Jarenlang zijn we het in Europa al over 1 ding WEL eens, als we een zware motorfiets willen, kiezen we uiteindelijk gewoon een BMW GS. Uit onverwachte Italiaans hoek komt nu een budget-alternatief. Een snelle blik of we daar iets mee kunnen.
Eind 2017 stond ie daar dan de V85 (in briljante kleurstelling maar daar later meer over). Een motorfiets waar de insiders al niets meer over wilden horen, zolang werd er al over gesproken. Maar voor het publiek kwam hij toch als een positieve verrassing. Het Piaggio Concern had in tijden niet zo’n ‘lichte’ of ‘entry-level’ allroad op de markt gezet. De eencilinder Pegaso van Aprilia was al een aantal jaren van de markt. Maar entry-level is precies wat de Moto Guzzi wenst te zijn. Want bij concurrentieanalyses werd steevast de lichtere GS range van BMW er bij gepakt (denk F750/850GS). Maar wij denken dat hij best eens zou kunnen excelleren als budget alternatief voor de echte karakterfiets uit Beieren, de van een Boxermotor voorziene R1250GS.
Een vreemd vergelijk?
Het wellicht meer logische vergelijkingsmateriaal, de F850GS, is een fijne motorfiets, maar het 2-cilinder-in-lijn blok ontbeert toch wat karakter als je het vergelijkt met zijn grotere broer. En laten we eerlijk zijn, mensen die steevast roepen: “eens een 2-cilinder, altijd een 2-cilinder” bedoelen een boxer of een V-twin, of deze nou overdwars, in de lengte of gekanteld geplaatst is. En duidelijk geen 2-in-lijn. Een 2-in-lijn heeft in Nederland toch duidelijk (onterecht?) een A2-rijbewijs vibe. Oh en als jij net als wij toch wel een softspot hebt voor gebruiksgemak, de R1250GS én de V85TT maken allebei gebruik van cardanaandrijving. Geen wekelijks of maandelijks kettingsmeren en stellen bij deze jongens! (de F850GS heeft overigens wel een ketting aan zijn achterwiel sleuren)
Eerst even de Basics
De V85 is hier de new kid on the block. Dus met de ervaring van de BMW in het achterhoofd in verschillende versies van verschillende bouwjaren zijn we op de Guzzi vooral nieuwsgierig. Kan de Guzzi het ‘superwendbare-tank’ gevoel van de R1250GS benaderen? En belangrijker nog, voelt hij misschien iets lichtvoetiger en wendbaarder dan zijn Duitse tegenstrever, waarmee je niet perse in stadsverkeer elk gaatje induikt? In de breedte is de V85TT prima gewaagd aan de GS. Op de A4 tussen de file door rijden is met beiden gewoon een kwestie van opletten en je zijkoffers thuislaten. Lang leve de topkoffer! Maar het is natuurlijk verleidelijk om die zijkoffers er aan te laten zitten. Als de vier hoeken van jouw auto ook niet ongeschonden uit de strijd zijn gekomen dan hebben we echter liever dat je ze thuis laat. Terug naar de Guzzi. Waar je voorheen met de grote broer van de V85, de Stelvio, echt wel het idee had dat je met een reus op pad was, krimpt deze Guzzi echt wel lekker om je heen. Net als de GS natuurlijk.
Moto Guzzi V85TT
Motor: Luchtgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 853 cc
Vermogen: 59 kW ( 80 pk) bij 7.750 tpm
Koppel: 80 Nm bij 5.000 tpm
Gewicht: 208KG drooggewicht, 229KG (met vloeistoffen + gedeeltelijk volle tank)
Zithoogte: 830mm
Tankinhoud: 23 Liter
Prijs: € 13.695,- (vanaf 13.645,-)
Leverbaarheid: Nu!
BMW R1250GS
Motor: vloeistofgekoelde 2 cilinder boxer
Cilinderinhoud: 1.254 cc
Vermogen: 100 kW ( 136 pk) bij 7.750 tpm
Koppel: 143 Nm bij 6.250 tpm
Gewicht: 249 KG (met vloeistoffen + gedeeltelijk volle tank)
Zithoogte: 870mm (met verlagingsset 820mm)
Tankinhoud: 20 Liter
Prijs: € 20.886,- (incl HP kleurstelling), (Adventure vanaf € 21.434,-)
Leverbaarheid: Nu!
