Zo kun je toch jouw favoriete uitvoering tegen een leuke prijs vinden en importeren..
Veel motorrijders (en autorijders) zullen het vast wel herkennen. Je bent op zoek naar een specifiek model maar het lijkt een eindeloze zoektocht. Vaak is er over de grens net iets meer aanbod. Je moet de motor dan nog wel importeren in Nederland.
Wie een motorfiets of motorscooter wil gaan importeren doet dat veelal om een van twee redenen; De motor van jouw dromen vind je niet op marktplaats of lokale dealer. Hoewel het aanbod van motorfietsen in Nederland groot is, kan het gebeuren dat jouw motor(scooter) er net niet tussenstaat.
De grootste reden betreft vooral een financieel argument. Motorfietsen buiten Nederland zijn soms een stuk goedkoper vanwege de belangrijkste reden, het ontbreken van BPM in de uiteindelijke (buitenlandse) consumentenprijs. We kijken mee met de zoektocht van Maurice van Scooter&Bikexpress. Hij neemt de proef op de som en kijkt of het loont om een motorfiets te importeren.
Voorwaarden
Maurice kijkt voor een jong gebruikte Honda X-ADV op de gebruikelijke websites in België, waaronder 2dehands.be. Het wordt een sport om de mooiste en goedkoopste van het net te vinden en liefst niet op de grens met Frankrijk. In de buurt van Brussel vindt hij een X-ADV van februari 2019 met slechts 3.000 km op de teller. Een soortgelijke motorscooter kost in Nederland 12.500,- euro hij kan hem meepakken voor 9.500,- euro inclusief BTW.
Het importeren van jonge motorfietsen kent echter wel wat haken en ogen, want over motorfietsen met minder dan 6.000 km en of minder dan 6 maanden oud dient volledig BTW te worden betaald bij invoer in Nederland. Als je dus als particulier de BTW hebt betaald en je in Nederland nog eens de volledige BTW moet betalen komt je dat duur te staan. Een oplossing is om hem door een bedrijf te laten importeren die de BTW kan verrekenen voor jou. Ook als er minder dan 3.000 km is gereden is het reden om hem te laten staan omdat er dan geen afschrijving van de BPM geldt, oftewel je betaalt de volledige BPM.
Documenten
Ondertussen is Maurice naar Brussel gereden om de motor live te bekijken of ‘ie net zo mooi is als op de plaatjes.. Na een praatje met de verkoper en een uitgebreide proefrit worden ze het eens en geven ze elkaar een hand. De verkopende partij maakt een factuur en geeft Maurice de belangrijke documenten waaronder het Belgische kentekenbewijs (2 delen) en het COC formulier. Deze laatste is niet altijd direct nodig maar wel handig om erbij te hebben.
Vervoer
Tot zover is het een zelfde transactie als normaal in Nederland. Het belangrijkste gaat nu beginnen want de BPM formulieren moeten worden ingevuld en het resterende BPM moet worden bepaald. De formulieren zijn te downloaden vanaf de website van de belastingdienst en dirigeren je door het 21 pagina’s tellende document. Dit gedeelte kun je ook eenvoudig uitbesteden als je hier geen zin in hebt want er zijn talloze partijen die dit aanbieden. Maurice gaat zelf de uitdaging aan en vult het formulier volledig in met gebruikmaking van de bijlage. Je kunt kiezen voor 3 verschillende manieren om de rest BPM te bepalen.
Er wordt gekozen voor de afschrijvingstabel, maar je kunt ook gaan van taxatiewaarde of koerswaarde wat voor jou het meest voordelige uitpakt. Wanneer alle formulieren zijn ingevuld print je ze uit en maak je (online) een afspraak bij de RDW. Je kunt ook zonder afspraak bij de RDW terecht maar dan zal je vroeg moeten zijn en kan het zijn dat je uren moet wachten, dat doen wij niet. Een keuring van een motorfiets kost € 100,10 en dien je voorafgaand aan de keuring ter plaatse te betalen. Je kunt ook nog een eendags-kenteken aanvragen indien je niet in het bezit bent van een bestelwagen, maar aangezien Maurice dat wel is hoeft hij daar geen gebruik van te maken.
Op bezoek bij de RDW
Op de dag van de afspraak moet je een op tijd bij de balie zijn waar je tevens alle documenten dient te overhandigen. Dat is dus het kentekenbewijs, COC en je legitimatie want hij moet tenslotte op je naam worden gezet. Dan mag je de motor bij de roldeur plaatsen en wachten totdat de keurmeester je oproept de motor naar binnen te rijden. Bij de keuring wordt gekeken naar de staat van de motor, of alle frame/motornummers kloppen en wat de kilometerstand op dat moment is. Alles bij elkaar duurt dit, wanneer het een normale motorfiets betreft, niet langer dan 30 minuten.
