Laatste zondagochtend van 2019, tijd om het motorjaar eens door te nemen.
We hebben niet al het motornieuws mee kunnen pakken dit jaar. Prima om dus een paar opmerkelijke zaken uit te lichten. Mis jij nog iets, laat het dan hieronder in de comments weten. Sowieso wel benieuwd wat voor jullie de motorfiets van 2019 is!
Team van het jaar
We kunnen er niet omheen: de Motocross of Nations. Nederland werd tijdens deze eendaagse motorcrosswedstrijd eerste. En hoe mooi is het dat dit op eigen bodem mocht gebeuren op het TT circuit in Assen. Ons team bestaande uit Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en Calvin Vlaanderen wist onder toeziend oog van onze koning met 18 punten goud binnen te slepen.
Dat ging echter niet zonder slag of stoot want Herlings had een beroerde start maar wist zich tijdens de race toch naar voren te worstelen. Het is de eerste keer dat Nederland het ‘wereldkampioenschap motorcross voor landenteams’ won. Onze zuiderburen mochten de zilveren plak mee huiswaarts nemen en brons ging naar Groot Brittannië.
Verrassing van het jaar
Leuk zo’n nieuwe Honda Fireblade, maar na heel veel jaren teasen is het niet echt een verrassing natuurlijk. Waar werden we wel door verrast? Met de focus op de motorbeurs van Milaan zeggen we:
Scrambler Ducati Desert X concept – Flashbacks naar Cagiva Elefant in Lucky Strike uitmonstering. Hebben!!
Husqvarna Norden 901 concept – Natuurlijk hoopten we er wel op, maar wat ziet deze concept er uiteindelijk cool uit!
BMW Concept R18 /2 – De grootste tweecilinder boxer die BMW ooit maakte zijn opwachting in een jasje dat echt afwijkt van de R Nine T.
Een opmerkelijker feit is het uitblijven van ‘elektrificatie’. Harley Davidson zet weliswaar door met een elektrische motorfiets. Maar geen enkele andere gekende fabrikant is in 2019 overtuigend het elektro-pad op gegaan. Motorfietsfabrikanten hielden hun roer recht en benzine blijft ’the way to go’. Op zich in de huidige tijd ook een verrassing!
MotoGP coureur van het jaar
Het zou makkelijk zijn om hier de naam Marquez te laten vallen, maar deze coureur parkeren we even in de ijskast. De MotoGP coureur van het jaar is volgens ons namelijk Quartararo. Ondanks het feit dat hij geen verbluffende resultaten in de Moto2 en 3 wist weg te zetten had Wilco Zeelenberg toch oog voor zijn talent en dat bleef niet onbeloond. De rookie is nog maar 20 jaar maar doet het goed in het Petronas team.
Het is nog maar het eerste jaar voor de Fransman. Fabio Quartararo kijkt zelf terug op een jaar waarin hij veel heeft geleerd maar ook fouten heeft gemaakt die hem in de toekomst nog beter kunnen maken. Marquez ziet hem, met 7 podiumfinishes in het eerste jaar, zelfs als de belangrijkste rivaal voor 2020.
Accessoire van het jaar
Het heeft een aantal jaren geduurd. Eerst werden we voornamelijk verveeld door filmpjes van fabrikanten die coureurs over het asfalt lieten schuiven. Maar in 2019 zien we dan echt de toepassing van airbags in productiekleding. Een airbagvest- of pak blijkt geen gebakken lucht en biedt echt bescherming. Investeren in jouw eigen veiligheid kan natuurlijk nooit kwaad. Een airbagvest zorgt vaak voor bescherming van de rug, een soortgelijke werking als een backprotector maar dan met betere bescherming. CO2-patronen zorgen ervoor dat de airbags bij een ongeval worden opgeblazen.
Sommige airbagsystemen herkennen een val door een koord wat met de motor is verbonden en tijdens de val los schiet, dit kost wat extra tijd. De duurdere systemen werken met sensoren die de G-kracht meten en daardoor meteen in actie komen. Veel van deze vesten en airbagpakken bieden zelfs bescherming aan het gehele bovenlichaam. Een stukje doorontwikkelde veiligheid rechtstreeks vanuit de MotoGP wat steeds toegankelijker wordt voor de ‘gewone’ motorrijder.