De specs laten het hierboven al zien en de ervaring wijkt er niet zo heel veel vanaf. De zitpositie is iets imposanter op de GS, maar er is een optie om de zadelhoogte van de BMW te verlagen als de lengte van jouw benen daar om vraagt. Met volle koffers kan dat net iets meer vertrouwen geven. Maar zowel de Guzzi als de GS vragen een vastbesloten aanpak en een stevig onderstel van de berijder als het om parkeren en je schuurtje induwen gaat. Al lijkt Amsterdam vergeven van de GS’en, het ideale werkterrein is toch ver daar buiten te vinden. De Guzzi verrast door lekker de bocht (of rotonde) in te vallen en vervolgens heerlijk stabiel zijn lijn te volgen. Waar kennen we dat gevoel toch van.. Op de snelweg vraagt de Guzzi net als een standaard GS wel om wat windscherm tuning. Elke rijder is anders en met de rechtop zithouding op beide machines luistert het allemaal wel nauw. Bij ons gaf de V85 een behoorlijke resonantie in de helm bij 130 km/u. Niets wat een vervangingsruitje niet kan veranderen.
Ver uit elkaar maar toch ook weer heel erg vergelijkbaar. De foto’s laten het zien. De Guzzi en de BMW zijn heel gemakkelijk uit elkaar te halen maar net als de Tiger range van Triumph is de V85TT echt wel geïnspireerd op de GS. Het authentieke van de BMW is natuurlijk het Boxerblok. Bij het merk uit Mandello del Lario is dat het dwarsgeplaatste V-twin blok. Waar we op een Moto Guzzi V9 Bobber nog onze knieschijven konden warmen aan de cilinderkoppen, zitten we op de V85TT gelukkig met onze knieën ‘vrij’, een aangename verrassing. Wat natuurlijk opvalt is dat je ten opzichte van een GS wat pk’s mist. Of eigenlijk, je merkt dat ze er niet zijn, maar je mist ze niet direct. Wellicht is dat wel het geval met volle bepakking bergop in de Alpen maar met 1 persoon en alleen de laptop in de koffers kom je prima weg met de V85TT. Even terug naar de uitstraling, los van merkbeleving lijkt het alsof de huidige GS die van oudsher toch bekend stond om zijn afwijkende vormgeving, behoudender vormgegeven is dan de Guzzi. De V85 is op dat vlak de meer dappere keuze naar onze mening.
Uitrusting
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen toch? Je zal dus wel veel meer features cadeau krijgen op de BMW? het is inderdaad mogelijk om opties op je BMW aan te vinken waar de Italianen nog niet aan gedacht hebben bij de V85TT. Maar het fijne Dynamic ESA (elektronische dempingregeling) wat de Moto Guzzi niet kent is WEL een optie op de BMW, net als de cruisecontrol. De V85TT is overigens standaard met de cruisecontrol is uitgerust, waar het bij de BMW een optie is. Kijken we puur even naar de Guzzi dan heeft die de bekende 3 verschillende motormappings, traction controle en cruisecontrol en uitschakelbare ABS. Sta je bij de BMW dealer of bij een online bezoek aan de configurator, dan is het zaak om je enthousiasme te beteugelen. Want het is mogelijk om vele duizenden euro’s aan de vanafprijs toe te voegen..
Moet je de GS ervoor laten staan?
Nee, natuurlijk niet. Als jij de middelen, de ruimte en de beenspieren hebt voor een R1250GS en je droomt daar al jaren van, dan moet je gewoon in die categorie shoppen en hooguit nog even de Multistrada of de KTM 1290 proberen. Nee de V85TT is meer een gateway-drug. De lichte variant die je inpakt en zorgt dat je uiteindelijk aan het zwaardere spul blijft hangen. Misschien komt het er wel op neer dat je met een budget van een kleine 14 duizend euro nergens een allroad koopt met cardanaandrijving en dat lijkt voor steeds meer motorrijders een USP te zijn. Dus met dat budget wordt de vraag waarschijnlijk: nieuwe V85 of tweedehands GS? Het aanbod tweedehands GS’en is groot genoeg!
