Het is niet vaak dat we aandacht besteden aan onze tweewielige medeweggebruikers, maar zoals bekend kun je het in een leren pakje vaak extra bont maken. En dat vinden we dan wel weer interessant. Met 310 km/h over de snelweg A4 rijden bijvoorbeeld, dat is wat ons betreft noemenswaardig. Een 46-jarige Haarlemmer deed het afgelopen zondag, en raakte daarbij zijn motor en rijbewijs meteen kwijt.
Niet dat de dienstdoende bromsnor die snelheid kon bevestigen. Hij achtervolgde de motorrijder met gemiddeld 203 km/h over een afstand van ruim 8 km, maar deze bleef met een enorm snelheidsverschil op hem uitlopen. Pas ter hoogte van de Schipholtunnel werd er vaart geminderd en kon de man staande worden gehouden.
Hij werd meteen opgepakt, want hij bleek gezocht te worden door de politie Amsterdam-Amstelland. Tja, dan kun je je misschien beter aan de snelheid houden. De man verklaarde zo hard gereden te hebben om zijn nieuw aangeschafte motor uit te testen. (via haarlemsdagblad)
Sjaak zegt
Misschien onverantwoord,maar wel leuk op z’n tijd!
Multicar zegt
Gas is alles :)
blokker5 zegt
toch wel rare schatting dan 310 km/u, mogen ze dat zomaar zeggen zonder ‘officiele’ meting?
lincoln zegt
ik zou kunnen zeggen “zeer gevaarlijk met al die peuterspeelzalen langs de A4 die s,nacht open zijn om dan kleuters te leren oversteken” ..
maar dan zou ik net zo,n zielepoot zijn die semi-verontwaardigt loopt te tjenken over het “N” of “rdnck” woord op ons veilige autoblogje ..
dus zeg ik .. dat kan harder/sneller ..
CrazyHenkie zegt
woehahahahahah! Grandioos!
*melige bui off*
uitermate onverantwoord natuurlijk!
LJ zegt
mop mop gas erop, slapen is voor apen..
(je zou toch zeggen dat het onderhand wel duidelijk is dat je hier je motorvoertuig niet uit kan proberen, doe dat toch in Duitsland..:S)
Audio-Online zegt
Sow, dat is een snelheid op Ghostrider-niveau. Die motoragent zal wel moeite hebben gehad om hem bij te houden. Maar welke kerel zegt dan ook nog eerlijk tegen die agent dat hij 310 op de teller reed..?
EnzoR zegt
Niet normaal! whaha, 310 op de A4 vind ik netjes doe dat maar na ja! Maar nog gepakt kunnen worden met een afstand van 8km dan doe je iets fout :P
Johnny Berra zegt
Door wat voor auto is hij Achtervolgt
CrazyHenkie zegt
Agent: ´Nou meneer, u reed zeker harder dan 270 km/u, meneer, dat wordt uw rijbewijs inleveren! U bent niet de eerste, laatst had ik iemand die 290 reed, het wordt ook steeds gekker!´
Bestuurder:´Nou het wast toch echt 310 op de teller! Zou u dat alstublieft als snelheid kunnen noteren? Dan heb ik eeuwige op autoblog, als Haarlemmer Die 310 Op De A4 Reed!´
robin zegt
remmen is angst
sturen alleen als je kan inhalen
Bramzel zegt
Kansloos
Endlezz zegt
het mag natuurlijk niet, maar het blijft brute pech
RenJie zegt
Ach, het zal wel een Gixxer1000 rijder zijn geweest,, alleen die halen de gekste dingen uit :’)
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Zal wel een hayabusa zijn.
Wel vet, maar beetje dom om dat daar te doen.
ik denk dat hij voorlopig zijn rijbewijs niet terug krijgt.
VonStroke zegt
Totaal onverantwoord uiteraard, al zou ik het gezicht van die agent wel gezien willen hebben toen ie aan 210 nog altijd terrein verloor op de motorrijder. :D
Dennis zegt
Zeg het me als ik het verkeerd heb maar ome agent moet toch aan kunnen tonen hoe hard je hebt gereden?
hij kan wel roepen dat je te hard rijdt maar dan toch ook hoeveel.
Zou een mooie stunt zijn : Meneer u ging te hard. Hoe hard ging ik dan. Geen idee zegt de agent.
Volgens mij kan hij je dan niks maken.