Marquez redding van het jaar
Natuurlijk fenomenaal dat Marc wederom de wereldtitel binnenhaalde. Mogen we zeggen:’met overmacht’? Ja dat mogen we zeker zeggen. Zeker zoveel entertainment biedt Marquez wanneer hij wel-niet-wel-niet-bijna-toch niet onderuit gaat. Vaak in de trainingen zoekt de Spanjaard de grenzen van de grip van zijn voorband op. Onder andere in Catalonië en Maleisië wist hij zich op indrukwekkende wijze te redden.
Niet alleen Marc heeft zijn motor goed onder controle, broertje Alex kan er ook wat van. De ‘save’ van het jaar vond in 2019 plaats op Japans grondgebied. Op 19 oktober afgelopen jaar wist hij zijn motor recht te houden terwijl hij er zelf al af was geslingerd. We moeten dit jaar ook Jack Miller niet vergeten. Hij deed in april een spreekwoordelijke ‘Marquez’ en ving een bijna schuivertje met zijn knie op.
Motor waar we naar uit kijken
Dit lijstje is lang. Maar laten we er eentje uitpikken. De Z H2 van Kawasaki is natuurlijk al een tijdje aangekondigd maar in 2020 kunnen we hem ook echt bewonderen. Deze imposante naked krijgt door zijn supercharger 200 pk.
Op de foto’s ziet hij er apart genoeg uit. Het koppel van dit bakbeest is met 137 Nm het hoogst bij een toerental van 8.500. Door zijn uiterlijk en specs zijn wij ontzettend nieuwsgierig geworden. Wij kijken uit naar de Motorbeurs in februari waar Kawasaki en hopelijk nog veel anderen motormerken al het nieuws voor het eerst samen op onze bodem presenteren.
Bestverkochte motorfiets van 2019
Natuurlijk hebben we nog een paar dagen te gaan. Maar de maandafsluiting van november 2019 geeft al een goede leidraad om de verkooptop 5 samen te stellen. De cijfers die de Rai Vereniging publiceert laten per eind november het volgende beeld zien. De BMW R 1250 GS steekt er met kop en schouder bovenuit. Deze tourbuffel werd maar liefst 850 keer verkocht. Deze krachtige motorfiets is naast redelijk sportief ook nog eens heel praktisch.
Kawasaki heeft met de Z ook nog steeds een hele krachtige lijn. De Z1000 werd maar liefst 459 keer geregistreerd maar ook zijn iets kleinere broertje, de Z900, heeft met 433 aantallen niets te klagen. Yamaha had een verkoopsucces met de Tracer 900. Deze alleskunner is afgelopen jaar al 493 keer van een gele plaat voorzien. Opvallend genoeg vinden we in de lijst met meest verkochte motoren geen sportfietsen terug. Wellicht brengt de eerder genoemde Fireblade daar volgend jaar verandering in, maar voor de hand liggend is dat niet.
Roep maar, wat was jouw motor-hoogtepunt van het jaar?
donald4motion zegt
De aanschaf van een oudere bmw R1200GS, beste koop ooit en smaakt naar meer (lees nieuwer type)
Dutchdriftking zegt
@donald4motion: klinkt goed! Ik ben in de markt voor een 1150.
kennone zegt
@donald4motion: zo heb ik de slechtste koop ooit gedaan door een Ducati 900ss 1992 te kopen. Staat nu al een rekening van 3k te wachten in de hoop dat het daarna wel heel blijft. Maar als het rijd krijg ik er de grootste blije kop van dan op elk andere motor. Het geluid, gevoel en beleving is gewoon perfect op dat ding!??
racerx zegt
@kennone: achja, met een oude italiaan wil dat wel eens gebeuren… Maar wel bakken met karakter zo’n 900SS. Heb ooit eens op een 600 gereden van ongeveer dezelfde generatie. Hoop lawaai, weinig gang maar wát een lol!
tkoote zegt
Mijn hoogtepunt was de aanschaf van mijn eerste motor; een Husqvarna Svartpilen. De bijbehorende trip naar de Dolemiten op twee.
estoque zegt
@tkoote: Nice! Stuurt echt leuk zo’n ding. En staat perfect in elke mancave.
iannuzi zegt
@tkoote: welke de 401 of 701?
tkoote zegt
@iannuzi: de 401, de 701 is het volgende spaardoel
MercMeister zegt
Yamaha T7 . Waarvoor ik zelfs overweeg om 1 van mijn Duc’s daarvoor te verkopen.
basr32 zegt
Husqvarna 701/ktm 690 smc r. Droommotor
dutchc4rs zegt
Ik denk toch dat je de save van het jaar heb gekozen voor Alex omdat het, het broertje van.., is. Persoonlijk zou ik de save van Dominique Aerteger met AustralischeGP kiezen.