En dan nog even dit
EICMA 2017? Ja inderdaad, toen was de V85 Concept voor het eerst op de stand van de Piaggio Group te vinden. Jaren daarvoor werd er tijdens marketingmeetings al gesproken over een concurrent voor de BMW GS range. Na het succes van de Moto Guzzi V7 hadden de mannen uit Mandello het Vintage-virus echt stevig te pakken en het moest dus de eerste vintage-allroad worden die een nieuw segment zou definiëren. Of je in die marketingspeak gelooft moet je maar voor jezelf bepalen. Want is dit veel meer vintage dan een BMW F850GS? Het punt dat we nog even willen maken: kijk naar de foto hieronder en dan naar de overige foto’s van de uiteindelijke productieversie. We hebben hier te maken met een bijzondere versie van ‘wat er verloren kan gaan van concept naar productie’. Als we het over de Boxster en de SLK hebben dan denken we met weemoed terug aan de conceptcars die eraan vooraf gingen en hoeveel van het originele concept verloren is gegaan bij de productieversie. Bij de Guzzi gaat het gelukkig alleen om de kleur. Maar kom op, welke Italiaan heeft de livery een kwartslag gedraaid?
Waar Guzzi de heritage vandaan tovert?
Dat verhaal is redelijk romantisch. Een Guzzi fan en architect, Claudio Torri, gaf de Mandello Test Department begin jaren ’80 de opdracht om een speciale V65 TT te bouwen (zie foto onder) voor gebruik tijdens Paris-Dakar. De motor was gebaseerd op die van de V65, getuned naar 55pk. Het frame werd behoorlijk verstevigd en de vering werd ook aangepast voor off-road gebruik. De originele tank werd ook vervangen door een 50 Liter aluminium exemplaar. Daarnaast werd de swingarm van de ‘sportieve’ Le Mans 1000 gemonteerd.
https://www.instagram.com/p/BvJbnGGgeyz/?utm_source=ig_web_copy_link
Omdat de motorfiets goed beviel gaf de Franse Guzzi importeur opdracht om 16 exemplaren te maken die zij wilden verkopen aan privateers in volgende seizoenen. Een exemplaar van de V65TT en de opvolgende V75TT vind je overigens terug in het Moto Guzzi museum in Mandello dat je gewoon elke werkdag in de middag kan bezoeken. Na de lunchpauze gaat de grote rode deur open en kan je die heritage zelf bekijken.
Photocredits: Moto Guzzi, BMW
W115 zegt
Pasgeleden zien rijden. Wel kinderachtige kleuren op een serieuze fiets
michaelras zegt
@w115: hij is er gelukkig ook in doodsaai grijs ;-)
stalensnuitje zegt
Maar, dus alleen vanwege de cardan is dit een R1200GS concurrent? Qua prijs, format en blok zet je dit toch tegenover een F850 of Tiger 800 en niet hun 1200cc broers?
st220 zegt
@stalensnuitje: Jup, auto-mensen en motor-mensen….. Een GS(A)1200 is onverslaanbaar.
stalensnuitje zegt
@st220: Welnee, ik noemde die Tiger niet voor niets! ;-)
iannuzi zegt
@st220: onverslaanbaar (LOL) tot dat zo’n ding bij de garage staat met één van de vele kinderziektes. Niet voor niets Brik Met Wielen
racerx zegt
@iannuzi: heb 2 BMW’s staan, 3 incl de auto. Alledrie foutloos.
iannuzi zegt
@racerx: we hebben het hier over bmw motoren niet over auto’s. Al deel ik niet jouw ervaring.
racerx zegt
@iannuzi: daarom zeg ik dat ik
2 BMW’s heb staan, 3 als ik de auto mee tel… Ofwel: ik heb 2x Motorrad.
BMW330Ci zegt
@racerx: Buj mijn BMW K1200s is de cardan kapot gelopen. Daarmee het hele blok. Vlak voor het doorschakelen naar de 6 met 245. Drijfstang door het blok geslagen. Olie liep meteen over het achterwiel en begon te glijden. Daarna alleen maar stoom vanwege de koelvloeistof over het hete blok.
Gebeurde precies na een flauwe bocht. 20 meter eerder en ik was dood. Motorfiets altijd dealer onderhouden. Kreeg niet eens coulance voor een nieuw blok of cardan. BMW motorfietsen loopt kwalitatief en qua uitontwikkeling voor het op de markt introduceren ver achter op de auto tak.
racerx zegt
@bmw330ci: ik heb een 2007 K1200S en een 2013 S1000RR… Heb ze al een aardige periode, de 1200 maak ik meer km’s op dan in de auto, dat gaat vooralsnog prima. Hopelijk heb ik wat meer geluk.
stalensnuitje zegt
Welnee, ik noemde die Tiger niet voor niets! ;-)
stalensnuitje zegt
@stalensnuitje: ho, @st220 dus…
emping zegt
Heb hier helemaal niets mee.
sudbina zegt
Leuk stuk! Ik ben wel fan van “autoblog doet soms een motor”.