GeoBem007 zegt
Nou, dan schrijven ze gewoon meer dan 203/u. En dan ben je ook al gezien ;)
Robin zegt
Ik reed zondagmiddag op de A4 richting Adam toen ik ingehaald werd door deze man, echt ongelofelijk hoe hard 300+ dan is… Dit verhaal vertelde ik dan ook gelijk toen ik thuis kwam: ‘ik werd vandaag toch ingehaald door een motor, die reed minimaal twee keer mijn snelheid (=130km/u)…’
Erg grappig om dat nu terug te lezen! Minder grappig voor deze persoon natuurlijk, maar persoonlijk zeg ik: levenslange rij-ontzegging!
NLX zegt
als de auto ongeveer 200 reed, en de motor, zoals vertelt door de agenten, 300, dat betekent dus dat de motorrijder in dezelfde tijd, anderhalve keer zo lange afstand aflegt dat de politieauto. De trajectcontrole was 8 km, dat betekent dus dat de motor 1,5 x 8 = 12 kilometer heeft gereden, en dus 4 kilometer op de auto is uitgelopen, knap dat die agenten alsnog een trajectcontrole hebben kunnen uitvoeren ondanks de motorrijder al lang uit zich was, 4 kilometer dus
Timmah zegt
Hij is achtervolgd door een motoragent die een gemiddelde snelheid noteerde van iets meer dan 200 waarbij hij de overtreder steeds verder zag wegrijden. Hij heeft hem nadien kunnen doen stoppen toen hij het wat rustig aan deed.
De overtreder was dan ook zo ‘dom’ om te beweren dat hij 310 haalde op de teller. Zal ook wel een oud model Hayabusa of ZX12 of een MV geweest zijn , de huidige sportmotoren hun teller stopt bij 299
tim-> zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
RenJie zegt
@Dennis
De agent wist dat hij ong. 200 km/u reed (gem), waarbij hij niet inliep op de motorrijder.. dan kan je wel constateren dat hij harder reed dan ong. 200 km/u, lijkt mij reden genoeg om alles in te vorderen.. maar het kan ook anders liggen, ik weet het niet zeker.
Sharin zegt
Leuk en aardig, maar lijkt me een beetje een broodje aap verhaal, helemaal aangezien het om een schatting gaat.
Sinds de eerste Suzuki Hayabusa de 300 km/u aantipte, worden vrijwel alle motoren fabrieksaf begrensd op 299…
300+ is technisch heus wel mogelijk, maar wordt aardig gekkenwerk.
RA999 zegt
Over snelheid gesproken: Op Nederland 1 werd net John ‘Easylife’ Wolbers met z’n Scuderia bekeurd. Toen had ie ‘m nog :)
Bashjuh zegt
@robin,
jij zegt: levenslange rij-ontzegging!
ik zeg: nominatie Nederlander van het jaar?
Paragon zegt
Repcekt!! :D
Klassiekerrally zegt
Je mag ook niks meer tegenwoordig…
Timmah zegt
@Sharin,
De motor wordt niet begrensd op 299 , de teller stopt alleen bij 299. Hoewel er maar weinig motoren effectief harder kunnen dan 300 , tellers overdrijven op die snelheid wel een beetje.
stasz zegt
@ra999
Welk programma was dat?
C70T5 zegt
Ik struikel nog steeds over “het in beslag name van voertuigen”. Ik vind dat dat eigenlijk niet moet kunnen, tenzij het voertuig structurele technische mankementen vertoont.
Geef je 10.000 euro uit aan een nieuwe motor…wordt ie ingevorderd. Rijbewijs kwijt, ok. Boete van honderden/duizenden euro’s, ok. Maar bovenop deze twee nog je motor kwijt is toch niet meer normaal. Dan is de boete 10.000 euro + de rest. Dit is zwaar onredelijk en onevenredig in dit geval.
vla zegt
:roll: Weer eentje die achtervolgd werd door een bende gierende studentenmeiden in een Ferrari… Da’s al de tweede deze week. Het zal niet lang duren voor ik er ook aanhang…
Citrofiel zegt
Als je hem zonodig uit wilt proberen, ga dan met 140 naar de grens en laat het gas in Duitsland vol open, dit is wel erg dom… Zeker als je al gezocht wordt… Voor het stelen van een motor mss?
Nijntje zegt
Djeeses, da gaat haard :D
Sharin zegt
@ Timmah
Ik ben het met je eens dat de teller vaak een afwijking opgeeft (vandaar die 310 die de rijder zelf aangeeft).
De Japanse fabrikanten vonden het zelf te gek worden en dus hebben ze afgesproken om de snelheid electronisch te begrenzen (bij de busa is dit gedaan met een rev limiter in de 6e versnelling)
Dus tenzij hij heeft gereden met een MV Agusta F4 CC (geschat op 355 km/h) of iets dergelijks zal hij nooit boven de 299 zijn gekomen zonder serieuze aanpassingen aan zijn motor.
