Wat is erger? Motorrijden met 130 km/u door een woonwijk of niet voorrang verlenen?
Wie is er schuldig als beide partijen fout zijn? Omdat dat we alles op het internet zoveel mogelijk willen polariseren, zijn er altijd plofkraakplegers in dikke auto’s die arme wasberen aanrijden op een woonerf. Dat is makkelijk de schuldige aanwijzen.
Maar vaak is er toch een beetje meer nuance (en kennis) nodig om over de zaak te kunnen oordelen. In 2020 gebeurde er in Eindhoven een erg ongeluk. Een motorrijder werd aangereden door een overstekende motorscooter. De motorrijder reed te hard, maar de motorscooter gaf geen voorrang. Wie is er dan de schuldige? In principe zijn beide schuldig, want beiden hebben een fout gemaakt. Het nadeel voor hen is dan de schade. Ben je niet allrisk verzekerd, dan draai je zelf op voor de kosten.
Wie is er schuldig(er)?
De motorrijder in kwestie vond dat het hij het sowieso niet was. Hij vindt namelijk dat hij recht heeft op een gedeelte van de schadevergoeding. Hij had immers voorrang. Ondanks dat de motorrijder te hard reed, vind hij dat de scooterrijder beter had moeten opletten en niet zomaar de weg op had moeten rijden.
Normaal gesproken klopt dit overigens wel. Een voorrangsfout weegt vaak zwaarder dan een snelheidsovertreding. Nu zijn er niet heel erg veel gradaties qua voorrangsfouten (je geeft het wel of niet), maar qua snelheid is het wel het geval en dat is de reden dat de rechter de motorrijder in het ongelijk heeft gesteld.
Motorrijden met 130 is dus te hard in de bebouwde kom
Want is er eigenlijk wel sprake van een voorrangsfout als je met hoge snelheid aan komt zetten? In dit geval reed de motor 130 km/u op een gedeelte waar hij 50 km/u mocht. Dat is 80 km/u te hard. De rechter oordeelt dat de motorscooter nooit de snelheidsduivel had kunnen zien aankomen. Volgens de rechter is 130 km/u binnen de bebouwde kom niet een snelheid waarmee andere verkeersdeelnemers rekening dienen te houden.
De hoge snelheid heeft er voor gezorgd dat de motorrijder in kwestie mede verantwoordelijk is voor het ongeluk. De motorrijder kreeg dan ook nul op zijn rekest. Dat niet alleen, de rechter van de advocaten-kosten van 20 uur á 270 euro per uur iets aan de hoge kant voor eenvoudige zaak als deze.
Afbeelding: archieffoto
Via: Eindhovens Dagblad.
monsieurleloure zegt
De desbetreffende motorrijder kan beter zijn geld uitgeven aan een psychiater dan aan advocaten.
Wat een mafklapper.
Tonnie zegt
Volledig terecht, volslagen idioot 😤.
peugpower1000cc zegt
Mssn even de kop aanpassen
kilum zegt
Volledig terecht. Ik neem aan dat de motorrijder ook zijn rijbewijs heeft mogen inleveren en op cursus mag? Op ze minst lijkt me dat gepast.
Zou wat mij betreft gevangenis straf + TBS mogen krijgen. Maar dat gebeurd natuurlijk niet. Wat een volslagen idioot.
petroldrinker zegt
Volslagen debiele uitspraak vd rechter om te zeggen dat hij hem.nooit had kunnen zien aankomen, dan had ie ook geen rbw kunnen hebben want wat ziet die man nog meer wel niet dan…. zo moeilijk is het niet om goed links rechts links te kijken voor je een weg opdraaid…
Hugo zegt
Motor rijder uit deze zaak gevonden!
Flutterbear zegt
Neem nog een glaasje.. Het verschil tussen 50 en 130 is aanzienlijk dat je inschatting om er voor te kunnen, zonder hinder, veranderd in een ongeluk.
petroldrinker zegt
Net hoe je het zien, ik noem het onvermogen als je dat niet kan inschatten, mensen zoals jij zullen wss ook in duitsland op de autobahn gewoon opschuiven onder het mom van “hijs verweg genoeg”…
baardmijt zegt
Ook in Duitsland is het een slecht idee om de gasplank onder in het tapijt te houden als er op de rechterrijstrook langzamer verkeer rijdt, zeker als dat meerdere voertuigen achter elkaar zijn.
Want inderdaad, heel veel mensen zouden een rijstrook naar links kunnen gaan om iemand in te halen en daarbij ongewild een voertuig hinderen dat met een enorm snelheidsverschil aan komt stormen. Je kunt dat afdoen als onkunde, maar het is gewoon een gegeven dat het gebeurt, dus degene die met een veel te groot snelheidsverschil passeert neemt een flink risico dat het misgaat. Dat zou iemand met een beetje verstand en een geldig rijbewijs moeten weten.