Hier staan overigens een R1200GS en een KTM 525 EXC in de garage :)
Geen haar op mn hoofd die er aan denkt om de GS voor een Guzzi te ruilen.
MercMeister zegt
Dus., koop gewoon een Ducati Multistrada .
iannuzi zegt
@MercMeister: en niet alleen de 1200/1260 maar ook de 950 ??
por100 zegt
@iannuzi: nee 950 laten staan, of zelf naar veringspecialist brengen
iannuzi zegt
@por100: niet nodig. Achterveer van 1200 lost het probleem op.
sirprize zegt
Ik heb 2 jaar geleden een Triumph Tiger 1200 gekocht. Heeft ongeveer 139 pk en cardan, en is dus meer een concurrent voor de GS dan de genoemde Multistrada (160 pk en ketting) of KTM (160 pk en ketting). In alle testen wint de GS steevast, maar het is een fiets die je werkelijk overal ziet. Over Guzzi zeg ik: leuke fiets, maar voor een lange tourrit met passagier en bagage veel te licht.
tjorque zegt
@sirprize: veel te licht? Dat is puur de tijdgeest en het feit dat we verwend zijn…
Mijn schoonvader heeft jaren met een V7 850 T3 Europa doorkruist.
En kijk wat ze in Azië allemaal klaarkrijgen met een 250cc mono ding waarop drie koeien en het hele gezin gestapeld worden.
Nee wij (ik incluis) zijn gewoon verwende jongens die graag een hele boel peper tussen de benen willen ?
sirprize zegt
@tjorque: deels heb je gelijk, maar dit comfort levert ook veiligheid. Even inhalen met volle bepakking en passagier doe ik liever met 140 dan met 80 pk.
tjorque zegt
@sirprize: specialisten ter zake zullen het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn en daarvoor zeer valabele argumenten hebben… gelukkig ben ik geen specialist ?
Ik heb ook graag een bak power om vlot in te halen…
johnwaters zegt
@tjorque: het zijn 110cc of 125cc in Azië.
tjorque zegt
@johnwaters: oei! Hehe nog “erger”
donald zegt
Hier ook een GS in de schuur. I.v.m. mijn vorige motoren, ducati’s, veel meer plezier van en ik rij er vaker mee. Die moto guzzi heeft wel wat, leuk.
stationcar zegt
Het hele verhaal zegt me helemaal niks, ik weet helemaal niks nada noppes van motoren, en eigenlijk vind ik dat prima.
Ik snap ook niet helemaal waarom dit op Autoblog moet staan, maar ik vind het prima.
Alleen het artikel is geschreven alsof iedereen alles van motoren weet, qua toon en terminologie, op deze site lijkt mij dat een onjuiste aanname, mij was je na de eerste paar regels al kwijt in ieder geval ?
johnhert zegt
@stationcar: Ik vind het juist fijn dat de redactie uit gaat van enige kennis bij de lezers, anders worden het allemaal ANWB artikels..
racerx zegt
@stationcar: vragen stellen mag altijd, (bijna) iedereen zal je vraagtekens met plezier wegnemen ;)
lekbak zegt
Ik vind dit echt een vergelijk van niks. Ik rij zelf een tdm850 en die heeft met z’n 77pk op de snelweg echt geen pk te veel. Ik zou geen woon/werk verkeer willen rijden op de snelweg met 80pk. En in de stad wil je graag een smalle wendbare motor, niks met het blok overdwars dus. Alleen de cardan is wel fijn…
poeperman zegt
@lekbak: mijn Duc Monster S2R met 80pk was ruim voldoende nochtans. Doorjakkeren tot 200 aan rocketspeed
lekbak zegt
@poeperman: mijn vrouw vond haar 25kw diversion 600 ook goed genoeg destijds, tikte de 150 aan. Ik ging niet harder dan 120 wind mee, bergaf, kroeg in zicht. Frontaal oppervlakte is funest, en ik ben een flinke jongen. Op de snelweg mis ik toch echt een pk of 30 tot 50. Wel zo prettig bij inhalen.
