Ondanks dat de meeste dromen bedrog zijn.
Je kent het wel: uren het internet afstruinen en al het moois wat te koop is eens goed bestuderen. Ook in mijn geval gaat daar veel schermtijd aan op. Uren werd er getuurd naar M2 Competitions die nooit binnen het budget zullen vallen. Maar niet alleen naar auto’s, ook heel wat motoren zijn mijn beeldscherm gepasseerd. Waarschijnlijk een bezigheid waar menig motorrijder zich schuldig aan maakt en dan zul je ook vast een ultieme garage hebben samengesteld. Motoren die binnen handbereik liggen maar ook ver daar buiten vullen het verlanglijstje.
Meant to be: Ducati Desmosedici
Meestal probeer ik het leukste tot het laatst te bewaren maar precies op het moment van schrijven verscheen er plots een pareltje! Een Ducati Desmosedici RR, in mijn ogen dé Ducati. RR staat voor Racing Replica. Er zijn maar 1.500 exemplaren van de MotoGP replica gebouwd en dat maakt het bijzonder als er een te koop staat. De D16RR staat op mijn motoren verlanglijstje omdat ik het ontzettend knap vind wat Ducati deed. Deze replica ligt namelijk heel dicht bij de Desmosedici GP07, de machine waarmee Casey Stoner in 2007 de wereldtitel binnen sleepte. Buiten het feit dat Ducati de eerste was die een replica uit bracht die zo dicht bij het origineel was, hadden zij ook met gesmede magnesium velgen een primeur. De Desmocedici RR was de eerste productiemotor. Leuk detail: vanwege Europese regelgeving is de maat van de achtervelg 16 inch in plaats van 16,5. Veel bandenkeuze heb je ook niet. Om aan de Bridgestone Battlax 001’s te komen moet je eerst het kentekenbewijs kunnen tonen.
Het V4 blok is goed voor 200 pk op de krukas van de 171 kilogram wegende machine. Het blok heeft sinds 2008 18.301 kilometer gelopen. Nummer 54 komt met het titanium race-uitlaatsysteem. Buiten de primeurs van Ducati en het feit dat deze motor waarschijnlijk nog in waarde zal stijgen doet het oog natuurlijk ook wat. Al deze zaken samen zorgen ervoor dat de Desmosedici op mijn verlanglijstje staat. Helaas heb ik geen 65.000 euro in een oude sok liggen, want dat is de vraagprijs van deze dealer onderhouden machine. En voor dat bedrag heeft de vorige eigenaar deze motor 12 jaar geleden ook bij dezelfde Ducati dealer, Ducati Zaltbommel, aangekocht (exclusief BTW). Als de vorige eigenaar hem niet had bereden was de Desmo bijna het dubbele waard. Maar juist het feit dat iemand ervoor kiest hem wel te gebruiken waarvoor hij gemaakt is maakt het extra mooi.
De oudste motor op mijn verlanglijstje: Honda CBR900RR (’92)
Wie oerblade hoort -en natuurlijk iets geeft om motoren- weet dat die benaming bij de SC28 hoort. De eerste CBR met zijn ronde koplampen en de gatenkaas in zijn kuipwerk. Dat is de Fireblade die op mijn wenslijstje staat. Jullie zullen nu al wel in de ‘gaten’ hebben dat ik gevoelig ben voor primeurs. Met de oerblade was Honda de eerste die een motor bouwde met de bouw en het gewicht van een 600cc maar met het vermogen van een 1000. Hiervoor werden het frame en blok tegelijkertijd ontwikkeld. Resultaat: een motorfiets die snel vooruit gaat en ook nog eens soepel stuurt. Het compacte 893cc blok is goed voor 123 pk.
