De meest irrelevante vragen zijn soms ook de leukste.
Een technische vergelijking
100% accurate cijfers geven teams en constructeurs natuurlijk niet prijs. Je wilt de concurrentie immers niet wijzer maken dan nodig. Het gaat in het lijstje hieronder om wat oudere cijfers op basis van oude technische reglementen, maar die geven nog steeds een aardige indicatie als het om vergelijkingen gaat.
- Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder).
- Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
- 0-160 km/u: MotoGP – 3,3 s, Formule 1 – 3,5 s.
- 0-300 km/u: MotoGP – 11,8 s, Formule 1 – 10,6 s.
- 160-0 km/u: MotoGP – 4 s, Formule 1 – 1,5 s.
De belangrijkste verschillen zijn vrij eenvoudig te verklaren. MotoGP-fietsen hebben slechts twee banden met een veel kleinere contact patch en kunnen dus veel minder hard remmen. Bovendien wordt het achterwiel tijdens het remmen vaak lichtjes opgetild, zodat deze niet meer mee kan helpen bij het vertragen. Aan de andere kant levert de vorm van de motoren aanzienlijk minder luchtweerstand op en da’s weer gunstig in rechte lijn. Formule 1-auto’s kunnen weer harder door bochten en veel harder remmen.
Overigens is het lastig om cijfers te vinden die écht aangeven hoe de verhoudingen liggen. Zo kunnen F1-auto’s bij lage snelheden hun vermogen amper kwijt, waar MotoGP-motoren hun voorwiel bij de minste acceleratie de lucht in tillen.
Rondetijden
Door naar de belangrijkste open deur: een Formule 1-auto is op een willekeurig circuit altijd sneller dan een MotoGP-fiets. Sterker nog, een F1 is op een circuit in principe altijd sneller dan welke motorfiets ook. Aerodynamica, een dijk aan vermogen, 4 plakkerige banden en een batterij aan elektronica om de boel in het gareel te houden dragen allemaal hun steentje bij.
Er is en was sprake van overlap tussen de beide kampioenschappen, dus dat vergelijkt lekker handig.
Silverstone 2011, pole position-tijden:
Formule 1: 1:30,399 (Mark Webber, Red Bull-Renault)
MotoGP: 2:02,020 (Casey Stoner, Honda)
Let wel: het circuit dat door de MotoGP werd gebruikt, was marginaal langer dan de Formule 1-versie.
Maleisië 2015, snelste rondetijden:
Formule 1: 1:42,062 (Nico Rosberg, Mercedes)
MotoGP: 2:00,606 (Jorge Lorenzo, Yamaha)
Topsnelheid
In rechte lijn is het echter een stuk spannender tussen de twee koningsklassen. MotoGP-motoren halen (zeker sinds het viertakt-tijdperk) bizarre topsnelheden en wie de klasse een beetje volgt, weet dat met name Ducati er keer op keer in slaagt om het hele veld te verbazen door steevast de hoogste snelheden te noteren op de rechte stukken. Komt natuurlijk door die desmodromische klepbediening! Formule 1-auto’s zijn natuurlijk ook geen doetjes en kunnen hun achtervleugel middels DRS plat leggen. Dat scheelt nogal een bak luchtweerstand.
Kijken we naar circuits waar beide kampioenschappen komen of kwamen, dan steken MotoGP-motoren er met kop en schouders bovenuit. Merk hierbij wel op dat een motorfiets veel eerder in de remmen moet dan een F1-auto. Ter vergelijk: een MotoGP-fiets trekt tijdens het remmen 1,1/1,2 G, terwijl een Formule 1-racer met gemak 5 G te verduren krijgt tijdens maximale vertraging. Sterker nog: een F1-auto die op hoge snelheid alleen al het gas loslaat, remt harder dan een MotoGP-racer ooit zou kunnen. Sebastian Vettel en Daniil Kvyat kunnen je daar alles over vertellen.
We vergelijken topsnelheden op het circuit van Barcelona:
Formule 1, kwalificatie 2015: Felipe Massa, Williams-Mercedes, 334,2 km/u.
MotoGP, kwalificatie 2015: Andrea Iannone, Ducati, 345,6 km/u.
