Jezelf met een autorijbewijs op een 125cc voortbewegen moet kunnen.
Waarom nu?
Ja, waarom niet natuurlijk. Maar het is niet zo’n gekke gedachte. Niemand heeft zin om straks weer in het openbaar vervoer te stappen. Los van de vraag wanneer je daar ECHT weer welkom bent. Met zijn allen alleen in de auto kan en zullen we vast blijven doen. Maar een extra alternatief in het post-Corona tijdperk. Is dat niet gewoon heel erg welkom?
In buurland België kun je zonder motorrijbewijs toch op een motor stappen. Een lichte motor weliswaar, maar toch. In Europa gelden ontzettend veel verschillende regeltjes als het gaat om rijbewijzen. Europa deed al een poging om de regels in alle lidstaten gelijk te trekken met de Europese Derde Rijbewijsrichtlijn, maar helaas. De voorwaarden om op de motor te stappen zijn nog steeds in veel landen verschillend. Toch mag je in de meeste Europese landen motorrijden met een autorijbewijs.
Een A1 motorfiets
Een A1 motorfiets is een motor met maximaal 125 cc en maximaal 15 pk of een driewieler met 20 pk. Ook moet de vermogen/gewichtsverhouding minder dan 0,1 kW per kilogram zijn. Met andere woorden, een soort snelle bromfiets dus. Fijn voor stadsverkeer maar je grootste vijand als je de snelweg op moet. Een A1 motorfiets is natuurlijk wel ideaal om het motorrijden te leren kennen en ervaring op te doen. Voor het serieuze werk is een zwaardere motor aan te raden. Een 125 cc motor krijgt de stempel: lichte motorfiets.
Wanneer mag je op een A1 motor rijden?
In België mag je op een lichte motorfiets rijden met een autorijbewijs. Als je dit na 2011 hebt gehaald moet je 4 uurtjes rijles volgen en schrijft de gemeente code 372 bij. Na vier uurtjes brommeren mag je dus op de ‘motor’ stappen. Bij onze Oosterburen in Duitsland moet je minimaal 5 jaar een autorijbewijs hebben en de leeftijd van 25 hebben bereikt. Je volgt dan 9 lessen à 90 minuten en voila je mag op de Duitse autobahn fahren. Geen examen, gewoon rijden. Vanaf je 16e mag je in Duitsland wel al examen doen voor het A1-rijbewijs.
In Nederland moet je eerst het A1-rijbewijs halen voor je op een lichte motorfiets mag rijden. Hou je vast, dit moet je daarvoor doen: theoriecertificaat behalen, praktijkexamen voertuigbeheersing doen en vervolgens praktijkexamen verkeersdeelneming. In Nederland kun je dus niet zomaar motorrijden met een autorijbewijs.
Waarom niet motorrijden met een autorijbewijs in Nederland?
Een relatief lichte motor en al een praktijkexamen met de auto achter de rug en nog wat verplichte uren les. Je zou je dus kunnen afvragen wat er mis kan gaan. Europa wilde met de Europese Derde Rijbewijsrichtlijnen proberen om de regeltjes gelijk te trekken. Volgens deze richtlijnen zouden lidstaten een rijbewijs voor categorie B geldig kunnen verklaren voor motorrijwielen van categorie A1. Makkelijk gezegd: motorrijden met een autorijbewijs. Voor de diehards valt het terug te lezen in artikel 6 lid 3 B.
Eisen om het rijbewijs te kunnen behalen werden verplicht gelijkgetrokken. Bestuurders moeten in alle EU-landen hetzelfde kunnen en de eisen voor het rijexamen zijn overal gelijk. Nederland besloot echter dat voor het besturen van een A1-motor echt een rijbewijs nodig was.
Voordelen motorrijden met autorijbewijs
Als je mensen met een autorijbewijs op een lichte motor laat rijden laat je ze kennismaken met motorrijden. Deze groep mensen had de drempel om een rijbewijs te halen anders wellicht te hoog gevonden. Als meer mensen op de motor stappen hoeven er ook minder mensen achteraan in de file aan te sluiten. Het is ook goed voor de verkoop, nu worden er in Nederland nauwelijks A1-motorfietsen verkocht. Al is dat laatste natuurlijk alleen leuk maar zeker niet een reden om iets te doen.
