Relatief gezien, dan. Waar de autoverkoop daalt met bijna 30 procent, is de schade bij de motorfietsverkoop een stuk minder.
Bijzonder nieuws van BOVAG vandaag. Want waar de autoverkoop dit jaar nogal dramatisch is, gaat het met de verkoop van motoren juist hartstikke prima. In Nederland is er in de eerste helft van 2020 slechts 2,8 procent minder verkocht dan in de eerste helft van 2019. In ieder ander jaar zou een daling slecht nieuws zijn, maar in dit jaar van het coronavirus is het eigenlijk hartstikke positief.
Mensen werken immers massaal thuis, hebben sterk verminderd consumentenvertrouwen én de motorbranche kon minder motorfietsen maken. En dat er dan toch nog 8.671 motorfietsen worden verkocht, mag gezien worden als een klein wonder.
Nu kunnen we de impact van het coronavirus wel terugzien in die motorfietsverkoop. Zo was er volgens de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC in de eerste vier maanden van dit jaar een dip van ruim 11 procent te zien. Maar in de afgelopen twee maanden zijn er juist méér motorfietsen verkocht dan normaal. In juni waren er maar liefst 21,9 procent meer motorfietsen verkocht!
Waar dat plotselinge herstel vandaan komt? BOVAG denkt dat de motorrijbewijsbezitters van Nederland in de tweewieler ‘een ideaal alternatief voor woon-werkverkeer en recreatie zien’. Misschien dat mensen door het thuiswerken meer tijd over hebben en daarom gaan snuffelen naar een leuke, nieuwe tweewieler?
Het is overigens ook niet ondenkbaar dat de motorfietsverkoop over heel 2020 zelfs gaat plussen. Zo is de ANWB bang dat het vanaf september superduper druk gaat worden op de Nederlandse snelwegen. De combinatie van mensen die meer naar kantoor gaan maar minder met het OV reizen, zou wel eens voor grote drukte kunnen zorgen. Om dan met je tweewieler tussen de stalen blikken door te kunnen zoeven? Dat zou wel eens voor een groter impuls kunnen zorgen, in de motorbranche.
Koploper in 2020 is vooralsnog Yamaha, al scheelt het niet veel met Kawasaki. Laatstgenoemde heeft met 1515 verkochte motorfietsen, slechts 11 exemplaren minder verkocht dan de leider. BMW staat op de derde plaats met 1281 stuks, daarna komen Honda (687) en KTM (635). In 2020 zijn al meer elektrische motorfietsen verkocht dan in heel 2019, al gaat het met 166 stuks nog niet bepaald om baanbrekende getallen.
Foto: Nieuw Speeltje van @dizono, via Autojunk.nl.
bArTaAfJeS zegt
Mijn lokale motorboer pluste 38% de afgelopen periode, maart was rustig, maar daarna ging de boel echt los, ook tweedehands, het gaat allemaal als zoete broodjes de deur uit. Veel mensen willen niet het OV in, besmettingsgevaar, mondkapjes, gedoe.
En het is ook leuk om in je vrije tijd een beetje rond te knarren, reken maar dat die laatste leuke bochtige weggetjes en slingerende dijkjes de komende jaren ook voor alles behalve fietsers en bestemmingsverkeer gesloten worden.
Einde motorhobby voor ondergetekende vrees ik.
rw1994 zegt
@baafjes: Ik ben er ook bang voor, het alleen afsluiten voor motoren is (nog) onrechtmatig gelukkig, anders was er al veel meer dicht.
techniekmeneer zegt
Komt ook omdat motoren nog gewoon betaalbaar zijn. Voor 3 a 4 duizend euro koop je een prachtige motor in top conditie. Voor dat geld een fatsoenlijke auto vinden is knap lastig.
elemento zegt
@techniekmeneer: 1 motor blijft waarde vast. 2 voor 3 a 4 k heb je motors 2006 meestal zonder abs. Als je toch rond boven 800 cc wilt zitten( ik 1000cc) dan ben je zeker 7k min kwijt
racerx zegt
@elemento: doet niets af aan het feit dat je voor 3 – 4K iets heel moois kunt kopen. Een goede Aprilia RSV1000R staat voor die 4K gewoon voor de deur, dat er geen ABS op zit maakt velen niets uit. Sterker nog, veel ABS systemen zijn niet volledig uitschakelbaar en dat is op het circuit echt k*t.
rw1994 zegt
@elemento: Een FZ1 uit 2009 heeft gewoon ABS, is een 1000 en kost met een nette stand niet meer dan de genoemde 4k. Mijn inziens een degelijke keuze, en zo zijn er nog legio.
cnossen zegt
daar koop je een paar nette (gesmeed alu/carbon) velgen voor.
cbsevenfifty zegt
Hier in België loopt het als een trein.
Tijdens de lock-down kocht ik een motor voor mijn vrouw en de dealer had twee weken later een 10-tal identieke modelletjes verkocht.
Het vakantiegeld gaat naar een leuke motor voor de koppeltjes die dit jaar thuis blijven, dus lekker gaan touren.
Het spaargeld gaat naar een motor-waar-ik-altijd-van-droomde voor diegenen die een COVID-ervaring zelf of in hun omgeving hadden.
Ik zie trouwens hetzelfde bij de Lotus dealers, ander prijsniveau, dat wel.
racerx zegt
Het was voor mij ook gewoon een van de weinige leuke dingen die gewoon nog konden tijdens de lockdown, ik denk dat meer mensen die conclusie hebben getrokken. Heb zelf ook een andere motor gekocht.
Dutchdriftking zegt
Tja, niet zo raar toch? De (tweede) auto kan de deur uit, want thuis werken bevalt prima, en je kan niet op vakantie. Dan ga je het vakantiegeld besteden aan een boot of een motor.