
Natuurlijk hebben ook wij een wensenlijstje met betrekking tot welke motorfietsen de merken zouden moeten maken, maar in het kader van ‘put your money where your mouth is’. Wat kopen we in Nederland ‘Nieuw’?
Hoeveel motorfietsen kopen ‘we’ eigenlijk elk jaar?
Als we kijken naar nieuwverkopen dan waren dat er in 2018: 13.104. Dat op zichzelf was een stijging van een kleine 3% ten opzichte van 2017. Dit jaar beweegt het aantal verkochte motorfietsen zich daar boven. Kijken we naar de registraties tot eind juli dan zit de markt een ruime 750 motoren boven die van vorig jaar met 10.500 verkochte nieuwe motorfietsen. 13.104 Nieuwe motorfietsen vorig jaar en wellicht tegen de 14.000 motorfietsen dit jaar. De cijfers van de occasionverkopen hangen zo rond de 160.000 stuks jaarlijks. Een groot deel van die occasionverkopen vindt plaats tussen particulieren, zo’n 2/3 van alle transacties (bron: VWE).
De motorfietsmarkt
Zoals je verwacht heeft de markt voor nieuwe motorfietsen een duidelijke piek vanaf het moment dat het in Nederland ook iets aangenamer wordt om te rijden. Zo vanaf maart begint het goed los te gaan (maart 2019 ‘deed’ meer dan 2.250 eenheden). Daarna vlakt het direct weer wat af om zo ongeveer vanaf juli/augustus weer onder de 1000 stuks per maand te zakken. Waarom tijdens maart de piek en niet in juli en augustus als het heerlijk weer is? Maart is het moment dat veel berijders traditioneel hopen dat er niet meer gepekeld wordt op de wegen, maar ook het moment dat de meeste ‘nieuwe modellen’ ook echt leverbaar zijn. Dus dan is het piekmoment qua afleveringen bij de dealers.
Rond september/oktober gonst het daarnaast al weer van de geruchten over modelupdates en geheel nieuwe modellen. Dus dan wordt het al bijna weer de moeite waard om je kruit nog even droog te houden tot het volgende jaar. In november is het immers al weer tijd voor de EICMA in Milaan waar alle nieuwe modellen worden voorgesteld. Harley heeft zelfs deze week al een update gedaan over haar 2020 modellen.
Welke merken zijn er favoriet ?
Laten we eens kijken welke merken bovenaan de hitlijst staan tot en met juli 2019. Marktleider is wederom BMW, de teller staat daar in de eerste helft 2019 al weer op 1713 eenheden ten opzichte van 1444 op hetzelfde moment vorig jaar. Yamaha en Kawasaki volgen op enige afstand maar houden elkaar wel bezig om de tweede plek. Honda volgt op gepaste afstand op positie 4.
Maar wie verkoopt de meeste Sportfietsen?
Er zijn jaren geweest dat de sportieve motorfiets steevast bovenaan de verkoopstatistieken te vinden waren. Maar dat is (helaas?) niet meer zo. Als we kijken naar de verkopen van de Sportfietsen tot en met juli zien we het onderstaande beeld op basis van de gegevens van de Rai Vereniging. We zijn zo vrij geweest om deze categorie vanaf 600cc te pakken. Want steeds meer A2 fietsen (300/400cc) krijgen een sportieve zithouding en dito look, maar de stenen trek je hier vanzelfsprekend niet mee uit de straat. Kawasaki maakt het in de registraties niet echt gemakkelijk om de verschillende modellen te onderscheiden. Binnen de Ninja range vinden we natuurlijk de H2 en de ZX-6R en de ZX-10R. Wellicht met de update van de BMW S1000RR in 2019 hadden we deze nog iets hoger op dit lijstje verwacht. Ducati geeft zelfs voor de Panigale afzonderlijk het uitlopende 1299 model en de nieuwe V4 en V4R.
Maar de late beschikbaarheid van dat model heeft hem in de verkoopstatistiek niet geholpen. Later in het jaar klimt hij wellicht nog iets verder naar de top van deze groep. Opvallend is natuurlijk dat zowel bij Honda als Yamaha, de 600/650 versie de 1000cc grote broer dik klopt qua verkopen. Bij Suzuki wordt er 1 getal genoemd voor de GSX-R range maar dat zullen vooral 1000cc’s zijn en weinig GSX-R125’s.
En wie verkoopt de meeste ‘Adventure/Allroads’?
Het mag duidelijk zijn dat je met een KTM Super Adventure verder komt op een zandpad dan met een V-strom (Suzuki DL) of een Versys als de bestuurder weet waar ie mee bezig is. Maar in de branche wordt de Adventure of Allroad groep vaak als 1 segment gezien.