Mening motorrijders
De Federation of European Motorcyclists’ Associations deed onderzoek onder 2.875 Europese motorrijders. Hun mening werd gevraagd over het besturen van een 125 cc motorfiets met een autorijbewijs. 65 procent van de ondervraagden vond dat mensen met een autorijbewijs ook de mogelijkheid moeten krijgen om op een lichte motorfiets te stappen. Bijna driekwart van de deelnemers vond wel dat men dan eerst wat rijlessen moet volgen. Het merendeel vind dat je wel al wat rijervaring moet hebben, bijna een derde vond dat dit minimaal 5 jaar moet zijn. Een kwart van de motorrijders vond dat je na een jaar rondrijden al wel genoeg ervaring hebt. Conclusie: de ‘experts’ vinden dat motorrijden op een lichte motor na een aantal lessen mogelijk moet zijn met een autorijbewijs.
Mochten de lidstaten de aanbevelingen overnemen is dit goed nieuws voor jonge motorrijders. Zij moeten nu veel examens doen of nog meer geduld hebben om op een zware motor te mogen rijden. In het kader van de regels gelijk trekken zou dit natuurlijk geen verkeerd besluit zijn.
Dus even op een rijtje, als jij je autorijbewijs al hebt, gewoon nog een paar verplichte praktijklessen (zoals in Belgie en Duitsland) en dan toegang tot 125 cc, is dat een slecht plan?
dnadave zegt
Doen !
Jack zegt
Wordt dit nog besproken?
Enzo ja
Wanneer zal verwacht worden op uitspraak?
Ik wil liever geen geld besteden aan mijn a1 rijbewijs als ik de volgende maand te horen krijg dat het niet had gehoeven
Ron zegt
Wel grappig dat automobilisten die al jaren een rijbewijs B hebben voor zijn en een grote groep met rijbewijs A dan tegen wat zou dat zijn, beetje jaloers als dit door zou gaan omdat hun er ooit voor hebben moeten lessen misschien,
hoop het toch niet we hebben het hier over 125cc wat niet meer is als een opgevoerde brommer (of scooter) waar nu een geel brommer plaatje op zit.
Want wees nu eerlijk wie heeft er een standaard brommer of scooter die precies 54km gaat.
Een 125cc is een mooi alternative voor deze rare moeilijke tijd, tenslotte gaan we toch allemaal verplicht een helm dragen en is er dalijk geen verschil meer tussen een brommer en een snorfiets.
Dus gewoon doen die 125cc , wel met bijvoorbeeld x aantal bv een 5 jaar rijervaring op rijbewijs B.
Zoiets zoals ze ook gedeeltelijk hebben terug gedraaid bij de mp3 rijders zo iets dergelijks.
Nog even over de mp3 bezit er zelf ook een dus ik begrijp dat ik met mijn 55jaar een drugsrunners ben of een gekkie die onverantwoord rijd??
Weet niet hoor maar kijk is op Facebook bij mp3 rijders de meeste die hier op rijden zijn bejaard en hebben zo ding puur voor de lol de hobby net als de zundapp rijders die ook hun eigen groepje hebben voor hun 80cc en 125cc tjes ook meestal oudere mensen met passie daarom is een rijbewijs B met lichte motorfiets een goed alternatief voor als je al enige ervaring hebt met rijbewijs B en zowel de handel als de rijscholen verdienen dan ook weer wat extra als je eenmaal de smaak te pakken hebt en als nog op een echte motor wilt stappen iedereen blij.
Die paar drugsrunnerstjes/gekkies rijden echt niet op een Mp3 die rijden liever op een piaggio het liefst zonder helm met blauw kenteken dan vallen ze niet op en kunnen snel door het verkeer dat gaat met een Mp3 het echt niet worden in en rond de stad.
stewie zegt
Goed idee! Ik houd echter wel m’n hart vast als half Nederland opeens op de motor gaat, ongelukken zullen vast toenemen. Motorrijden vergt toch meer vaardigheden, gevoel en inzicht dat autorijden. Vier lesjes is niet voldoende
isn1981 zegt
@stewie: Is ook een goed idee voor de mensen die op een donor wachten….?
fred250 zegt
Hier ben ik het als automobilist wel mee eens, een paar extra motor lessen kan geen kwaad en kan ik mijn huidige scooter (Peugeot Tweet) misschien inruilen voor de lichte motorfiets variant. (125 CC).En ik zou het leuk vinden als deze wetswijziging doorgevoerd zou worden in Nederland.
dedude zegt
Denk het niet Job! Die halve gare die nu op die driewielers rijden zijn een voorbode van wat er kan komen. Rijden totaal niet als motorrijder (defensief).
techniekmeneer zegt
@dedude: Precies dit. De 125cc word dan de nieuwe tokkiefiets.
Robert zegt
@dedude: die halve gare op een driewieler? Als ik zie wat het eisen er in Nederland worden gesteld aan het motorrijbewijs, verbaast het me nog dat er zo veel motorrijders ooit dat roze pasje hebben behaald.
