Motorrijden is bijzonder gevaarlijk, niet alleen omdat je kwetsbaar bent op twee wielen, maar ook voor je gezondheid.
Heel motorrijdend Nederland kijkt het hele jaar uit naar dit weekeinde, want het is namelijk Motorbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Alles wat maar ook enigszins te maken heeft met het rondrijden op twee wielen te weinig is de komende dagen te vinden in hartje Utrecht.
Naast motormerken, kledingmerken en aanverwante leuke motordingetjes vind je ook een kraam van Alpine. Niet het automerk, maar Alpine specialist in gehoorbescherming. Deze club heeft namelijk door marktonderzoeker Blauw Research onderzoek laten doen naar het gebruik van oordoppen onder motorrijders.
Driekwart draagt geen gehoorbescherming
Het resultaat komt niet slecht uit voor een marktpartij die geld verdient met gehoorbescherming. Maar liefst driekwart van de motorrijders beschermt zichzelf namelijk niet met oordoppen tijdens het motorrijden.
En dat terwijl tijdens het motorrijden er enorm veel motorlawaai en windgeruis is wat weer zorgt voor een uitermate grote lawaaibelasting. Overigens niet nieuw, al jaren bekend. Ook bij onze eigen motormuis en tevens eindredacteur @michaelras.
Sowieso ben je gek als je geen oordoppen draagt op de snelweg
Voor @michaelras niets nieuws onder de zon
Doof binnen een kwartier
Nou denk je misschien, wat een rubberentegelparadijs, er mag ook niets meer! Maar uit hetzelfde onderzoek blijkt dat je gehoor, zonder gespecialiseerde oordoppen, op de motor al binnen een kwartier permanent beschadigd kan zijn. Zo! Daar schrikt de Kno-vereniging wel van tekent het AD op.
De in deze vereniging samengebrachte snijgrage keel-, neus- en oorartsen krijgen inderdaad veelvuldig motormuizen op het spreekuur met tinnitus. Oftewel oorsuizen. Dat blijkt dus niet alleen van de knallende metalmuziek in het motorhonk te komen, maar ook van het motorrijden zelf.
Windgeruis, het brullen van de motor en de Scania V8 die naast je rijdt op de snelweg, al die herrie is funest voor je oortjes. Bij een snelheid van 80 kilometer per uur wordt er al een geluidssterkte van 90 decibel gemeten en cruise je met 100 kilometer per uur door de Leidsche Rijntunnel, dan is het geluidsniveau hetzelfde als een cirkelzaag. Maar dan wel continu.
Oordoppen in op de motor!
Kortom, de moraal van het verhaal is dat je helm niet voldoende geluid dempt. Het “wij van WC-eend” onderzoek wijst duidelijk uit dat het slimmer is om op de motor oordoppen te dragen, anders ben je binnen een kwartier hartstikke doof. Waarvan akte.
Robert zegt
Wát zeg je?
Nee geintje. Je kunt wel aandringen op verplichten, maar dan lopen de motorrijders met de langste tenen (én veelal diezelfde figuren zonder fatsoenlijke motorkleding) weer om het hardst (want doof) te roeptoeteren dat dit weer betutteling is.
lekkaah zegt
Maar waarom altijd maar weer verplichten? Een ander heeft er toch geen last van?
Joris24 zegt
De kosten die gehoorbeschadiging met zich meebrengt worden wel weer op de maatschappij afgewenteld. Beginnen met huisarts, KNO-arts, eindigend met eventueel psychologische hulp agv tinnitus.
Net zoals niet verplichten van een motorpak, maar mijn zorgpremie wordt wel weer opgesoupeerd als ze er een van het asfalt kunnen schrapen.
ponnie zegt
Als dat is waar je je druk om maakt?
Ik vermoed dat de kosten voor mensen met tinnitus heeeeel erg laag op het lijstje staan van premieslurpende zorg.
Daarnaast vermoed ik dat mensen zonder pak of helm een heel stuk minder zorgkosten maken aangezien deze een ongeval vaker niet overleven dan mensen met een pak.
Als je zonder pak overleeft gaat het dan meestal om vleeswonden, als je met pak overleeft om dure dwarslaesies.
Voor jouw portemonnee lijkt het me dan ook het beste om beschermende motorkleding te verbieden.
