Sinds afgelopen zomer is het verplicht voor erkende garagebedrijven om de tellerstand van motorfietsen te registeren. Wat is hier het effect van geweest?
In het geval van personenauto’s en lichte bedrijfswagens was het al heel normaal. Erkende bedrijven die geregistreerd staan bij de RDW moeten de tellerstand registeren. Dergelijke regels gelden heel lang niet voor motorfietsen. Om ook fraude tegen te gaan bij motoren is het sinds 1 juli verplicht om de tellerstand te registeren bij erkende garagebedrijven.
Motorfietsen tellerstand
De RDW zegt dat er op dit moment al bij meer dan 68.000 motorfietsen een tellerstand is geregistreerd sinds de invoering van de nieuwe wet. In totaal komt dat aantal op meer dan 100.000 tellerstanden. Motorfietsen die bij een erkende garage binnenkomen voor onderhoud, reparatie of een bandenwissel krijgen te maken met zo’n registratie. Ook opname in de bedrijfsvoorraad en tenaamstelling van een motor is zo’n registratiemoment.
Dit is goed nieuws voor eigenaren van een motorfiets. Want zo is er meer informatie beschikbaar over de historie van de tweewieler. Net als bij je eigen personenauto en een lichte bedrijfswagen kun je bij een motorfiets een RDW-Voertuigrapport aanvragen. Daarmee kun je het verleden met betrekking tot registraties van je eigen motorfiets teruglezen.
marcomanta zegt
Ja dat is leuk, maar er zijn legio motorfietsen welke door de eigenaren zelf al dan niet worden onderhouden, zolang er geen wettelijke regeling is om hier controle over te krijgen, blijft het een schimmig spel.
faalhaas zegt
@marcomanta: Is dat niet met elk voertuig met een kilometerteller?
marcomanta zegt
@faalhaas: auto’s hebben APK waarbij de standen worden genoteerd.
Dutchdriftking zegt
@marcomanta: Het is beter dan niets toch? Het gaat met name om relatief jonge motoren, en die worden minder vaak zelf onderhouden. Bij een motor van 15 jaar oud is het niet zo boeiend. Dan is een sluitend onderhoudsdossier (kan je als thuissleutelaar ook prima vastleggen) veel belangrijker. Alsjeblieft geen extra wet, laten we genieten van APK vrijheid zo lang het kan.
marcomanta zegt
@dutchdriftking: deels met je eens, maar ik ken ook motorrijders die na een tijd hun hobby uit de schuur halen zonder enige vorm van controle.
degrotemuis zegt
Wat is na een tijd? Hoeveel tweede auto’s staan er ieder jaar stil terwijl het gezin naar het zuiden afreist en van hoeveel daarvan wordt zelfs maar de bandenspanning gecheckt bij terugkomst? Die auto’s staan toch weken stil. Juist degenen die het onderhoud van hun motor zelf doen zijn vaak wel zorgvuldiger met hun tussentijdse checks. Zeker als ze een echt sluitend onderhoudsdossier hebben aangelegd.
Ik hang er een beetje tussenin. Check wel bandjes, vloeistoffen, remmen, verlichting, evt ketting regelmatig voor een rit, maar ga zeker niet na 2 maanden stilstaan de olie verversen of zo.
bpc zegt
Sommige van mijn oude 2 takt machines hebben niet eens een kmteller, wat dan? Gokken ?
scott zegt
Ik denk het, de teller van mijn supermoto sprong ook vaak weer op 0.
Johanneke zegt
Mijn pa heeft nog een Honda 550 uit de jaren 70. Ding is met zijn 3e klokkenpaneel bezig. Mijn pa heeft geen flauw idee wat ie gelopen heeft.
Is natuurlijk niet bedoeld hiervoor, maar wel grappig, moest denken aan die motor van mijn pa.
tjorque zegt
Bij m’n ‘82er guzzi V50iii ging het kilometerteller-kabeltje gewoon elke 500km stuk. En om het extra gemakkelijk te maken deed de reserve kraan het ook niet.
Eigenlijk was ik meestal gewoon blij als hij wilde starten en trok ik me verder niet veel aan van km’standen en snelheid… 🤪