Een scherp idee van Mercedes, of eerder totale verpaupering van de Italiaanse schoonheden van MV Agusta?
Dat Mercedes in zee is gegaan met MV Agusta was natuurlijk al even bekend, maar dat ze zo close zouden worden wisten we nog niet. Naar verluidt zullen 127 Europese dealers worden samengesmolten met de Italiaanse tweewielers. Dat leek Mercedes de meest logische stap nu ze 25% van MV Agusta bezitten.
Het komt niet vaak voor, of zeg eigenlijk maar ‘zelden’, dat motorfietsen en auto’s tegelijk onder één dak worden verkocht. BMW, Honda en Suzuki bouwen allemaal zelf tweewielers, maar hebben daar aparte dealers voor. Ook Audi -die sinds 2012 het zeggen heeft over Ducati- bedacht nooit de twee voertuigen samen te verkopen.
De heren uit Stuttgart zijn dus lekker eigenwijs. Waarom zouden ze ook niet? Misschien wordt het een doorslaand succes. Iedere bobo met doekoe kan binnenkort immers zeggen: ‘Doe mij die er ook maar bij’, tijdens de aankoop van een Mercedes automobiel. Het werkt waarschijnlijk netwerk-verbredend.
Zien jullie het al zitten om in de Mercedes dealer lekker weg te kwijlen bij de geile Italiaanse tweewielers? Of heb je meer zoiets zoals @trustmeiamanengineer de vorige keer zei: “Zonde dat een tweede prachtig Italiaans motormerk in zee moet met die lompe Duitsers…” ?
mercedessls zegt
Vind het juist heel dik zo!
dutchcorvette zegt
@mercedessls: solar beam
Dutchdriftking zegt
Hmm ja, als er op deze manier meer van die mooie motoren op de weg komen zou toch weer fijn zijn.
autogijs zegt
@dutchdriftking: Maar kan me niet voorstellen dat ze er dan meer verkopen, mensen weten toch van te voren of ze een auto of een motorfiets willen kopen? Is niet echt een impuls aankoop lijkt me zo…
Dutchdriftking zegt
@autogijs: Ach, veel mensen hebben nog nooit van Agusta gehoord, als ze dan bij hun dealer ineens zo`n dik apparaat zien is er een kans dat ze die bestellen IPV een R1.
desalen zegt
@autogijs: maar die keer dat ze besluiten er één aan te schaffen…
jobberns zegt
@autogijs: als je toch naar de dealer gaat om een AMG GT te kopen, en je ziet zo’n motorfiets staan in dezelfde gele kleur, dan denk je misschien toch ook: ach, waarom niet?
Ik denk dat ze vooral meer kunnen verkopen aan mensen met veel geld die zo’n ding er voor de gein bij kopen.
kevin82 zegt
Super slimme zet naar mijn mening! Hadden ze bij VAG met Ducati ook beter kunnen doen in plaats van sjoemelen ?
87sandyd zegt
@kevin82: ???????????
smadb zegt
@87sandyd: ????????????
87sandyd zegt
Hoop alleen wel dat MB zich niet al te veel bemoeit met MV Agusta. Wat een heerlijke motoren zijn dat
escort77 zegt
Mercedes heeft vast marketing onderzoek gedaan, maar ik heb het idee dat MB en MV Agusta een heel ander publiek trekken.
Dizono zegt
@escort77: Misschien komt MV Augusta binnenkort met een Goldwing-concurrent
crackdavid zegt
Bij de Mercedes dealer komen toch alleen maar leaserijders en 50-plussers. Andere mensen hebben daar niks te zoeken. Ik denk niet dat ze aan die mensen heel veel MV Agustas gaan slijten. En echte motorliefhebbers gaan niet naar een Mercedes dealer voor hun motor lijkt me…
crackdavid zegt
@crackdavid: was niet als reactie bedoeld, blijkbaar klik ik heel scheef hahaha
lambo4all zegt
@crackdavid: ja want daarom doet mercedes het zo slecht in Nederland.. Door die hordes leasers die in de rij staan voor een c180..
rovadepo zegt
@crackdavid: en mensen die het goed doen in hun carrière, die kunnen ook nog een Mercedes rijden of liefhebbers…
Onehp zegt
@crackdavid: met die stelling zouden ze ook geen AMG bij MB kunnen verkopen, immers heel verschillend publiek toch?
potjak zegt
Niet zo’n slimme set. De merkbeleving van beide merken is compleet anders. Ook de merkhistorie etc heeft geen match. Daarbij is een diehard motor fan geen auto fan en omgekeerd. Het is niets voor niets dat de aangehaalde merken in bovenstaande tekst de verkoop separaat doen.