Maar goed, dat geldt ook voor veel automobilisten. Ik zou het helemaal niet erg vinden als mensen eens in de vijf of tien jaar een opfriscursus zouden moeten doen.
thomthamofo zegt
@RRRobert: en juist voor die apparaten heb je geen motorrijbewijs nodig. De Piaggio MP3 LT mag je besturen met rijbewijs B.
dedude zegt
Exact wat hierboven wordt gezegd. Voor een bepaald type (bouwjaar en cilinderinhoud) had je geen motorrijbewijs nodig. Gevolg: die dingen worden op dit moment voornamelijk bestuurd door drugsrunners, compleet met Roof half integraal helm (met van die rode ‘oortjes’). Althans, dit is in regio Rotterdam en Amsterdam.
racerx zegt
Da’s overal, zwaar hinderlijk volk… beetje rondjes door de stad rijden met een open pijp om dat superbrute geluid (ahem) met eenieder te delen.
rhellema zegt
@thomthamofo: dat mag als je een rijbewijs hebt die af is gegeven voor 19 januari 2013. Die rijbewijzen zijn namelijk geldig voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen. De rijbewijzen die nu afgegeven worden gelden voor motorvoertuigen op meer dan 3 wielen.
thomthamofo zegt
@rhellema: Bedankt, dit wist ik niet.
rhellema zegt
@thomthamofo: you’re welcome!
mashell zegt
Defensief rijdende motorrijders? Bij autorijden is defensief rijden op ruime afstand van het overige verkeer rijden, niet boven de maximumsnelheid, geen inhaalverbod overtreden, netjes midden op de rijstrook rijden. Bij motorrijden is dat naast het bovenstaande toch vooral de motorfiets gewoon in de schuur laten staan.
thomthamofo zegt
@mashell: Defensief rijden betekend rekening houden met iedereen om je heen en er van uitgaande dat iedereen om je heen je gaat afsnijden/aanrijden/ongeluk veroorzaken. Dat houdt ook in dat als je tussen twee auto’s in rijdt, je je voorganger met vol gas in haalt zodat je dan extra ruimte kan creëren. Dat houdt ook in dat je afwacht tot de mede weggebruiker waar je eigenlijk voorrang op hebt, helemaal gestopt is en je niet per direct voorrang neemt. Dit is defensief rijden in mijn beleving.
stephane8200 zegt
Motorrijden is echt wel even wat anders dan autorijden. De vaardigheden bij voertuigbeheersing moet je echt wel leren. Verkeersdeelneming is in de basis wel hetzelfde maar je moet je wel bewust zijn van je kwetsbaarheid en dat mensen je niet altijd zien.
Ik zou niet zonder lessen zo maar op een motor (durven) stappen.
flutterby zegt
@stephane8200: misschien is een cursus van 1 á 2 uur geen gek idee, maar dan zonder die hele examen gezeur.
stephane8200 zegt
@flutterby: heb je wel eens motor gereden?
kennone zegt
@stephane8200: heb zelf een Vespa GTS 300 en eej Ducati 900SS, dat is wel echt een groot verschil. Die Vespa is gewoon een rappe scooter, niet meer niet minder. En je Scooter rijbewijs krijg je ook bij je auto rijbewijs kado
stephane8200 zegt
@kennone: daar heb je inderdaad een goed punt. Een lichte motor met automaat is heel anders dan voetgeschakelde zwaardere motor.
Ik had het vooral over de laatste soort. Zo’n veredelde scooter kan ik me nog wel iets bij voorstellen zo. Maar dan nog is deelnemen aan het verkeer wel iets anders nog.
dirkv zegt
@kennone: ik heb (nog) geen motor rijbewijs maar een 125cc scooter lijkt me wel wat.
Ik neem aan dat zo’n ding net over de 100 gaat dus ideaal voor b wegen.
flutterby zegt
@stephane8200: nee, maar met mijn B rijbewijs mag ik ook op z’n driewieler stappen. Met enkele uren cursus op een beginners fiets is dan al een hele verbetering.
stephane8200 zegt
@flutterby: tja, mijn ervaringen zijn wel wat anders op de motor. Het ligt er wel aan wat voor motor, zoals hierboven ook gezegd. Een gewone voetgeschakelde motor heb je echt wel wat meer lessen voor nodig.
