Kiezen? Er valt niks te kiezen. Als motoragent rij je BMW.
Het wagenpark van de Nederlandse politie is lekker divers. Helemaal hip in 2023. Waar voorheen de Volkswagen Touran de boventoon voerde, is het nu wat gevarieerder met onder andere een Mercedes B-klasse en een Audi A6 Avant. Van die diversificatie is niets te vinden als je kijkt naar de motorfietsen van de politie.
Motoragent aan de BMW
BMW, BMW en nog eens BMW. Dat is waar motoragenten het mee moeten doen. De BMW R 1250 RT om precies te zijn. Dat blijkt uit een nieuwe Europese aanbesteding door de Koninklijke Marechaussee volgens het AD. De krant zegt dat een zware politiemotor al meer dan 40.000 euro kost. Het is niet dat ze BMW zo’n leuk merk vinden, maar ze zouden geen andere keuze hebben.
BMW levert volgens hen als enige merk sportieve tourmotoren. Voorheen kon je shoppen bij andere bekende motormerken als Yamaha en Honda in dit segment. Dat is nu niet meer zo. De meeste merken concentreren zich op een ander modellengamma. Daardoor heeft BMW het rijk voor zichzelf.
Eigenlijk is BMW de enige die nog normale motoren bouwt. Een snelle station zeg maar, terwijl de rest alleen nog maar cross-overs bouwt omdat de markt dat wil. Maar dan voor motoren.
Wouter Karssen, motorexpert
De aanbesteding spreekt over de aanschaf van zo’n 1.200 motoren. Daarvan zijn er 100 onopvallend en 1100 opvallend, dus met stickers en alle toeters en bellen. Van het totale aantal zullen er 380 lichte modellen gebruikt worden voor de wijksurveillance. Dan zijn er 650 grote motoren die verkeerssurveillance en incidentafhandeling op zich nemen. Nog eens 70 grote motoren worden ingezet voor begeleidingen.
In totaal gaat het om 720 zware motoren en in alle gevallen shopt de marechaussee bij BMW. Het wagenpark krijgt er niet alleen nieuwe motorfietsen bij, maar vervangt ook oude dienstmotoren. Rijkswaterstaat zegt dat dienstmotoren zo’n 140.000 kilometer in een tijdbestek van vier jaar meegaan.
Mazdos zegt
De Kmar rijdt traditioneel Yamaha, en nu ze naar BMW over moeten doen ze een beetje zuur.
kniesoor zegt
Waarom zou daar zuur over gedaan moeten worden ?
potver7 zegt
Wat is er dan met Indian gebeurd?
https://www.autoblog.nl/nieuws/politie-gaat-opvallende-motorfietsen-gebruiken-3473153
techniekmeneer zegt
Ze hebben het hier dan ook over de opvallende motorfietsen. Voor de onopvallende worden géén BMW’s gebruikt.
doublechevron65 zegt
Jawel, er staat namelijk: “100” onopvallende”, van de 1200 die er besteld gaan worden.
burrito zegt
Dat was een 1 april grap
e34art zegt
Volgens mij geen straf😉
DaveB zegt
Waar haal je uit op dat ze er zuur over zijn.
Frenkyboy zegt
Helaas voor Indian
https://autoblog.nl/nieuws/politie-gaat-opvallende-motorfietsen-gebruiken-3473153
burrito zegt
Dat was een 1 april grap
mc96 zegt
Toen ik in het leger zat reed de Kmar voor de begeleiding van kolonnes op (lichte) Moto Guzzi’s. Had echt medeleiden met die jongens.
kniesoor zegt
V50’s als ik me niet vergis. Die had Nederland zich in het kader van een of andere EU-barterdeal in z’n maag laten splitsen. Voor de gemiddelde (lange) Nederlander was dat fietsje wat aan de kleine kant.
mashell zegt
Kaarsrechtop zitten met een air dat je de koning van de weg bent kan ook prima op een BMW.
Dutchdriftking zegt
Zo’n 1250 twee pitter boxer is absoluut geen straf, maar het loopt anders dan de Japanse vier cilinder welke ze nu nog naast deze BMW gereden werd. Ik vind persoonlijk een twee cilinder wel veel leuker.
