De Spaanse coureur Jorge Lorenzo won zondag de Spaanse MotoGP-klasse op een Spaans circuit. Spanje juicht! Daar moeten we iets mee doen, dacht het Italiaanse Abarth.
Aangezien Abarth voor de seizoenen 2015 en 2016 het Movistar Yamaha MotoGP-team sponsort, en Carlo Abarth 87 jaar geleden op tweewielers racete, snappen we de link enigszins, maar het moet toch een domper zijn dat ze bij Abarth niet heel groot de big smile van Valentino Rossi op deze speciale editie (worden er eigenlijk nog non-speciale edities van de Abarth 500 gemaakt?) kunnen plempen, met daaronder wat geleurde letters.
595 Yamaha Factory Racing Edition
Hoe dan ook, de winst van Jorge Lorenzo en de constructeurstitel voor het team zijn reden genoeg om deze ‘595 Yamaha Factory Racing Edition’ te boetseren. Met een 1.4 T-Jet-motor die van 140 naar 160 pk ging, een BMC luchtfilter, Koni FSD-schokdempers en kortere Eibach-veren, en een uitlaat van Record Monza. Hij kom in de tinten wit, grijs, donkergrijs, metallic grijs, en blauw. Of zoals Abarth dat noemt: Bianco Gara, Grigio Pista, Grigio Campovolo, Nero Scorpione, Grigio Record en Podio Blue. De 17-inch velgen zijn bij iedere versie zwart.
In Nederland gaat ‘ie weg voor €25.595. Liever een 695 Yamaha Factory Racing Edition? Pech, want daar worden er slechts drie van gemaakt.
berlinetta zegt
26k? Ik had verwacht dat die een stuk duurder zou zijn. Nu is het alsnog absurd veel geld voor zo’n koekblik, maar geinig lijkt het me wel.
norge zegt
Lijkt wel een Fiat..
gregorius zegt
VET! Extra veel geld uitgeven voor een half-zwaar opgefokt autotje vol tegenstrijdigheden:
FIAT maakt m ook met 190 pk, maar je krijgt er maar 160.
Je betaalt wel de hoofdprijs voor een kart, maar hij kan nog sneller.
Mannelijke opsmeuk op een vrouwlijke auto + achtelijk labeltje.
Vieren van het succesvolle Spaanse blok wat Italiaans succes in de weg stond.
Ach, ze zullen wel weer verkopen.
Dutchdriftking zegt
Het word nu wel een beetje een uitgemolken koe hoor! Kom nou gewoon met een compleet nieuwe 500. En dan eerst een gewone Abarth, daarna een EsseEsse, en dan eventueel een enkele special edition a la 595 of iets dergelijks…… Maar niet zoveel special edities van het huidige model. Zelfs de special edities van de 911 zijn overzichtelijker!
boxergt zegt
Leuk dat ze voor elke gelegenheid een “speciale editie” maken, zo rijdt niet iedereen in dezelfde uitvoering.
Jammer vind ik het dat ze niet iets meer uiterlijke kenmerken gebruiken van hetgeen afgeleid. Er zit nu alleen een naamplaatje van Yamaha op de achterklep geplakt.
roppp zegt
@boxergt: daar is de prijs dan ook naar.
stephanotis zegt
@roppp: deze is duizenden €€ goedkoper dan de ‘normale’ sportieve 160-pk uitvoering.
jack_abarth zegt
Bekend trucje, hebben ze andersom ook al eens gedaan.
thomasthomas zegt
Komt er nu ook een Yamaha motor met een Abarth plaatje? …
bofkont zegt
Super leuke wagens, de leukste in dit segment naar mijn mening, zo puur!
Heb afgelopen jaar een originele 500 abarth gereden met 130pk, en dat is al een serieus scheurijzer, ze zijn zonder problemen en erg simpel op 200pk te krijgen.
En dan heb je echt zwaar geschut gezien het gewicht.
clarkson zegt
Gaaf autotje hoor. Als ik niet ruimte nodig had dan zou ik hem graag voor het vrouwtje willen hebben.
michiel_vandelft zegt
Hij is toch voor het vrouwtje? Of bedoel je in de garage?
choi zegt
Gelukkig bestaan er nog geen special editions van de Abarth 500.