notsobig zegt
@stephane8200: Waarom zou een voetgeschakelde 125cc motor wel lessen nodig zijn? Een schakelbrommer mag je ook zo opstappen met een B rijbewijs. En met auto rijden heb je al beetje geleerd hoe koppelen en schakelen werkt. Dat is meer als toen ik vroeger als 16 jarige voor het eerst op mijn Honda MT5 stapte met alleen wat theorie voor mijn brommercertificaat…
stephane8200 zegt
@notsobig: niet iedereen heeft een MT5 gehad. Of een MB5, een Kreidler, Aprilia AF1 of RS50 ;)
flutterby zegt
@stephane8200: niet iedereen ziet de openbare weg als een circuit. Je kan niet alleen van de extreme uit gaan.
stephane8200 zegt
@flutterby: gaat in dit geval over veiligheid in mijn ogen.
ds3thp zegt
Alsjeblieft niet doen! Ik heb zelf geen motorrijbewijs maar zou de lessen zeker waarderen gezien de benodigde controle over de machine en je plaats op de weg ten opzichte van ander verkeer!
Ik vind die debielen op die 3 wielers al helemaal niets laat staan dat daar nog een extra groep bij komt!
roelth zegt
@ds3thp: helemaal mee eens. Vooral plaats on op de weg is erg belangrijk.
tjorque zegt
Nu jullie toch Max 100km/h mogen tijdens de werkuren, is snelheid ook het probleem niet meer… de meeste 125cc’ers halen de 100 ook wel redelijk vlot.
flutterby zegt
@tjorque: vergeet elektrische motoren niet..
kennone zegt
@flutterby: jawel die vergeten we snel!
flutterby zegt
@kennone: je hoort er natuurlijk ook niets van en ze zijn zo weg.
rhellema zegt
@flutterby: we hebben het hier over motoren!
flutterby zegt
@rhellema: niet iedereen heeft de roep om aandacht van een Harley nodig.
Met een zakelijke elektrische motor kan je woon-werkverkeer afleggen voor 1 á 2 ct/km aangezien onderhoud beperkt is tot banden vervangen.
rhellema zegt
@flutterby: ja want motoren worden ook zo ongehoord veel gebruikt als zakelijk vervoer! Schei toch uit man, van de 1 miljoen motorrijders die we hebben zijn er maar 5 die een elektrische motor willen. De rest wil gewoon het geluid van een motor horen en helemaal niets van dat gezoem van zo’n opgevoerde vibrator.
Maar jij moet en zou natuurlijk je elektrische fetisj tentoonspreiden alhier.
flutterby zegt
@rhellema: je kan ook niet reageren he? Want hoewel ik zeker enthousiast word van elektrische rijden lijk jij juist elke keer te verdediging dat het waardeloos is, haast alsof je weet dat het de toekomst is en je het probeert af te remmen.
Ik ken er genoeg met een zakelijke motor en nog meer die er één gebruiken voor woon-werkverkeer, daarvoor is elektrisch perfect. Wil je in het weekend touren dan is het inderdaad wat minder geschikt.
rhellema zegt
@flutterby: goed, vertel mij eerst maar eens waar ik zeg dat elektrisch rijden waardeloos is. Dat het de toekomst wordt ben ik me ook van bewust. Het enige waar ik me aan stoor zijn die meer dan overdreven elektrische fetisjisten zoals jij. Het gaat hier over motoren en jij komt hier weer met elektrische motoren op de proppen alsof het een algemeen goed is in de motorwereld. Als ik dan tegen jou zeg dat het hier over motoren gaat begin jij over het feit dat een elektrische motor zakelijk gezien heel interessant is. En nu kom je met het feit dat je heel veel mensen kent die zakelijk een motor rijden. Die mensen zetten de motor alleen maar op de zaak in verband met BTW aftrek en ja dan moeten ze ook wel eens op de motor. Echter, en nu maak ik een gok, zal een 95% van de motorrijders geen zakelijke motor hebben. Reden voor deze inschatting is het feit dat het merendeel van de motorrijders mooi weer rijders zijn en die doen geen zakelijke kilometers. Maar jij kent er weer heel veel die dat dus wel doen. Dat is makkelijk zeggen dat heel veel dat doen maar niet verifieerbaar. En aangezien je hier al meer dingen hebt gezegd die je zelf later weer ontkent als ik die uitspraken tegen je gebruik ga ik er maar even van uit dat je misschien 1 persoon kent die zijn motor zakelijk rijdt.