Anyway dit is autoblog, zal u niet vervelen met motorpraat.
Chief_S5 zegt
@ stasz: Blik op de weg. ;)
lincoln zegt
@Sharin .. wat denk je ??
hoeveel Hayabusa,s zijn er nog fabrieks-origineel in Nederland ..
meer of minder dan 50% ..
C70T5 zegt
dat de digitale teller niet meer aangeeft dan 299 wil niet zeggen dat ze niet meer dan 299 gaan, want dat gaan ze wel. geloof me maar…
clijde zegt
Echte motorijders rijden ook 300 +, zonder dat ze gepakt worden. In dit geval had deze motorijder een I.Q. van onder de 100…
Kees zegt
Ach, de snelheid maakt je niet dood, maar een harde klap wel.
Timmah zegt
@ Sharin ,
Als je bv met een R1 naar topsnelheid trekt zal je merken dat de teller bij 299 blijft staan maar dat je duidelijk nog aan snelheid wint. De afwijking op deze snelheid is zelfs enorm te noemen . De eerste generatie Busa’s die op hun teller ruimschoots 340 aangeven halen maar krap tussen de 305 en 310km/h op een ‘degelijke’ rollenbank.
Het heeft trouwens allemaal met de versnellingsbakverhouding te maken die bij een Busa of zx12 duidelijk meer gericht is op topsnelheid dan bv bij een R1 of ZX10 of GSXR1000.
VonStroke zegt
@devlaeminck: hilarisch filmpje :P
Sharin zegt
Volgens mij is begrenzen niet hetzelfde als stoppen met tellen bij 299. Als de toerenteller er mee ophoudt nog voor de redline, is het gewoon uit met de pret. Waar bij hem 310 op de teller stond, was de echte snelheid hoogstwaarschijnlijk maximaal 299.
Geen idee hoeveel % van de busa’s aangepast is… het zullen er wel veel zijn. Maar verhalen van busa-rijders gaan ook niet over 310, maar over veel absurdere snelheden (al dan niet overdreven).
:-)
Mikeee zegt
ik snap het probleem van de mensen niet hij heeft het toch gewoon op de snelweg gedaan zou wat anders zijn als hij snelheden van 100 in het dorp haalde
Bashjuh ik zeg ook nominatie voor nederlander van het jaar :P
Rik3 zegt
Het is uitproberen of testen, dus niet uittesten.
JCD zegt
Ik zou dat best eens willen meemaken, dat ik 150 rijdt en dan wordt langsgeblazen door zo’n scheermes op wielen haha. Ghostrider reed dat stuk rotterdam naar amsterdam in 20 minuten, met iets van 200kmpu gemiddeld. Bij Gouda zitten er stukken in de weg waar hij gewoon loskomt met z’n voorwiel. En elke keer weer machtig goed corrigeert van het terugkomen van de grip. Tja, noem het een idioot… maar er is mischien niemand op aarde die dat zou nadoen. En dan ben je toch wel echt goed met je fietsje. Oke verkeerstechnisch is het niet handig… maar hoevaak ik van die ouwe lijken die 100% legaal op de weg rijden en meer frustratie en gevaarlijke situaties veroorzaken… tja
Timmah zegt
Busa rijders durven nogal eens café praat te verkopen :)
Veel Busa’s zijn daarentegen uitgerust met turbo’s waardoor het vermogen aardig gestegen is.
Voor met een motorfiets effectief 320km/h te rijden heb je ongeveer een 220 a 230pk nodig wat dus geen enkele productiefiets heeft.
In Amerika heb je zo een 200mph club die op de zoutvlaktes de 320km/h trachten te halen , dit zijn allemaal zwaar gemodificeerde fietsen met vermogens ver boven de 200pk.
MrSelected zegt
Netjes, 310. Ik heb met mijn fiets maar ongeveer 250 km/h gereden daar. Vond ik al hard zat.
Wil nu eigenlijk wel weten op welke motor hij reed.
dirk zegt
waarom stopt ie dan…
jochem zegt
je ken zeuren wat je wil iedereen koopt om deze reden een race motor om gas te geven !!!
Jeroen zegt
a4 is een openbaar circuit, reed pas met me beemer lekker door zo rond de 230km/h in de nacht krijg ik ineens groot licht in me binnenspiegel en zag een knippertje aanstaan dat ie er graag voorbij wou. dus ik opzij… knald me daar toch ff een lp640 voorbij met een rotgang nou die reed zeker wel 300+ dacht ff dat ik stilstond. enkele tellen later ook nog een s5 en een sl65amg alle 3 met van die arabische platen. dacht dat de gumball afgelopen was.