De bijzondere gaten in het kuipwerk zijn niet ontstaan omdat een Japanner is uitgeschoten met zijn Makita. De 138 gaatjes moeten de luchtweerstand verbeteren tijdens het veranderen van koers. Een originele Fireblade is lastig te vinden om twee redenen. De 16 inch voorvelg bleek niet ideaal en er is een stuk minder bandenkeuze in deze maat. Vaak is deze velg vervangen door een 17 inch velg van een VFR. De originele demper zonder lasnaden is vaak ook voor een iets fraaier exemplaar vervangen. Toch ben ik van mening dat je een oerblade in originele staat moet houden. Want ook dit is een collectorsitem aan het worden. En als ik er dan een in de garage mag zetten zal het er een zijn met de kleurstelling die wat mij betreft het beste bij zijn tijd past: de Tricolore en dan ook echt uit 1992. Mochten iemand 5.890 euro willen doneren om deze motor van mijn verlanglijstje af te strepen hoor ik het dus graag.
De Yamaha YZF-R1
Als ik een redelijk recente motor zou mogen uitzoeken dan weet ik al welke het wordt. Ik heb de R1 nooit echt een speciale motor gevonden. Niet lelijk maar ook niet echt een motor die mijn aandacht trok. Sinds 2015 is daar verandering in gekomen want wat heeft Yamaha een mooi design weg weten te zetten. In het artikel over lelijke motorfietsen leek aerodynamica het design te verpesten. Maar Yamaha bewijst het tegendeel. Het mooiste van de laatste generatie van de R1 vind ik namelijk de achterkant. Die is volgens Yamaha gemaakt om de luchtweerstand te verminderen.
Natuurlijk vind ik het crossplane blok met 200 pk wat Yamaha voor deze generatie heeft ontworpen ook heel interessant. En zeker is de geavanceerde elektronica zoals slide control, launch control en de quickshifter ontzettend gaaf. Maar ik kan het niet ontkennen dat ik deze motor in de kleurstelling ‘Matt Silver / Race Blue’ vooral heel mooi vind. De vier titanium uitlaatbochten zijn perfect maar alles daar achter is een doorn in het oog. Kom maar op met die blèrpijp van Sloveense makelarij. Dit gebruikte exemplaar zou ik voor 15.000 euro van mijn motoren verlanglijstje kunnen afstrepen.
MV Agusta Brutale
Het oog wil ook en dat is precies de reden dat MV Agusta met de Brutale ook in mijn lijstje staat. Alle Brutales vanaf 2012 zijn in mijn ogen geslaagd. Laten we dit keer eens even kijken naar alle versies. Want heel eerlijk, een Brutale zal ik ooit een keer aanschaffen omdat ik hem eens gehad wil hebben. Hoewel ik de blauwe Pirelli versie ontzettend gaaf vind zal ik waarschijnlijk nooit een ‘special edition’ van de Brutale kopen. Het voelt een beetje als een speciale uitvoering van de Fiat 500, wéér een ‘special’. Ondanks dat ze wel altijd heel gaaf zijn.
Struikelend over de vele uitvoeringen van de Brutale, viel mijn oog op deze ‘budgetfiets’. Want die stempel kreeg de Brutale F3 675 toen hij op de markt kwam. Een 108,5 pk driecilinder en geen ABS. De versie na 2014 heeft dat overigens wel, net als een quickshifter. Dit voorbeeld is natuurlijk een momentopname maar deze 675 heeft écht een unieke kleurstelling en de enkelzijdige achterbrug samen met het achterwiel van dit model doen mij smelten. Net als het gunstige prijskaartje van 7.499 euro. Goed excuus: daar kun je geen Lamborghini Huracan Performante in dezelfde kleurstelling voor kopen.
De motor bovenaan mijn verlanglijstje: Panigale 1299 Anniversario
Ik zou liegen als ik zou zeggen dat dit niet mijn grootste wens is. In mijn ogen is een Panigale de mooiste motorfiets ooit gemaakt. De motor die bovenaan op mijn motoren verlanglijstje hoort te staan prijkt aan de muur in de woonkamer tot het moment daar is. Maar mocht Gaston Starreveld ooit mijn voordeur bereiken zal het een lastige zoektocht worden. Er zijn namelijk maar 500 stuks gebouwd ter ere van Ducati’s negentigste verjaardag. De Anniversario heeft dezelfde opties als een 1299S zoals Brembo M50 klauwen, electronische Öhlins en de driespaaks wielen.