Op het platteland vind ik het trouwens wel prima, en in de stad uiteraard ook. Het gaat mij echt alleen om de snelweg. En aangezien dat ook de plek is waar de BMW 1200 zich het meest thuis voelt lijkt het me dat een concurrent daarvan wel wat meer mag hebben.
tjorque zegt
@lekbak: is een tdm dan een zwaar ding?
Ik heb 76pk en kom daarmee op de snelweg niks te kort. (Behalve het feit dat de gs 1250 waarmee ik onlang reed voor je het beseft al aan de 200 zit natuurlijk, maar dat moet je best niet dagelijks doen want dan is dat roze papiertje snel geconfisqueerd)
lekbak zegt
@tjorque: het is een grote motor, dus het is geen lichtgewicht. Maar ook zeker niet erg zwaar. Het is puur frontaal oppervlakte. Als ik ga liggen ga ik naar de 210. Maar ik vind vooral dat de tussenacceleratie boven de 120 te wensen over laat. Als je net ff meer hebt dan is het een kwestie van gas open en weg ben je, nu moet ik erbij nadenken en terug schakelen.
Om ff lekker te rijden vind ik het meer dan zat, dat is het gekke. Maar een motor zoals dit koop je vooral voor ww verkeer en lange afstanden. Altijd vermogen over is comfort in dat geval.
hippopotamus zegt
@lekbak: Ik denk dat je ‘m even na moet laten kijken. Mijn TDM850 doet het prima op de snelweg, trekt ‘m makkelijk door tot 180-190.
lekbak zegt
@hippopotamus: en de rest. Maar niet op het gemakkie, je moet het opzoeken. Iets wat bij een 1200gs niet hoeft, die gaat gewoon.
baardmijt zegt
@lekbak: Ieder z’n ding. Ik vind zo’n GS helemaal geen leuke motor om op te rijden. Kan veel, maar doet me niets. Ik vind het juist leuk om een beetje mijn best te doen. En als je je best doet is zo’n TDM echt meer dan snel zat, ook op de Nederlandse snelwegen.
lekbak zegt
@baardmijt: als ik ww doe dan wil ik mijn best niet doen. Als ik aan het sporten ben is het heel anders. Ik ben zeer tevreden met de tdm, maar ik doe geen ww. De 1200gs is een typische ww fiets, dus dan wil je vermogen zonder het op te moeten zoeken.
Hupke zegt
@lekbak:
Er zit wel 30 jaar technologie tussen (negerende dat de guzzi v twin z’n basis in de 50s heeft). Je gaat met die v85tt vlot tot aan 150 en hij trekt continue van 2000-7000 rpm. Voor woon werk verkeer lijkt me dat ruim voldoende, ideaal eigenlijk. Het enige dat je tegenhoud om er woon werk verkeer mee te doen is de beperkte bescherming en krappe zithouding voor grotere rijders.
nikilaudaferrari zegt
Als ik in deze markt zou shoppen en de keuze is dan tussen een F850GS en deze Guzzi, dan zou ik zeker voor de Guzzi gaan. Veel meer motorfiets dan de F850GS, cardan en een hele grote tankinhoud. Ook mooier, maar dat is heel erg persoonlijk.
por100 zegt
@nikilaudaferrari: idd . De winst van Guzzi is dat deze (waarschijnlijk) beter is dan de f850gs.
Tegen de 1250gs legt ie het natuurlijk af.
stupendo zegt
Ik geloof dat ik niet meer van deze wereld ben. Toen ik in 2003 mijn GT 200 L kocht met 198 cc en 13,5 pk trok ik in de stad echt vrijwel alles en iedereen er uit (let wel, automaat he). Inmiddels natuurlijk niet meer. Maar als voor sommige 80pk al niet meer voldoende is, wat weegt dikke Bertha achterop de biposto dan wel niet :-)
Overigens is een motorscooter in de stad, provinciale weg en ring koning van de weg. En de nieuwste Piaggio 300, 350 en nog meer cc’s (Vespa GTS, Beverley, MP3, e.d.) zijn echt kneitersnel en comfortabel.
lekbak zegt
@stupendo: snelweg vs stadsverkeer. Ik heb nog nooit op een 25kw motor gezeten die mij boven de 135 kreeg, laat staan dat scootertje van jou.