Robert zegt
@joris24:
Jij snapt het.
lekkaah zegt
Wat een geneuzel zeg..
Als we zo gaan beginnen: Premie voor wintersporters x10 graag, premie voor McDonalds klanten x15. Premie voor bouwvakkers x5. Premie voor rokers en drinkers (Oh wacht, die betalen al 80% belasting per pakje en accijns). , enzovoorts..
Robert zegt
Gezien het feit dat ‘marktwerking’ inmiddels de zorg al 20 jaar domineert, heeft het mij verbaasd dat het nog niet zover gekomen is…
lekkaah zegt
Inderdaad. Het is raar dat (verplichte WA auto) wel gebaseerd is op je persoonlijke situatie, maar de zorgverzekering niet. Tuurlijk is dit zo onder het mom van; zorg moet betaalbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Toch vind ik het huidige systeem krom. Ten eerste is het tegenwoordig maar normaal dat je zelf niet eens tussen de fakturatie zit van zorgverlener tot verzekeraar. Heel gek, want je betaalt zelf (weliswaar via de verzekering) daarvoor. Je weet dat er gesjoemeld wordt door zorgverleners, waardoor jouw premie weer verhoogt zal worden volgend jaar. Bovendien;
– De overheid bepaalt het product (lees: dekkingen uniform basispakket)
– Maar de commerciele verzekeraar met winstoogmerk bepaalt (min of meer) het tarief en verdient er geld mee?
Er is geen ideale constructie, maar gezien het feit dat er nu meer gejat zal worden door verleners, en de verzekeraars weinig gemotiveerd zijn om dit tegen te gaan (immers, we verhogen simpelweg de premie volgend jaar); Ik zou zeggen, doe dan maar weer het ziekefonds terug.. Een tegen-argument van dat systeem zou kunnen zijn dat mensen die meer verdienen meer betalen, maar dat is nu natuurlijk ook gewoon al zo (maar dan in de vorm van toeslagen).
PS zelf ben ik zeker voorstander van toegankelijke zorg, ook voor armere mensen. Ik denk dat je beter ongezonde producten kan belasten, net zoals de overheid dat met drank en sigaretten heeft gedaan. Zo betaal je je ongezonde levensstijl alsnog ‘af’ via belastingen.
kennone zegt
Ik rijd jaren zonder en buiten de herrie van de wind maakt mijn 2 wieler van zich zelf ook best wat geluid. Toevallig eind vorigjaar nog een gehoortest gedaan en ik hoor meer dan gemiddeld. Vooral bij de hoge tonen score ik echt goed die bij de meeste als eerste wegvallen. P.s. ben ook beroeps DJ geweest (en dan op grote festivals en clubs waar de muziek dus echt hard staat) en ben al jaren een hobby drummer en heb uiteraard een akoestische drumkit staan.
ponnie zegt
Op een motor hoor je sowieso voornamelijk windgeruis, dus voor het mooie geluid hoef je de oordoppen niet uit te laten.
Ik vind zelf wel niets leuker dan in een cabrio met open pijpen door een tunnel te rijden en neem het risico op gehoorschade dan ook bewust.
Op de snelweg waar ik zelden kom doe ik dan wel weer oordoppen in.
HoLaMaToYa zegt
Muv Moto Guzzi dwarsgeplaatste V-twin. Nou en of je die hoort, helemaal met Lafranconi’s oid.
Tunnels!
martinus.tussengas zegt
Wow open pijpen, er wordt wat gecompenseerd.
tmon zegt
Top dat jullie hier toch even bij stil staan.
Zo ontzettend zonde als je je oren vernaait, dat komt gewoon nooit meer terug.
Iedere overschrijding is schade die niet meer herstelt.
En mocht je alsnog willen genieten van t hele spectrum geluid; er zijn concert dopjes die net zo goed dempen, maar dan egaal over het spectrum.
berlinetta zegt
Hier iemand met tinnitus. Is absoluut geen pretje kan ik je vertellen. Ik kan er nog wel mee leven, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen hier zwaar depressief van worden. Daarom mensen: doe gewoon oordoppen in. Je bent jezelf dankbaar.
321lambo zegt
Idem hier. Als je de klok kon terugdraaien..
Gedaan met stilte, altijd die rottige piepen in je oor. Vooral erg vervelend bij het proberen te gaan slapen.