Vroeger reden ze nog wel eens met de K1600, die is nog altijd leverbaar. Is dat geen idee? Zo’n fijne 6 in lijn ultra soepele loop en meer dan voldoende vermogen. Voor in de stad is het wat lomp, maar dat is een 1250 ook, dus dat maakt weinig uit.
schuimbekje3 zegt
hmmm, volgens mij kun je van een yamaha trqcer 9 gtplus een mooie politie motor maken waar je in de stad ook nog wat mee kunt, en met een beetje goede wil kun je een honda nt1100 ook nog wel met zuurstokstriping uitvoeren. een versys 1000 moet ook nog wel kunnen…
jammer dat de fjr1300abs eruit is… vele fijne kilometers mee gemaakt… reed meer als een auto op 2 wielen maar niet een boot als een goldwing…
bmw zou ik niet blij van worden.. remmen vind ik erg onprettig en zijn ook meerdere problemen mee geweest zoals ook de aandrijving en cardan in bijzonder…
de versnellingsbak is ruk, het display werkte nooit, erg onhandig met benzine, en de achteras is niet gemaakt voor de krachten en dan slaat ie ineens vast.. niet prettig met 200kmh kan ik je vertellen..
Gulli zegt
Volgens mij rijden ze in de stad nu al op Yamaha Tracer 700’s met wat toeters en bellen, zie niet in waarom dat nu een BMW 1200 zou moeten worden.
Ah hier, aanbesteed in 2019; https://www.yamaha-motor.eu/nl/nl/professionals/politie/
racerx zegt
Geen straf, uitermate fijne motoren om langere tijd op te zitten. Wellicht dat een beetje meer pit wel lekker zou zijn, maar daarvoor kunnen ze altijd nog (ongemerkte) S1000XR’s inzetten.
kniesoor zegt
Als dit werkelijk zo is betekent het, dat er weinig over de prijs te onderhandelen zal zijn, BMW kan min of meer vragen wat ze willen. Slecht nieuws voor de belastingbetaler.
Poulusma zegt
“Wouter Karssen, motorexpert”
Die man is ook van alle markten thuis heh 🤪
suheyl zegt
What about the KTM 1290 SuperDuke GT? Volgens is dat dé sportieve Tourer. Ducati Multistrada ook zo eentje.
620henk zegt
Dacht ik ook al!
Wendbaar en genoeg vermogen. Zullen wel wat meer verbruiken dan BMW?
Zie ze al gaan op het achterwiel haha
burrito zegt
Dat zijn compleet ander soort motoren dan de RT.
sandervzanten zegt
KTM is qua aanschaf ook niet goedkoop en onderhouds-gevoeliger dan de BMW’s met hoge kilometerstanden.
Zo’n Yamaha Tracer Gt zou ook een fijne machine zijn, kan veel km’s mee maar kan niet op tegen het comfort van een BMW. Wel zou zo’n Tracer of GS850 ideaal zijn voor de binnenstedelijke actie. Snap niet dat ze maar voor 1 model kiezen ipv model per werkgebied. Of praten ze hier alleen over de KLPD die op de snelweg opereert.
suheyl zegt
Rijd al jaren een KTM SuperDuke GT, het onderhoud valt heel erg mee. Elektronische storingen bij BMW zijn geen zeldzaamheid…
mikespek zegt
Dat zijn allebei min of meer concurrenten van de R1200gs en niet van de RT, RT is toch echt een ander soort motor
anthwan zegt
Misschien een Ducati Multistrada voor de verandering, de nieuwe is prima te pruimen en de nieuwe V4 klinkt heerlijk.
steephh zegt
Ben eigenlijk wel benieuwd of ze ook nog pilots draaien bij de politie met elektrische motoren. Lijkt me bij uitstek in de stad ideaal, Ik meen dat Staatsbosbeheer dat wel al doet / deed.
supertjeduc zegt
Ik zeg een hayabusa , zijn toch al erg lelijk dus een paar koffers maakt geen verschil
lucas23 zegt
Je wil toch gewoon dat politiemensen goed materiaal krijgen. Een RT of GS zijn gewoon steengoede motoren. Snel, wendbaar, comfortabel en veilig. Onzin om ze op een net-niet japanner te zetten omdat die op papier iets goedkoper is.
MarcoM zegt
Het is dat VW geen motorfietsen levert :-)
ya314 zegt
Die gaat deze keer niet op, VAG is eigenaar van Ducati…. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ducati
mikespek zegt
Van die 1200 gaan er 380 waarschijnlijk af omdat ze nu bv ook al op tracers rijden in de stad.
Bmw is voornamelijk de grote fietsen voor snelweg en begeleiding.
Bmw is volgensmij ook de enigste producten die specifieke politie motoren in hun assortiment hebben, rest zijn omgebouwde normale motoren.
En als we in andere landen kijken zien we dat bmw met de RT tegenwoordig in meer en deel gebruikt wordt als politie motor
e38ossie zegt
BMW bouwt de motoren toch al in politie uitvoering. Hierdoor zijn de aanpassingen voor de NL politie een stuk eenvoudiger en goedkoper te realiseren dan wanneer je een complete fiets moet ombouwen.