Dit moeten we absoluut niet willen! Volgens het magazine New Scientist hebben onderzoekers van de universiteit van Tennessee samen met Batelle Institute patenten aangevraagd voor een systeem dat de snelheid van de auto kan bepalen op basis van het motorgeluid. Geen radar, geen camera’s, geel lussen in de weg, maar “gewoon” een paar microfoons die het motorgeluid opnemen van een passerende auto. Een snelheidscontrole is dan nagenoeg onmogelijk te herkennen doordat er enkel een paar microfoons worden verstopt…
Door het systeem worden alle bijgeluiden uit de opname gefilterd, waardoor enkel het motorgeluid over blijft. Het doppler effect van het motorgeluid wordt gebruikt om de snelheid te bepalen waarmee de auto passeert.
Ze moeten je dan wel meteen aan de kant zetten, tenzij de “über-microfoons” ook naar het kenteken van de auto luisteren. Hoe dan ook, ik zeg: direct boycotten dat onderzoek! (via: autoblog.com)
Franqie zegt
Dit is volgens mij bijna onmogelijk op een drukke snelweg met veel verschillende auto’s… Dan moet je met richtmicrofoons gaan werken ofzo, en dan kan je net zogoed een lasergun gebruiken, omdat er dan tog een agent in de berm moet staan
Dennis zegt
Het is ook nog een “work in progress”. Wanneer de technologie straks iets verder is ontwikkeld, zou best kunnen blijken dat het niet in alle gevallen toepasbaar is. Zo’n drukke snelweg, lijkt mij inderdaad ook erg lastig, maar op een provinciaal 80-km-weggetje, waar je natuurlijk altijd harder rijdt, zou het misschien heel goed kunnen.
PT zegt
Heb je toevallig een auto met een hoogtoerige motor…
… hoe werkt dat systeem dan?
silasse zegt
@pt ja ik was me zelf al aant afvragen
JPM zegt
Ach dan moeten ze alsnog een flitsapparaat hebben want hoe weten ze anders dat jij het bent? Nummerbord blijft vereist.
bb zegt
Dan hebben we het nog niet eens gehad over het lawaai dat de banden maken op het verschillende soort wegdek.
Renco zegt
Het gaat ook niet om de hoeveelheid herrie die een auto maakt, ze meten het doppler effect. Het doppler effect hoor je ook als er een auto langs je rijdt. Als de auto nadert hoor je een hoger geluid, en als de auto je voorbij rijdt slaat het om in een lager geluid. Je kan het een beetje vergelijken met de kringen in het water bij een voorwerp dat beweegt. De geluidsgolven aan de voorkant van de auto worden dichter tegen elkaar gedrukt (hogere frequentie), omdat de auto beweegt. Achter de auto komen de geluidsgolven dan dus verder uit elkaar te liggen (lagere frequentie). De hogere frequentie zorgt voor een hogere toon, en de lagere frequentie voor een lage toon, wat je dus kan horen als een auto langs je rijdt. En door het berekenen van het verschil in frequenties, kunnen ze de snelheid van het bewegende voorwerp berekenen. Hoe het helemaal precies werkt weet ik ook niet, maar dit heb ik van m’n natuurkunde lessen opgestoken :)
Zoef zegt
Dat is juridisch moeilijk rond te krijgen, hoe ijk je zoiets? Technisch lijkt het me wel mogelijk, je samplet van zoveel mogelijk automodellen het geluid in 5e versnelling en dan kan de computer gemakkelijk de bijbehorende snelheid herkennen. Maar hoe weet je zeker of iemand in 5e versnelling rijdt? En niet alle automodellen zullen in de database zitten. Allemaal met Logannen gaan rijden dan misschien om niet gepakt te worden. Alleszins hoop ik dat als ze hiermee beginnen, dat ze dan ook eens een heethoofd tegenkomen die moegetergd stopt terugdraait en hun de driepikkel in de bek ramt, haha ik krijg er nog de slappe lach van.
Zoef zegt
Maar neen, het werkt natuurlijk met het doppler-effect zoals Renco terecht schrijft…stom van me.
Stylez zegt
Hoezo fraudegevoelig?…X-(
JeroenM zegt
Haha, zou je lekker kunne doorgasse als je hybride rijd:P
w0o0dy zegt
eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit een systeem is dat *nauwkeurig* kan meten. Hoe zit het met de luchtdruk? Wat voor een invloed heeft het als de wind toeneemt of zelfs draait? Volgens mij gaat dit nooit iets worden (gelukkig). Als je foutmarges van 10km/u moet gaan hanteren heeft dit systeem geen nut meer.
Stefan zegt
wat een bullshit, als jij in je twee 100 wilt gaan rijden dan doej e dat toch lekker. En dan denkt die computer dat je 200 rijd…
w0o0dy zegt
@stefan: lees de tekst eerst ff a.u.b. het meten heeft niet met het toerental of met het motorgeluid te maken, maar met het doppler-effect (iedereen die ooit in de trein langs een overgang is gekomen kent het geluidseffect.)
Renco zegt
Laten we de motoren ook maar eens flink isoleren. En woody heeft gelijk, temperatuur speelt ook een rol, evenals de weersomstandigheden…om geluiddeeltjes door te kunnen geven, is bij elke vacuum anders.
jeroen zegt
@PT het systeem werkt op de weerkaatsing van het motorgeluid tussen zender en ontvanger, en niet op het toerental of het geluid van een motor die een hoog toerental rijdt, want dan zou je gewoon een versnelling hoger kunnen rijden (80 in z’n 5 bijvoorbeeld) voor een lager toerental, dus maakt het niet uit of je een hoog of laagtoerige auto hebt.
PT zegt
@jeroen – Oke dan. Maar helemaal waterdicht krijgen ze ’t nooit denk ik.