken van de Nederlander; dan rijdt je dus allemaal in een te dure hybride of in een klein rot autotje…. Met de bijsmaak dat de staat inkomsten mist en dat het hele plan niet echt Europees past.
Iedere Nederlander snapt dat wat er ook gebeurd, auto rijden gaat niet goedkoper worden. Dat snappen we, zolang we maar niet meer gaan moeten dokken. En verder is bijna iedereen het ook wel eens met ‘de gebruiker betaalt’.
Dus: BPM eruit, want dat mag niet.
CO2 tax erin, maar eerlijker. Ja, meer CO2 mag wat meer kosten, maar elke auto moet wat opbrengen en de extra kosten op een onzuinige auto moet er ook niet voor zorgen dat die mensen het echt niet meer willen: je moet t zo maken dat mensen t net wel nog zouden willen. We maken pakjes peuken ook geen 25 euro (dan ben je sneller klaar met de rokers), maar we doen t langzaam omhoog dat de rokers het wel merken, maar nog steeds roken en de staat er stiekem ook nog wat aan verdient.
En doe t dan zo dat de auto’s vergelijkbaar geprijsd zijn met Duitsland; krijgen we ook een gevoel van eerlijkheid.
Lease-aftrekken: kappen. Alles op 14, 20 of 25%. Dan krijg je meer dat de mensen rijden wat ze willen betalen: een gelukkige burger geeft meer uit aan iets wat ie wil als ie het idee heeft dat het eerlijk is.
Rekening-rijden kan. We willen geen tolpoortjes; prima, goed idee, kost alleen maar geld in onderhoud. In Singapore hebben ze ‘een rekeningrijden’ wat prima werkt. Een soort van OV chipkaart (maar zonder uitcheck gezeik). Kan je ook mee betalen bij parkeren (kijk, da’s makkelijk). Het NL-se volk pikt t niet om het op de benzine te gooien; dus moet je een secundair systeem hebben: Tol.
We zullen we zien wat t wordt!
awesome zegt
Komt er ook een formuliertje waarmee ik mijn (blijkbaar te veel) betaalde BPM kan terugkrijgen?
Je zou verwachten dat Nederland het een keer spuugzat is, maar niets blijkt minder waar…
jrsmoke zegt
@awesome: ik had allang een opstand verwacht.
Kun je nagaan hoe nuchter een hollander eigenlijk is.
Het wordt met de paplepel ingegoten om te bukken en te betalen.
2cool4school zegt
@jrsmoke: we zijn lui en we kunnen het allemaal wel hebben.. Het lijkt of we het allemaal super erg vinden, maar we houden gewoon van klagen!
towi1989 zegt
Hier in nederland snapt men dus totaal niet dat er ook MEER verdient kan worden door de prijzen LAGER te maken.
xyrrath zegt
Ik zeg doen!
Eerste 2-3 jaren zullen we wat meer betalen om vervolgens goedkopere auto’s met wat grotere motoren voor een prijs van muesli mobiel.
Huidige BMW 1 serie 116i Automaat is al dik over de 4400 euro BPM, ik betaal graag 150 euro per jaar extra om over 2-3 jaar deze auto’s voor 4000 euro minder op de markt te zien.
gezondverstand zegt
@xyrrath: Dan betaal je 4400 + 4 * 150 = 5000 om over 4 jaar nogeens 2400 minder terug te krijgen omdat er geen restant BPM meer op zit (=7400 nadeel in 4 jaar).
En reken er niet op dat bij het afschaffen van de BPM nieuwe auto’s eenzelfde bedrag goedkoper zullen worden. De leverancier gaat daar ongetwijfeld een groot deel van in zijn zak steken.
griffendahl zegt
@gezondverstand: Ja maar dat verschilt, toen de BPM over de opties verviel en op basis van CO2 werd. Werden bij VW de opties niet goedkoper, maar bij BMW bijvoorbeeld wel.
bastiaangt zegt
Hoeveel gaat er naar ontwikkelingshulp? En hoeveel ging er ook alweer naar de zwakkere Euro-landen? Misschien is het handig om pas geld weg te geven zodra je het zelf niet nodig hebt om de begroting sluitend te krijgen. Als je geen geld hebt, kun je het ook niet uitgeven. Tenminste, dat is mij ooit geleerd.
desjonnies zegt
@bastiaangt:
Die Euro is de nagel aan onze doodskist.