Concluderend
MotoGP-fietsen zijn in rechte lijn sneller dan Formule 1-auto’s. Punt. De geringere luchtweerstand en de nog steeds beestachtige pk/gewichts-verhouding zorgen ervoor dat de tweewielers blijven trekken, waar F1-racers boven de 300 km/u serieus last beginnen te krijgen van luchtweerstand.
Aan de andere kant kunnen F1-auto’s stukken harder remmen en zijn de rondetijden bij de vierwielers aanzienlijk rapper dan in de MotoGP dankzij de vele aerodynamische voordelen. Ook staan Formule 1-racers natuurlijk ook op het rechte stuk absoluut hun mannetje.
De enige relevante vraag is eigenlijk waar je liever naar kijkt.
Michiel1 zegt
al is het autoblog, MotoGP is zoveel spannender en leuker tegenwoordig….
clarkson zegt
@michiel1:Nee absoluut niet.
VeniVidiVici zegt
@michiel1: Feit is dat dat een mening is ?
Donstil zegt
@Michiel1: Je bent “ik vind” vergeten.
racerx zegt
@michiel1: Eens.
lambo4all zegt
@michiel1: net de race gekeken? Leuk man. Zeker 3 inhaalacties gezien..
racerx zegt
@lambo4all: Ook mee eens, teveel valpartijen.
motormuis zegt
@Michiel1: https://www.facebook.com/798290723578639/videos/992898290784547/
Nuff Said toch??
Heerlijk ook dat Engelse commentaar. Italiaanse commentaar is nog enthousiaster, maar dat kan ik wat minder goed verstaan.
opgooier zegt
MotoGP is vaak spannender, vooral ook vooraan in het veld. Het tactische aspect van de F1, met keuze van banden en pitstops mis ik wel bij de MotoGP.
lekbak zegt
@opgooier: ik denk dat dat juist de reden is dat het zoveel spannender is.
lambo4all zegt
@opgooier: net de race gezien? Lorenzo ging van P1 naar P1, lijkt net Rosberg die van P1 naar P1 gaat.
opgooier zegt
@lambo4all: Nee niet gezien, kijk sowieso weinig motoGP meer. In de laatste race die ik dit jaar heb gezien streden vier man tot in de laatste ronde om de overwinning. De laatste keer dat dit in de F1 gebeurde kan ik mij zo niet herinneren (ondanks dat ik dat wél bijna altijd kijk).
Alfarobert zegt
Denk dat we toch liever Formule 1 kijken.
lincoln zegt
De 1 is een mannensport ..
De andere een sponsor optocht ..
Jochempie zegt
@lincoln: weet je wat een mannensport is ..
wedstrijdje naakt uit een vliegtuig springen ..
degene die het eerst te pletter valt is de winnaar ..
wel oppassen voor bevriezingsgevaar ..
arii zegt
@Jochempie: dat slaat… helemaal nergens op?
Donstil zegt
@Jochempie: Lache joh.
lincoln zegt
@Jochempie:
Ben op een gegeven moment maar gestopt met die sport ..
Verloor toch altijd ..
Jochempie zegt
@lincoln: Parachute vergeten af te doen? ;)
thesis zegt
@Jochempie: malle jochem toch ook
Jochempie zegt
Even kijken. Een Formule 1 auto gaat dus in 1,2 seconden minder van 0 naar de 300 km/u. Maar “MotoGP-fietsen zijn in een rechte lijn sneller dan Formule 1-auto’s. Punt.” Ik ben in de war.
lekbak zegt
@Jochempie: een motorfiets heeft meer moeite om de eerste meters weg te komen. Zodra er wat gang in zit is een motor veel sneller.
Is op straat niet anders trouwens.
Jochempie zegt
@lekbak: Maar…. waarom doet de motorfiets dan 3,3 seconden naar de 160 en de F1-auto 3,5 seconden?
lekbak zegt
@Jochempie: oh kut. Dat is een goede vraag ja…
lambo4all zegt
@Jochempie: dat doet een f1 wagen niet, die cijfers kloppen niet. Een goede F1 0-100 is 3.0 of 2hoog.
dawwg zegt
@lambo4all: Beter lezen; het zijn 0-160km/u tijden. niet 0-100km/u tijden. Die 3.5s zal heus wel kloppen.:)
gwnbmw zegt
@dawwg: een f1 wagen die op 100 procent recht staat afgesteld, dus bijvoorbeeld een monza afstelling, kan in 2 seconden rond op de 100 zitten. 3 seconden naar de 160 klopt eerder…
Author zegt
@Jochempie: rest van de alinea ook gelezen?