Maar als we dan ook deze categorie samenpakken dan zien we dat de BMW R1250GS er bovenuit steekt. Dat is geen verrassing. De DL (V-strom familie) staat op 2, kort gevolgd door de bloedverwanten van Kawasaki met de Versys range. Opvallend is dat Yamaha in dit rijtje de afwezige is omdat de XT Téneré in 700cc versie nog niet beschikbaar is en de 1200cc versie helaas geen verkooptopper blijkt. Nieuwe toetreder in deze lijst is natuurlijk sowieso de Moto Guzzi V85TT die eerder dit jaar werd geïntroduceerd. Overigens pakken in de registraties veel merken de gehele range samen. Waar van toepassing staat dit aangegeven.
En hoe staat het met die Vintage/heritage trend?
Bij uitstek (?) de categorie waarvan je verwacht dat deze aangeschaft worden als de terrassen weer uit staan zou je denken. Vorm boven functie. In de communicatie-uitingen lijkt het wel alsof iedereen het hele jaar als Distinguished Gentleman rondrijdt, maar wordt er ook nog iets verkocht in die Vintage look?
Nou een snelle blik laat zien dat Harley met de Sportster niet meer de headlines pakt in alle tests maar qua verkopen toch bovenaan staat. Daarnaast heeft Triumph met meerdere modellen dit segment wel redelijk afgedekt. Of de Ducati Monster inmiddels ook hieronder past is trouwens voer voor discussie. Wij vinden de huidige versie meer sportief dan retro en plaatsen hem dan ook bij de ‘normale’ nakeds.
En de Naked bikes zonder retro-look?
Ook bij de motorfietsen zijn de segmenten redelijk in beweging. Waar in de markt nog wel ouderwetse termen worden gebruikt als ‘chopper’ en ’tourmotor’, is het steeds moeilijker om het juiste label op de juiste motor te plakken. Want zijn alle Harleys en Indians choppers? Nee, ze doen goed mee met de flattracktrend net als de Husqvarna Svartpilen, met de FTR en de Sportster. Hetzelfde geldt een beetje voor de ‘normale’ nakedbikes. Want dit loopt van superbikes zonder kuip (BMW S1000R en Aprilia Tuono, KTM Super Duke) tot modellen die eigenlijk ook onder de Heritage modellen zouden kunnen vallen (Kawasaki Z900). Kawasaki goochelt ook in de naked klasse met modelbenamingen in de registraties, want hier vinden we het cryptische ‘Z’ waar niet anders dan de Z650 en de Z1000 onder kunnen vallen. Niettemin is het daarnaast duidelijk dat qua wegmotorfietsen KTM hier een goed deuntje meeblaast evenals Suzuki, Triumph, Honda en Ducati. Maar Yamaha maakt hier de bulk van haar verkopen. De MT range en de Z range van Kawasaki zijn enorm populair!
De volgende keer pakken we wat andere segmenten beet en kijken we naar de occasionverkopen en het totale rijdende park. Wat staat er eigenlijk echt onder het stof in onze schuur?
Met dank aan VWE en Rai en Bovag voor de registratiecijfers.
Sinds 2 maanden eigenaar van een Ducati Monster 696. Mijn eerste motor en heel erg aan het genieten ervan!
@thomcarspotter: Gaaf!!! Veel plezier dan vandaag ??
@thomcarspotter: was ook ooit (in 1992) mijn eerste, een monster 600 met termignonis uiteraard, heerlijk, wat hem ik daar veel plezier aan gehad zeg, geniet ervan! Perfecte fiets om het spelletje te leren, goede keuze ????
@mp014: die kwam pas in 1994… ;)
@Dizono: zou nog even in de geschiedenis duiken de eerste monsters zijn al in ’92 op kenteken gezet. Goed waren Italiaanse kentekens met het plaatje concept erop :) enthousiaste moesten inderdaad foto 1994 wachten op de eerste klantleveringen.
@jpoers: Toevallig heb ik dat al eens gedaan en daar een lang artikel over geschreven voor deze website.
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-ducati-monster-109345
Misschien zélf eerst even je voorwerk doen en zien dat de Monster 600 inderdaad pas in 1994 kwam.
@thomcarspotter: altijd mooi, je eerste bike. Enjoy!!
@thomcarspotter: Een Monster was ooit ook mijn eerste motor. Veel plezier!!
Heerlijk om ‘s avonds nog even uit te blazen op de motor. Veel plezier voor relatief weinig geld!