De kleurencombinatie -wederom tricolore- rood, wit zwart samen met de gouden wielen in combinatie met heel veel carbon én de standaard Akrapovič onder een tweecilinder maken het voor mij de ultieme droomfiets. De nieuwprijs bedroeg bijna 30.000 euro en ze zijn redelijk zeldzaam. Helaas moet ik voor nu tot de conclusie komen dat een 1:4 van Pocher beter binnen budget past.
Ik ben erg benieuwd welke motoren er op jullie verlanglijstje staan en vooral waarom.
Fotocredit Desmosedici: Ducati Zaltbommel
fernie zegt
Aardig aan de prijs die desmo met zoveel kilometers… kun je voor hetzelfde bedrag in het buitenland met 16k minder kopen. Wel erg mooi en dat geluid is waanzinnig.
Dedude zegt
Heerlijk lijstje en Ach ja. De panigale. De standaard versie al schitterend. Wat een geluid, wat een looks. Italiaanser wordt het niet.
rolov zegt
Een ebr 1190 staat bij mij op top. Daarna een mv agusta dragster . Buell 1125cr . En misschien een mtt y2k . Maar dat is echt voor de show. En dat alles in die volgorde.
britt zegt
Die mtt kende ik nog niet, wat een apart apparaat! Leuk en bijzonder lijstje.
rolov zegt
@britt: ik rij zelf Buell. Nooit een Ducati fan geweest . Leuke machines maar iedereen wilt er een . Dan kijk ik wat verder.
risl zegt
@rolov: de ebr kan ik je sterk afraden… 1125cr is wel leuk. XB12S blijft toch de leukste Buell.
rolov zegt
@risl: waarom dan? Ik zou er heel graag een willen . Meerdere malen een gezien maar helaas nog nooit op een gereden . Ik weet zelfs iemand die er een zonder kenteken heeft staan.
risl zegt
@rolov: de ebr is kwalitatief best. Het is uiteindelijk een doorontwikkeling van de XB, welk frame al bijna 20 jaar geleden is ontworpen. De rek is er uit. Blok is ook niet super, afwerking blijft matig (en qua uiterlijk is het net een Kap, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk). Ken meerdere mensen met EBR’s, zowel met als zonder kenteken en de meesten hebben ‘m kort na aanschaf weer van de hand gedaan vanwege de teleurstelling. Heb zelf meerdere typen Buells gereden, maar de XB12s blijft het gaafste naar mijn mening (dat is ook de enige Buell die ik zelf nog heb).
risl zegt
@risl: best = niet best
deSjonnies zegt
Laverda 750 SF – mooie brute fiets, Italiaans rechts schakelen links remmen, kon het goed opnemen tegen de
Honda 750 four – zeg maar de fiets die de vastgeroeste Europese fabrikanten heeft gesloopt. De fiets die een revolutie heeft ontketend en heeft afgerekend met het feit dat Japanse fietsen onbetrouwbaar waren .
Zeg maar de Citroën DS onder de motorfietsen. Ding sloeg in als een bom iedereen wilde een 750 four.
Europa reageerde door een schier oneindig aantal accessoires voor de Honda op de markt te brengen, wat de Honda nog meer populariteit bracht.
Prachtige Nippon Seiki instrumenten die niet bibberden als Long tall Ernie & the shakers (Laverda gebruikte ze trouwens ook)
britt zegt
Ook een motor die wat primeurs heeft! Mooi dat er fabrikanten even anders hebben gedaan hè.
Henk zegt
1923 BMW R32
1976 Captain America Harley-Davidson Panhead
1994 Honda RVF750R RC45
1999 Ducati 996 SPS
2005 BMW R1100S Boxer Cup Replika
2013 Ducati 1199 Panigale S Senna
Bloemen zegt
Mijn droom motor is de nieuwe Triumph Rocket 3….. Ik zoek ook nog een persoon die 20.000 voor me heeft, de overige 7000 lukt nog wel
kennone zegt
Ducati 900SL 1992 (Geel), Ducati 888SP5, Ducati 998R, Ducati 1299R Final Edition, Ducati Hypermotard 1100SP en een Ducati 907ie Paso omdat ze zo lelijk zijn.