Jochempie zegt
@MauritsH: Natuurlijk, maar is versnelling niet een interessantere vergelijking dan topsnelheid, als het op “sneller” aankomt?
kempenaer zegt
Het verschil in prestaties tussen een formule 1 auto en een enigszins betaalbare sportieve straatauto is veel groter dan het verschil in prestaties tussen een motoGP-motorfiets en een enigszins betaalbare sportieve motorfiets (bv bmw s1000rr, ducati 1299 panigale, yamaha yzf-R1, etc). Waarvan akte. Een motogp-achtige ervaring is dus wat makkelijker haalbaar dan een formule1-achtige ervaring.
baan zegt
Kleine note: Op silverstone en maleisie rijden een paar bochten net wat anders. Volgens mij zijn die in het voordeel van de motoren.
kempenaer zegt
MotoGP is spectaculairder, puurder en spannender dan formule1. Motorrijden is ook veel gaver dan autorijden (ook leuk).
vtechlover zegt
@kempenaer: inderdaad, waar ik eerst voor de f1 wekker zou zetten is het nou voor motogp. Kijk maar is moto3 met die jonkies! vechten voor zn leven..
talladega zegt
Waar ik naar kijk?
Vandaag eerst MotoGP en daarna DTM.
Volgend weekend F1, ik vind eigenlijk alles waar benzine in moet leuk.
maferick74 zegt
@talladega: daar dacht ik ook aan. Beide raceklasses hebben hun charme… soms heb ik zin in een appel en soms in een peer.
bpc zegt
@talladega: de jerrykan vind ik persoonlijk minder
arii zegt
Ik ben fan van beide sporten, en ook al hou ik me meer bezig met F1, iedereen met maar een beetje kennis moet toegeven dat MotoGP vooral op dit moment meer spanning en een betere ‘show’ levert. Met 3 breed de laatste bocht in en toch wint diegene die op p4 zat. Spannender kan het niet, altijd minstens 4 rijders die kunnen winnen. Enige nadeel is dat het verschil in prestaties tussen topteams (Yamaha, Honda, Ducati) en de rest zo groot is.
fconderkantlat zegt
@mouritsh “Aan de andere kant levert de vorm van de motoren aanzienlijk minder luchtweerstand op en da’s weer gunstig in rechte lijn. Formule 1-auto’s kunnen weer harder door bochten en veel harder remmen.”
je suggereert hier dat een motogp dus sneller acceleert dan een f1, je cijfers spreekt je tekst alleen tegen? “0-160 km/u: MotoGP – 3,3 s, Formule 1 – 3,5 s.
0-300 km/u: MotoGP – 11,8 s, Formule 1 – 10,6 s.”
fconderkantlat zegt
@arashrsf: @mauritsh
super zegt
@arashrsf:
Nee alleen hogere top snelheid
marijkes zegt
@arashrsf: ik denk dat hij doelt op het doortrekken richting de +300kmh, zou idd niet logisch zijn, zo een F1 auto heeft een veel groter ‘contact patch’ (nieuw woord geleerd:)) en kan z’n vermogen veel beter kwijt op het wegdek. Waar een motor op direct op zn achterwiel staat kan een F1 auto wel vol op het gas tijdens het optrekken
Dutchdriftking zegt
150-0 in 1,5 tellen. Dat is toch niet normaal!
Panda999 zegt
@dutchdriftking: voor ons niet, voor een F1 coureur wel ?
dwersbongel zegt
Ik kijk niet vaak maar vind beide wel boeiend. De motogp trekt mij als motorrijder het meest en ik kan ook echt genieten van het bochtenwerk. Leuke vergelijking ook!
MrSkyline zegt
Het is niet meer dan logisch dat een f1 auto een gp motor zoek rijd op een cirquit aangezien een f1 auto door de aerodynamica tegen de grond wordt gedrukt, een motor heeft enkel mechanische grip, een f1 auto zowel mechanisch als aerodynamisch. Het feit alleen al dat een F1 auto zonder gas terug te nemen de eau rouge door kan zegt genoeg.
lambo4all zegt
GP machines zijn dus NIET sneller in een rechte lijn, zie de 0-300 tijd. Op een low-drag circuit lopen de f1 wagens ook dik over de 350. Ook is de 0-100 van een formule 1 wagen eerder 3.0 of 2hoog dan een 3,5. Vorige week nog bevestigd door Bottas tijdens een interview.