Crosscabouter zegt
ik herken het ook. Draag sinds kort bijna standaard oordoppen op t werk in de werkplaats.
Alles boven de 85db wordt gefilterd, gewone gesprekken voeren wil nog prima en als ik gebeld wordt kan ik via bluetooth ook nog bellen….
Dat kleine beetje wat ik nu heb zal hoe dan ook de max blijven. Dit is al storend bij volledige stilte
petroldrinker zegt
Wij van WC eend…
Rokende Wielen zegt
Ik had ze eerst ook niet toen ik in een roadster ging rijden, maar een jaar later wel. Tot 60km/h gaat het wel met de zijramen omhoog. Vanaf 80km/h wordt het vervelend en dan vooral het bandengeluid van passerende auto’s laat staan vrachtwagens. Op de snelweg wordt het gewoon vervelend vanaf zo’n 110km/h, dan hoor ik een uur later nog geruis dat langzaam wegzakt. Ik rij niet meer zonder oordoppen in m’n roadster.
Ik heb Alpine oordoppen, op de motorbeurs jaren terug met korting laten maken. Ik gebruik ze ook voor concerten, maar ook in het vliegtuig. Inmiddels m’n tweede set in gebruik.
rwdftw zegt
Nog niet gelezen : loud pipes saves lives.
Nu kan je tegen de herrie zijn, maar sommige automobilisten letten zo slecht op dat alleen die 100dB naast ze ze attendeert dat ze niet alleen zijn.
Maar eens met het bericht. Je molt je gehoor te makkelijk en schade is permanent. Dus dopjes in.
pomoek zegt
@rwdftw: is een bekend probleem, het is niet zozeer dat automobilisten niet opletten, maar dat ons brein motorrijders in sommige gevallen niet ziet. Selectieve waarneming.
Heeft er mee te maken dat er relatief weinig zijn, nog geen 10% ten opzichte van het aantal auto’s op de weg en waarvan er een hoop alleen maar in het weekend rond rijden.
Een beetje vergelijkbaar met een filmpje waarbij je wordt gevraagd iets goed te observeren en dan vervolgens de gorilla over het hoofd te zien.
Niet dat alle motorrijders gorilla’s zijn.
Robert zegt
@pomoek:
De onhebbelijke neiging van een substantieel deel van het motorrijdersvolk om dicht tegen de middenscheiding aan te rijden, en dan bij voorkeur op minder dan 5 meter achter de automobilist vóór hem of haar, zodat de dode hoek van die bewuste automobilist perfect wordt ‘ingevuld’, veroorzaakt veel leed. Met name onder die motorrijders….
sabrerator zegt
Vandaar dat defensief rijden zo belangrijk is.
Mijn instructeur gaf me het volgende advies mee: ga er gewoon van uit dat iedere automobilist jou dood wil rijden en anticipeer daar op.
mashell zegt
Wijs advies van de instructeur. Heb je het ook opgevolgd? Dus de motorfiets in de schuur laten staan en met de auto gaan?
Dutchdriftking zegt
Oordopjes van Alpine zijn prettig tegen de herrie(ik heb ze zelf ook), maar als je een heel weekend gaat toeren gaan ze ook wel irriteren. Dus eigenlijk moet je dopjes op maat hebben. Zelf heb ik voor de uber stille Schuberth helm gekozen. Dat doet echt heel veel TOV de HJC die ik hier voor had. Lagere stukken snelweg sowieso dopjes in. Maar voor rustig toeren is dit dan gelukkig niet meer nodig.
pindakoning zegt
Zou het dragen van oordoppen voldoende zijn? Ik heb het idee dat er alsnog veel geluid doorheen komt. Terwijl ik op maat gemaakte dingen heb
321lambo zegt
Laat ze testen in een gehoorcentrum op lekkage. Je oren groeien je hele leven door dus na 2 jaar zal de pasvorm al niet meer kloppen en moet je je nieuwe laten aanmeten.
berlinetta zegt
2 jaar is wel heel snel. Dan groeien je oorbuizen als kool. Gemiddeld genomen gaan ze 5 jaar mee is mij verteld.
ponnie zegt
Doe eens universele schuimdoppen van 3M in. Deze worden over het algemeen als beste getest.
Je kan goed vergelijken wat het verschil in geluidsniveau is met je custom doppen.