Als je een vergelijk maakt met een snelwegmotor (BMW 1200) zul je gewoon kracht moeten hebben. In de stad zou ik nooit een gs1200 willen hebben.
sirprize zegt
@stupendo: appels met peren. Ik zwaai niet eens naar scooterrijders ???
michaelras zegt
@sirprize: zwaaien.. dat is een artikel op zich waard ?
sirprize zegt
@michaelras: mijn persoonlijke ervaring met zwaaien op de motor: 95% van de motorrijders begroet elkaar. Het zijn vaak de stoere chopperrijders met leren hesjes en “colours” die niet terugzwaaien. Zelf zwaai ik niet naar driewielers. Enerzijds omdat ze veelal bereden worden door jonge knullen met nektasjes en badslippers, anderzijds het is gewoon geen motor want meer dan 2 wielen. Enige uitzondering op die regel zijn zijspannen. Tweewielige scooters in combinatie met Akrapovic en Roof Boxer-helm worden ook stelselmatig door mij genegeerd. Overigens werkt dat meestal van 2 kanten. Tot zover mijn relaas over “zwaaien” ?
por100 zegt
@sirprize: zwaai juist altijd extra vrolijk naar die jasjes ?. Kunnen ze nog moeilijker hebben.
racerx zegt
@sirprize: herken ik me 100% in. Chapeau!
Gulli zegt
@sirprize: ik stond laatst op de motor bij een openstaande brug vooraan. Toen de brug zakte zag ik aan de overkant een andere motor vooraan staan en die had zijn knipperlicht nog aan. Dus toen we eenmaal reden maakte ik het (dacht ik) internationale-je-knipperlicht-staat-nog-aan-gebaar door met mijn hand een druk kwakende eend na te doen. Hij beantwoordde mijn gebaar met hetzelfde gebaar waardoor het net leek alsof we enorm gay naar elkaar aan het zwaaien waren ? Joehoeeee!!
por100 zegt
@michaelras: van mij mag je los gaan over die erecode in kinderachtig gedrag (doe er zelf ook aan mee hoor, maar als ik er over nadenk …)
roadrage zegt
@stupendo: “motorscooter-koning van de weg-kneitersnel.” Dankje, dat had ik even nodig, lekker hardop lachen. Weet echter nog steeds niet of je sarcastisch was of niet. Ik hoop het..
stupendo zegt
@roadrage:
Doe ik graag voor je, die lach op je gezicht toveren. Maar volgens mij vergeet je hoe snel die CVT’s schakelen en hoe licht die Piaggio/Vespa’s zijn. Pk per kilo weet je wel. Net als bij auto’s eigenlijk. En net als bij motorfietsen zijn de cylinderinhouden van de motorscooters door de bank genomen ook gestegen. In 2008 had je bijvoorbeeld al een Gilera GP800 die een Gallardo (4,0 sec naar de 100) al aardig kon bijhouden en tot zestig zelfs sneller was. En Vespa’s zijn natuurlijk slank dus overal tussendoor. Dus ook in de file op de ring van A’dam en alle andere omnibus-opstoppingen in het ganse land.
cabriohater zegt
@stupendo: In de stad ben je koning met je motorscooter ja. Maar op de snelweg is het feest al snel over.
Ik had motorrijles op een CBF250 met 22pk op een dag met slechte wind betekende dat 120km/h op de teller bij vol gas. Inhalen was meer een gat zoeken en hem daar tussen gooien en dan hopen dat de auto achter je remde. Oh en je werd doof en trilde uit elkaar omdat je 15 minuten aan een stuk 9.800 toeren draaide.
50-60pk heb je toch eigenlijk wel nodig als je normaal wilt rijden op de snelweg.
stupendo zegt
@cabriohater:
Dan noem je ook een nichtenbak als motor. Ik reed af op een – geloof ik – Yamaha XT 125. Bij 100 was het echt op…
Maar wind is inderdaad een spelbreker. Ik rijd tot en met windkracht 5. Daarboven word ik alle kanten op gesmeten. Komt door de 11 inch wieltjes zegt men. Maar hoe dat natuurkundig nou te verklaren is heb ik nog van niemand gehoord. Acht jaar op een CB-1 gereden, 400 cc, 4-takt, meeste koppel tussen de 11.000 en 13.000 toeren. Knettergek werd ik van de herrie. De Vespa GT(S)-en lopen maar iets van 5000 – 6000 toeren. Aan dat geluid heb ik mij nog nooit gestoord. Maar het echte wachten is op een electrische Vespa motorscooter. De bromscooter is er al.
tjorque zegt
Een guzzi, ik heb er zelf eentje. Een garage queen. Eentje van het type “in dat stoffige donkere hoekje”.