Je zegt tegen mij dat ik ook niet kan reageren, misschien moet je je eigen drang tot het door de strot duwen van elektrisch gerelateerde reacties zelf eens aan banden gaan leggen. Om in dit artikel over elektrische motoren te gaan beginnen slaat werkelijk nergens op.
kadett83 zegt
12 jaar mijn motor rijbewijs en zou dit een gigantisch slecht idee vinden. Je fatsoenlijk kunnen voort bewegen op een motor moet je leren. Dat kan niet on-the-fly. Dit zo een enorme toename in verkeersdoden gaan veroorzaken.
techniekmeneer zegt
Niet doen. Zelf 2 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, heb al jaren mijn autorijbewijs, maar het is gewoon totaal niet te vergelijken. Als je op een motor rijd heb je pas echt in de gaten hoe debiel de meeste automobilisten rijden. Je hebt echt veel lessen nodig om veilig te kunnen leren rijden. Aantal cc’,s doet er helemaal niet toe.
HZW zegt
Ik blijf wel lekker auto rijden, veel veiliger in het hedendaagse verkeer.
putwater zegt
Hier in België rijdt toch ook niet iedereen massaal met de moto? Waarom zou dat in Nederland dan wel zo zijn als je 125cc mag rijden met je autorijbewijs? Het maakt de drempel voor mensen die interesse hebben, maar de stap niet maken om voor hun motorrijbewijs te gaan, misschien net wat kleiner om toch examens af te leggen. Niemand blijft namelijk voor eeuwig 125cc rijden, tenzij het enkel voor stadsverkeer zou zijn.
pivavar zegt
Als ik youtube mag.geloven is volgas met de koppeling in de nieuw norm voor motorrijders in een gevaarlijke situatie..
thjvanvlerken zegt
In Polen mag je met een autorijbewijs op een 125 cc stappen zonder extra lessen. Ik raad dat af er komt meer bij kijken met motor rijden. Voertuig beheersing en bewust zijn van je positie op de weg. Daarbij kan een 125 cc gevaarlijker zijn dan een 500 cc aangezien vermogen je makkelijker uit moeilijke situaties kan halen
henkhupelschoten zegt
Doen! In Italië wel eens een Vespa 125cc gehuurd. Lachen man, lekker snorren door de stad maar eenmaal daarbuiten kun je mooi 80 rijden wat voor daar eigenlijk hard zat is.
kennone zegt
Met de 100kmh geen grote vijand op de snelweg hoor. Ik rijd regelmatig flinke stukken op de snelweg met de Vespa GTS 300. Ding loopt op de teller 130kmh, wat in het echt 117 is. Echt prima te doen.
nautique206 zegt
Toen ik 16 was, stapte je ook gewoon op de brommer en ging rijden, vaak opgevoerd. Met een paar lessen kun je volgens mij prima rijden op een 125cc. Ervaring moet je toch in de praktijk op doen
z3urp13t zegt
Ja het mag in België voor diegene die hun autorijbewijs behaalden voor 2011, maar voor alle duidelijkheid het mag voor Belgen ook alleen in België. Je zou niet de eerste Vespa-rijder zijn die per ongeluk de Nederlandse grens oversteekt en een bekeuring krijgt. Ik heb mijn motorrijbewijs (A) al zo’n 10 jaar en ik had destijds 12 uur praktijkopleiding gevolgd wat ik iedereen aanraad. Ik heb niet meer gereden sinds ik in 2017 mijn achillespees scheurde en ik zal een praktijkopleiding volgen wanneer ik terug met de motorfiets zal rijden. Onderschat het niet lieve mensen! Nu is een moderne 125cc Vespa niet meteen hetzelfde als een motorfiets met versnellingen maar je leert zoveel meer tijdens de opleiding zoals de juiste houding aannemen, controle motorfiets, en nog voornamelijker je positie op de weg.
emping zegt
@z3urp13t: Je zou niet de eerste Vespa-rijder zijn die per ongeluk de Nederlandse grens oversteekt en een bekeuring krijgt? Euh denk niet dat dat nou zo vaak voorkomt.
conflagration zegt
Kunnen we niet gewoon doen dat je met 18 al voor je A rijbewijs mag? Dat plan lijkt me een stuk beter… Eventueel dat je eerst eventjes moet beginnen op een A2, maar ik vind het verschil tussen 21 en 24 maar klein en het bullshit dat je als je jong begint bent weer voor het rijbewijs moet
z3urp13t zegt
Dus leren rijden met een 125cc en dan plots zomaar overstappen op een 1000cc puur en alleen op basis van leeftijd? Lijkt mij geen goed idee.
dragspert zegt
@z3urp13t: Mijn eerste motor was een Fireblade (Sc44) en was toen 22 jaar. Was een prima idee. Of je nou met 900cc tegen boom klapt met 120 of met een 125cc maakt echt niks uit hoor.
torsen zegt
A2 is geen 125cc. En het nut van het examen van A2 naar A is twijfelachtig.
