De motor van de nieuwe Lamborghini Huracán zal zeker niet teleurstellen.
Turbomotoren zijn strikt genomen minder leuk dan atmosferische motoren. Motoren met een turbo leveren weliswaar meer vermogen, maar voor de liefhebber zijn er voornamelijk nadelen.
De reactie op het gaspedaal is minder (de turbo’s moeten opspoelen), er is minder geluid en normaal gesproken draait een turbomotor minder toeren. Ook is de vermogensopbouw minder lineair. Je krijg dus een flinke schop onder je rug bij lage toeren en vervolgens is het wat vlak.
Motor nieuwe Huracan
De Lamborghini Huracán had daar nooit last van, want die heeft namelijk een atmosferische 5.2 liter V10. De Huracán gaat alweer een een paar jaartjes mee, dus is het de hoogste tijd voor een nieuw model. Ditmaal staat de Huracán los van de Audi R8, die geheel elektrisch zal worden. Het is zelfs voor Lamborghini onmogelijk om die atmosferische V10 te behouden anno 2023.
Dankzij Motor Trend weten we nu ook iets meer over de opvolger en misschien nog wel belangrijker, over de motor van de nieuwe Huracán. Dat belooft namelijk een heel bijzondere unit te worden. Dat gaat een 4.0 V8 worden, maar daarmee is nog niet alles gezegd. Het is niet zo dat de motor uit de Lamborghini Urus erin gelepeld wordt.
Toeren. Heel veel toeren!
Nee, het wordt een heel bijzondere V8. Ja, er zitten turbo’s op, maar deze doen niet mee tot 7.000 toeren. Dat is ongeveer het moment dat de V8 uit de Urus buiten adem raakt. De begrenzer komt erin bij 6.800 bij die auto. Bij de motor van de nieuwe Huracan duurt het wat langer voordat deze stopt met toeren maken, pas bij 10.000 toeren is de koek op. 10.000!!
Voor het extra koppel (en een lagere uitstoot) zorgt een axiaal-flux-motor tussen de motor en transmissie. Inderdaad, net zoals de Ferrari SF-90 dat ook heeft (en de komende Lamborghini Aventador gaat krijgen). Net als bij de Ferrari zal de motor dusdanig geprogrammeerd worden dat het vermogen er per versnelling er bruusker inkomt. Dus niet meteen het maximale koppel in de eerste versnelling, maar wel in de zesde, bijvoorbeeld.
Qua platform is het nog eventjes gissen. Lamborghini kan ditmaal niet met Audi samenwerken aan een platform. Onze gok is dat men de huidige Hurucán (generatie LB724) als basis neemt en daarop verder borduurt.
Dat is helemaal niet vreemd in sportauto-land. De Porsche 992 is in technisch opzicht ook gewoon een 991. En de Ferrari F8 Tributo is een doorontwikkeling van de Ferrari 488 GTB, dat op zijn beurt weer een doorontwikkeling is van de Ferrari 458 Italia. Net als de komst van de Audi RS-Q5 verwachten we de nieuwe Huracán rond 2024.
Meer lezen? Dit zijn ALLE versies van de Lamborghini Huracán!
gregorius zegt
Dat vind ik klinken als een hoop techniek wat misschien helemaal niet nodig is om die Huracan te verkopen. Maar ik kijk uit naar de video’s van die 10000 toeren; zou het, ondanks die turbo, dan nog steeds mooi klinken?
kennone zegt
Denk het wel, maar je moet waarschijnlijk wel nog langs de uitlaatboer om het wat harder te laten klinken gezien de nieuwe normen.
berlinetta zegt
Maar hard staat niet gelijk aan mooi.
tenaci zegt
Dat zijn er 1000 meer dan de LFA, maar als V8 met turbo’s zal hij natuurlijk nooit beter klinken…
mmax zegt
Ja geen V10 meer, en wel turbo’s…. Maar lambo weet menig autogek waarschijnlijk toch wel de mond te snoeren, vooral als er 10.000 toeren gedraaid worden. Ben benieuwd!
ghini zegt
Zelfde motor als in hun 2024 WEC auto komt te liggen? Dat zou wel klanten trekken..
Daanvk911 zegt
Nu je het zegt, de motorische specs van de LMDH zijn immers net bekend gemaakt👌🏼
alpacatje zegt
Dat zou dan de eerste zijn die de 10k toeren haalt in een straatauto als ik mij niet vergis, nee?
ouwedibbes83 zegt
De Honda S2000 kwam een heel eind, zo uit m’n hoofd. Mss nog iets exotischers? En dan doel ik niet op een Hayabusa motor in een klein bakkie, dat is geen straatauto
basman147 zegt
Enige auto’s die ik kan bedenken zijn de GMA’s T33, Aston Martin Valkyrie en de AMG One rond de +/- 11000 tpm, en de GMA T50 haalt zelfs 12100. Rest komt niet in de buurt, 911 GT3, 458 en de 812 Superfast halen max 9000 toeren, en de 812 Competizione 9500.
Probleem is dat je een nogal gespecialiseerde motor nodig hebt om zoveel toeren te draaien met een hele korte slag, dit terwijl fabrikanten omwille van emissie, verbruik en een zo compact mogelijke motor liever een langeslag motor hebben voor hun normale producten. En de tijd dat een fabrikant een speciale motor voor zijn sportmodellen ontwikkelde en certificeerde ligt heel ver achter ons, dus zoiets als een Accord Type R of E46 M3 gaan we niet meer terugzien ben ik bang.
Wolflow zegt
Bij S2000 houdt toerenteller op bij 9.000