2wheeler zegt
@lambo4all: Ik kan de frustratie bijna ruiken… nou, namens alle motorrijders: je hebt gewonnen hoor. Wij zijn niet zo kinderachtig.
Ps: het zijn oude gegevens, zoals keurig staat uitgelegd in de eerste alinea’s.
danielj zegt
@lambo4all: Lees nog eens… 0-160 3.5 sec niet 0-100. Dit staat ook pas 4 keer in de overige comments..
racerx zegt
Ach who cares, cijfers vergelijken is altijd interessant maar het is uiteindelijk beide leuk om te zien. Persoonlijk heb ik meer met motorracen, voornamelijke vanwege de hellingshoeken en de positie op de baan (meer mogelijkheden en dus wat meer actie). Ik stap zo nog even op de S1000RR?
sollie1984 zegt
De huidige F1 auto’s zijn inderdaad langzamer dan de MOTOGP machines wat topsnelheid betreft. In de V10 tijdperk was dit toch wel anders. Destijds waren de V10 monsters heer en meester op elk circuit…zowel qua topsnelheid als acceleratie.
Destijds haalden ze makkelijk 0 – 200 km/h in 3.5 seconden. 0 – 300 km/h ging onder de 9 seconden. 0 – 200 – 0 kon zelfs in 7 seconden.
niex zegt
Geen cijfers nodig. In de dagen van de gratis zandvoort marlboro masters (zo heette het geloof ik) was er eens demonstratie van F1 wagen tegen Rallye tegen MotoGP. Na 1 voor 1 een show te geven gingen ze gezamelijk de baan op, en daar zag je wat 4 autoracebanden tegen 2 motorbanden doen in een bocht. De F1 bolide liet de andere eerst de halve ronde gaan voor ie vertrok en bij aankomst op rechte stuk zat ie er al bijna bovenop. Okee, ietsje overdreven maar de bochtensnelheid en remmen daar wint de F1 toch enorm veel tijd mee. Rallye en de motor lag dichter op elkaar.
Wat echter veel leuker was, was dat Makkinen de Mitsubishi vanaf een 100kmh zo in een donut kon gooien en door elke bocht drifte. Biaggi op zijn beurt deed een burnout en viel van zn motor in de pitstraat. Onvergetelijk!!!!
Dizono zegt
@niex: 1999, want Mika Salo gaf de F1-demo omdat Schumi op Silverstone z’n been brak. Was Carlos Checca er ook niet bij? Kan me die omgevallen motor bij pits uit nog goed herinneren, had eerste rangs uitzicht vanaf de duin. Mooi man, als klein manneke met vaders naar het circuit. Feestjes waren dat!
mrford zegt
F1 is best leuk, motoGP is aardig, maar er is toch maar een auto/motorsport waar de echte mannen zich onderscheiden van de mindere….Rallysport
Niet elke keer hetzelfde rondje, geen perfect asfalt wat schoon geveegd wordt voor ze er overheen rijden, geen grindbak of bandenstapel. Wel ravijnen en dikke eiken bomen…
freez65 zegt
@mrford: Valentino Rossi rijdt Rally als hobby, en dat doet ie niet onaardig.
Ik denk overigens dat Motogp fysiek een veel zwaardere belasting te verduren hebben dan de rally jongens.
Veel F1 gekeken, dat Max meedoet maakt het weer wat interessant, bij Motogp en ook Superbike races zit ik af en toe op `t puntje van de stoel, dat is toch wel eens van een andere orde.
Freez
mrford zegt
@freez65: het grote verschil om naar te kijken voor de fans is; bij F1 en motogp rij je direct tegen andere personen.
Bij de rallysport rij je tegen de klok.
Lijkt minder spannend om te zien, maar heel wat spannender om zelf te ervaren.
vale46 zegt
Een heel belangrijk verschil tussen de 2 word hier over het hoofd gezien, namelijk downforce. Iets dat in MotoGP helemaal geen nut heeft, terwijl dat er net voor zorgt dat een Formule1 auto aan de grond blijft plakken in de bochten. Het zorgt er ook voor dat de banden veel meer grip hebben tijdens het aanremmen van bochten. Zonder downforce kan een Formule1 auto maar even hard remmen als een MotoGP machine.
