Lamborghini kon voor de Revuelto de V12 behouden door er een hybride unit aan te koppelen: kan dat ook met de Huracán-opvolger?
Lamborghini plant voor ergens aan het einde van dit jaar een opvolger voor de Huracán. We weten een heleboel zeker omdat het Lamborghini is, maar ook heel veel niet. Zo zal het een middenmotor supercar zijn onder de Revuelto, hij zal geen Huracán meer heten want Lamborghini vervangt nooit een auto met eentje die dezelfde naam heeft en na de onthulling is het gelijk de natte droom van elke influencer, al dan niet eentje die fitnesspoeder verkoopt.
Onzeker zeker
Maar concreet weten we nog veel minder zeker. Wanneer komt ‘ie? Gaat ‘ie echt Temerario heten? En misschien wel de vraag der vragen: welke motor krijgt de opvolger voor de Lamborghini Huracán? De naam is nog niet zeker, maar de andere twee vragen weten we nu ‘zeker’ dankzij Autocar die een datum noemt én een aandrijflijn.
V8 PHEV
Lamborghini had kunnen doen wat ze deden met de Revuelto: pak de motor die je al had, schroef er een set elektromotoren aan vast en zorg ervoor dat je het vertrouwde perfect verbindt met de toekomst. Welnu, dat geldt niet voor de Huracán-opvolger. Lamborghini stopt officieel met de 5.2 liter grote natuurlijk ademende V10 en de volgende in de bloedlijn krijgt een V8. Wel net zoals de Revuelto met stekker en dus accu.
Vele elementen van de Revuelto komen ook naar de kleine broer, waaronder wellicht de elektromotoren. Dan zou het gaan om een relatief kleine accu die nog geen 10 kilometer elektrisch rijbereik verzorgt. Het gaat dan vooral om een toevoeging aan de benzinemotor in prestaties. Voor het eerst zorgt deze harmonie tussen de modellen dat de te bouwen Huracán-opvolger in dezelfde fabriek als de grote broer wordt gebouwd.
Welke V8?
Even terug naar die V8. Op zich is alles vanaf acht cilinders nog steeds dikke prima, maar om welke V8 gaat het? Dat wordt nog niet bevestigd. Logischerwijs zou de opvolger van de Lamborghini Huracán dezelfde aandrijflijn krijgen als de Urus SE, dat is immers ook een V8 PHEV met de welbekende 4.0 V8 van Audi. Op zich best een fijne aandrijflijn met 800 pk, maar de accu met 60 km rijbereik spreekt dan weer tegen dat de accu’s van de Revuelto worden gebruikt. Oftewel: als je toch gaat klooien met een nieuwe setup, dan is de kans ook aanwezig dat het om een totaal andere motor gaat. Dat is dus nog even afwachten.
Aon zegt
Had hem gewoon Mario genoemd.
basman147 zegt
Weet niet meer waar, maar ik had ergens gelezen dat het een relatief hoog terug V8, maar wel met turbo’s zou worden, die nu ook al in het LeMans programma wordt gebruikt.
HZW zegt
De Revuelto V12 Hybrid, minus 4 cilinders, maakt een ± 4.3ltr V8 Hybrid.
harrie zegt
Of een VAG 1.5 TSI x 2 = 3.0ltr V8
woudloper zegt
Een van de best klinkende auto’s van het moment, en misschien wel ooit, vind ik de Koenigsegg Jesko met zijn twin turbo flat plane crank V8. Het kan dus om een turbo v8 vet te laten klinken.
vetnek zegt
*Vergeet de 4.0 biturbo van AMG*
madhatter zegt
Wel erg jammer dat Audi/Lamborghini zo lang met de V10 heeft gewerkt, maar dat die nooit als een V10 heeft geklonken. Echt een gemiste kans
bluebluered zegt
he?
madhatter zegt
Standaard zit er geen geluid in die auto’s
87sandyd zegt
Huh?
Dutchdriftking zegt
Gewoon de V8 die in heel de VAG groep zit natuurlijk. Als je deze maar in genoeg modellen stopt dan is het nét rendabel. Alleen hebben ze nu het hybride systeem van de V12 er aan gekoppeld om hem toch een ander karakter te geven dan de Urus die deze aandrijflijn ook krijgt met de facelift. Logisch, en gaver dan de V6 van bijvoorbeeld McLaren, maar we gaan die V10 natuurlijk wel missen.