Wel eigenwijs ja…
Dizono zegt
@potjak: zeg dat over die motor- en autofans maar niet te stellig, er schijnt zelfs een blogger alhier recent zijn motorrijbewijs te hebben gehaald… ?
jorisbout zegt
@Dizono: wat voor scheurijzer wordt/ is ’t?
Dizono zegt
@jorisbout: de zoektocht is nog in volle gang, ik hoop een nette FZR 600R met ‘fox eyes’ te vinden.
potjak zegt
@Dizono: gefeliciteerd ??
suheyl zegt
@potjak: wat een gel*l. Diehard motorfan kan zeker wel diehard auto fan zijn. Hier één van de vele voorbeelden. In het bezit van twee snelle machines, een tweewieler en een vierwieler. Denk dat het een slimme zet is. Hoeveel Mercedes dealers ken je buurt, en hoeveel MV dealers? Denk dat MV hierdoor een grotere afzetmarkt creëert.
rolov zegt
@potjak: ik ben een die hard autofan met gelukkig ook een motorrijbewijs heeft . De adrelinestoot met een motor is vele male groter dan een auto. Plus een sport motor is beter te betalen dan een Porsche of Ferrari ;)
2wheeler zegt
@rolov: amen!
potjak zegt
@potjak: aan de reacties te zien kan het dus wel degelijk. Motor en auto fan.
Wel blijf ik bij mijn punt dat de merken naast elkaar verkopen niets bij draagt aan de merkbeleving en zal beide merken niet goed doen. Als MV een aparte toonzaal krijgt wordt het verhaal al anders.
koeckenbacker zegt
Voor!
robert110 zegt
Ik denk dat het bij de doorsnee dealer geen toegevoegde waarde heeft, maar bij de wat exclusievere dealers kan dit zeker werken.
gerjan zegt
Ja !!! Aangezien amg nergens meer naar klinkt hebben nu toch nog iets super moois klinkend in huis
super zegt
Dealers, dat zijn toch die gasten die de computer van je auto uitlezen voor veel geld?
sydney zegt
@super: Klopt, en je bent altijd bij ons welkom.
fmgarcia zegt
@super: oo dus als ik na middernacht he snuif kopen hoor, kan ik beter zeggen nee lees even mn auto uit?
dirkiii zegt
Waarom niet dat is de vraag
phaeton zegt
Op foto 5 is’t net een 2006 GSX-R van voren.
gtwillem zegt
Op zich een leuk idee, maar ik denk het niet gaat werken. Komt voorl omdat motorfietseigenaren totaal anders denken dan autoliefhebbers. Ik heb een paar keer een auto verkocht aan een MV Agusta eigenaar. Kort samengevat: de motor was minimaal twee keer zo duur als de auto. Eén keer zelfs een heuse 807 3.0 V6 verkocht, meneer had maar liefst 4 (!) MV Agusta’s. Auto’s interesseren hen niet, het moet praktisch zijn en werken, de ’thrills’ halen ze niet uit hun auto maar uit hun motor.
Dus de korrelatie tussen een AMG bestuurder en een MV Agusta eigenaar ontgaat mij. Sowieso zijn de imago’s van motorfietsmerken en automerken gigantisch ver uit elkaar. Suzuki is qua auto’s misschien een beetje belegen, maar qua motoren is bieden ze alles van vrij braaf tot zeer extreem. BMW motorfietsen zijn Volvo V70’s met twee wielen, terwijl de auto’s voor ‘patsers’ zijn. Bij Honda geldt hetzelfde als bij Suzuki. Dus het zijn totáál andere segmenten.
bartes46 zegt
@gtwillem: en de s1000rr dan
gtwillem zegt
@bartes46: De 1000RR is een beetje de Nissan GT-R van de motorfiets markt. Ineens was daar een fiets die de gevestigde orde op alle punten aftroefde. Maar Nissan is toch nu niet ineens een superhip en supercool merk?
rolov zegt
@gtwillem: ik weet niet of je mission impossible hebt gezien. Daar werd de 1000rr toch een partij ingezet voor product placement. Ik wil er een. Wat een machine . Als dat een v70 is….. Sign me up.
gtwillem zegt
@rolov: De 1000RR is een zeer indrukwekkende fiets. Daarvoor was BMW al bezig om iets sportiever te worden met de K1200R (naked) en K1200S (hoge snelheidscruiser).
Maar he overgrote deel wat BMW Motorrad verkoopt zijn toch de toerfietsen. Denk aan de R1200R (met boxermotor) en de superluxe K1600GT (enige BMW met atmosferische zes in lijn). Dan komen de ruigere enduro’s (crossmotoren) en de lichte F serie. Onder de motorrijders is BMW nog altijd een heel belegen merk. Betrouwbaar, praktisch en van hoge kwaliteit, maar wel saai en voor de oudere heren. Net als de V70.
rolov zegt
@gtwillem: goed verhaal over de types maar de gs1200 is erg mooi en mag je ook bij mij voor de deur zetten. Heeft niks met ouderen te maken. De politie reed altijd op de tourmotoren . Die Marokkanen willen het liefst een BMW rijden. Meestal tuig maar ze kiezen toch voor de allroaders. Zijn die ook oud en belegen? Normaal zit je goed maar op dit motoren vlak zit je er toch naast gtwillem.
lekbak zegt
@gtwillem: bmw is de volkswagen van de motorwereld.