Het nadeel is dat je natuurlijk op de rechte lijn een heel stuk snelheid moet inboeten doordat je zoveel vermogen kwijt raakt door het opwekken van de downforce.
De hoeveelheid vermogen die je kwijt raakt word mooi geillustreerd door het feit dat als je in een F1 auto de gas lost, je al harder afremt dan een MotoGP ooit kan halen. Een F1 auto moet continu opboksen tegen die kracht, terwijl er bij een MotoGP machine alleen de aerodynamische verliezen moeten worden gecompenseerd.
racerx zegt
@vale46: Deels waar, maar tegenwoordig worden er ook winglets op de MotoGP machines geplaatst voor downforce aan de voorzijde. Een trend die wat mij betreft zsm verboden mag worden overigens.
vale46 zegt
@racerx: ik wist niet dat deze voor downforce waren. Ik dacht eerder om de luchtstroom te stabiliseren ofzo.
Idd lelijk en overbodig. Waarom is het eigenlijk goed voor downforce te hebben op je voorwiel?
koeckenbacker zegt
@vale46: dan komt het voorwiel minder snel van de grond, zodat t poppetje op de brommer het gas NOG verder open kan draaien.
Gaat het voorwiel omhoog, dan moet dus in het ergste geval weer gas teruggenomen worden.
racerx zegt
@vale46: Wat hierboven reeds gezegd is door koeckenbakker. Daarnaast presteren de Michelins momenteel ook niet optimaal aan de voorzijde, in snellere bochten kunnen de winglets dit tekort tov de oude Bridgestones wellicht iets compenseren.
martijn11 zegt
De f1 niks is mooier
rob5nismo zegt
Er is een filmpje van coulthard en een motorrijder daar moet Coulthard 4rondes over silverstone rijden en de motor 3 om het eerlijk te houden
gregorius zegt
@rob5nismo: Guy Martin heet ‘die motorrijder’. Als je een pertrolhead bent, mag je deze man wel bij naam noemen. Een heerlijke gek.
rob5nismo zegt
@gregorius: was zijn naam kwijt excuus
xj40 zegt
Geen vergelijking, MotoGP is vele malen spannender om te kijken.
C220AMG zegt
Mooi stukje! Wanneer een F1 auto het gas los laat bij 300km/h trekt deze al ongeveer 1g aan de-acceleratie puur door de krachten die op de vleugels e.d. werken
mrmiyagi1982 zegt
Doe mij maar mooi K1 op tv.
super zegt
@mrmiyagi1982:
Ik heb liever k3
koeckenbacker zegt
Ik mag het allebei graag zien, maar f1 net dat beetje meer. Ook andere raceklassen zoals wec, V8 supercars (australie) , en lagere formuleklasses kijk ik graag naar. Rally toch niet zo, ik denk dat ik daar het close-racing mis.
wernerv8 zegt
Zal denk ik ook met versnellingsbakverhoudingen te maken hebben. Een rallywagen is niet op pure topsnelheid gebouwd die janken zo snelmogelijk van bocht tot bocht. F1 en motor is meer compromis tussen acceleratie en topsnelheid. Denk als je een f1 afsteld op pure topsnelheid dat hij elke motor compleet voor schut zet puur om het feit dat hij zn vermogen veel beter op de weg krijgt
motormuis zegt
Laat ik beginnen met het volgende: ik vind dat:
MotoGP mij vaak op het randje van mijn stoel zet. De F1 voor mij te lang duurt (ik ga altijd andere dingen doen omdat er te weinig gebeurd) en ik ben van mening dat de race daar bepaald wordt in de pitstraat. De MotoGP race is 45 minuten (vaak) vol adrenaline.
Overigens vind ik het commentaar tijdens de Nederlandse uitzending wel om te huilen. Zou veel liever BT Sport kijken, veel meer passie en expressie in het commentaar.
gerwin420 zegt
Zouden ze stiekem meegelezen hebben bij het Barbados Festival of Speed? Filmpje van Lewis Hamilton in de 2013 F1 Mercedes tegen een Yamaha R1M Superbike. https://youtu.be/T7Jr0u4xxM0