De vraag naar motorfietsen blijft sinds de uitbraak van de coronapandemie toenemen. Tweewielers zijn extreem gewild.
En dan doelen we niet alleen op motorfietsen van Lego, ook het echte spul is in trek. Uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC blijkt dat er tot en met november 2021 een stevige 14.948 nieuwe motorfietsen werden verkocht. Dat is het hoogste aantal sinds 2008. Er reden 6,8 procent meer tweewielers de showrooms uit dan in de eerste elf maanden van vorig jaar.
In november 2021 kregen 580 nieuwe motorfietsen een kenteken, een toename van 11,5 procent ten opzichte van november 2020. Ook opvallend: ten opzichte van 2020 is het aantal nieuwe elektrische motorfietsen marginaal toegenomen: het waren er 236 (215 stuks in 2020). Elektrische motorfietsen hebben een aandeel van 1,6 procent in de totale verkoop.
De koplopers
Goed lopende merken zijn Yamaha, BMW en Kawasaki. Yamaha registreerde in de periode januari tot november 2021 in totaal 2.272 motorfietsen, goed voor een marktaandeel van 15,2 procent. BMW volgt met 2.240 registraties en 15 procent marktaandeel. De top-drie wordt afgesloten door Kawasaki met 2.018 stuks en 13,5 procent marktaandeel.
Tweedehands motorfietsen
Niet alleen nieuwe motorfietsen blijken booming, ook tweedehands motoren doen het goed. Volgens Bovag kwam de verkoop van tweedehands motoren door de vakhandel tot en met november dit jaar uit op een recordniveau van 49.642 stuks. Dat is een lichte toename van 0,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
Bovag: “De handel in occasions tussen particulieren onderling daalde dit jaar met ruim 9 procent in vergelijking met de eerste elf maanden vorig jaar, tot 79.454 transacties.”
Nederland meer en meer motorfietsenland?
Op 1 december 2021 telde Nederland 774.992 motorfietsen. Dat zijn er ruim 15.000 meer dan begin dit jaar en het hoogste aantal ooit. Van dat totaal hebben slechts 1.146 motorfietsen een elektrische aandrijflijn.
TimoBac zegt
Geen vervelende ontwikkeling wat mij betreft. Zelf rij ik al paar jaar motor en het valt mij op dat waardes van tweedehands fietsen enorm stabiel zijn of zelfs zijn toegenomen de afgelopen jaren.
Dutchdriftking zegt
@TimoBac Mogelijk dat daarom de tweedehands verkoop ook gedaald is en de nieuw verkoop extra gestegen. Als de restwaarde heel sterk is dan is het soms verstandiger een nieuwe te kopen. Zeker daar met de huidige rentestand geld lenen voor een nieuwe motor ook niet zo’n punt is. Zelf overigens erg blij met mijn derdehandsje. Hebben we ook de uitsplitsing per model? Meer Yamaha’s dan BMW’s gebeurd vaker, maar de GS zal toch wel weer bovenaan de lijst staan?
kromatic zegt
Klopt inderdaad. Ik zie vaak zat motorfietsen die EUR 8000 nieuw zijn en dan voor EUR 7200 in gebruikte staat worden aangeboden (2 jaar oud met bijvoorbeeld 7000km en dus verlopen garantie). Lijkt me een redelijke no-brainer in zo’n geval.
ktm690sm zegt
@dutchdriftking: tweede hands verkoop is niet gedaald.
Dutchdriftking zegt
@ktm690sm: “De handel in occasions tussen particulieren onderling daalde dit jaar met ruim 9 procent in vergelijking met de eerste elf maanden vorig jaar, tot 79.454 transacties.”
ktm690sm zegt
@dutchdriftking: “Volgens Bovag kwam de verkoop van tweedehands motoren door de vakhandel tot en met november dit jaar uit op een recordniveau van 49.642 stuks. Dat is een lichte toename van 0,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020.”
ghost zegt
Als je auto rijden alsmaar duurder maakt, gaan mensen vanzelf zoeken naar goedkopere alternatieven. Totaal niet onverwacht deze ontwikkeling.
sportabgasanlage zegt
@ghost Dat zal ongetwijfeld meespelen, maar wat ook wel helpt is dat we de afgelopen 2 jaar bijna niks mochten en een heleboel mensen ineens (spaar)geld overhielden. Dat is dan ook een mooi moment om je A-rijbewijs te halen, of af te stoffen en (weer) een motorfiets te kopen. Want motorrijden mag gelukkig wel, ondanks lockdowns.
sportabgasanlage zegt
Afgelopen jaar mijn tweewieler verkocht. Had het jaar ervoor maar 500km gereden met de Triumph. Ook geconfronteerd met enkele motorongelukken (vriend van me enkelzijdig maar dodelijk ongeluk, en zelf getuige geweest van een hele heftige aanrijding tussen een Harley en een Tesla M3… De Harley-rijder heeft daarna minstens 6 maanden door een rietje gegeten. Dus tip: een potje of jethelm beschermt niet je onderkaak wanneer je tegen de dakrand van een stilstaande auto aanklapt… Dat zet je wel aan het denken over hoe kwetsbaar je bent).