Het enige verschil is dat de fiets waarop je zit 80pk ipv 47,5pk heeft.
Dat gaat je ook niet verder voorbereiden op een 1000cc fiets t.o.v. de ervaring die je dan al hebt..
techniekmeneer zegt
@z3urp13t: Je kan nu op je 24e ook gewoon beginnen met een 200pk fiets….
ko4n zegt
@conflagration: amen to that
ahaaa zegt
@conflagration: ja dat lijkt mij ook een stuk beter.
Enige reden dat ik wacht tot ik 24 ben is dat ik geen zin heb om meerdere examens (lees: nog meer geld aan de oplichters van het CBR te geven) te doen als ik ook kan wachten en het in één keer kan doen.
Ik snap niet dat je zonder ervaring meteen op een 200+pk motor kan beginnen omdat je 24 bent. Kunnen ze beter je een volledig A rijbewijs laten halen op je 20ste met een beperking en dan na 2 jaar + misschien nog een aantal lessen je je volledige A rijbewijs geven.
Dit is alleen extra geld aftroggelen.
robinbe zegt
@autoblog
In België kan je niet zomaar op een motor rijden met v rijbewijs dat is tot een bepaald jaar van behalen van een rijbewijs. Ik mag dit helaas niet en moet gewoon een extra rijbewijs gaan halen. Zelf mag ik met b rijbewijs op scooters tot 125cc rijden
cls350sb zegt
Ik vind het terecht. Recentelijk 5 maanden door Azië gereisd en daar overal 125cc kunnen rijden want dat is wat ze standaard verhuren. Is prima te bereiden en dat inzicht heb je wel na een uurtje rijden, ook het gevoel heb je na 10km wel.
Het is weer typisch Nederland om allemaal regeltjes te bedenken en verplicht praktijkexamens etc in te stelen alvorens men op een ‘snelle scooter’ van 125cc mag. Want ja, het is in heel veel gevallen gewoon een scooter. En wat krijg je gratis en voor niet bij behalen B1? Juist, je scooter rijbewijs.
kareljansen zegt
125cc scootertjes lijkt me een prima idee, met wat verplichte lessen. Daarmee los je mogelijk ook het probleem op van opgevoerde scooters. Voor “echte” motoren zou ik vooral vasthouden aan het huidige rijbewijs. Zou nog wel strenger mogen gezien de vele dodelijke ongevallen. (Hoewel daarmee vooral de goeden onder de kwaden lijden)
bosje zegt
Als persoon die wel eens een brommer heeft gereden (en een lichte motor in landen waar de regelgeving minder strak is) zou ik toch graag wat lessen krijgen voor ik met regelmaat op een motor stap (al dan niet sterker dan 15pk). Positie op de weg, snappen wat de verschillende inputs voor gevolgen hebben als je de bocht door gaat; toch wel dingen waar een ervaringsdeskundige je bij kan helpen. Het Duitse systeem van 9 lessen à 90 minuten vind ik dan niet zo gek, maar in Nederland schijn je met dat aantal uren ook je motorrijbewijs te kunnen halen. Conclusie: lekker zo laten dat Nederlandse systeem :P
torsen zegt
9 * €65 lessen
1 * €150 avb examen
1* €300 avd examen
1 * €35 theorie examen
Die prijzen variëren nogal.
Zegt even dat je hier tussen de €900 en €1200 kwijt bent minimaal.
daan83 zegt
Ik vind het wel een goed plan, maar dan wel een paar verplichte lessen en een AVB examen erbij, want een “voetgeschakelde” motor rijdt toch heel anders als een motorscooter.
poes zegt
Dit is zo’n ongelooflijk dom idee. Motorrijden vereist heel andere skills dan autorijden. Zonder het besef hiervan – en de training – ben je gevaar op de weg voor jezelf en de overige weggebruikers. En ja, ook met een 125cc fietsje kun je jezelf binnen no-time morsdood rijden.
rob5nismo zegt
Doen gelijk invoeren. Dit is voor mij de enige manier om legaal los te gaan op 2 wielen met een beetje leuk vermogen en toch redelijk veilig over de snelweg kan met de huidige max snelheid overdag
kareljansen zegt
@rob5nismo: Je kan toch gewoon je motorrijbewijs halen?
rob5nismo zegt
@kareljansen: zit er even niet in met een jong gezin dan hebben de centen andere prioriteiten
bennyyy zegt
Lekker doen, ik zie niet ineens heel Nederland op de motor stappen na zo’n wijziging. Voor de automobilist is het altijd goed om nieuwe ervaring op te doen, al is het maar om meer begrip te creëren.
wimbers zegt
de intensive care komt net weer een beetje op behapbaar niveau, en dan komen ze hier mee.
wat mij betreft een heel slecht idee.