Of de save van Steven Odendaal, teamgenoot van onze eigen Bo Bendsneyder
Allebei de saves zijn leuk om op YouTube te kijken
racerx zegt
Mijn motormomentje van het jaar: de aanschaf van een hele nette BMW K1200S waardoor ik bijna niet meer in de auto hoef te zitten als ik er geen zin in heb. In een halfjaartje tijd toch 5000km mee gemaakt.
Mijn motor van het jaar is of de BMW S1000RR of de Aprilia RSV4 Factory 1100. Die laatste zie ik wel als opvolger van mijn huidige racer.
Keuze voor Fabio: 1005/ mee eens, die zag niemand aankomen!
racerx zegt
@racerx: *100%
erreen zegt
De aanschaf van een hele brute MT10-SP
ricksmits zegt
Ik heb teveel hoogtepunten!
Debuut internationale cup
Eerste DNF ivm geplofte motor
Debuut roadracing
Eerste dubbele dagwinst
Eerste keer n nieuw-nieuwe motor gekocht
Rijbewijs niet kwijt geraakt
Etc etc. ‘19 was top!
bigblock zegt
Op het randje van het jaar (23 dec) mijn XSR700 ingeruild op een Multistrada 950 ?
Dizono zegt
Voor mij was die elektrische Harley LiveWire wel de verrassing van het jaar. Ik was enorm sceptisch, maar na een middag fijn sturen was ik wel om, wat een gaaf en vooral goed ding!
Dit jaar eigenlijk veel te weinig gereden op de Ap door technische malheur (defecte brandstofpomp, gescheurde achterbrug), maar aankomend jaar zal goed van start gaan met een onder handen genomen vork en een setje vers rubber. En misschien binnenkort ook dat chipje maar eens verwisselen…
tjorque zegt
Mijn motor hoogtepunt is het bestellen van een R1250GS adventure!
racerx zegt
@tjorque: lekker hoor, niet sportief genoeg voor mijn rijstijl maar ik vind het een hele mooie, complete alleskunner. Ideaal om de dagelijkse files te ontwijken. Veel plezier ermee!
johnwaters zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
620henk zegt
Mijn hoogtepunt van dit jaar was het behalen van het rijbewijs en het kopen van een ktm 390 duke! Na 18000km gereden te hebben ook mijn eerste dieptepunt met de motor behaald. Een ongeluk aan het eind van het jaar. Volgend jaar ga ik weer alles met de motor doen, zoveel meer plezier dan met de auto.
jurgen80 zegt
Twee korte en een langere roadtrip afgelopen jaar, kan ik nog steeds blij van worden. Voor 2020 staan er weer mooie trips gepland ?
kapitein zegt
Het halen van mij A rijbewijs en het aanschaffen van een motor. Het enige wat ik jammer vind is dat ik het niet jaren eerder heb gedaan. Genoeg geluld, het is zondag en koud maar droog, ik ga nog voor een ritje.
phaeton zegt
@kapitein: Ik twijfel ook al jaren. Jouw opmerking is over tien jaar waarschijnlijk de mijne.
phaeton zegt
@britt Mogelijk heb ik iets gemist en ben ik de droeftoeter tussen kerst en oudjaar. En anders, van harte welkom! Leuk, een vrouwelijke blogger er bij :-)
dwersbongel zegt
Hoogtepunt was het ombouwen van een Kawasaki Gpz naar Scrambler. Na een seizoen genieten is die verkocht en staat het volgende project in de garage. Weer een scrambler maar dan van een Suzuki gl450. Hoogtepunten volgen elkaar gewoon op!
Gulli zegt
Mijn hoogtepunt is dat ik de mijne niet heb verkocht na deze dramatisch slechte herfst. Voor een mooiweerrijder/angsthaas als ik was er weinig te beleven ? Volgend jaar beter.
douwe zegt
Motorfiets van het jaar voor mij is de MV Augusta brutale 1000 serie oro. Op 2 de Ducati V4 streetlight