Dat zijn goede berichten voor de liefhebber, maar zeker ook als jij gewoon in je auto in de file zit.
2019 was een meer dan prima jaar als we het hebben over de nieuwverkopen van motorfietsen. Nu iedereen zijn eindstanden bekend heeft gemaakt lijkt het erop dat de grens van 14.000 motorfietsen is doorbroken. Dat zijn er twee keer zoveel als bijvoorbeeld in het jaar 2007 maar het is ook het hoogste aantal van de afgelopen 10 jaar.
Goed nieuws voor iedereen die straks keuze wil hebben als ze op zoek gaan naar een gebruikte motor. Maar aan de andere kant: ook goed nieuws wanneer jij lekker in je auto blijft zitten. Elke motorrijder meer is een auto minder in de file.
‘We’ kochten in 2019 met elkaar 7,3% meer nieuwe motorfietsen dan in 2018. Dat deden we door heel Nederland. Maar de meeste motorfietsen werden verkocht in de provincies Noord en Zuid-Holland. Bij elkaar werd ruim 40% van de nieuwverkochte motorfietsen in die provincies verkocht in 2019. Dan moet je niet direct denken dat ze daar de grootste motorfans zijn want als we kijken naar het aantal motorfietsen per 1000 inwoners per provincie dan prijken deze twee niet bovenaan.
Drenthe blijft de lijstaanvoerder met 54 motorfietsen per 1000 inwoners. Zuid Holland is hier hekkensluiter met 31 en Noord Holland scoort 37 per 1000 inwoners. Tweede op dit lijstje is Friesland met 48 en derde is Zeeland met 46 motorfietsen per 1000 inwoners.
Wat kochten we in 2019
De nummer 1 positie op de ranglijst is al enkele jaren geen verrassing. BMW Motorrad pakte wederom deze positie. De top 15 zag er als volgt uit
- BMW – 2.302 stuks
- Yamaha – 2.179 stuks
- Kawasaki – 1.918 stuks
- Honda – 1.278 stuks
- KTM – 1.258 stuks
- Suzuki – 1.070 stuks
- Harley Davidson – 995 stuks
- Vespa – 673 stuks
- Triumph – 599 stuks
- Ducati – 539 stuks
- Husqvarna – 223 stuks
- Royal Enfield – 138 stuks
- Moto Guzzi – 127 stuks
- Indian – 110 stuks
- Aprilia – 74 stuks
bron: Rai Vereniging
Naked bikes in 2019
Bij de Retro / vintage nakedbikes ging de kroon afgelopen jaar naar Harley Davison met de Sportster waarvan er 172 werden geregistreerd. De Bonneville range scoorde 89 stuks. Yamaha volgde met 80 stuks voor de XSR range. De statistieken laten zien dat BMW Motorrad 91 stuks heeft genoteerd, maar dat zijn natuurlijk niet allemaal naked bikes geweest want daar zat ook ene model met een kuipje tussen.
Het echte volume in de naked bikes zit in de hoek die minder vintage of retro geïnspireerd is. Als we daar een top 10 van maken dan zien we dat de Japanse merken hier de scepter zwaaien.
- Yamaha MT-07 – 468 stuks
- Kawasaki Z (650 + 1000) – 461 stuks
- Kawasaki Z900 – 435 stuks
- Suzuki GSX-S – 291 stuks
- KTM Duke – 253 stuks
- Yamaha MT-09 – 252 stuks
- KTM SuperDuke – 203 stuks
- Suzuki SV650 – 149 stuks
- Honda CB650R – 104 stuks
- Triumph Street Triple – 74 stuks
Adventure / Allroad motorfietsen in 2019
Het segment waarin de bestverkopende motorfiets te vinden is. Moeten we het nog herhalen? Nee, je ziet hem wel in onderstaand lijstje staan. We verwachten een hoop leuke toevoegingen voor 2020. Natuurlijk de nieuwe geïnspireerde V-Strom van Suzuki, maar ook de nieuwe Triumph Tiger 900 brengt wel een glimlach op ons gezicht. Wat jullie ervan vonden in 2019 en belangrijker nog, wat jullie kochten:
- BMW R1250GS – 860 stuks
- Suzuki DL (V-Strom range) – 482 stuks
- Kawasaki Versys (range) – 462 stuks
- BMW F750GS+F850GS – 288 stuks
- Honda NC750X – 205 stuks
- Triumph Tiger (range) – 202 stuks
- Ducati Multistrada (range) – 194 stuks
- KTM Super Adventure 1290 – 185 stuks
- Moto Guzzi V85TT – 97 stuks
- Honda Africa Twin 88 stuks
Occasionverkopen 2019
Dat niet iedereen nieuw koopt blijkt wel met 14.000 nieuwverkochte motorfietsen op 1,5 miljoen motorrijbewijsbezitters (bron: CBR). De tweedehands markt is dan ook omvangrijk bij motorfietsen. In 2019 verruilden 123.894 gebruikte motorfietsen van eigenaar.