Ondanks het feit dat ik er al jaren niet meer mee gereden heb omdat er veel werk aan is en ik er de moed nog tijd voor vind om er aan te beginnen, blijft ik toch een “voorliefde” voor guzzi hebben. Geheel onterecht, want al jaren kom ik niet verder dan een paar minuten overwegen of ik er een nieuwe zou kopen. Ik ben nu eenmaal (nog?) veel te vatbaar voor de prijs-pk verhouding en high tech shizzle.
Dé one and only GS(a) staat ook al jaren op m’n verlanglijst. En daar heb ik al wel mee proef gereden. Never meet your heroes? Ik heb het toch gedaan en dat viel helemaal niet tegen. Op het prijskaartje na dan.
De 85tt doet me een beetje twijfelen, maar waarschijnlijk niet genoeg om de GS-droom los te laten of nog maar wat uit te stellen.
Verdomd moeilijke keuzes!
Intussen blijft de sv650 gewoon zijn werk verder doen… eens een twin altijd een twin hé ?
jack_abarth zegt
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een BMW F850gt? Heb zelf geen rbw, maar zit eraan te twijfelen om het te halen en de BMW spreekt mij op één of andere manier erg aan.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Ter aanvulling, ben 1.79 en 83kg.
sirprize zegt
@jack_abarth: mijn tip: lekker je rijbewijs halen en je eerste motor derdehands en niet te duur kopen. Lekker 1 of 2 jaartjes rij-ervaring opdoen en voor jezelf bepalen wat voor rijder je bent en wat je mooi vindt. Vervolgens proefritjes maken op fietsen waar je oog op valt en dan pas de knoop doorhakken.
iannuzi zegt
@jack_abarth: nee, er zijn zoveel leukere alternatieven! Bmw is goed maar totaal geen emotie. Tenzij je dat natuurlijk wil. Triumph Tiger bijvoorbeeld. 3 cilinder klinkt beter, is goedkoper en ziet er imo beter uit.
lekbak zegt
@jack_abarth: ja, vrij veel op die van mijn oom gereden. Best een prettige motor, maar niet heel spannend. Vooral heel goed, zoals een golf zegmaar. Maar dan op twee wielen dus saai kan het per definitie niet zijn. Lekker beginnen met lessen en een wat oudere motor kopen om te beginnen. Dan weet je daarna wel of je zo’n BMW nog steeds wilt of niet.
Tip: begin in de herfst/winter met lessen. Dan word je gedwongen gehard voor weersomstandigheden. Dan kan je ook genieten van het rijden in de regen.
por100 zegt
@jack_abarth: ja echt eerst een simpel dingetje. Niet meer dan 250 euro, cb500 ofzo. Tweedehands leren pak kopen. Rotonde op industrieterrein zoeken waar niemand komt (sicilieweg) en knee-down oefenen in de regen.
Gemasterd -dan kun je upgraden. Oude ktm ofzo met SM-wielen en ff hooligannen met offroad en stoepjes.
Waarschijnlijk wil je daarna een fatsoenlijke fiets maar daar ga je nooit zo veel plezier mee hebben als met je eerste ‘pekelfietsjes’
spike zegt
@por100: Wat is dit nou weer voor een comment….?
por100 zegt
@spike: omdat je veel plz beleeft aan een motor op de grens rijden. Leren rijden op een dure motor is gewoon zonde en je leert het ook niet echt.
Ik adviseer om op veilige goedkope wijze de grenzen te leren verkennen. Bovenstaande reactie is een verstandige manier als je het mij vraagt …
cabriohater zegt
@por100: 250euro is wel heel enthousiast, verkocht vorig jaar nog een CB500 met enorm veel werk voor 300euro. Zolang je niet de nieuwe Valentino Rossi wilt worden lijkt het mij wat overbodig (al raad ik ook niet perse een nieuwe motor aan)
racerx zegt
@jack_abarth: koop gewoon wat je leuk vindt joh… dat gelul over dat je eerste motor een goedkoop barrel moet zijn. Onzin. Mijn eerste was een S1000RR, heb ‘m nog steeds. Okay, ik kon al wel aardig rijden en had al een jaar of 8 mn rijbewijs toen ik er zelf een kocht, maar dan nog.