BPM bij import
Als de keurmeester klaar is haalt hij je op en krijg je een document mee waarop alle gegevens staan van jouw motor. Deze wordt direct (digitaal) naar de belastingdienst gestuurd. Er rest nu nog enkel de opgave van de BPM formulieren. Deze uitgeprinte formulieren moet je (analoog) per post opsturen naar de belastingdienst. Het is nu wachten op die belangrijke mail van de belastingdienst met daarin een betaalinstructie voor de rest BPM. Dit kan tot maximaal 7 werkdagen duren, maar in de praktijk gaat dit wel sneller.
Zodra de betaling van het BPM bedrag door jou binnen is bij de belastingdienst, geeft de belastingdienst de RDW opdracht het kenteken naar jouw huisadres te sturen. Dit gaat meestal in 1 a 2 werkdagen, maar het vervelende is wel dat je niet veel inzicht en invloed hebt op die laatste schakels. Wanneer je de envelop van de RDW hebt ontvangen kan je naar een automaterialenzaak waar je een kenteken kan laten maken. Je kunt hem er dan opschroeven en rijden maar!
Motorfiets importeren, doen dus?
Importeren loont vaak en zeker wanneer het een motorfiets met niet teveel kilometers van grofweg een jaar oud betreft. Er zijn echter wel wat haken en ogen aan dit verhaal want hoewel een motorfiets 2 jaar garantie heeft staat geen dealer te springen als je met je geïmporteerde motorfiets langskomt voor een garantiekwestie. Ga ook geen motoren zoeken in München want hoewel ze daar vaak goedkoper zijn kost het je niet alleen veel tijd, maar ook brandstofkosten om hem naar Nederland te halen.
Let ook op extreem lage kilometerstanden want het terugdraaien van de teller komt niet allen voor bij auto’s maar ook bij motoren. Kortom, een motorfiets importeren: wie scherp blijft en de tijd neemt kan vele duizenden euro’s besparen, het avontuur krijg je er gratis bij.
Stappenplan
- Ga op zoek naar jouw droommotor. Kijk daarbij op websites als marktplaats.nl , maar ook op landelijke websites als 2dehands.be of mobile.de.
- Kijk of het gunstiger is om de motor in het buitenland te kopen. Let daarbij op de bovengenoemde regels over BTW en BPM.
- Zorg voor een eendagskenteken als je de motor zelf over de weg gaat rijden.
- Ga de motor in het echt bekijken. Zorg dat je erop let dat de juiste papieren bij de motor aanwezig zijn. Het kentekenbewijs en de COC verklaring zijn daarbij van belang.
- De juiste papieren is een onderwerp op zich omdat het ook van belang is of de motorfiets nog wel ingeschreven kan worden in Nederland. Als jij een motorfiets aanschaft die niet aan de nieuwste euro normen voldoet en deze is nog nooit ingeschreven in het buitenland. Dan kan je wel eens een probleem ondervinden. Iets wat onze hoofdredacteur enkele jaren geleden aan den lijve ondervond bij de import van de Derbi Mulhacen die jullie hierboven zien.
- Vul bij thuiskomst de BPM papieren in of laat dit over aan een professional.
- Ga langs het RDW (of maak van tevoren een afspraak). Zorg dat je de BPM papieren, het kentekenbewijs en de COC verklaring bij hebt.
- Wacht geduldig tot de Belastingdienst een verzoek tot betaling stuurt en betaal deze netjes.
- Nu is het afwachten tot het kentekenbewijs op de mat valt op de kentekenplaat aan te kunnen vragen bij de automaterialenzaak.
- Last but not least: nu is het tijd om de motor uit te laten!
Fotocredit: Scooterxpress / Tekst: Maurice van Oosten
mar10us zegt
Ik doe dit al jaren. Klein puntje vwb de btw bij een lagere kilometerstand van 6000: hier heb ik nooit last van gehad. Meerdere motoren opgehaald met ongeveer 3000km en alleen restBPM hoeven betalen als particulier. BPM documenten hoef je ook niet meer mee te nemen. Die kun je niet meer inleveren bij RDW (althans in Zwolle niet meer). En ja, het loont de moeite!!!
peke zegt
@mar10us: die motor was dan of een marge fiets of je hebt bruto gekocht. Koop je netto kan de btw een nare achternakomer zijn.
mar10us zegt
@peke: ik betaal gewoon de prijs die we overeen zijn gekomen. Ik haal nooit iets bij een handelaar, alleen particulier.
degrotemuis zegt
Ik mis een beetje dat het na een paar jaar eigenlijk zelden loont als je puur financieel kijkt. Net als in Nederland zijn de echt goedkope exemplaren meestal ex schade, met de nodige mankementen of voorzien van de optie kilometers gedeeld door 2, 3 of 20. En de modellen daar boven zijn vanaf 4 tot 5 jaar oud vaak zo geprijsd dat je na aftrek van kosten en bpm amper voordeel hebt, of zelfs meer betaalt. Niet dat er geen deals mogelijk zijn, maar hoe ouder hoe minder prijsverschil.