Estate_of_mind zegt
Yamaha TW125
escort77 zegt
916
Ik heb weinig met motoren, maar een Ducati 916, gewoon standaard rood met gouden velgen, blijft mooi.
Natuurlijk viel in eerste instantie vooral die enkelzijdige achterophanging op maar je kunt naar dit ding blijven kijken en steeds ontdek je weer nieuwe dingen.
rickie2811 zegt
BMW S1000RR met brentuning flash
goodvibrations zegt
Honda NR750
EJS zegt
Die staat bij mij ook heel hoog op het lijstje..
risl zegt
@goodvibrations: met die ovalen zuigers toch?
goodvibrations zegt
@risl: ja ?
karaya zegt
MV Agusta 1100 Grand Prix (Schneider-Hansen)
Honda NR750
Ducati 750SS
Laverda 750SFC
desubjectievepurist zegt
Die sc28 heb ik nog een tijdje gehad, misschien komt die er ooit nog een keer! Momenteel heb ik een Ducati 748 die sowieso een blijver is en een BMW R120RS voor dagelijks gebruik. Nu aan het sparen voor een mv agusta f4, liefst een 1000r 312. In de droomgarage mag er ook nog een oude bonneville, speedtriple en een R1100GS bij.
Dizono zegt
Ondanks dat ik er achter ben dat ik qua rijden niet zo van de sportmotoren ben, blijven ze me qua looks heel erg aantrekken. Er gaat geen week voorbij dat ik niet naar 748’s, 916’s, 996’s, maar ook 999’s en 749’s aan het zoeken ben op Marktplaats. Een vroege F4 zoals @michaelras die nu in de garage heeft staan is ook te gek. Zelfs een Benelli Tornado kan ik wel waarderen.
Qua niet Italiaanse motoren gaat m’n voorkeur wel uit naar de wat oudere modellen. Idd de oerblade (een 93’er mag ook), een wit-rode 98’er R1, een zwart/rode ZXR750 met stofzuigerslangen of een mooie wit/roze YZF 750R SP met gepolijst frame. Buiten bereik, maar wel de mooiste Japanners zijn toch wel de RC30 en de OW-01.
Oja, op het lijstje staan verder nog:
-Zes-in-lijn (Benelli Sei, Honda CBX1000 of Z1300)
-Cagiva V-Raptor
-Ducati Hypermotard 1100s (waarvan ik denk dat het ook echt mijn volgende motor gaat worden)
stalensnuitje zegt
Qua rijden hebben de supersports voor mij ook afgedaan, maar ik vind een gele Triumph Daytona 675 wel prachtig.
Verder vind ik de Triumph Street Scrambler een geweldig ding om te zien. Geen buitenaardse prestaties, maar dat ding ziet er gewoon uit alsof ie zegt: stap op, gaan we ff lol trappen!”
cvoo zegt
@Dizono: Herkenbaar, sportmotoren blijven erg fraai om te zien! Zelf zal ik er nooit een kopen, niks voor mij. Die Duc is erg gaaf en zo’n 1100 luchtgekoeld doet me meer als een 821 bijvoorbeeld. Het zijn wel behoorlijk spartaanse en echt gooi/smijt fietsen. Zelf ooit een lang weekend met een Hypermotard 821 de Eifel in geweest. Heerlijk op die bochtige bosweggetjes! Maar op een snelweg is t de hel (0 windprotectie) en je houd geen kont meer over. Dat was overigens met het standaard zadel. Mocht je voor een 1100(s) gaan, zet er aub een open koppeling op;-)!
