Een wheelie van een motorrijder in Duitsland kan de beste man/vrouw nog wel eens duur komen te staan.
Iedereen die motor rijdt weet dat een motorfiets veel meer kan dan je mag en meestal doet. Tenminste dat heb ik me laten vertellen, ik hou het zelf bij vier wielen. Onze motormuis op de redactie @michaelras zegt dat hij geen wheelies kan maken, maar dat kan ook om juridische redenen zijn.
De motorrijder op de politiefoto hierboven kan duidelijk wel op één wiel rijden en nog flink hard ook. Hij (of zij, dat kan natuurlijk ook hè!) trekt de gashendel van de Yamaha FZ1 namelijk open tot 143 kilometer per uur. Waar slechts 70 is toegestaan.
Snelheidsduivel
Meer dan twee keer te hard dus! En dan ook nog eens alleen op het achterwiel. De agent die zat te slapen naast de mobiele flitscamera in Hamm (Nordrhein Westfalen, Duitsland) schrok wakker van de forse overtreding. Gelukkig hadden ze de foto’s nog.
Naast deze foto heeft de Polizei nog meer plaatjes van het kenteken en de durfal zelf waarmee het identificeren van de persoon in kwestie een peulenschil schijnt te zijn.
Dure wheelie
Het maken van een wheelie is in principe niet verboden in Duitsland. In 2011 bepaalde een rechtbank al eens dat een wheelie maken op zich het overige verkeer niet in gevaar brengt. Echter dit met twee keer de maximum snelheid doen mag natuurlijk niet.
De politie van Hamm laat weten dat het geintje minimaal 600 euro, twee strafpunten op het rijbewijs én een rijontzegging van twee maanden oplevert. Maar dat kan nog meer worden.
Als het bureau overtredingen namelijk oordeelt dat de wheelie werd gemaakt om bewust de flitspaal te ontwijken is dat in Duitsland namelijk fraude. Dan wordt de verdubbelaar ingezet en wordt de straf twee keer zo zwaar. Dure wheelie.
Overtreffende trap
Het kan nog erger. Als de agenten van mening zijn dat er sprake is van een ‘bewuste gevaarlijke ingreep in het verkeer’, dan komt de overtreder opeens in het strafrecht terecht.
Iedereen die de verkeersveiligheid tart door onder andere gevaarlijke manoeuvres die andere personen in gevaar brengen, kan worden gestraft met een gevangenisstraf van maximaal vijf jaar.
Fotocredit: Politie Hamm, via Motorradonline.de
Allison Burgers zegt
Go Go Power Rangers!
JelmerS zegt
Ben benieuwd naar de reactie van de jury van de foto van de maand op deze inzending
schuimbekje3 zegt
Beetje hoog FUD gehalte. De meeste niet-snelweg-flitspalen in germanie flitsen van voren, dus een kentekenplaat van een motor blokkeren door een wheelie is als vasten in een AYCE restaurant. Bovendien zijn bekeuringen een lachertje in vergelijk met nederland. Mijn motor kan ook geen wheelies maken, tenzij ik de abs computer zekering verwijder, wat nodig is off road, want abs op onverhard is ruk, remafstand is 3 tot 5 keer zo lang met abs. Op het asfalt in de regen weer andersom. Dan wil je wel abs en kan een wheelie niet bij mijn fiets.
doublechevron65 zegt
Stond hier dan een dubbele flitskast, want normaal wordt er van voren geflitst in DE, maar moppeds hebben uitsluitend een kenteken achter?
Gulli zegt
Volgens mij is het in Nederland wel verboden, met een soort reden als;
– Deed je het niet expres dan heb je je voertuig niet onder controle
– Deed je het wel expres dan ben je een eikel en krijg je gewoon een artikel 5 aan je broek. Niet persé omdat je een eikel bent maar wel omdat je potentieel ander verkeer in gevaar brengt.
Mocht een persoon met meer juridische kennis dan ik het beter weten dan hou ik mij aanbevolen want ik heb mij altijd afgevraagd hoe het nou werkelijk zit. Niet dat ik op mijn motor ooit een wheelie zal maken want daar ben ik veel te schijterig voor.
cossiekiller zegt
Nein! Das nicht is so richtig, Hans!