Thijs zegt
Als hij 310 reed op z’n teller en je gaat uit van 10% fout in z’n teller dan gaat er 31 kilometer af. Ik werd aan de kant gezet met 210 op de teller en kreeg 190 gemiddeld voor correctie, dus dat geeft wel ongeveer hetzelfde beeld.
Het is trouwens leuk hoor, zo hard, zeker om dan te horen dat meneer agent ons pas bij kon halen toen wij moesten remmen voor een auto. Maar het is echt wel gevaarlijk, maar dat merk je pas als een auto denkt in te kunnen halen. Dan is dubbele snelheid toch wel duidelijk een groot verschil.
Misschien leuk detail nog om te vermelden dat hij zelf toegaf 310 gereden te hebben. Ze konden tot 203 bewijzen, maar op de vraag of hij wist hoeveel hij zelf gereden had gaf hij antwoord 310 gedaan te hebben. Nou kan ik me die snelheid niet helemaal goed voorstellen, want het laatste wat je met die snelheid doet is op je teller kijken en zoals eerder gezegd zijn er maar weinig motoren die die snelheid echt halen.
Wel vervelend voor hem dat ie z’n motor ook kwijt is. Hij is sowieso dus al 1000 euro kwijt. 500 voor de motor en minstens 500 voor z’n rijbewijs.
BmwMPower zegt
Waar vind je nog mensen van het soort dat niet zo hard rijd?
Nergens, en ik vind het goed dat deze man een beetje lef toont, met 310 per uur.
Jammer dat hij is opgepakt, laat staan werd gezocht.
Pixed zegt
Opsluiten en sleutel weggooien. Maar vooraf eerst nog een weekendje meesturen met een ambulance tijdens een weekendje ‘jongeren van bomen schrapen’.
Echte liefhebbers van auto’s, motoren en snelheid keuren dit te allen tijde af.
Iedereen die dit ‘maneuver’ goedpraat, daar heb ik echt wel medelijden mee. En zo te lezen zijn er hier heel wat.
Diederik zegt
“ik vind het goed dat deze man een beetje lef toont”!?
Een vriend van me is zijn vader verloren toen die met ongeveer 100km/u in een stilstaande auto auto boorde. Dit was op een motor. Zijn voorwiel zat ongeveer bij de handrem van die auto (een middenklasse auto).
Kun je nagaan wat er gebeurd zou zijn als het verschil 180 (310 – 130) km/u zou zijn geweest. Daar kun je als overig verkeer niet op anticiperen. En dan maakt ie meer slachtoffers dan alleen zichzelf.
En daarnaast, als deze malloot onderuit was gegaan had geen enkel motorpak geholpen! Hij zou als een grote vlees/vet/bloed/botschraapsel-vlek op de A4 zitten. Om nog maar te zwijgen over wat er zou zijn gebeurd als hij met die snelheid tegen een vangrail of andere auto zou zijn aangegleden.
Ik ben blij dat ie nog leeft, maar die motor mag van mij in de shredder. Laat ‘m op die manier maar voelen dat dit niet normaal is.
Dus ik zeg: Malloot van het jaar.
Amg zegt
Zo triest (voor die agenten) Zo vet (voor de rijder)
Op dat soort snelheden voel je pas dat je leeft.
Wanneer kom ik op autoblog!!!! Rij wekelijks 290+ in nederland maar aanhouden ho maar :( nee hoor grapje ben geen masochist.
Ik weet trouwens niet waar iedereen z`n info vandaan haalt hierro (misschien een bevroren website van 1990???) de busa is al lang niet meer heer en meester op de snelweg (standaard fabriek-af) google ff de nwe ninja zx14 die trekt de busa met 2 vingers in den neus op de snelweg in z`n 6 eruittttttttt
Speeding = Living
Amg zegt
@diederik
Wil je aub emotionele gebeurtenissen niet bij elke actuele gebeurtenis betrekken en zo een ieder van de vreugden van het leven te beroven!?
Op een stilstaande auto knallen doe je toch echt zelf, geen reden om de motor van die vent af te pakken, omdat je zelf niks hebt hoeft dat niet te betekenen dat andere ook niks mogen hebben.
Alfablog.nl zegt
Zonder tuning is dit toch alleen haalbaar met een Ducati Desmosedici RR?
ZonParaplu zegt
Als mensen geld hebben voor zon motor, geef dan een beetje extra uit om het op een circuit te proberen.
Sommige mensen vergeten dat er meer mensen in het verkeer meedoen.
