De Honda motor van Verstappen is nu definitief helemaal afgeschreven. De wissel plus gridstraf komt er sowieso aan.
The gift that keeps on giving. Het is waarschijnlijk hét moment van het Formule 1-seizoen 2021. Hamilton die al ondersturend Verstappen onbedoeld een tikje tegen de achteras geeft. De gevolgen zijn inmiddels bekend.
Hamilton wint op miraculeuze wijze de race, terwijl Verstappen naar het ziekenhuis kan. Maar het ging verder dan dat. Dankzij de budget-cap moet er bij Red Bull geld naar prijzige reparaties gaan, terwijl het team dat liever besteed aan upgrades. Oh, en dan is er nog de motor.
Motor Verstappen afgeschreven
De motor heeft namelijk ook schade opgelopen. Aanvankelijk dacht Honda dat ze er wel mee konden werken. Het blok werd gebruikt tijdens de vrije trainingen en kwalificatie van de GP van Hongarije. Echter, bij de race werd de motor voor de zekerheid toch vervangen.
Nu is het helaas helemaal duidelijk dat de Honda-motor absoluut niet meer gebruikt kan worden. Dat is extra wrang omdat het blok behoorlijk ‘vers’ was. Elk seizoen mag een team slechts 3 motoren inzetten. Per wissel daarboven krijg je 10 plaatsen gridstraf. Het is zuur voor Red Bull, want ook Sergio Pérez krijgt definitief een nieuwe motor. Dit na de averij die hij op liep bij de start van de GP van Hongarije.
Incasseren
Nu de motor van Verstappen helemaal is afgeschreven, is het alleen nog de vraag: wanneer ga je die gridstraf incasseren? De GP van België lijkt namelijk een uitgelezen kans. Op die baan is het namelijk goed mogelijk om in te halen. Er zijn diverse punten waar dat mogelijk is, zeker als Verstappen met iets minder vleugel rijdt dan de rest.
Oh, en een adviesje van ome @jaapiyo: wissel meteen in Monza nóg een motor. Dan heb je een extra motor in de poule en een tactisch voordeel (of minder groot nadeel, het is maar hoe je ernaar kijkt). Daarbij zijn Spa en Monza beide banen waar de kans relatief gezien groter is dat Lewis Hamilton maximaal scoort in de snelle Mercedes.
Meer lezen? Check hier alles wat je moet weten over de GP van België 2021!
Met dank aan Wim voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Ik snap dat je met regels altijd ergens een grens moet trekken, en hierdoor heb je altijd zure gevallen. Maar deze is wel heel wrang..
Johanneke zegt
Ik vind deze regels bij de F1 echt bizar oneerlijk. Neem leclerc afgelopen race:
Stroll denkt ik pak het gras en rijdt bij leckerc naar binnen. 100% fout van stroll, leclerc 100% slachtoffer. Echter, wordt leclerc / ferrari 3 maal gestraft:
Race weg, motor weg dus 10 plaatsen gridstraf pakken ergens, en het kost loeiveel geld terwijl er een budget cap is. Daarnaast, 3 motoren is om te zorgen voor lagere kosten en hogere betrouwbaarheid, als je moet wisselen dankzij een ander, waarom zou je daar ook een straf voor moeten krijgen?? Er moet echt wat veranderen hier.
mashell zegt
Nee. Dit is sport! Daar gebeuren gebeuren onvoorspelbare dingen en daar moet je zo goed als het gaat op voorbereid zijn. Met schuld toewijzing gaan werken gaat gewoon niet wat meestal is het niet 100% toewijsbaar. Een F1 team moet gewoon zorgen dat ze een motor hebben die het een heel seizoen volhoudt. Dan kunnen ze die tweemaal straffeloos wisselen vanwege onvoorziene omstandigheden. Teams die op strategische momenten de motor wisselen voor wat extra pk’s hebben gewoon zelf schuld als ze eens van de baan vliegen en daardoor een gridstraf krijgen.
flutterby zegt
@mashell: buiten verhalen op de dader is er natuurlijk ook de optie om meer reparaties toe te staan wanneer je buiten je schuld van de baan gereden wordt. Dus geen gridstraf bij vervanging na een DNF (los van technisch mankementen) en/of geen invloed op het budgetcap.
Zo blijft de sport intact en komt het veld wat dichter bij elkaar en is er toch een pleister tegen het bloeden.
flutterby zegt
@Johanneke: de straffen staan inderdaad totaal niet in lijn met de schade. Een betere balans daarin zou het eerlijker en veiliger maken op het circuit (maar niet leuker).
fapfap zegt
“De GP van België lijkt namelijk een uitgelezen kans”
Omdat Max statistisch gezien toch in de eerste ronde al uitvalt?
Edge zegt
Haha, goeie.
