We zien steeds meer motoren op de weg, want motorrijden is populairder dan ooit.
Steeds meer mensen kiezen om motor te gaan rijden en proberen hun motorrijbewijs te halen. Ja, ik begrijp het wel. Een motor geeft je een soort van vrijheidsgevoel dat je minder in een auto ervaart. Bijkomend voordeel is dat je minder last hebt van files. Bijkomend nadeel is dat je veel kwetsbaarder bent op de weg.
Motorrijden populair
Niet eerder hadden zoveel Nederlanders een motorrijbewijs als nu. Logisch gevolg is dat er ook meer motoren in ons land zijn. De verkoop van motoren lag afgelopen jaar op het hoogste niveau sinds 2008, laat branchevereniging Bovag weten.
In Nederland rijden er nu 795.000 motorfietsen, in 2014 was dit nog 714.000. Mede door de pandemie zijn veel mensen op de motor gestapt. Dit komt natuurlijk doordat het openbaar vervoer grotendeels stillag. Ook kan je met je motor gemakkelijker files omzeilen. Tel hierbij op dat mensen meer tijd hadden om aan hun hobby te besteden (lees: vergrijzing) en je komt snel op dit aantal.
Er zijn verleden jaar 15.527 nieuwe motoren verkocht. Dit is het hoogste aantal in vijftien jaar. De verkopen stegen jaarlijks al en dat is alleen maar toegenomen. In januari van dit jaar werden er bijna duizend motoren verkocht. Het lijkt er niet op dat de verkopen zullen afnemen. De Bovag verwacht dat komende maand de 800.000 motoren in Nederland wordt aangetikt.
Rijbewijs
Wil je motorrijden, dan moet je je rijbewijs halen. Rijscholen doen dus goede zaken op dit moment. Tussen 2014 en 2022 hebben 95.000 mensen hun motorrijbewijs gehaald. In 2022 hebben 33.751 personen hun examen afgelegd, dat is 4,5% procent meer dan het jaar ervoor. Er zijn nu meer dan anderhalf miljoen Nederlanders met een motorrijbewijs, dat is 8,6% van de bevolking. Er is dus nog ruimte voor groei.
Geinig zijn de verschillen in de regio’s. Relatief gezien is Drenthe dé motorprovincie van Nederland. Zou dit komen door de jarenlange historie van de TT-races? Feit is dat 11,7 procent van alle Drenten het rijbewijs heeft. In Zuid-Holland rijden maar betrekkelijk weinig mensen op een tweewieler, namelijk 6,9 procent. Dit terwijl hier toch behoorlijk wat files elke dag zijn.
Heb jij al je motorrijbewijs of blijf je gewoon lekker warm in je auto zitten? Laat het ons weten in de comments.
herve11f zegt
Mooie motorfiets op de foto. Welke is dat?
Onno zegt
Dat is een Yamaha XSR900.
Dutchdriftking zegt
Het verschil is denk ik vooral dat je in Drenthe mooie motorroutes voor het uitzoeken hebt. Hier in de randstad moet je vaak toch een uurtje snelweg doen voordat je een leuke route hebt. Natuurlijk zijn er wat leuke korte stukjes, maar die kan je inmiddels dromen, en op een zondagmiddag stikt het van de motorrijders, racefietsers en ander gespuis. We zitten elkaar in de weg…
toniominestrone zegt
Zou ook iets te maken kunnen hebben aan het gebrek aan stallingsruimte in de randstad.
berlinetta zegt
Dat lijkt me inderdaad een grotere rol spelen dan het gebrek aan leuke wegen.
karhengst zegt
Het leek me een tijdje leuk en cool. Maar als je wat meer uitgeeft aan je auto, heb je ook iets wat rijplezier biedt en dat met iedere rit die je doet. Scheelt een hoop tijd in de weekenden ook.
racerx zegt
Daar ben ik juist vanaf gestapt, vond het vreselijk om mn hobby af te schrijven op woon werk km’s. Met de motoren geen last van, die komen de schuur uit als ik er zin in heb.
kle500 zegt
Voor 2000 heb je een motor met een gigantische fun waard, waar een beetje hobby auto gauw 5 á 10k moet kosten. En dan zit je aan de onderkant.
