We weten nu welke motoren in de Mercedes-Benz S-Klasse komen te liggen.
Nog heel even wachten en dan komt ‘ie er: de beste auto ter wereld. De Mercedes S-Klasse is een auto die zijn segment bepaalt. Fanboys zullen de Audi A8 of BMW 7 Serie als favoriet bestempelen, maar het is de gewoon de S-Klasse die er toe doet. De S-Klasse is als The Beatles, de rest zijn de The Monkees, The Turtles en, eh, The Animals.
Populair
Natuurlijk qua verkoopcijfers, want de S-Klasse is ongeveer zo populair als al zijn concurrenten bij elkaar. Maar ook in aanzien. Het is de auto die een Rolls-Royce overbodig maakt. Als laatste: ondanks dat het huidige model in automobiele termen op leeftijd is, kan de W222 (dat eigenlijk een flink gefacelifte W221 is) erg goed mee komen met de concurrentie.
Motoren Mercedes S-Klasse
Voor nu zijn er al wat motoren voor de Mercedes S-Klasse bekend. Er gingen al de nodige geruchten, maar nu weten we er al een paar voor 100% zeker. Het gaat om dit geval voor motoren van de Mercedes S-Klasse voor de Amerikaanse markt, dus de dikkere varianten die wij eigenlijk ook altijd krijgen in Nederland. We hadden de geruchten al opgepikt, maar nu zijn ze officieel. De motoren van de Mercedes S-Klasse (W223) zijn bevestigd aan het vooraanstaande magazine Motor Trend, dat magazine is een tip als je op een luchthaven autotijdschriften gaat kopen!
S500 is instapper
Het begint met de S500. Dit is in feite de bekende ‘450’-motor, maar dan met wat meer pit. De zes-in-lijn heeft een slagvolume van 3 liter en levert 435 pk en 520 Nm. Uiteraard wordt de motor bijgestaan door een 48V-generator. Deze levert nauwelijks extra vermogen (amper 20 pk), maar wel een hoop trekkracht (250 Nm). Een stap hoger staat de S580. Deze heeft de bekende M176 onder de kap, een 4.0 biturbo die dienst doet in zo’n beetje alle grote en/of snelle Mercedessen.
S580 met V8
De S580 is goed voor 503 pk aan vermogen en 700 Nm aan koppel. Niet verkeerd. We gaan door met de nieuwe motoren van de Mercedes S-Klasse, want er is ook eentje die potentieel voor ons interessant is. De S580e is de plug-in hybride van de S-Klasse en combineert de zes-in-lijn met een elektrische motor. Deze elektromotor alleen al is goed voor zo’n 140 pk. Het systeemvermogen is 507 pk en het systeem koppel is eveneens 700 Nm.
S580e plug-in hybride
De S580e heeft een accu waarmee het mogelijk is 96 kilometer per elektrisch te rijden. Kijk, op deze manier wordt plug-in hybride rijden wel heel interessant. Er zullen twee AMG-motoren zijn, een S63 AMG met 4.0 V8 (met zo’n 650 pk) en een S73 AMG (met 800 pk), met dezelfde V8 plus een elektromotor. Een beetje zoals Porsche doet met de Panamera Turbo en Panamera Turbo S e-Hybrid. Voor de veelrijder staan de S350d en S400d klaar. Deze motoren zijn relatief nieuw en zullen slechts een milde makeover krijgen.
V12 alleen als Maybach
Voor de liefhebbers van Das Beste Oder Nichts is er goed nieuws, want de V12 maakt een comeback. Dan moet je de wel de Mercedes-Maybach S-Klasse bestellen. Nu deden de meeste die voor een V12 gingen sowieso wel.
De Mercedes-Benz S-Klasse (inclusief de motoren) wordt onthuld op 2 september. Lees hier alle andere informatie die we al hebben over de nieuwe S-Klasse.
wimof zegt
Zet liever hun levensduur erbij.
rolov zegt
@wimof: wat bedoel je?
wimof zegt
Blijkbaar zijn hedendaagse motoren goed voor 140.000km en dan beginnen de revisies.
En dat voor het geld wat ze ervoor vragen.
Triestige boel, en dit is niet alleen geldig voor Mercedes, zowat alle Europese constructies zijn in hetzelfde bedje ziek.
Richmond zegt
@wimof: gevolg van de emissie eisen. Kun je de fabrikanten niet kwalijk nemen.
slickrick zegt
@benja01: heeft niet zo zeer met emmissie eisen te maken, maar met downsizing en turbos, I.e toegenomen belasting op componenten en toegenomen complexiteit…… dat is nooit gunstig voor betrouwbaarheid Daarnaast heeft een fabrikant geen enkel belang bij als een motorblok probleemloos de 1 miljoen km’s haalt.
Richmond zegt
@slickrick: klopt en dat is een gevolg van de strengere emissie eisen.. alles om de interne wrijving te verminderen. Daarom ook natte riemen, dunne olie, dubbele kat, ad-blue etc etc
dwfc zegt
De S klasse is Nooit goedkoop geweest, Zo is het leven nu eenmaal Wimof ,voor kwaliteit, status heb je een grote portemonnee nodig.
lekbak zegt
@wimof: dat komt soms voor ja, tegenwoordig wat vaker dan 15 jaar geleden. Maar 30 jaar geleden kwam het ook gewoon vaak voor. En 40 jaar geleden was het zelfs heel normaal als je geen Mercedes of Volvo had.
rrfm zegt
Deze motoren zijn amper ingereden op 140k.