Dizono zegt
@cvoo heb nu een luchtgekoelde Monster 696, dus hier ook een voorkeur voor een luchtgekoelde desmodue. Mijne is zonder windschermpje en wat hoger en naar achter geplaatste CNC rearsets ook geen snelweg fiets, maar ik vind dat pure wel erg leuk. Heb wel een iets hoger comfort zadel van Ducati Performance, de standaardzadels van Ducati zijn niet best. Iets meer grunt en wat betere veerdelen lijkt me wel wat, vandaar de keuze voor een 1100s.
Plaatje bij het praatje:
https://www.motor-forum.nl/attachments/monster-midland-jpg.1536190/
cvoo zegt
@Dizono: Mooie bike heb je! Dan zie je dat je met “relatief weinig” vermogen, heel veel plezier kan hebben! Als je soms ook een circuit pakt, dan zal de 1100S wel een meerwaarde zijn t.o.v. de standaard 1100 lijkt me. Een V-Raptor is ook een heerlijke fiets (heb m zelf), maar niet echt voor op het circuit (of je moet m flink aanpassen). Wel een fijne koppelrijke allrounder en echt eens iets anders.
sr20det zegt
Custom Honda CBX1000,
BMW S1000R,
Harley Fat Bob,
Ducati Diavel.
Dat zou mijn verlanglijstje zijn.
petachterstevoren zegt
ik heb toch ook een aantal motoren dat ik graag zou bezitten/rijden.
ZXR400R- opgefokte 400 zijn altijd leuk.
Yamaha R7- dit vind ik de mooiste superbike ooit , plus de beelden van held Haga blijven me altijd bij.
Honda RVF 750 RC45- een HRC special is toch gewoon heel erg bijzonder
Harley XR750- de enige Harley waar ik wat mee heb.
Honda CBX1050- die zescilinder klinkt echt geweldig! helaas was de rest eromheen iets minder hoogstaand…
15sxi zegt
Mocht geld geen enkele rol spelen:
Cyclone board track racer
Windhoff 750cc
Brough Superior SS100
Majestic
Killinger & Freund (mocht er ooit ergens één opduiken of nagebouwd worden)
Imme
Velocette Venom
Kawasaki 750H2
MV Agusta 750S America
dwersbongel zegt
Als geld geen rol speelt zou ik naar ironwood motorcycles gaan voor een dikke custom scrambler uit een oude BMW. Ik heb nu zelf een scrambler gemaakt uit een Suzuki maar zo’n BMW is echt heel gaaf.
JanJansen zegt
KTM 450 RALLY REPLICA
(Nee mijn capslock zit niet vast.)
En dan een 690 blok er in om er de ultieme adventure fiets van te maken en de wereld rond te rijden.
Toch een hele andere smaak dan de rest hierboven blijkbaar.
Dutchdriftking zegt
@janjansen: ik snap hem helemaal. Al is een 1290 adventure ook een droomfiets. Eigenlijk te lomp, maar dat past wel bij mij.
boomhauwer zegt
@janjansen: koop dan een 690 met aurora rally kit. Helft van de prijs en precies wat je zoekt. De onderdelen zijn zelfs oem ktm.
lamborghiniaventador zegt
Ducati Panigale V4 ‘Love at first sight”. Vond motoren altijd wel tof maar toen ik deze ooit zag in een motordealer ben ik werkelijk verliefd geworden. Denk dat ik in februari ga beginnen met rijlessen. Mocht het de V4 niet worden dan misschien de 899. Allemaal wel in het rood natuurlijk :)
Dutchdriftking zegt
Doe mij toch maar een GS 1250 HP.
conflagration zegt
Voor mij is het allemaal liever iets minder racey:
Van de nieuwe motoren het liefst een BMW nineT of een Husqvarna Vitpilen 701.
Maar qua oudere motoren of een Harley WLC of een Suzuki Katana gsx750se (wie wil nou geen klapkoplamp op een motor + die lijkt om mn huidige motor, de gsx400e 1983)
Oke omdat ik er toch nog wel een racemotor bij wil: de Triumph Daytona, die ziet er gewoon geweldig uit en heeft die mooie triple motor!