flyerbunch zegt
Mja, je kan het van 2 kanten bekijken uiteraard, maar de nadelen en risico’s wegen vaak zwaarder door voor velen met het drukkere verkeer vandaag de dag dan de voordelen. Autoliefhebber, maar ook altijd interesse gehad in 2 wielers en denk er over na om toch de stap te gaan zetten.. Heb m’n oog laten vallen op een Ducati Panigale V4 SP2!
kennone zegt
Dikke fiets maar rijd veelste makkelijk voor een Duc, (Heb de V4S test gereden) Ik zou dan eerder voor een 1098S gaan of een 1299S als je alle elektronische onzin er op wilt hebben.
Ben nu zelf terug gegaan naar een Monster 1100S, Heel bruut koppel wat je voorwiel zelfs in zijn 3 omhoog laat gaan en een piek vermogen van maar 100pk wat perfect is om in dit saaie land lekker volgas te kunnen gaan zonder dat je in eens 260kmh gaat.
racerx zegt
Voor wat betreft een rondje om de kerk heb je een punt, maar tijdens een weekend met de motor op pad ga je het soepele van de V4 wel waarderen, hoewel soepel relatief is: de RSV4 van Aprilia is heel wat docieler onderin.
Daarnaast hebben de tweecilinders niet zo’n lekker eindschot, op de weg inderdaad nutteloos maar oh zo leuk.
kennone zegt
Ja dat eindschot is inderdaad bruut, maar ook wel een beetje Japans 🙈
Maar ieder zijn ding. De V4 is sowieso een kneiter dikke machine met het juiste merk op de tank!
racerx zegt
Hahaha, beetje Kikkoman over je pizza 😉
rutgerg zegt
Heeft mijn Streetfighter 848 ook wel eens last van ja van dat koppel met een licht voorwiel.
racerx zegt
Goede keuze, ik heb een V4. Rijdt fantastisch en het is de afgelopen 3 jaar nog een degelijk ding gebleken ook. Aanrader!
620henk zegt
Elke dag met de motor, heb auto 4 jaar geleden weg gedaan. Bevalt prima! Woon in noord groningen ben al snel op mooie routes.
Ik heb nu 2 motoren, een ktm 390 waarmee ik 70k km Heb gereden en voor de pekel vrije ritten een ktm990 sd.
120pk zonder hulpmiddelen, wat een feestje elke keer!
Onderhoud is goed te doen, elke 5k km olie wissel, verder geen echte bijzonderheden.
pomoek zegt
2024: de motorenverkoop valt terug. hobby blijkt toch minder leuk dan gedacht, er zit toch een hoop techniek in zo’n ding. Dat onderhouden moet worden en waar je vieze handen van krijgt. Daar heeft de gemiddelde motorrijder geen zin in. techneuten zijn schaars, onderhoud is duur. 2e hands motoren worden daarom massaal aangeboden op internet. Branche roept de overheid op tot staatsteun.
kle500 zegt
Onderhoud is in verhouding spotgoedkoop, zeker als je hem enkel als hobby rijdt en max 5 tot 10 k rijdt.
RobTWo zegt
Hier een Volvo XC90 T8, Mini Cooper S Cabrio en een BMW R1200GSA LC. Zoals een vriend ooit zei: “Bij jou is het: hoe minder pk, hoe meer rijplezier….”
schuimbekje3 zegt
ik denk dat de TT maar gedeeltelijk ervoor verantwoordelijk is…
mijn gevoel zegt dat het slechte openbaar vervoer en het op grote afstand liggen van voorzieningen veel jongeren heeft doen bewegen om een brommer te pakken toen ze jong waren…
Toen hoefde je er nog geen rijbewijs voor te halen, kosten waren laag en brandstof goedkoop.
En na een poos worden je interesses groter en de afstanden groter en is een stap naar een motor snel gemaakt.