0-100 in 3 seconden voor 1300 euro. En je kunt zoveel gemakkelijker inhalen overal, echt heerlijk! Ben benieuwd naar het volgende artikel
@beardman: dan ben ik wel benieuwd welke fiets jij voor 1300 euries op de kop hebt getikt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Honda V65 Sabre of Magna lukt je dat wel mee…
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo:
Als je genoegen neemt met 0-100 in 4,0 tot 5,0 seconden kun je een SV650 vanaf 01 of GSX-f 750 uit ’91 gerust op de kop tikken voor dat geld. Maar 3.0? Dat kan nog wel eens een uitdaging worden
Die bmw s1000rr, kwijl kwijl
@mark1055: Prachtig he. Mijn buurman heeft er een, volledig zwart, met akraprovic. Je hoort m oprecht 4/5 straten verderop al aandenderen. Kippenvel
Waanzinnig mooi, bij mij in de straat,staat een prachtige zwarte yamaha r6 met wat rode accenten er in,geweldig mooie fiets
Leuk artikel! Zelf rijd ik een Triumph Tiger 1200 (XC). Fijne allround tourfiets met off-road uiterlijk (want te zwaar om echt mee off-road te gaan). 140 pk is meer dan zat om vlot van je plek te komen en die onderhoudsvrije cardanaandrijving is ook prettig. Het karakter van het driecilinderblok is echter zo soepel, dat ik nog wel eens met weemoed terugdenk aan de heerlijke tweecilinders die ik heb gereden.
Supersport blijft het allermooiste maar hij gaat er toch maar uit :( rijbewijs staat te vaak op het spel.
Iemand interesse in een 2012 R1??
@ricksmits: ligt aan de prijs :) R1 voor erbij is altijd leuk
@brave: voor erbij is ie te duur. Hij staat aangeboden voor 9800
@ricksmits: wel leuk, met die crossplane motor. 2012 model is ook nog wat ruimer, relaxter en bruikbaarder voor op de openbare weg vergeleken met de ‘15 uitvoering. Succes met de verkoop!
@ricksmits: ach, men kan zich ook een VW Up voor ‘erbij’ permitteren. Wat al niet kan, toch? ?
Honda is flink achteruit gegaan ten opzichte van het begin van dit decennium. Terwijl de productrange alleen maar beter is geworden.
Leuk om deze data eens te zien!
@jpsienen: Dat komt denk ik omdat Honda een paar modellen zeer ernstig aan het verouderen laat, zonder dat er zicht is dat ze deze op korte termijn gaan vervangen. Denk aan de Pan European of de VFR1200 (de sportieve en de allroad). Ik den dat heel veel potentiële kopers gaan shoppen bij andere merken – voor de bovengenoemde modellen vooral bij BMW. Een zwaar gemiste kans vind ik. Maar misschien is onze (Europese) markt niet interessant genoeg voor Honda? Je ziet een beetje hetzelfde bij de Auto’s. Met uitzondering misschien van die nieuwe elektrische stadsauto (hoe heet dat ding ook alweer?) is er niet veel interessants te kiezen voor ons… Heel jammer, want ik heb een zwak voor Honda. Heb twee CBR900RR’s gehad en er heel erg veel plezier aan beleeft.
@nikilaudaferrari: Idd jammer. Ik vermoedde tevens dat het iets te maken zou hebben met de merge met Belux in 2014. Geen aandacht meer voor onze markt. Gaaf merk!
@nikilaudaferrari: veel shoppen bij bmw omdat het vooral het merk is. Betrouwbaar en rijdbaar voor iedereen.
@peug206: Ik denk dat er ook veel kopers bij BMW uitkomen omdat andere merken (waar ze wellicht om wat voor reden dan ook een voorkeur voor hebben) geen goede aanbieding hebben in het segment waarin ze zoeken. Bij Honda is de VRF1200x alleen in theorie een concurrent voor een GS1200 bijvoorbeeld. Elk weldenkend mens schaft dan een GS aan en neemt dan feitelijk voor lief dat het een BMW is.
Ik maak mn km’s op een S1000R, fantastische kanonskogel
Keep it coming @ michaelras het gaat hier de goeie kant op op autoblog :))
Heb begin dit jaar een Husqvarna Svartpilen aangeschaft. Hoop mensen kennen helaas het type en überhaupt het merk niet maar bevalt tot nu toe geweldig. Gelukkig zijn er nog 30 anderen die het waarschijnlijk met me eens zijn.
@tkoote: dat is echt een bijzonder ding, respect voor je keuze! Moet er nog steeds een in het echt zien. Veel plezier ervan!
Hier een CBR600F4i uit 2007. 14.000 toeren beuken, heerlijk!
