Even proeven aan de koningsklasse op vier wielen.
Hoe moet het voelen om in een Formule 1 auto te rijden als je de MotoGP gewend bent? Dat moet Marc Marquez zichzelf afgevraagd hebben. De viervoudig MotoGP kampioen heeft vandaag voor het eerst plaatsgenomen in een F1-auto. Het gaat hier om de Toro Rosso RB8 en Marquez bestuurde de auto over de Red Bull Ring in Oostenrijk.
De motorheld die voor Honda uitkomt reed 43 rondjes. Uiteraard was dit niet zomaar een proefmomentje. Om de F1 en de MotoGP op de Red Bull Ring beter onder de aandacht te krijgen is deze promotiestunt bedacht. Op de RBR waren ook onder meer Helmut Marko, Red Bull baas Dietrich Mateschitz, Honda Motorsport baas Masashi Yamamoto, F1-legende Niki Lauda en voormalige Red Bull F1-coureur Mark Webber aanwezig.
Voordat Marquez aan het echte werk begon, spendeerde hij eerst de nodige rondjes in een simulator. Ervaren MotoGP-rijder of niet, de motorcoureur gaf aan dat hij afgelopen nacht amper een oog heeft dichtgedaan voor de ervaring die hem vandaag te wachten stond. En gelijk heeft de beste man. Hoe vaak krijg je immers de kans om enkele uren in een echte F1-auto te knallen?
berlinetta zegt
Laat Max of Daniel eens een race doen tegen hem. Zij in de F1-auto, hij op de motor. Ben wel benieuwd naar de verschillen.
Edge zegt
@berlinetta: https://www.autoblog.nl/nieuws/motogp-vs-formule-1-wat-is-sneller-de-harde-cijfers-87037
berlinetta zegt
@edge: Dat artikel komt me nu inderdaad weer bedankt voor! Thanks!
diezijner zegt
@berlinetta: al eens gehoord van internet? https://www.youtube.com/watch?v=T7Jr0u4xxM0
Turbo S zegt
@berlinetta: F1 auto kan veel later remmen. MotoGP motor heeft geen schijn van kans
apriliarsv zegt
@mercedesbenze350cdi: zolang de motor van de F1heel blijft ?
Het valt mij wel op dat in de MotoGP, ondanks het feit dat er veel minder blokken gebruikt mogen worden dan vroeger, veel minder uitvallers kent dan de F1. Jaren geleden was het niet alleen de vraag of de rijder erop bleef zitten, maar ook of de motor het tot het einde van de race volhield. Dat is nu eigenlijk totaal geen issue meer (een uitvalbeurt nu en dan daar gelaten).
In menig F1 race vallen er meerdere coureurs uit met mechanische pech.
Afgezien van dit verhaal is een F1 inderdaad veel sneller op het circuit.
Edge zegt
Een Red Bull RB8 met atmosferische Renault V8 achterin, beplakt met een Toro Rosso livery en Honda Hybrid stickers… Hoewel de redenen begrijpelijk zijn, is het toch een vreemd aangezicht.
str8six zegt
@edge: exactly my thoughts! Vooral dat Honda logo op de neus is vreemd.
mar10us zegt
@Edge: en een adviseur van Mercedes in het hol van de leeuw…
toniominestrone zegt
Het kan wel, Surtees is in beide disciplines kampioen geworden en zowel Graham als zijn zoon Damon Hill hadden aardig wat ervaring op de motor voordat zij de F1 in stapte.
carmasterr zegt
@toniominestrone:
Mike Hailwood, Johnny Cecotto, en Barry Sheene konden ook wel uit de voeten met vierwielers.
rollingstoned zegt
@toniominestrone: rossi kon er ook wel aardig overweg mee.
https://nl.motorsport.com/f1/news/ferrari-test-rossi-verbazing-schumacher-998037/amp/
ikleesookoverautos zegt
Heb Marque leren “kennen” door de docufilm Hitting the Apex. Zeker een aanrader. Heb hem verschillende keren al gekeken.
OT: Leuke promotie natuurlijk en miss iets minder serieus als toen met Rossi. Ben wel benieuwd hoe het is verlopen. Kon ie er iets van, of was het echt maar een beetje voor de leuk?
joejojo2012 zegt
Wat waren zijn rondjes? Respectabel? Misschien dit artikel ff update met die rondetijden en naast die van anderen leggen op de RBRing.