Ik heb zelf ook op maat gemaakte, maar ben na een dag weer terug gegaan naar de universele 3M doppen.
berlinetta zegt
Het is in principe ook de bedoeling dat er nog geluid doorheen komt. Oordoppen hoeven het geluid alleen maar iets te dempen en filteren bepaalde geluiden.
freez65 zegt
Ik ook heb op maat gemaakte doppen, met de zwaarste demping, maar toch vond ik ze niet optimaal en ben na een lange snelwegrit uiteindelijk toch tegen Tinitus aangelopen.
Ik gebruik nu wegwerp gehoorbeschermers(3M, grote doos van 500 paar gekocht) Deze sluiten uiteindelijk veel beter aan en dempen ook beter. Had ik jaren eerder moeten doen.
Het is niet dat ik niets hoor, sirenes en overig verkeer komt nog steeds wel door, maar het gebulder in de helm is nu eindelijk fatsoenlijk gedempt.
Je ziet in de racerij de heren ook na de race de doppen gewoon weggooien, ook die gebruiken vaak deze schuimpjes. De heren rijden tot 368 km/u, lijkt mij wel overtuigend.
sabrerator zegt
Die heb ik ook, de 3M 1100.
Kan ik hele dagen dragen zonder probleem, ik slaap zelfs al jaren met die dingen.
En ze gaan lang mee.
tommycooker zegt
In het kader van de open deuren….
Ik zou dan graag wat gedegen onderbouwing zien met getallen hoeveel motorrijders er nu met gehoorschade rondlopen. Dan weten we of hier sprake is van een probleem of dat de meeste rijders al rekening houden met dit al bekende risico
JanJansen zegt
Dat is gewoon bekend:
The results showed that riding at a steady 50mph generated 92.7 decibels (dB) of wind noise, enough to cause permanent hearing damage after less than 26 minutes. At 60mph, the reading went up to 97.9dB (eight minutes), while at 70mph the noise levels went to over 100dB, risking damage in just four minutes. At 90mph, the university’s experts considered that irreversible hearing damage could occur in under 90 seconds.
Ps ik ben KNO arts en ik zie dit elke dag voorbij komen. De schade is permanent.
smeck zegt
Wat een ongelofelijk stukje kansloze Feesboek wetenschap zeg…
Ja je kan tinnitus krijgen van rijden zonder gehoorbescherming, maar tenzij je uitlaat direct naast je oren zit en je geen helm draagt is het echt complete BS dat je na een kwartier al (permanente) gehoorschade oploopt.
Bij een gemiddeld concert of nachtclub wordt je blootgesteld aan hogere db’s voor langere tijd en daar zie je bijna nooit iemand met oordoppen lopen, dus dan zou iedereen vanaf een jaar of 16 gehoorschade moeten hebben…
Na 10+ jaar motorrijden met zowel stille als luide motoren volgens een recente gehoortest nog steeds helemaal nergens last van ondanks dat ik met regelmaat mn oordoppen vergeet.
JanJansen zegt
Elke keer als je een piep in je oor hebt na een concert of motorrijden, heb je gehoorschade te pakken.
Ik zie op mijn poli steeds meer jonge mensen met gehoorverlies. Dit is onomkeerbaar. Je moet zelf weten hoe zuinig je bent op je lichaam. Maar kom a.u.b. niet op mijn poli om te klagen over tinnitus. Er is geen behandeling voor, alleen preventie.
smeck zegt
Ik zeg ook zeker niet dat het verstandig is om te rijden zonder oordoppen, maar roepen dat je na 15minuten motorrijden al direct permanenten gehoorschade hebt zonder oordoppen valt in dezelfde categorie dat je van 1 pakje sigaretten roken direct longkanker krijgt…
JanJansen zegt
Dat is appels met peren vergelijken. Als je 15 minuten 130km/uur rijdt zonder oordoppen, heb je weldegelijk gehoorschade opgelopen. En dat is wellicht geen kanker, maar de schade is wel permanent.
jeroen90 zegt
Dit is een behoorlijke “Feesboek” reactie anders.
Alles boven de 90 Decibel kan voor korte periode al schadelijk zijn, het verschilt per persoon hoe snel je oren zijn beschadigd zodat je er last van ondervind (piep bv).
