We weten eindelijk welke motor de nieuwe Mercedes E63 AMG gaat krijgen.
De kogel is door de kerk. Althans, daar lijkt het op. Voor lange tijd vroegen wij ons af: welke motor komt er in de komende Mercedes-AMG E63 te liggen? Want zoals jullie weten is Mercedes twee kanten op gegaan. De C63 (en de komende GLC63) krijgen een zeer potente viercilinder met 476 pk plus een elektromotor, uiteindelijk samen goed voor 680 pk.
Aan de andere kant zien we dat de AMG-GT63 4-Door leverbaar is met plug-in hybride aandrijflijn en dat we deze ook zien in de nieuwe S63 AMG E-Performance. Er gingen geruchten dat de E-Klasse, deze eventueel ook zou krijgen. Later kwam Autocar met het gerucht dat de E-Klasse juist de motor zou krijgen uit de C-Klasse. We kunnen je nu melden dat het beide niet gaat worden, wederom volgens Autocar.
Motor Mercedes E63 AMG
Zoals autobloglezer @mattr al goed voorspelde vorige week, krijgt de komende Mercedes E63 zes-in-lijn benzinemotor met elektromotor. De basis is dus de bekende M256 zescilinder, die voor de gelegenheid lekker wordt opgepompt.
Vervolgens koppelt Mercedes er een 201 pk sterke elektromotor aan. Het accupakket is een ietwat teleurstellende 6,1 kWh-batterij. De focus ligt op prestaties, niet op maximale elektrische radius.
Verwacht dat je maximaal zo’n 15 km kunt halen op de accu. Reguliere PHEV’s van Mercedes redden soms wel 100 km, tegenwoordig. De reden dat Mercedes een 6,1 kWh-accupakket gebruikt, heeft te maken met gewicht. De accu weegt namelijk 89 kilo en dat is al zwaar zat.
Maak je je over vermogen geen zorgen, want de combinatie moet minimaal goed zijn voor 710 pk en meer dan 1.000 Nm. Dat is niet heel erg veel meer dan wat de C63 levert, overigens. Maar een zes-in-lijn is altijd fijner dan een viercilinder.
Ook een E53
Uiteraard komt er ook een Mercedes E53 AMG. Deze zal óók een zes-in-lijn krijgen en óók een elektromotor met accu, maar zal veel minder potent zijn. Qua vermogen moet je denken aan 510 pk. Volgens Autocar heeft de E53 AMG in principe dezelfde aandrijflijn als de Mercedes-Benz S580e PHEV.
Daarmee zal BMW de laatste zijn die een V8 introduceert. De volgende M5 (de G90) zal de zelfde motorcombinatie krijgen als de BMW XM. De huidige Audi RS6 heeft nog een V8, maar Audi’s baas van de R&D-afdeling heeft al gezegd dat de volgende een plug-in wordt, alleen nog niet in welke vorm.
Al met al hoef je je geen zorgen te maken om te weinig pk’s in de dikke Duitse E-segmenters de komende jaren. De nieuwe Mercedes-Benz E63 AMG E-Performance komt in 2024 op de markt.
De auto komt er als sedan en stationwagon. De BMW M5 (G90) staat gepland voor juli 2024 en de M5 Touring (G99) voor november 2024. Dat gaat nog een leuke dubbeltest worden!
Meer lezen? Dit zijn alle E-Klasse AMG’s op een rijtje!
eMbe zegt
AMG = V8
V8 = AMG
Stomme milieuregeltjes, bah.
florisje zegt
De W210 E36 AMG in de jaren ‘90 had ook een 6-in-lijn. Zo komen we full-circle
eMbe zegt
En 100 jaar geleden had niemand een auto omdat het te duur was. Zo komen we full-circle ;)
mashell zegt
En hoeveel rondjes Coolsingel met 710 pk laat die 6,1 kW toe?
weetikveel zegt
6,1kwh is zo weer bijgevuld voor een kort acceleratie sprintje door middel van regeneratie. Denk dat het dus net zo lang kan tot de benzinetank leeg is.
petroldrinker zegt
Tja, al kan die nog zo snel zijn straks, zonder dikke bulderende V8 zal ik echt never nooit een AMG kopen,
Wat is de eu toch goed in alles kapot maken met al die zonloze regeltjes
Joris24 zegt
Tsja, ’t is maar waar je waarde aan hecht. Heb de ‘bulderende V8’ uit deze wagens altijd over de top ordinair en voor proleten gevonden, ik zal het ook zeker niet missen. In deze ‘bulderende V8’en’ rijden altijd dezelfde types, liefst luid hoorbaar voor de mensen om hen heen die er helemaal niet op zitten te wachten.
Een toffe motor mag je best horen, ik heb zelf twee i5 quattro’s met RVS pijpen (wel goede dempers), maar het keiharde geknal en geratel van zo’n AMG heeft mij nooit kunnen bekoren, is wat mij betreft hetzelfde als de GTI’tjes met pops en bangs waar mensen weliswaar hun nek voor draaien maar niet omdat ze het leuk vinden.
En zelfs op een driepitter met een dikke pot kun je iedereen het leven zuur maken, dus als je gehoord wil worden is het afgeven op de EU niet nodig. Een goeie driepitter klinkt dankzij zijn oneven aantal cilinders net als een i5 helemaal niet gek, kijk maar eens wat koeningsegg voor elkaar krijgt.
petroldrinker zegt
Je snapt dat hetgeen wat jij zegt over geluid storend vinden etc ook zeker opgaat voor kinderen en mensen met hun honden… zullen we direct honden en kinderen ook verbieden?