Het meest verkochte merk van Nederland.
Duur in aanschaf.
Zonder opties is het weinig, en de opties zijn altijd duur betaald.
Betrouwbare imago is gebaseerd op vroeger, tegenwoordig is het gemiddeld op z’n best.
Bmw gebruikt graag één platform per klasse, en maakt daar een hele hoop modellen mee.
Overigens zijn ze tegenwoordig groot in bijna alle segmenten. Er worden een hele hoop allroads verkocht, evenals de grote toerbuffels. Maar ook de kleinere f-serie en de sportieve s1000rr is populair.
Daarbij had bmw vroeger ook echt wel sportieve fietsen. Al in de jaren ’30 hadden ze sportieve kopkleppers en na de oorlog hebben ze altijd een sportieve versie gehad.
berlinetta zegt
@gtwillem: Nou ik ben een liefhebber van beide. Er komt naast een mooie auto ook sowieso een motor bij mij in de garage. Auto’s interesseren mij zeer zeker, maar als je echt bang for buck wil ben je altijd beter uit met een motor. Ik zou echter een chopper opteren, lekker relaxt rondtuffen. Heerlijk.
amg88 zegt
@gtwillem: mee eens! In het verleden zijn er al meer autodealers (BMW, Honda) geweest die het hebben geprobeerd maar niemand is er echt succesvol mee geweest en stopt meestal weer na een aantal jaren, motor publiek is heel anders en willen hun aanschaf doen in hun (motor)wereld, ook de aftersales is totaal anders en een motorkleding shop is vaak ook cruciaal. Ben benieuwd……………
rainman zegt
Voor de naambekendheid zou het wel werken maar verkopen is een tweede
henkhupelschoten zegt
Ben wel eens een motor dealer in geweest maar komt daar niet totaal ander volk met Pick-ups en trekhaken etc? Kan natuurlijk ook een stereotype harley davidson rijder in m’n hoofd hebben maar toch, wil je zulke mensen wel echt allemaal in je bedrijf, kijken zuipen en niet kopen. Maar 127 dealers, zullen wel AMG gespecialiseerde dealers zijn (ja die waren er al eerder dan Audi RS’en) naar mijn weten zit er eentje in Veghel ( ASV, welbekend) en eentje in A’DAM, zou alleen niet weten hoe doe heet.
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: Overigens zou ik ook niet weten waar ze die dingen verpatsen, Daimler dacht er denk ik ook zo over. Ik ben benieuwd, try before You die!
rolov zegt
@henkhupelschoten: de mensen die een mv agusta kopen zijn geen Harley rijders . Je hebt een raar beeld van motorrijders .
2wheeler zegt
@henkhupelschoten: really….
martijn11 zegt
Waarom niet
maxw126 zegt
En het is tenslotte kostenbesparend. Waarschijnlijk een idee van een controller die graag heilige huisjes omver schopt. Dat zal een goede eindejaarsbonus worden!
lekbak zegt
Hoewel ik het met de meeste eens ben en denk dat het een totaal ander publiek trekt, denk ik wel dat het een goed idee is. Mv agusta is niet echt bekend bij het grote publiek en dit is een goede manier om meer bekendheid te krijgen. Of het kostendekkend is betwijfel ik. Er zal namelijk zowel een speciale monteur als verkoper ingehuurd moeten worden. Het is echt wel een vak apart.
Onehp zegt
@lekbak: goedkoper dan een gelijk aantal volledig aparte MV dealerships op te zetten….
Anders met je eens, zelf trek ik niet naar een dealer omdat 50% van de wagens me aanspreken, het volstaat als er één model is die me aanspreekt om er naartoe te gaan. Kan net zo goed een MV Agusta zijn …
LMV zegt
Prachtig idee ! hier staat een V-klasse en een MV agusta. Zou leuk zijn om naar 1 dealer te kunnen gaan. Eerlijk is eerlijk maar het dealernetwerk van MV Agusta is niet om naar huis te schrijven in België.
kilum zegt
Denk niet dat het echt iets uitmaakt. Het is wel gaaf. Maar de verkopen zullen er niet slechter van worden. Maar denk ook niet echt beter. Dus het is vooral een gaaf idee.
jorden zegt
Goede zet! Ik zou de motoren overigens naast de SUV’s stallen in de showroom en ook wat trailers op voorraad nemen.