bertollie zegt
@joejojo2012: “Marquez reed 43 ronden en hoewel officieel geen rondetijden gemeten werden, heeft Motorsport.com vernomen dat hij zich langzaam maar zeker verbeterde naar een 1.14.9. In een van zijn laatste runs was hij zes tienden sneller onderweg tot hij spinde in de laatste bocht. Met zijn snelste tijd was Marquez ongeveer zes seconden langzamer dan de poletijd van Felipe Massa tijdens de Grand Prix van Oostenrijk op het circuit in 2014”
maferick74 zegt
@bertollie: dat is niet eens verkeerd
fmgarcia zegt
@bertollie: Vergeet dan niet dat de auto een tandje anders is afgesteld. Ga uit van full downforce bij Maq oa. Banden zijn harder en ze gaan zo’n fijne Honda V8 ook niet in een agressieve engine mode zetten tijdens deze dagen. Zeker op een kort circuit is 6 seconde echt veel. Denk dus dat je met gelijke condities eerder over 2 seconde zal praten. Met een toro rosso, dus het zit dichterbij dan je zult denken. Ik suggereer niet dat Markie even een race zou kunnen meerijden hoor, zeker niet. Maar andersom is het al helemaal kansloos natuurlijk.
bertollie zegt
@fmgarcia: Klopt, snelste ronde tijdens de race was toen 1:12.142
fmgarcia zegt
@bertollie: Het is dus geen lullige tijd. Maar wel een lullig baantje in principe. Van de snelheid in hij zeker niet onder de indruk. Op Spa of Silverstone op die afstand zitten is andere koek.
koeckenbacker zegt
@fmgarcia: ik haakte af bij honda V8
fmgarcia zegt
@koeckenbacker: Kleuterklas sarcasme dit .. Hoop ook van jouw kant, anders mag je nooit meer reageren!
koeckenbacker zegt
@fmgarcia: oke, ik was mn knipoogje vergeten ;)
atrak zegt
Aparte vleugel.
Foramen zegt
Antonio Cairoli grootheid in de motorcross en teamgenoot van Marquez, Dani Pedrosa hebben ook rondjes in de F1 wagen gedaan gedaan, die verdienen ook wel kudos.
langejohn zegt
@foramen: Jammer dat ze Jeffrey Herlings niet gevraagd hebben.
ronaldddvos zegt
@foramen: carolli valt opzich wel momenteel tegen nu herlings in de Mxgp rijd. Konden ze beter herlings vragen.
w0o0dy zegt
Ander “Toro Rosso-nieuws” : men heeft een poging gedaan om Lando Norris in te lijven om Brendon Hartley the vervangen voor de rest van het jaar. McLaren ziet dat niet zitten dus gaat het (nog) niet door.
Norris mag wel onder het contract uit als er geen fulltime plek voor hem is via McLaren (of dat een F1 zitje moet zijn werd me niet duidelijk) en zou in dat geval in de laatste twee races kunnen instappen. Misschien dat McLaren Norris wil houden in het geval Alonso vertrekt? En misschien dat Nick de Vries even met Toro Rosso moet bellen?
w0o0dy zegt
Marquez was wel goed bezig.. een Rb8 op demo banden (neem ik aan) tov de tijden van de huidige snellere F1 auto’s en dan maar 6 seconden langzamer. Hij zou dus zomaar 2 seconden langzamer kunnen zijn dan de huidige racers maar dit was zijn eerste keer… Knappe prestatie, maar als hij F1 gaat rijden zoals hij Moto GP rijdt dan hebben we er een Magnussen bij.. dus doe maar niet. Levensgevaarlijk voor de rest.
apriliarsv zegt
@w0o0dy: Magnussen + Maldonado en dat dat in het kwadraat
oldebronx zegt
@w0o0dy: ik zat eerlijk gezegd eerder aan Verstappen te denken. Jong, onbezonnen, flinke dosis talent maar veel te eager…
henkhupelschoten zegt
Wat doet Lauda daar, de enige verbintenis die ik me kan bedenken is dat het ook een Oostenrijker is, zijn er toevallig meerdere redenen daarvoor?
ghengiskhan zegt
@henkhupelschoten: dat vroeg ik me ook al af. Maar naast het Oostenrijkerschap heeftie, schijnt, ook niet onverdiensteljk in een F1 auto gestuurd.
Maar dan nog, het is een Mercedesmannetje tegenwoordig.
mashell zegt
@ghengiskhan: En Webber is in dienst bij Porsche.
rob5nismo zegt
Wel goed dat er niemand anders op de baan was anders hij misschien de torro Rosso wel als botswagen gebruikt
ikleesookoverautos zegt
@Rubenpriest Dani Pedrosa heeft ook even mogen sturen.
rainman zegt
Marquez is niet de enige die heeft mogen rijden dani Pedrosa heeft ook gereden
rainman zegt
@rainman: en toen zag die de reactie boven deze ook staan
sjaakerdeknaak zegt
De grote vraag is nog wel; hoe bracht hij het er vanaf? Zo goed dat er mogelijk een carrière switch in zit?
gregorius zegt
Marketing-technisch is het natuurlijk geweldig als deze Marquez over genoeg talent zou beschikken om in de F1 mee te kunnen doen.
Echter, hij zal niet meedoen om zich x jaar te moeten bewijzen; hij zal alleen willen komen als er gelijk een RB zitje aangeboden is.
Ricc weg, en Marquez erin en je hebt 2 van de ‘hetere’ marketing dingen in je auto zitten…
… en natuurlijk 2 crashers, maar ok.