Ik rijdt zelf motor, en met name de combinatie defensief rijden, plaats op de weg, voertuigbeheersing is wat mij betreft cruciaal en komt in de basis met goede lessen en daarna veel gezond verstand en ervaring.
Groninger zegt
Het is slimmer om motorfietsen tot 125cc bij het bromfiets rijbewijs te doen, motorrijden heeft vrij weinig met autorijden te maken. Het maakt het bromfietsrijbewijs behalen ook weer een stuk interessanter aangezien je nu vanaf 16,5 jaar al voor je autorijbewijs mag lessen en niemand nog voor het bromfietsrijbewijs gaat.
torsen zegt
Ben nou wel benieuwd of er in Duitsland massa sterfte is onder die club rijders die een A1 fiets met autorijbewijs rijden.
mashell zegt
En of er uberhaupt wel vraag naar is.
shibby zegt
Hangt er wat mij betreft af van hoeveel lessen er verplicht worden, motorrijden op de openbare weg vereist toch wat andere kwaliteiten als autorijden.
Dutchdriftking zegt
Gewoon je rijbewijs halen en op een echte fiets stappen. Motorrijden zonder vermogen is doodeng.
racerx zegt
Agreed, moet er echt niet aan denken om mezelf met 15pk op twee wielen te verplaatsen.
ericd zegt
Lichte motor (<25 kW) moet kunnen op basis van bezit van een autorijbewijs van minimaal 5 jaar vind ik. LIefst meer jaren. 6-7 aanvullende lessen zonder rijexamen ought to do the trick. Kan de nodige file ellende voorkomen.
racerx zegt
Tja, goed of slecht: uiteindelijk is de keuze om het te doen aan de persoon zelf, en aangezien deze zelf het meeste risico loopt wens ik evt kandidaten succes met het veilig verplaatsen in het verkeer met 15pk. Mij niet gezien, een A2 apparaat is wel het minimale waar ik mee op pad zou willen gaan, A1 zou ik mooi laten staan. Gelukkig op mn 21e onbeperkt rijbewijs gehaald onder de oude regeling, die regeling was overigens naar mijn mening uitstekend hanteerbaar en logisch. Maargoed, het CBR heeft natuurlijk baat bij wat extra geldklopperij.
tge2 zegt
Ik heb een motorrijbewijs en zou zonder die lessen en het examen nooit zelfstandig op een motorfiets gestapt hebben. Motorrijden en autorijden zijn twee compleet verschillende zaken.
fapfap zegt
Heb zelf een autorijbewijs 125cc (woon in Oostenrijk). Moest minstens 5 jaar B hebben, en de 4 uur rijvaardigheid. Meer heb je echt niet nodig. Jullie struikelen vooral over de term “motorrijbewijs”, terwijl 125cc niet echt een motor is maar meer een scooter. Naar dit systeem een goed idee, direct invoeren.
fapfap zegt
@fapfap: dus B 125cc
fapfap zegt
@fapfap: Dus B PLUS 125, blijkbaar werkt het “plus” tekentje niet
lekbak zegt
Volstrekt onverantwoord. De plaats op de weg, de manier van gevaren ontwijken en de manier van kijken is niet te vergelijken met een auto. En dan heb ik het nog niet eens over de voertuigbeheersing…
Sowieso vind ik die 125cc dingen levensgevaarlijk. Je leert jezelf een “altijd volgas” rijstijl aan en je hebt geen vermogen achter de hand om jezelf uit een gevaarlijke situatie te accelereren. Want een motor remt minder goed en is minder wendbaar dan een auto, snelheid is je enige wapen.
thijse1990 zegt
Met 50cc scooter op 50 wegen terwijl je zelf 45 tijd is denk ik nog gevaarlijker dan 125cc of heb ik iets gemist ?
iannuzi zegt
Al zou het gebeuren dan nog zal er weinig gebruik van worden gemaakt. De verzekeringspremie is voor vele niet te betalen.
arhanso zegt
Doen! En ook elk idioot gedrag hard aanpakken. Veel sneller rijbewijs afpakken. Filter die lui er zo snel mogelijk uit. Oh, en doe iets aan die lawaai motoren…
mashell zegt
Geen enkel rijbewijs afgeven zonder examen, gewoon niet doen, het is niet verstandig.
gelatobm zegt
Er word nu al slecht motor gereden. Veel mensen die amper de basiskennis onder de knie hebben die in NL een rijbewijs gehaald hebben.