Bijna 40% van die transacties geschiedt via ‘de handel’. Dat is een stijging. Maar nog steeds ruim 60% van de gebruikte motorfietsen verruilt van eigenaar tussen particulieren. Een motorfiets op Marktplaats blijft dus nog steeds populair en een grote groep is dus nog steeds van mening dat ze geen vakhandel nodig hebben.
Voor 2020 zijn de marktvooruitzichten goed. Er is nieuw en mooi aanbod in verschillende segmenten. Kom maar op met die lente!
Met dank aan Bovag, Rai Vereniging en RDC voor de marktcijfers
brave zegt
Ik vind een 2e hands motor kopen dan ook minder spannend dan een 2e hands auto. Er zit gewoon een stuk minder op, en hetgeen er wel op zit is redelijk eenvoudig te controleren. Wilde vandaag nog naar Belgie om een interessante r1200rt to kopen, maar toen ik te horen kreeg dat er geen proefrit gemaakt mocht worden, heb ik toch maar afgezien. Bij een motor voel je erg snel of er iets niet okay is, daar heb ik denk ik geen dealer voor nodig.
michaelras zegt
@brave: ja, die proefrit bij particulieren. Is ook weer een apart artikel waard ;-)
schuiftrompet zegt
@michaelras: simpel toch? You drop it, you buy it
michaelras zegt
@schuiftrompet: en hoe ga je dat afdwingen, hoe deal je met de verzekering (verlies schadevrije jaren).?Allemaal op te lossen en te regelen vooraf. Maar zoals gezegd: het is een apart artikel waard ;-)
nietcreatief zegt
@brave: proefrit is van levensbelang, vooral in het ‘ouwe meuk’ segment.
Ooit eens op een dag 5 proefritten gemaakt bij 5 verschillende particulieren. Allemaal aangeduid als ‘oud beestje maar rijdt, remt en schakelt prima’ er waren er 2 met rondom werkende bediening. -_-;
Geen achterrem, koppeling op de laatste mm van de hendel, dat soort werk.
Motoren die bij een APK verplichting al jaren in de shredder hadden gelegen
mazda3 zegt
Doe mij maar een honda cb650r! Geweldige motor!
elemento zegt
@mazda3: 2019-2020 model dan… cb 1000 ook mooi
mazda3 zegt
@elemento: ja neo sport cafe . In het blauw. Daarna de 1000 denk ik
Gulli zegt
Zo’n R1250GS is natuurlijk de premium SUV onder de motorfietsen. Geen hond die ermee op onverhard gaat, maar het rijdt prima, vol comfort en luxe en je zit lekker hoog boven de rest ?
erikhj zegt
@gulli: Ik heb al mijn GS-en off road gebruikt. En stevig ook. Er zijn meer die de capaciteiten van de GS flink benutten. Ook altijd twee sets velgen gehad.
degrotemuis zegt
@erikhj: Ik vrees dat je wel in de minderheid bent. Zelden GS rijders gezien op een stukje zandweg of een graspaadje. Ook de een of andere gravel pas in de Dolomieten waar mijn FJR geen moeite mee heeft geen GS gezien, terwijl het op de omringende wegen barstte van de GS. Ergens zonde, zo haal je toch niet alles uit de motor. Aan de andere kant: op de weg rijdt een 1250GS ook prima en ik ben ook blij dat niet iedere supersport rijder het maximale uit de motor haalt op de weg…
JanJansen zegt
Harley heeft toch nog een kleine 1000 midlife mannen weten te vinden.