Je referentie aan nachtclubs gaat ook mank, want daar heerst zoals vele zien nu een epidemie van gehoorschade:
https://pointer.kro-ncrv.nl/gehoorschade-als-epidemie-als-we-zo-doorgaan-heeft-straks-een-hele-grote-groep-mensen-er-last-van
Dat jij na 10 jaar nog nergens last van heb, is een beetje hetzelfde als iemand zijn oma die 100 is geworden met een pak sigaretten per dag.
sabrerator zegt
Ongelofelijk! Ik draag al 30 jaar oordoppen op de motor.
Je bent echt niet goed bij je verstand als je dat niet doet.
HoLaMaToYa zegt
Gelukkig weinig last van, soms een minuutje, soms een paar en heel sporadisch langer dan een dag. De onrust neemt dan snel toe ‘het zal toch niet?’
15 jaar m’n geld verdiend in overvolle kroegen met harde muziek [pré begrenzertijden], waarvan 5 jaar als DJ, plus >25 jaar luidruchtige Moto Guzzi V-twins. 15 jaar zonder gehoorbescherming.
Ik realiseer me bij een topic over tinnitus altijd hoeveel mazzel ik t.o.h. dan heb gehad.
Nu zelfs gehoorbescherming op m’n 50 cc scooter.
Gebruik oordoppen.
En draag beschermende kleding, leer -beste bescherming, dito handschoenen en een kwaliteitshelm. Je voelt je niet meer zo’n held als je bv 6 weken op de IC ligt om infecties te voorkomen, omdat je onderuit bent gegaan op asfalt met je jeans aan. Of de triceps van je dijbeen foetjsie, omdat je met je kort broek aan uitgleed en met dat been een tuinpaaltje schampte. En niet met 100 +, maar met 50–
De een kende ik persoonlijk, de ander foto’s van fysiotherapeut. En een spijt dat ze hadden.
Daarintegen ben je blij dat je dat in de praktiujk brengt als je door een blaag ondersteboven wordt gereden of je een bal onder je voorwiel krijgt getrapt [hé, ik vlieg!]. In het eerste redde het leer letterlijk m’n huid, in het tweede m’n dure Japanse helm die aan de ster op het achterhoofd te zien me tm voor een fikse hersenschudding maar wss erger heeft behoed.
racerx zegt
Ik vind het zelfs enorm irritant om zonder oordoppen te rijden, ondanks dat mijn beide motoren gewoon aan hun typegoedkeuring voldoen. Het is die herrie van de wind die echt irritant is, altijd de oordopjes in. Er zit ook wel veel verschil tussen verschillende helmen, een goeie Schuberth is vrij stil maar mijn bijzonder lichte carbon AGV dan weer niet.
sabrerator zegt
Zelfs in mijn Schuberth heb ik doppen in. Zonder rijden vind ik gewoon irritant.
hondafiel zegt
Op maat gemaakte harde oordoppen en niet van die zachte. Universele herbruikbare ben ik van afgestapt. Die verdwenen of in mijn gehoorgang of gingen veel te kort mee.
rrk147 zegt
Leest Wouter ook mee? Die had het er laatst nog over het dragen van oordopjes op de motor tijdens een ‘Mijn Auto’ rit. Is dus inderdaad niet voor het geluid van de motor zelf. Rij zelf ook altijd met oordopjes in, veel fijner. Soms earbuds met noise canceling, dat werkt ook prima.
frederik zegt
En met een cabrio op de snelweg is dit ook belangrijk!
tjorque zegt
Ik wil wel, maar vind zo’n dopjes in m’n oren echt irritant.
Wanneer ik met luide machines werk zet ik altijd gehoorbescherming op. Van die dikke over het oor schelpen….
Als er helmenfabrikant was die zoiets in een motorhelm (liefst een systeemhelm) dan zou ik dat direct kopen…
In afwachting daarvan heb ik nu gewoon een schuberth C5. Die is best stil maar stiller zou ik zeker niet erg vinden.
mashell zegt
Keihard verbieden! Motorrijden met oordopjes in is onverantwoord.Je hoort ambulances en claxons niet meer voldoende en je hebt al helemaal niet meer in de gaten wat voor pokkeherrie je eigen blèrpijp maakt. Als je die blèrpijp als motorrijder zelf niet eens wilt horen ben je gewoon een buurt terrorist. Een stille uitlaat en minder snel optrekken en minder snel rijden zijn de betere opties. Of beter nog, ga gewoon fietsen of neem de auto.