Gelukkig iets veel leukers met 2x zoveel cilinders voor in de plaats gekomen waar inmiddels al zo’n 6000km mee gereden is.
sabrerator zegt
Motorrijden is heerlijk.
Doe het al 30 jaar. Zelfs mijn nickname is afgeleid van een van de exemplaren in de verzameling, mijn Honda V65 Sabre.
Heerlijk als het voorjaar weer komt, kan ik ze weer uitlaten!
supertjeduc zegt
Ik heb er twee gekocht dit jaar eigenlijk twee in een maand
Bij de eerste werd ik getorpedeerd door een bejaarde die mij niet had gezien maar wel als eerste zei dat ik veel te hard had gereden
Gelukkig was dat niet het geval want dan had ik niet naast mijn motor gestaan op dat moment
Wat betreft de vraag die is zo groot dat er nauwelijks korting is te bedingen , gouden tijden voor de handel
hondafiel zegt
In de laatste showroom waar ik was echode het door leegte. Waar normaal een honderdtal stuks tweedehands stond, stond er nu nagenoeg niets.
Ik rijd het hele seizoen door. Waar al die motorrijders zijn is mij de laatste maanden een vraag. Een handjevol kom ik er maar tegen. Bij mooi weer stampt ieder wel de dijkweg af. Geen wonder dat dit als overlast wordt gezien en er verboden komen.
620henk zegt
Eens! zelf rij ik ook het hele jaar door, wel leuk de 4 seizoenen. Dan moet je echt opletten en je rijstijl aanpassen. Helemaal op de eerste mooie dag is het leuk, dan rijden wij ontspannen en de rest is kapot. Welke omgeving rij jij? dan kunnen we elkaar misschien wel tegen komen. Ik rij ik omgeving Groningen op een KTM 390 Duke.
hondafiel zegt
@620henk: ik rijd voornamelijk in de spits in het westen en midden van ons mooi landje op veelal (te) drukke snelwegen. Met anticiperen en af en toe een beetje geluk haal ik de zomer weer. Dan is het idd een stuk ontspannender rijden.
ericc zegt
Als je weet dat Honda al enkele jaren het goed doet in de MotoGP, is het wel raar dat ze niet in de top 3 staan.
Foramen zegt
@ericc: moet je wel aantrekkelijke modellen verkopen natuurlijk. De hele MT reeks van Yamaha en GS van BMW zijn gewoon heel sterk neergezet.
Honda heeft behalve de fireblade niet echt leuke modellen.
marcomanta zegt
Ik voel een verhoging van de wegenbelasting aankomen, dit was 10 euro per maand, een tijdje terug ging dat naar 11 euro per maand, tja een eurootje denk je dan, maar dat is 12 per maand x het aantal motoren en daar gaat de hark weer.
sportabgasanlage zegt
Wegenbelasting bestaat niet. Motorrijtuigenbelasting wel..
Die euro extra levert jaarlijks dus zo’n €9,6 miljoen op.. Niet echt een megabedrag in overheidsland. Dat is ongeveer 2,5 uur (!) gezondheidszorg (€30 miljard per jaar).
nathanael zegt
Heb eind oktober mijn motor rijbewijs gehaald en de volgende ook een motor gekocht. Een 20 jaar oude Yamaha. Heb er met alleen wat plezier ritjes in 2 maanden tijd 1000km mee gereden. Lijkt niet veel, maar ‘t was tussen de buien door.
Helaas staat ie alweer 2-3 weken stil. En met een kantoor baan is -door het thuiswerken- een ritje woon werk ook geen optie. Jammer maar helaas. Misschien nog 1 ritje dit jaar…? 🤞🏻
Dutchdriftking zegt
@nathanael: In deze tijd van het jaar is timing alles. Ik zou maandag op de motor naar het werk. bij het niet gedaan te hebben daar de terugweg de strooiauto’s al hun ronde deden. Je wilt die bende niet op je motor hebben. Maar zaterdag middag heb ik nog een klein rondje gedaan. Vaak rij ik oudejaarsdag ook nog wel een uurtje als het lekker weer is. In de zomer zijn er veel meer mogelijkheden. Een vroege zondag ochtend voor dat de andere idioten wakker zijn vind ik altijd erg fijn.
cossiekiller zegt
Dan moet je hem uit versnelling zetten, als je hem niet kan slepen…
hbonne zegt
Slechte zaak. Meer motoren = meer ongelukken.