Henk_he zegt
@bastiaangt: 3,7 miljard voor ontwikkelingssamenwerking. Enerzijds natuurlijk niet te verkopen in deze tijd, maar het idee (=theorie) erachter is dat mensen die het in hun eigen land slecht hebben, op zoek gaan naar een land waar het goed geregeld is, met uitkeringen en gezondheidszorg en zo… Hey: Nederland is zo’n land!. Probleem is alleen dat die 3,7 mld voor een groot deel opgaat in rook en de mensen die ervan zouden moeten profiteren zien nog geen korrelje rijst.
Wvb de “leningen” aan de zwakkere eurolanden wil ik jullie alleen even herinneren aan het Marshallplan (voor alle scholieren en ex-vmbo’ers: Google dat maar eens). Het verschil is alleen dat het destijds ging om leven en dood, en tegenwoordig om de bonussen van bankmedewerkers… Maar goed, met zo’n bonus kun je wel een toffe auto kopen, dat stimuleert de economie en wij hebben weer wat te spotten ;)
desjonnies zegt
@Henk_he:
Met het Marshallplan werd wel ontzettend veel Amerikaans spul aangekocht, dus kochten we op krediet van de Amerikanen met door Amerika beschikbaar gesteld geld en moesten we er wel onze koloniën voor opgeven.
Maar dat was vroeger of later toch wel gebeurd.
En die leningen aan de Zuid Europese landen die we terug krijgen, kom op @Henk he, je gelooft toch niet dat ik zo naïef ben?
Waarom zit die Jan Kees de Jager ineens niet meer in de politiek?
mashell zegt
@bastiaangt: nog maar 0,7% van het BBP gaat naar ontwikkelingshulp terwijl dat voor een beschaafd rijk land zo’n 1,2% zou moeten zijn. Maar ja, het is een gevolg van de “eigen volk eerst” en “ikke, ikke en de rest kan…” mentaliteit die Nederland de afgelopen jaren al zoveel schade heeft aangedaan.
e1000bmw zegt
@mashell: we zijn dan ook allang geen “beschaafd” land meer…
peugeotgek zegt
dan ben ik dubbel de sjaak.
Heb mij een 208 gti besteld, daar betaal ik dus bpm over.
En dan ook nog eens meer wegenbelasting.
Hoe gaat het dan nu bij auto’s importeren waar je normaal rest bpm over moet betalen?
Op een 4 oude focus RS die ik had gezien in DE was dat nog een dikke 5000 euro extra.
peugeotgek zegt
nog vergeten, als ze toch alles gaan aanpassen.
waarom dan geen km vergoeding ipv MRB?
Dat lijkt mij het meest eerlijk, ik rijd met mijn auto 6000 km op jaarbasis terwijl andere 30000 of nog meer rijden.
850t5r zegt
Heerlijk al dat extra betalen, nu weet ik weer waarom ik over 2 jaar ga emigreren… Is toch te bizar voor woorden! Heb 4 auto’s en donder al genoeg accijns/euro’s in de tank, betaal een berg MRB om ziek van te worden en van een 65 uur per week moet ik straks maar 75 gaan werken om alles maar draaiend te houden! Marky Mark en z’n Funky Bunch zijn het echt helemaal kwijt…
spykerboy zegt
Het zal ook is niet zo zijn dat ze het nog verder verknallen voor mensen… En zoals al eerder gezegd autos die al ouder zijn en bpm hadden moeten dus lekker dubbel belasting betalen?? Wat hebben we toch een geweldig beleid hier in dit land zeg…. Laat gewoon motoren meer belasting betalen (als die het al doen) gebruiken immers dezelfde wegen, en ook de scooters en bromsnorren en fietsers. Waarom de een meer de dupe dan de ander maken??
cthijs zegt
Dit word verzonnen door mensen die geen dubbeltje zelf aan hun auto betalen
93ss zegt
Ik kan niet anders dan er om lachen. Hier in de UK waar ik woon kan je met een redelijk normale diesel voor 35 GBP per jaar aan wegenbelasting doorkomen …. per jaar! Het hoogste tarief voor de echt absurde auto’s is 500-ish per jaar. EN ze hebben geen BPM die ze moeten afschaffen haha. Het wegennet is wel iets minder goed onderhouden, maar dat staat niet in verhouding met de verschillen in belasting. Lekker bezig Den Haag.
mashell zegt
@93ss: dat moet je er wel bij vertellen dat je een spuuglelijke en grote sticker op je voorruit moet plakken en je fors meer betaalt voor een liter diesel. Het VK is een fantastisch land maar het is zeker geen goedkoop land.
e1000bmw zegt
Allemaal aan de klassieker van 40 …