R zegt
De new Katana heb ik ooit eens uit Canada gehaald als schadefiets en opgeknapt en op kenteken gezet….
Ze zijn volgens mij nooit officieel in NL geimporteerd….alleen Canada en NZ dacht ik.
mar10us zegt
Bijzonder dat is een Ducati Desmosedici tip naar de redactie die in NL te koop staat voor €149.000 en er opeens een bericht over verschijnt met deze motor erin. Azijn uit… Mijn lijstje : Ducati Diavel, BMW S1000XR (oude type) en MV AGUSTA Turismo Veloce.
carfreakjim zegt
Afgelopen vrijdag achter een ducati desmosedici gereden op een bergweg. Wat komt daar een bizar lekker geluid uit, ik was opslag verliefd op die motor.
kle500 zegt
Een hele lijst ‘vrij gewone’ motoren:- GSX 750-R S-Rad, mt-03, klx/klr 6650, eigenlijk alles met een dakar link, beetje zoals de collectie van Harry Metcalfe https://youtu.be/fOEr83br2ik niet per se duur, wel vet!
soes750 zegt
Yamaha MT-10
Yamaha MT-9 SP
Y2K
Kawasaki H2(R)
Ducati 916, 748, 996, 998
Honda VTR SP2
Dodge Tomahawk
mustanggt500 zegt
Dat is nogal een voorliefde voor racers zeg. Als ik 3 motoren mocht werd het de yamaha mt01 (die heb ik al), een bmw k1600gt, en een panigale v4. Denk dat ik de laatste dan in huis zet en er lekker met een pilsje naar ga zitten kijken.
Poulusma zegt
@britt
Ik mis de Aprilia Tuono V4 X in het lijstje, hypernaked voorzien van een dikke V4 met 221pk op een droog gewicht van 166kg. En met een gelimiteerde oplage van 10 stuks zal je ze niet zo snel tegenkomen.
Je mag wel ff bijna 35K aftikken voor deze motor…
BTW een BMW HP2 is ook een toppertje ??
clubbtraxx zegt
Aangezien de mijne 3x gejat is en ik het toen maar heb opgegeven… Een Kawa Z1300 zou ik nog steeds graag weer willen hebben. Beul van een motor met het gaafste geluid ever.
tjorque zegt
Mijn lijstje:
Zo recent mogelijk:
– Triumph scrambler
– Yamaha Tenere 700
– Honda Africa twin
– Harley davidson Livewire
– moto guzzi V85TT
– Yamaha TW200 (check de video van FortNine hierover op YouTube!)
Oudjes:
– Moto Guzzi V7 850 T3 california van medio jaren 70
– Sarolea (eender welke oude)
Huidig motorpark:
– BMW R1250GS adventure (2020)
– Suzuki SV650 (2016)
Ik heb dus nog een grote garage en diepe (volle) zak geld nodig… ook hier zijn donaties welkom :)
nibor zegt
Ik heb een maand of 2 geleden voor de eerste keer een circuitdag op Assen gedaan in de beginnersgroep, waar ik tot m’n verbazing samen met een Panigale 1299 Anniversario ingedeeld werd. De dame die de motor bestuurde had een compleet bijpassend Ducati pak en carbon helm.
Ook die motoren worden dus gewoon gebruikt, dus er is hoop over een paar jaar op de tweedehands markt ;)
britt zegt
Ik weet precies over wie dit gaat. Deze dame is namelijk de vorige eigenaresse van mijn Panigale 899. Je snapt nu waarschijnlijk wel waarom ik mijn motor zonder proefrit of iets heb gekocht. Ze heeft alles van Ducati: van schoenen tot espressokopjes.
mustang750supersnake zegt
mv agusta f4 rr, honda cm/cf 750, harly davidson nightrod,
honda vtx 1900, ducati diavel dark ed., ….ehmm…en nog n paar…
elemento zegt
– huidig motor kawasaki z1000 en bmw s1000xr. Verlanglijst . V4r, h2. Die zou ik wegzetten.