Natuurlijk kan het wel lonen, zeker bij jongere motoren, zoals in dit voorbeeld. Er zal toch snel anderhalf duizend bespaard zijn na aftrek van kosten en bpm. Maar het gras is zeker niet altijd groener bij de buren.
[email protected] zegt
Ik mis nog hoeveel de motor nu uiteindelijk alles bij elkaar heeft gekost? Wat was de rest BPM?
mp014 zegt
Ik (en mijn schoonpa) doe dit al 20 jaar maar dan met auto’s vanuit Duitsland naar België. Blijft interessant, lekker veel opties voor een pak minder geld!
Trouwens, lekkere termignoni uitlaat op die groene ?
edward330d zegt
Even een aanvulling op het artikel… Let op als je een motor uit UK of Japan importeert dan kan het zo zijn dat het stuur aan de rechterkant zit…. Wel even iets om rekening mee te houden lijkt mij. Fijne zondag allen!!
volvo4life zegt
@edward330d: grappie natuurlijk maar gaat toch enigzins op voor de koplamp. Modernere motoren kun je lichtbundel aanpassen. Bij oudere motoren heb je een nieuwe koplamp nodig. Jaren geleden met gunstige pond zo’n 20 uit GB gehaald. Even rijden en weer doorverkopen ?
hjhj zegt
“Je kunt ook zonder afspraak bij de RDW terecht maar dan zal je vroeg moeten zijn en kan het zijn dat je uren moet wachten, dat doen wij niet” => dat is sinds kort niet meer, je moet nu altijd een afspraak maken.
En wat ik mis in het verhaal. Wat is nu het voordeel geweest?
kevin82 zegt
@hjhj: klopt inderdaad, dit is veranderd. Soms is er een plekje vrij waardoor je nog redelijk snel er na toe kan
kevin82 zegt
Sindskort gaat bpm aangifte voor particulier digitaal via je digid code. In een paar simpele stappen. Geen formulieren meer maar aanvinken wat voor auto / motor je hebt met uitvoering automaat/ motor inhoud etc. En invullen nettocatalogus prijs incl. Opties en klaar (andere 2 opties zijn niet mogelijk taxatie/koerslijst) vervolgens krijg je vrijwel direct een mail met het bpm bedrag (is tegenwoordig geautomatiseerd) en betaalgegevens. Betalen en dag later is kenteken bekend en weer een dag later ligt je pasje op de mat waarmee je kenteken kan laten maken, weer een dag later ontvang je de overschrijvingscode
mr3108 zegt
@kevin82: dit is echt fantastisch ja. Ik had mijn motor op een maandag laten keuren en donderdag (!) reed ik al rond. Ik was blij verrast
geelbarrel zegt
@kevin82: best handig ja.
emping zegt
-EDIT: stop even met zuigen, Pinut187. Dank. –
duderuud zegt
@kevin82: Dan heb je een dienst als http://www.xray.nl dus niet meer nodig? Klinkt interessant…als het BPM bedrag tenminste op hetzelfde uitkomt (xray kost een paar tientjes).
geelbarrel zegt
Zelf ook al drie vierwielers uit buitenland gehaald in laatste 10 jaar. Puur voor eigen gebruik, geen handel. Belgie, Duitsland en UK. Handigste was nog wel dat APK uit dat land geldig blijft. Recent een verse familietractor aangeschaft, deed een proefrit bij dealer hier in NL. Ik vertelde ook een exemplaar in Duitsland op het oog te hebben. Nou toen ging ie los: zeer beperkte garantie, restwaarde, km tellers die niet deugen enz. Grootste graai wordt gedaan door importclubjes die het voor je uit handen nemen. Zo zat er 5k verschil op DE vraagprijs van een fiat 500c twinair 2013 in 2015. Schoon motortje, BPM destijds nul. Ja dan haal ik zelf. Duitse dealers zijn niks betrouwbaarder of slechter dan Nederlandse. Gewin zit in de transfer en wie handelt komt dan snel in verleiding van ” dashbordreparaties” . Dan zie je een verse import in NL op internet staan en herken je de foto’s nog van de vorige adverteerder. Alleen mist er plots 80000 km ten opzichte van die vorige advertentie… rara waar gaat het stinken.