Daarom zullen die volslagen debiele rechters ook in Duitsland de schuld (evt. gedeeltelijk) bij de inhaler leggen, als uit onderzoek blijkt dat het snelheidsverschil (veel) te groot is geweest. Heel vervelend, stom en achterlijk allemaal inderdaad…
CYBRTRK zegt
Het gaat vooral om dit stukje: ”Volgens de rechter is 130 km/u binnen de bebouwde kom niet een snelheid waarmee andere verkeersdeelnemers rekening dienen te houden.”
Flutterbear zegt
Idioot, hij mag blij zijn dat hij met zulke snelheden nog in staat was om naar de rechtbank te komen. Hoop dat hij orgaandonor is..
schuimbekje3 zegt
je kunt je natuurlijk afvragen of een scooterrijder die in geval van bromfiets 30kmh en op een weg 45kmh mogen rijden maar eigenlijk 70 tot 90 rijden (factor 3 boven de maximum snelheid kan klagen over iemand die 2.5 factor reed op een rechte weg waar je duidelijk zicht had….
immers was er geen duidelijk zicht had hij ook nooit 130kmh kunnel halen op2 wielen…
mashell zegt
Zo, je gooit er even een paar veronderstellingen in. Alsof elke scooter 70 tot 90 kan en ook rijdt. Alsof een motorrijder die 130 rijdt in de bebouwde kom dat alleen doet als deze goed zicht heeft.
baardmijt zegt
Heb je een andere bron? In dit schrijven staat dat het om een motorscooter gaat. Die mogen daar waar toegestaan iets harder dan 45 km/u.
Daarbij is de aanname dat bromscooters 70 tot 90 km/u rijden uit de lucht gegrepen en zegt niets over de hier betrokken scooterrijder.
Die factor x is ook niet te vergelijken. Als een scooter ergens 30 mag, maar 60 rijdt is dat niet toegestaan en mogelijk onveilig, maar ondanks de factor 2 overschrijding is het wel een snelheid waar mensen binnen de bebouwde kom nog rekening mee houden. Een auto of motor die 50 mag en 100 rijdt is al een heel ander verhaal, ondanks dat het ook tweemaal de toegestane snelheid is.
En dat verhaal over zicht raakt ook kant nog wal, tenzij je idd meer informatie hebt. Iemand die met 130 km/u op een kruising af rijdt heeft in ieder geval onvoldoende inzicht, die heeft geen zicht nodig, alleen voldoende vermogen om die snelheid te halen en daar schort het bij de meeste motoren niet aan.
Waarom leg ik dit eigenlijk uit…?
schuimbekje3 zegt
inmiddels fotos bekeken en eruit gehaald dat het een motorscooter rijder betreft, in mijn optiek is een motorscooter nog steeds een motor en een scooter een bromfiets, maar soi, immers met een forza 750 of tmax 560 hou je een gemiddelde buikschuiver aardig bij…
in ieder geval tot de 130….
ook een motorscooter rijder zou moeten weten dat er motorrijders zijn die op een 3baans weg van 2km rechtuit met 5m middenberm, gescheiden fietspaden er hogere snelheden kunnen plaatsvinden dan de 50 die er mag…
uitspraken zijn altijd krom… kan me nog herinneren niet ver van de dr berlagelaan zelf aangereden te zijn… auto door rood, verboden linksaf, ik rechtdoor op voorangsweg en ik zou schuldig zijn omdat mijn uitlaat 3db teveel geluid maakte…
ik had al geen hoge pet op van rechtspraak en verzekeringen dus ik ga al helemaal niet zeggen wie nu fouter was… maar ik zou wanneer ik 18 was en daar gereden zou hebben niet kunnen beweren met droge ogen dat ik altijd <50kmh zou rijden daar… wel met droge ogen kunnen zeggen dat ik daar vaker 4x links en rechts kijk dan 1 keer…
Dutchdriftking zegt
Ik ben vooral benieuwd hoe de snelheid van de motorrijder is vastgesteld.
monsieurleloure zegt
Reconstructie, zo moeilijk is dat niet.
racerx zegt
Ben fervent motorrijder en heb er twee in de schuur, maar deze nietsnut verdient elk grammetje ellende dat hem is overkomen. Welke debiel rijdt er nou zo achterlijk hard binnen de bebouwde kom. Dat je een keer 70 rijdt is dan nog tot daar aan toe en in bepaalde situaties prima acceptabel. Maar op wegen waar je binnen de bebouwde kom eventueel ‘veilig’ te hard kan rijden zijn de kruisingen van stoplichten voorzien, is er een middenberm en geldt de ‘rechts gaat voor’ regel ook niet. Dat dit hier niet het geval was zegt genoeg over het totale gebrek aan inschattingsvermogen van deze persoon. Wees blij dat je het kan navertellen, wat een amoebe…
theghost zegt
Meer dan 2x te hard en nog zijn er hier idioten die het gedrag van de motorrijder proberen goed te praten…. Stelletje mafketels!
Autokenner zegt
Haha als je de motor verdedigt ben je zelf ook niet de slimste, 130 immer een motor op een 50 weg? Ben je gestoord in je hoofd?