Maar het komt natuurlijk door meerdere factoren: Inhalen is op Spa geen probleem. Alex Albon reed in 2019 bijvoorbeeld zijn eerste race voor Red Bull zonder problemen van de laatste naar de vijfde plek. Nou is de Red Bull van dit jaar beter en is Verstappen ook beter, dus is het een uitstekende kans om de schade te beperken.
Daarbij heeft Valtteri Bottas een gridstraf te pakken, en we weten hoe matig Bottas kan zijn. Dat is alleen maar koren op de molen voor Verstappen, want een op plek 3 rijdende Norris haal je makkelijker in dan een op plek 3 rijdende Bottas in zijn Mercedes.
En dan speelt het weer ook nog een rol. Het schijnt een natte race te worden. Met Bottas die ergens in het midden van het zooitje moet starten, weet je nu al dat er auto’s afgetikt gaan worden. Door met Verstappen vanuit de pits te starten, ontloop je al die schade en debris en krijg je plaatsen cadeau
gregorius zegt
Gaan ze echt vanuit de pits starten? Niet gewoon van plaats 13 (Ham en Bot 1e en 2e in de quali)?
Want in dat geval kan je er ook gelijk een nieuwe versnellingsbak en alle MGU-dingen in hangen.
soundgarden zegt
@fapfap: juist. Inderdaad elke x die verrekte hairpin na start finish.. krijg er nu al de kriebels van
PunicaOase zegt
In dit soort gevallen vind ik het wel fair als er een soort ‘hardheidsclausule’ is, dus dat er een uitzondering kan worden gemaakt omdat de regels ‘verkeerd’ uitpakken..
antoonniels zegt
Lijkt me niet zo moeilijk om in de regels aan te geven dat als de schade wordt veroorzaakt door een concurrent in het veld, als bepaald door de stewards, de vervanging niet ten koste komt van het budget ( of het andere team moet betalen is weer een andere discussie ). Denk wel dat er dan ook aan de FIA aangetoond moet worden dat de motor daadwerkelijk is afgeschreven, anders krijg je weer situaties waarbij teams op slinkse wijze motoren toe gaan voegen aan de poule. Gelukkig was het regelboek al 123456 bladzijden dik. Dit kan er dus nog wel bij.
mp014 zegt
Tip van ome MP; laat perez er de komende 3-4 races Hamilton van af rijden! Ik heb al jaren wat moeite met (het gedrag van) Hamilton en MB maar heb respect voor de behaalde resultaten. Dit jaar laten ze zich van hun allerslechtste kant zien en de FIA doet er maar minimaal iets aan. Jammer hoor.
flutterby zegt
@mp014: laten we het sporten maar aan de sporters over laten en niet aan de toetsenbordridders
mp014 zegt
@flutterby: zullen we de regelgeving dan ook maar aan de regelneven overlaten of mag ik daar wel, net als jij, mijn mening over ventileren?
flutterby zegt
@mp014: zo lang je mening niet is om mensenlevens in gevaar te brengen, uiteraard!
mp014 zegt
@flutterby: guttegut je klinkt als een meisje nu en probeert enkel nog je eigen, eerste, reactie goed te praten ipv mijn post te bekritiseren. Ik zeg niet dat Perez het leven van Hamilton in gevaar moet brengen ik zeg enkel dat hij hem “er van af” moet rijden in de hoop dat HAM dan zijn verdiende loon krijgt als het aankomt op punten voor het kampioenschap. Niemand gunt een ander levensbedreigende situaties maar met mij samen zijn er heel wat VER fans die HAM een paar grondbakjes (en dus 0 punten) gunnen! Je kunt heus begrijpen wat ik bedoel zonder de moraalridder uit te hangen. Volgens mij zijn we beiden dan van VER en zien we hem liever winnen dan HAM
flutterby zegt
@mp014: moet een meisje zijn een belediging zijn..? Terug de grot in, en ja in F1 bewust een ongeluk veroorzaken is een levensbedreigende situatie veroorzaken. Hoort erbij maar niet bewust.
gekkehenk zegt
Dit toont toch weer aan dat ook formule 1 één grote politiek-achtig eng clubje is…
banderas zegt
Snap dat je straf krijgt als de motor niet betrouwbaar blijkt te zijn, maar als het niet jouw schuld is dan is het nogal een rare regel en is 10(!) plekken wel een erg zware straf.
jensoffbutton zegt
Er klopt toch iets niet in het reglement.
Zowel qua kosten door een crash waarbij je 100% niet in fout bent als de straf voor de dader. De straf voor de dader is veel te licht (2x Mercedes) en de kosten van de crash zouden moeten vrijgesteld zijn van de budget cap. Idem als een motor minder dan x races mee ging en overhoop werd gereden.
hassani zegt
Gewoon twee of meer tegelijk wisselen dan heeft hij er meteen wat op voorraad. Is wel nodig dit seizoen met al die torpedo’s op het veld
raoufff zegt
Dat wordt dus de Honda-dealer bellen zodat ze de motor onder garantie kunnen vervangen, hadden ze maar stevigere motoren maken net zoals in de Civic EG.