Joris24 zegt
Als je sterkste argument is ‘maar andere dingen zoals honden en kinderen maken ook lawaai dus moeten we die ook verbieden’ als het gaat over het verdwijnen van het meer dan eens ordinaire paupergebrul van een AMG V8 waar nagenoeg niemand op zit te wachten ‘door de zonloze regeltjes van de EU’, dan denk ik dat we snel uitgel*ld zijn.
maotje zegt
En weer wijzen naar anderen.
Eerst wijzen naar cruise schepen, verbolgens naar kinderen en honden.
Kijk gewoon naar jezelf. Je hoeft niet altijd jouw gedrag te rechtvaardigen door naar anderen te wijzen.
DaveB zegt
Zwakke non-argumenten en calimero gedrag.
Feit is dat op alle vlakken er maatregelen worden getroffen. Bij de ene sector kan het alleen sneller dan de ander ivm technologischeontwikkeling.
Of zou het een grote samenzwering zijn om de volledige bevolking te decimeren !!!!!! door alle V8’en en jouw fun af te pakken…
mashell zegt
-edit: nutteloze bijdrage –
katoenboer zegt
Ooit een AMG gekocht?
petroldrinker zegt
Nog niet, maar genoeg andere V8-en, oude designs niet mooi genoeg,
Robert zegt
@petroldrinker: och, ook mét V8 zou ik nooit een AMG kopen. Maar dat is dan meer een budgettaire kwestie dan een principiële.
Over je laatste opmerking; je kunt wel struisvogelpolitiek bedrijven en de halsstarrige klimaatontkenner uithangen, maar persoonlijk ben ik wel blij dat er maatregelen worden genomen, anders maken we m.i. zélf alles ‘kapot’.
De enige aversie die ik tegen onze beleidsmakers heb, is dat de genomen maatregelen veelal op een verkeerde manieren effect hebben en dat er veel te weinig naar soms veelbelovende en vaak ook zeer praktische alternatieven wordt gekeken.
petroldrinker zegt
Ik ontken niks, maar vind het absoluut niet belangrijk genoeg dat allerlij leuke dingen in het leven nu met regeltjes kapot gemaakt worden, en alles om zo groen mogelijk te zijn wat gewoo en en al onzin is zolang cruise schepen nog varen en kerosine gesubsideerd is.
Daarbij ben ik het alles behalve eens met die achterlijke klimaatdoelen die “wij” (de eerste die het ermee eens is moet ik nog ontmoeten int echt) zouden hebben gesteund?
maotje zegt
Tja als je autorijden belangrijker vind dan toekomst van je (toekomstige )kinderen of (toekomstige) kleinkinderen en egoistisch bent ga je zo beredeneren.
karhengst zegt
Die PK’s waren ook nooit de zorgen. Maar Laufkultur des te meer. In een AMG hoort gewoon een V8.
Nu vond ik de E53 eigenlijk al de interessantere met z’n I6, de V8 en hun klandizie is me wat ordinair, maar het is jammer dat hier de keuze verloren gaat.
deora zegt
Ik hou het bij mijn 5 cilinder en 8 cilinder AMG. Zijn samen ook nog eens veel goedkoper dan 1 nieuwe E53 of 63.
Dutchdriftking zegt
Dit is dus de aandrijflijn die in de C63 had gemoeten… Dan had de E nog met een V8 gekund.
berlinetta zegt
Ben benieuwd of alle petjes straks lekker staan te zoemen op de Coolsingel ipv revven met een V8.
mattr zegt
😀 Ik rij nu de M256 en extra elektro koppel bij lage toeren zou dit blok echt goed doen
gregorius zegt
Jammer.
Ik heb nu de huidige en dat is werkelijk heerlijk.
Maar of het me nou uitmaakt of ie 100kg meer of minder weegt: nee.
Het maakt me ook niks uit wat hij verbruikt, op het moment.
Dat er in de toekomst geen V8 in mag, vind ik jammer, maar ik snap t.
Dat hij in de toekomst PHEV wordt; zou ik wel mooi vinden, maar het dus een normale hybride.
Als ik zou kiezen om er nog 100kg aan batterij bij te gooien en daarmee 50-60km effectief kan rijden; zou ik dat wel vet vinden. Lol hebben tijdens de snelle stukjes, en elektrisch tijdens het grootste gedeelte van de dagelijkse woon-werk verkeer.
Maar nu heb je dus wel extra kilo’s, je hebt geen v8, je kant niet ’s nachts goedkoop aan de stekker voor de dagelijke km’s. Het enige wat je hebt, is, relatief kort, 700 hybride pk’s.
bmw1cabrio zegt
Precies, aan deze accu heb je niets. Die extra kilo’s bovenop een toch al zware auto merk je niet. Ik heb de Panamera Turbo S e-hybrid en kan zo’n 30km elektrisch. Die gebruik ik ook dagelijks daarvoor. Zou het liefste 80-100 km kunnen. Dan kun je met de V8 spelen als je er zin in hebt en door het woon-werk verkeer elektrisch tokkelen. Gouden combinatie!
allesmetturbo zegt
Dan houd ik mijn E55 met 5.4L V8 kompressor nog maar even.. klinkt toch wel echt het lekkerst, zo een dikke v8
Kaje zegt
Ohhwja, want je kan wel gewoon een nieuwe betalen? Of rij je in een E AMG van 2 generaties terug omdat je dat nou echt de beste vindt?