Niet doen!! zonder lessen, zonder motor theorie en praktijk examen.
jorden zegt
Ik had een 70cc cilinder in m’n scooter en daar had je eerder een vliegbrevet voor nodig.
Ik zie in dit land de motor nooit meer dan weekend speelgoed zijn.
Op die enkele verstokte motormuis na.
schuimbekje3 zegt
Het grote verschil tussen bijvoorbeeld duitsland en nederland is dat ze in duitsland discipline hebben.
Hier gaan mensen dan een 125cc kopen, komen dan erachter dat met hun dikke pens dat ding net 100km/h haalt. Vervolgens gaan ze een 600cc kopen met kentekenplaat van 125cc en gaan ze als een Rossi tussen de files door scheuren…liefst met helmen zonder kaakbescherming want met 100kmh op een spoiler klappen van een auto die wel remt doet geen pijn.
Met als resultaat dat “echte” motorrijders straks APK krijgen en niet meer mogen filteren. No thanks… als je te stom bent om je motor rijbewijs te halen moet je misschien toch maar een corsa of scenic kopen..
Wanneer je nu kijkt in Zuidoost wat daar op.MP3’s rijdt schaam je voor alles wat minder dan 4 wielen heeft
hbonne zegt
Maar heeft FEMA nu concrete aanbevelingen gedaan richting de EU?
En gaat de EU binnenkort een beslissing nemen over gelijktrekking van de regels voor 125cc?
nietcreatief zegt
Ben blij dat ik het brevet voor de 2 wieler nog net heb kunnen halen in de zware categorie toen er nog maar 2 motorrijbewijzen waren.
Die 3-traps raket die er nu is, met continue nieuwe examens, is ronduit belachelijk.
Maar om het A1 weg te gaan geven aan iedereen.. hou m’n hart vast.
Heel Aygo, 80k km per oliewissel op ling-lang banden rijdend NL op een apparaat zonder APK verplichting? Brr!
geertvn zegt
Heb op die manier nog een Cagiva Mito staan. Die is wel een pak sneller dan de 4 takt fietsjes van vandaag.
degrotemuis zegt
Dat is waar. Leuke en aardig vlotte fiets, zo’n MiTo. Prima fun onder het oude 25kW regime. Het is alleen ook geen A1 motor in Nederland, want meer dan het dubbele van de toegestane 11kW. Al schijnt er ook een nieuwere te zijn met hetzelfde uiterlijk en 11kW.
Ik zie veel verschil in de reacties tussen schakel en scooter hierboven. Waarom? Schakelen, koppelen en voetrem is niet het meest spannende vond ik. Ik heb destijds meteen gelest op een vol vermogen fiets en vond vooral het krappe spul opeens wat uitdagender dan op de brommer. Zo’n ding is toch wat groter en zwaarder dan een brommer. Schakelen en beheersing van de koppeling is zo geleerd als je er gevoel voor hebt. En degenen die dat niet hebben kiezen vanzelf een scooter. Dingen als positie op de weg, hoe kan je veilig filteren en zo waren niet heel lastig, maar wel erg nuttig.
Ik denk dat na een paar lessen A1 rijden op B rijbewijs wel moet kunnen. Wel eventueel met extra beginnend bestuurder regels om de idioten die nu rondzoeven op MP3 s aan te kunnen pakken.
kawasaki20000 zegt
Goed idee. Wanneer word er besloten? Kan ik alvast een leuk beginnertje uitkiezen.
Frans van Aalst zegt
Helemaal mee eens, nu zit op een snelle 50cc scooter en een Zundapp KS50 (alleen voor de zonnige zondagen) en moet al voor 80% op de rijbaan met het andere (lees auto’s) verkeer.
Die zijn zeer ongeduldig en als ik niet harder ga (omdat de scooter bij 65 stopt met sneller gaan) gaan ze om mij heen als dan niet toeterend en roepend dat ik op het fietspad moet gaan rijden. Vervolgens wijs ik ze er op dat er een bord (je) staat waarop staat dat ik op de rijweg MOET en dan is het sorry sorry of in de meeste gevallen moet ik opzouten.
Ik ben 60 jaar en heb afgelopen jaar 8000 kilometer gereden op mijn scooter en heb meer voertuig controle dan menig motorrijder die met een mooie dag zijn motorfiets uit de stalling haalt om als een idioot over de dijken te scheuren is bij mij (eiland Voorne-Putten) in de omgeving schering en inslag de hersenloze zogenaamde motorrijders (met een motor rijbewijs)
Ik hoop dat dit snel ingevoerd gaat worden net als bij onze buren (lees Duitsland)
Ik zou graag willen weten of dit in Nederland nog gaat gebeuren??????