TimoBac zegt
Even dikke tip vóór iedereen die gek is op auto’s maar het toch vrij duur vindt om een snelle wagen te kopen: ga motor rijden! Ik ben 27, werk nu een paar jaar maar een GTI of Cupra is best duur in alle opzichten. Een half jaar geleden gaan motorrijden, een paar weken geleden een midsize naked Yamaha gekocht. 80 pk, 180 kilo, aftermarket uitlaat. Het is fantastisch! Heerlijk touren over dijken, boswegen en zelf snelwegen. En het gaat bloed verziekend hard als je wilt, dat hou je niet bij met je Porsche. Het is nog een leuke groep mensen ook die motorrijders!
techniekmeneer zegt
@timobac: “Ja maar ik rijd mezelf dan binnen een week dood” reacties incomming… Ik kan het alleen maar beamen. Zelf nu ook een goed jaar een motorrijbewijs. Honda CBR600F4i gekocht. Ik heb vaak zat in snelle auto’s gereden, maar een motor die je tot 14.000 toeren kunt doortrekken is wel even hele andere koek.
none zegt
Wat ik mis in het artikel is de wetgeving. Volgens mij is die erg goed in Duitsland, en als je daar loopt te rommelen aan je te verkopen motor of auto, kan je wel serieuse problemen krijgen. Volgens mij is er wel een duidelijk verschil tussen het melden van schade hier in NL en in DE.
Ik heb al tijdje niet meer gereden, maar vond altijd die BMW s1000(r/rr?) wel interessant. Hoe lang gaat eigenlijk een motor mee? Kan ik zoiets [1] gerust kopen, of is 30k km te veel? (Dit mis ik ook in het artikel!)
[1]
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=291273459&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelDescription=s1000rr&pageNumber=1&scopeId=MB&sfmr=false&usage=USED&searchId=16ddd2b5-c87c-72f4-18c9-0b590d98b0cc
techniekmeneer zegt
@none: Als je al een tijdje niet meer gereden heb zou ik niet zo’n S1000R kopen… En tja wat is veel km voor een motor. Er zijn zat Jappen met 2 ton op de teller, die nog prima rijden. Bij een Ducati is zo’n km stand een stuk onwaarschijnlijker (haatreacties incomming) Maar een doorsnee fiets kan sws wel een ton mee. Ligt ook aan hoe jij, en de vorige gebruikers er mee om gaan natuurlijk.
sandervzanten zegt
Ligt er aan hoe veel ervaring meneer heeft voor hij stopte en wat hij onder een tijdje niet gereden verstaat. De S1000RR is met 200pk een beest van een machine en om hem goed te gebruiken is wel enige ervaring vereist. Net zoals alle andere 1000cc supersports overigens.
Uit ervaring zou ik wel kijken naar model vanaf 2012. Heeft een veel mooier kontje, betere versnellingsbak en soepelere electronica. Wheeliecontrol van de 2010 is nl. heel erg aan-uit
Mijn vuistregel qua km standen is voor de sportievere modellen delen door factoor 4 in vergelijk met een auto. Zeg dus 50k motor = 200k auto. Met toermachines zoals BMW GS etc kan je wel factor 2 rekenen..
Dutchdriftking zegt
Het zal zeker geld schelen, maar niet in mijn prijscategorie, als een motor +10 jaar oud is zijn de prijsverschillen minimaal.
aapnoodmies zegt
weet iemand wat voor een motor dat is op de laatste foto, de witte in het busje?
Feikje zegt
Hallo. Kan iemand mij helpen?
BTW bij het importeren.
Ik lees dat de motor 6000km en 6maanden oud dient te zijn om geen BTW plichtig te zijn.
Wat ik me afvraag; is het en/en of en/of? dus is een motor die ouder is dan 6maanden maar heeft maar 1500km gelopen, btw plichtig of niet?
bedankt voor jullie reacties.
Ton zegt
Vraagje: In 2016 heb ik privé een nieuwe Harley in Canada gekocht. Deze heeft 3200 km op de teller. De “title” staat op mij naam. By import naar Nederland is naar mijn mening geen BTW verschuldigd, immers het is een “marge” voertuig. Klopt voorgaande?
BPM: de motor is tussen 5,5 en 6,5 jaar oud. Volgens BPM regels is de rest BPM dan nog 24%. Heb ik dat goed gezien?
Dank alvast