Ik vind het wel respect dat hij zelf heeft toegegeven 310 te hebben gereden maar heb je echt tijd om op je snelheidsmeter te kijken bij zon snelheden?
Thijs zegt
Je legt 86 meter per seconde af met die snelheid. Dan kijk je echt niet op je teller. Dus ik denk dat meneer ongeveer schatte op welke snelheid hij zat.
NickT zegt
MV Agusta F312RR zou het geweest kunnen zijn, die haalt 311 km per uur geijkt.
Wat betreft de MV Agusta CC welke wordt geschat op 355km p/u, dat is onzin! Ding heeft evenveel vermogen als een F312RR en zal dus ook rond de 310 uitkomen.
D16RR haalt het ook, die heeft ook geen 200pk…
Gert zegt
Ben ik nou samen met Rik3 de enige die het klassieke en dus tenenkrommende ‘uittesten’ opvalt?
Jeroen zegt
een gsxr 1000 k4 tm k8 is begrenst in de 5 en 6 omdat ie dan over de 300 gaat. hij heeft ze meest optimale verbranding in ze 3. daarom hebben ze kastjes uitgevonden voor nog geen 70 euro die de ecu de hele tijd laat denken dat ie in ze 3 zit. dus met 300 zet je hem nog eens in ze 6. maar wat dat betreft kunnen t zoveel motoren zijn. iedere motor gek heeft wel een powercomander erin zitten om t maximale eruit te halen. iedere 1000cc superbike haalt dat wel tegenwoordig.
Diederik zegt
@ AMG
waar staat dat ik niks heb?
En het gaat mij niet om zijn vader, het gaat mij om het feit dat hij zich zo ontzettend ver in die auto heeft geboord met ‘maar’ 100 km/u verschil. Met 180 km/u verschil had hij de bestuurder van die auto ook om zeep kunnen helpen.
Dus misschien eerst begrijpend lezen en dan commentaar leveren!?
Oli4K zegt
@ Diederik
Helaas kan binnenkort een andere mafketel die motorfiets voor een redelijk lage prijs bij de domeinen afhalen. Om er vervolgens waarschijnlijk hetzelfde gedrag mee te gaan vertonen. Lijkt me inderdaad niet dat je zo’n fiets koopt om rustig mee naar de bakker te rijden.
Overigens wel respect voor de agenten die hun eigen leven op het spel zetten om dit soort gasten van de weg te plukken (en het werk ondertussen ook wel voor de kick doen, denk ik).
John zegt
Het hoeveel duizendste bewijs dat hardrijden niet gevaarlijk is?
Hoeveel overtuiging heeft onze overheid nog nodig voordat ze gaan beseffen dat wij nooit geloofd hebben in de leugen dat hardrijden gevaarlijk is? Hef nou maar gewoon die belasting, kunnen die agenten wegbezuinigd worden en aan het werk, of boeven gaan vangen. lossen we gelijk het fileprobleem op, groeit de economie weer wat door hoger brandstofverbruik.
Zoveel positieve effecten, en onze overheid doet er niets mee? Aftreden die hele bende!!
tubamaniak zegt
Ff wat historie. De snelheidslimieten zijn ooit door minister president Joop den Uyl ingevoerd ten tijde van de oliecrisis in de jaren 70 van de vorige eeuw.
Bedoeling was dat Nederland lang toe kon met de in Nederland aanwezige aardolie reserves. Achteraf bleek dat die reserves ten tijde van de crisis nooit zijn gebruikt.
Voor de oliecrisis mocht je op bijna alle wegen zo hard rijden als je kon !!!!!!
Mijn vader, nu 67, heeft dat nog volop meegemaakt en ook gedaan. Welk gevaar ? Je moet goed uitkijken en anticiperen.
Na de crisis heeft men bedacht dat de burgers langzaam moesten blijven rijden. Wat dat betreft had het tijdelijke kwartje van Kok een “uitmuntende” voorganger.
Argument wat eraan werd geknoopt was : a.) langzaam rijden is veiliger b.) co2 uitstoot.
Leuke bullshit, maar we zitten er ondertussen maar mee, al die flauwekul !!!
Harder rijden dan de wet toestaat is gewoon goed.
Een auto stoot het minste uit bij een toerental waarop de verbranding optimaal is en de trekkracht groot.
Gewoonlijk hoog in de toeren, dus bij een fatsoenlijke snelheid van minimaal 160 km/h.
In Nederland is de regering roomser dan de paus en de gemiddelde automobilist dom als olie.
Er wordt nl. NIET uitgekeken en GEEN afstand gehouden.
Twee randvoorwaarden voor goede doorstroming en hard kunnen doorrijden…….