4-5 ton is makkelijk haalbaar zonder problemen.
herve11f zegt
@wimof: De motor zal wel snor zitten bij Mercedes; de plug-in troep is het gevaar; ga maar eens lezen: https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/being-an-owner/repair-and-warranty/battery/_jcr_content/par/productinfotextimage/interactions.attachments.1.PHEVbattery_04022020.pdf
laptom zegt
@wimof: Heb je het nu niet over de VW TSI? Dit zijn geen 3 cilinders, maar volwaardige Merc motoren.
Dutchcarwizard zegt
@laptom: ook volwaardige Mercedes motoren zitten vol problemen.
superman zegt
Goed alternatief voor de milieu vriendelijke taxi.
phaeton zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vaakbenjetebang zegt
Niet meer dus… Scania heeft zijn type-aanduidingen juist daarom gewijzigd.
quinn zegt
Je zal maar zo’n laatste S V12 final edition hebben gekocht of nog hebben staan als dealer….
renskuhh zegt
@quinn: ik denk niet dat die mensen het heel erg gaan vinden
thomasthomas zegt
Een 500 dat moet toch eigenlijk een 8 cilinder zijn.
PunicaOase zegt
@thomasthomas: yep, al die getallen zeggen bijna niks meer.. geldt ook voor Audi en BMW..
unknown32 zegt
@punicaoase: triest inderdaad
viezefreddyw zegt
@punicaoase: Hetzelfde heb ik met uitlaten. Tegenwoordig heeft elke auto twee of meerdere uitlaatpijpen. Vroeger kon je aan de pijpen zien welke uitvoering het was. Tegenwoordig heeft elke 4-pitter boodschappenwagen al 2 pijpen onder de bumper steken.
johnhert zegt
@viezefreddyw: Zat gisteren achter een Kia Rio GT-Line met een uitlaat waar een e36 m3 jaloers op zou zijn. Bleek een 1.0 tgi met gt-line pakket. 12 sec. Op de 100 ofzo…
henkp1 zegt
Kia/Hyundai zijn natuurlijk sowieso nepwagens. Zeg maar net zo interessant als een gemiddelde stofzuiger, hoe zeer ze ook hun best doen om ‘erbij te horen’. Dat ze er wereldwijd heel veel van verkopen en niet slecht zijn, doet niks af aan mijn stelling, maar zegt (helaas) meer over de gemiddelde consument.
lekbak zegt
@viezefreddyw: vroeger had je een 6 cilinder met 180pk, nu heb je een 4cilinder met 250pk. Aangezien een liter benzine in beide motoren evenveel lucht nodig heeft om te verbranden en de efficiëntie met hooguit 10% is toegenomen hebben kleinere motoren nu naar verhouding grotere uitlaten nodig. Vaak is het inderdaad wel overdreven, maar het is zeker voor een groot deel verklaarbaar.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: je ziet tegenwoordig zelfs Canta’s met uitlaten.
Estate_of_mind zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
henkp1 zegt
Nah zo goed waren de Beatles nou ook weer niet. Je kan beter vergeleken worden met de Rolling Stones, onverwoestbaar en altijd prima kwaliteit.
dwfc zegt
Idd !
't Peugje zegt
@henkp1: eensch
Pascal zegt
Ik kan nog zo’n BMW-fan zijn, maar zo’n dikke S-Klasse Benz is en blijft gewoon de standaard in deze klasse. Audi hoort niet in dit rijtje thuis trouwens.
dwfc zegt
Zoals Willeme omschrijft, 96 km elektrisch, in de realiteit 70 is voor 90 % van de dagelijkse verplaatsingen voldoende.
fconderkantlat zegt
ik ben een bmw fan, misschien wel wat minder sinds FWD, verdwijning hofmeisterknik en de lelijke 4 GC grille.
echter ben ik het volledig mee eens dat de S-klasse de baas is in zijn segment, dus fanboys, shutup!
cdlop01 zegt
Een S klasse is en blijft het beste wat er in de koningsklasse te koop is, ook de Lexus LS moet zich gewonnen geven want veel minder keuze. En dat zeg ik als Lexus fanboy en eigenaar, eerlijk is eerlijk. Vind alleen het interieur, dashboard, een grote misser , uiterlijk nieuwe S echter zeer fraai, herkenbaar S klasse en zeer rustig vormgegeven, gelukkig…. .
mustang750supersnake zegt
de uitstraling van de w140 zullen ze nooit meer gaan krijgen ben ik bang…ja lomp en log….maar voor mij nog steeds dé ultieme mercedes!
dwfc zegt
Een Tank , in de positieve zin dan
arias zegt
Waarom komt Mercedes niet met een S300 of een S350 ? Benzine instappen voor de S-Klasse is te duur. Dat jaagt privé kopers weg. Vooral de VS, Canada, China Rusland, Arabische landen, Zuid-Korea en Japan houdt men veel meer van benzine dan diesels. En juist deze landen zijn grote markten voor de S-Klasse buiten Europa. Voor China heeft Mercedes volgens mij wel een dergelijke instap. Maar internationaal lopen ze hierin veel potentie mis
't Peugje zegt
@arias: Die komen heus nog wel. Zou mij niets verbazen als en er zelfs een S250e oid komt.
Dutchdriftking zegt
Het zal weer een geniale auto worden. Vooral jammer dat dankzij alle diesel ellende er geen fijne V8 diesel komt. Dat is tenslotte toch wat het beste past bij een dergelijke auto.