Dit jaar weer 12,5% minder dan in 2018. Ze moeten nu wel rap met nieuwe modellen komen.
supertjeduc zegt
@janjansen: nadeel bij Harley is dat er veel van rond blijven rijden
En dat een Harley van 20 jaar nog redelijk veel lijkt op een nieuwe
Ik heb er eentje van 40 jaar oud en ook nog een Ducati
Rij bijna alleen met de Harley
Als je er nooit op gereden hebt is het gemakkelijk om Harley rijders in de zeik te zetten
Meeste die er ooit een hebben gekocht blijven bij dat merk
O plaat zegt
Een motorfiets lijkt mij tof in theorie. Maar als je dan de aankoop, het onderhoud, 2 a 3 verschillende rijbewijzen en het pak er bij rekent zijn de kosten mij echt die paar ritten per jaar niet waard. Er zijn goedkopere manieren om zelfmoord te plegen. Stel dat ik ooit in de Latijns Amerika zou gaan wonen lijkt een oude crossmotor mij wel iets maar hier, nee bedankt.
racerx zegt
@shiva: ah joh, niet zo dramatisch ;-)
TimoBac zegt
@racerx: qua kosten valt het echt mee. Voor 1000€ heb je je rijbewijs en voor nog 1000€ heb je een fantastische gear, als je niet te kieskeurig bent voor minder. Een beetje motor kost je minimaal 3000€ dus voor 5000€ ben je klaar. Een leuke fun auto voor 5000€ is echt zoeken, zo’n motor is veel leuker.
stalensnuitje zegt
@shiva: vaak be’j te bange!
elemento zegt
@shiva: ik denk dat je 10x meer kans hebt om ongeluk te krijgen cross en buitenland combinatie dan hier met
luchtgekoeld zegt
@shiva: Een motor is ook tof in praktijk. Ik rij ook geen 10 duizenden km per jaar maar heb vorig jaar toch 18k uitgegeven aan een 4e motor?
unknown32 zegt
@shiva: in een latijns amerika op de motor gaan rijden? Jij wil echt zelfmoord plegen denk ik :-D
Ik heb vorig jaar een R1200GSa gekocht, nog geen seconde spijt van. Gebruik hem quasi enkel prive en voor de fun. Offroad doen we niet, nog te weinig ervaring:-)
kle500 zegt
Of je doet het anders en bent voor 2000 tot 2.500 euro klaar (mits je al 24 bent en een autorijbewijs hebt) en hebt alsnog een weliswaar oude maar wel snelle motor, die al gauw net zo snel is als een auto die 10 keer zo duur is. Rijd je er dan ook nog woon/ werk mee ben je spekkoper. Moet je natuurlijk wel willen en durven. Niet knullig bedoeld, maar met een angstige instelling lijkt het me sowieso niet de beste keuze om op een motorfiets te stappen.
kle500 zegt
@kle500: als reactie op @shiva
peug206 zegt
@kle500: voor 3000€ heb je een R1, ZX9R of cbr99ff staan. Iets waar een auto van een ton nog niet aan kan tippen qua specs. Enige wat qua acceleratie in de buurt komt is een tesla…
kle500 zegt
@peug206: dat bedoel ik, €1000 rijbewijs, €500 pak en helm en pik dan voor €1000 á 2000 een leuke 600 op en je bent rapper dan 75% van wat er rond rijdt op 4 wielen.
peug206 zegt
@kle500: 1000€ voor je rijbewijs red je niet meer. Ben net begonnen en als leek ben je echt wel 2000€ verder als je nog nooit op een motor hebt gezeten. Wil je het snel halen (spoed) dan ben je zomaar 1800€ verder. Examens alleen kosten je al 500€…