‘gevoel’ heb je er toch al voor, je hersenen hebben zich aangepast aan het verwerken van informatie die je levensduur op 2 wielen verlengen, in tegenstelling tot mensen in andere gebieden die bijvoorbeeld goed zijn geworden in OV aansluitingen spotten, tram x, trein zus, watertaxi y…
En zien is ermee in aanraking komen… en ermee in aanraking komen is er misschien mee gaan racen… dus ik denk eerder dat het andersom is…
Dat er veel motoren zijn en dat daarom de TT begonnen is daar, niet dat er een TT verzonnen wordt en dat mensen gaan denken, goh ik ben ook van dulmen..
Gulli zegt
Ik rij al jaren in een leaseauto en dat verschilt van leuk tot praktisch. Momenteel rij ik in een 200pk elektrogebakkie en dat rijdt erg fijn, dat meteen aanwezige koppel, maar de rest van de auto is oersaai. Hiervoor had ik een 116D, die was ook zeker niet snel maar reed wel een stuk leuker.
Om de sleur te doorbreken heb ik een paar jaar geleden een Yamaha XSR700 gekocht. Ik heb de eer om de tot nu toe enige Autoblogger te zijn die een op maat gemaakt Motoradvies van de redactie heeft gekregen waarvoor zelfs ons aller @Dizono na zijn pensioen nog voor uit de mottenballen is getrokken (nogmaals bedankt jongen!). Ik ben een typische mooiweerrijder en rij dus per definitie veel te weinig. Woon-werk verkeer doe ik af en toe, maar no way dat ik dan de snelweg op ga met mijn motor. Als ik in mijn auto soms al van de weg gedrukt word door een blind paard dat ondertussen zijn instagram stories zit bij te werken wil ik daar zeker niet op de motor tussen rijden.
Gelukkig kent de A12 tussen Rotterdam en Utrecht genoeg N-weggetjes waar je heerlijk rustig overheen kunt cruisen. Beetje bochtig, lekker tussen de weilanden door, je ziet nog iets onderweg. 100x beter dan die snelkookpan op de A12 en je hoeft ook minder bang te zijn dood op je werk aan te komen.
PunicaOase zegt
Motorrijbewijs alweer ruim 15 jaar geleden gehaald, maar slechts kort een motor in bezit gehad en af en toe iets gehuurd. Elke keer vond ik het leuk, maar toch ook weer spannend.. zo veel gekkies en suffies op de weg.. No way dat ik woon-werk-verkeer ermee durf te doen hier in de provincie Z-H..
hondafiel zegt
Heel goed anticiperen, maar eens dat dit niet alles afvangt. Daarnaast kan een helmcamera helpen om achterwielklevers op afstand te houden. Dat kleven lijkt steeds erger te worden.
mashell zegt
Dat beloofd niet veel goeds voor de verkeersongevallen statistiek van de komende jaren…
jasbelle zegt
Rij nu zo’n anderhalf jaar dagelijks tussen Utrecht en Amsterdam op mijn naked bike. Is met de juiste kleding en handvatverwarming prima te doen, alleen regen is niet altijd even leuk. Blijf het toch heerlijk vinden om de stress enigszins van mij af te laten waaien. (En het helpt voor mijn rijbewijs dat ik voornamelijk trajectcontrole rij haha)
hondafiel zegt
Hier van hetzelfde. Ik rijd zo goed als het hele jaar rond. Waar de A4 soms compleet vast staat, heb ik daar met mijn tweewieler nergens last van. Met de motor woon-werk rijdt zoveel meer ontspannen dan met de auto. Daardoor ook geen behoefte meer aan vrije tijd/ weekend ritjes.
sabrerator zegt
Ik rij nu een ruime 30 jaar motor en heb er 3 in de garage staan. Blijft toch altijd weer lekker. Soms rij ik een hele tijd niet, soms wekelijks.
Het is gewoon heel wat anders als autorijden. En ik heb ook twee fun auto’s, dus kan vergelijken. Als het boven de 25 graden is, stap ik niet meer op de motor, dan is de cabrio veel fijner. Ik rij alleen met volledige bescherming, dus dan is het met 25 graden wel zo’n beetje gedaan.
Hoop wel dat de nieuwelingen zich een beetje gedragen. Anders worden we weer van een aantal mooie dijken geschopt.