Gisteren gereden op de nieuwe S1000RR, bizar ding maar comfort is voor mij net iets te belangrijk. Zal nooit een supersport kopen.
Leuk lijstje, de ‘19 S1000RR is pas later in het jaar beschikbaar geworden. Daar zal vast een nuance in zitten.
Gister en eergister nog even op en neer geknald naar de Moezelstreek. Moeiteloos op m’n sport toerder, fantastisch! Beetje druk rond Eindhoven, maar die files piep je zo tussendoor. Vanmiddag/vanavond nog even de racer uit de schuur trekken en dan is het weekend alweer voorbij…
Motorverkopen zitten volgens mij wel wat in de lift, denk dat de idiote occasionprijzen voor een enigszins leuke auto ervoor zorgt dat men de motor meer als liefhebberij gaat oppakken. Een écht leuke auto rijden wordt steeds duurder, terwijl je voor een paar rotcenten een leuke motor hebt. Zo is het bij mij wel gegaan althans.
@racerx: over die S1000RR, ja dat schreef ik idd al. Die foto van de BMW nam ik tijdens de Superbike in Assen (dikke hagel ?) en toen waren ze nog niet in velden of wegen te bekennen. De laatste twee maanden zijn er een kleine 20 geregistreerd, dus wellicht loopt ie nog even door. De persdemo is er ook pas sinds juni
@michaelras: het is wel een hele fraaie motor geworden… mijn ‘13 versie heb ik nooit op een ‘15-‘18 model ingeruild omdat ik die gewoon minder fraai vond. De ‘19 versie however… wie weet binnen nu en twee jaar!
Eerst alle ninjas bij elkaar op tellen en dan later ook nog eens alle Zs optellen? Tel dan ook alle MTs bij elkaar op en dan kom je bijna 3 keer zover als de kawas…
@schuimbekje3: het liefst splitsen we alles uit, maar dat probeerde ik duidelijk te maken. Dit is hoe de cijfers het weergeven. Bij Kawa iets ondoorzichtiger dan bij de andere merken ;-)
@schuimbekje3:
Ik tel 714 Kawasaki’s en 618 Yamaha’s bij de nakeds?
Een buell XB9SX. Een naked met een harleyblok. Het wordt nauwelijks beter.
Als eerste motor een zxr400 gekocht. Beste aankoop ooit. Het is niet de snelste of mooiste fietst gemaakt
Maar je kan er zo lekker mee smijten en hij kan zo lekker huilen.
Ik ga de Honda Hornet zo nog even uitlaten! Ff ijsje halen ergens om af te koelen.
Leuk om weer wat over motorfietsen te lezen. Ik houd het allemaal niet meer zo bij want er is te veel leuks. Zo ontdekte ik het merk Cranchi, nooit van gehoord maar oei wat mooi.
Honda, was trouwens jarenlang met afstand de grootste in NL. Ducati kwam nauwelijks voor in de verkoopcijfers. In die verhouding is wel wat gewijzigd zeg. Ducati gewoon in de top 10.
Wisten jullie overigens dat er in Italië in de jaren net na de oorlog zo’n 300 (!) motorfietsmerken (althans, gemotoriseerde tweewielers) waren. Met de komst van de Fiat 600 (en nog iets later de 500) konden Italianen zich ook een auto veroorloven en daardoor zijn er tot op de dag van vandaag maar zo’n 10 Italiaanse merken meer over.
Sinds een paar weken eigenaar van een 2019 Suzuki GSX-S 750ZA. Mooie sportieve allrounder?
Een paar weken geleden heb ik een Piaggio motorscooter 350, niet de Vespa. Handig voor in en om de stad. De Interpolis wilde me voor de verzekering (WA + casco) een maandbedrag van EUR 93,96 (!!) laten betalen. Dat kwam omdat hij zo populair is (ook qua diefstal). Ik zou toch zeggen, dat hij dan ook in zo’n lijstje zou moeten staan.
@lacker: Dit is een lijstje voor motoren, niet voor scooters.
@techniekmeneer: Niet helemaal. Is een Vespa een motor?
Als fan van luchtgekoelde motoren, ik heb er n paar, heb ik dit jaar een nieuwe Ural gekocht. Ben wel eens benieuwd hoeveel er daarvan verkocht zijn
@luchtgekoeld: 3 registraties tot nu toe in 2019 volgens de statistieken
Al 2jaar de gelukkige eigenaar van een 1299, volgend jaar ga ik voor de v4. Voorheen heb ik altijd Bmw gereden.
En hoe staat het met het toursegment?
Is dat kopje mogelijk van de tafel gevallen, of is het niet interessant genoeg?