Als jij een F850 leuk vindt, voldoet aan je eisen en het rijdt goed: go for it. Zoals gezegd bouwt Triumph ook wel een mooi alternatief en de de Guzzi uit dit verhaal is ook wel geinig.
por100 zegt
@racerx: dat je al aardig kon rijden maakt wel wereld van verschil m.i.
racerx zegt
@por100: daar heb je 110% gelijk in, maar laten we niet doen alsof een 850GS zo’n link apparaat is. ;-)
baardmijt zegt
@racerx: Bij een F850 kan het natuurlijk prima. Al laat ik ook liever een motor vallen die weinig kost. Een S1000RR als eerste motor kan uiteraard ook prima, hoeft ook helemaal niet mis te gaan, als je je een beetje kunt beheersen. Maar het is wel een heel stuk eenvoudiger om te leren rijden op een motor met minder vermogen en minder electronische hulpmiddelen. Goedkoper helpt sommige mensen ook wat meer ontspannen te zijn, dat geldt vast niet voor iedereen. Maar ik kan van mezelf zeggen dat als ik was begonnen met een supersport met meer dan 180 pk, dat ik dan nooit had durven ervaren wat ik nu met motoren van rond de € 1000,- heb gedaan. Allemaal wel verschillend van persoon tot persoon natuurlijk, maar ik zie best regelmatig heel fris en snel spul hard voorbij komen om vervolgens krampachtig langzaam een bocht door te rijden waarbinnen dan nog drie correcties nodig zijn. Geeft niet, ieder zijn plezier, maar ik zou zo niet willen rijden.
Gulli zegt
@jack_abarth: eerst dat papiertje halen, dan kun je daarna wel kijken wat je gaat kopen. Motorrijden is echt geweldig (ik heb sinds net geen jaar mijn eigen motor) en het maakt denk ik serieus niet uit waar je op begint. Het is allemaal leuk ?
Dutchdriftking zegt
Nu maar hopen dat hij wat sneller afschrijft dan een GS….
tymo zegt
Leuk hoor, die artikelen over Japans, Brits, Duits en Italiaans speelgoed. Maar wanneer schrijven jullie eens een leuk artikel over het serieuze werk uit Oostenrijk?
michaelras zegt
@tymo: husqvarna heb ik gehad toch ?
sonnybonds zegt
wordt autoblog nu motorblog?
sabrerator zegt
@sonnybonds:
Ja.
En Fundablog, Max Verstappenblog, Tjoenerblog en nog veel andere blogs.
Hupke zegt
Vond de v85tt nogal klein uitvallen, schermpje doet niets af en een groter scherm zou de looks verpesten. Door het verloop in de zadel kan je niet ver genoeg naar achter zitten om niet met je knieën op de cylinders te zitten.
Motor is pittig genoeg om mee te kunnen in het verkeer. Tenzij je in een groepje rijd dat nog zwaar accelereert van 80-200 kan je met iedereen mee. Tot 150 is die zelfs gewoon vlot. Het is uiteraard geen echte offroad maar een bospad kan hij zeker aan. Kan me inbeelden dat je ermee in Griekenland of Portugal passen mee doet of in Noorwegen wat lokale wegen ermee doet.
Beter dan een GS, uiteraard niet, zo’n GS heeft een betere ophanging, meer grip, accelereert sneller zit beter, is veel minder vermoeiend op de snelweg. Offroad denk ik dat je een gs r1250 eraf rijd omdat die lichter is en korter stuurt. Maar als je van het padje wil koop je toch een f800 of een tiger… en daar kan hij niet tegenop.
Ik ruil er m’n stelvio 1200 alleszins niet voor in.
michaelras zegt
@Hupke: mooie korte review, thanks. Wel opvallend dat jij de cilinders wel raakt, lange benen? (Ik duidelijk niet ;-) ) Stelvio lekker houden zeg ik!
Hupke zegt
@michaelras:
Niet bijzonder lang ben gewoon 1m91, hij is echt wel een heel stuk kleiner dan de stelvio (wat voor alles behalve zithouding een voordeel is) waar ik het zadel ook al op het hoogste moet zetten.
Gulli zegt
Nou prima hoor dat tweecilinder lijnmotoren als A2 motoren worden gezien. Op de mijne schijn je in z’n drie nog het voorwiel omhoog te kunnen trekken en met 175 over het strand te kunnen vliegen ? Niet dat ik dat ooit gedaan heb want daar ben ik veel te schijterig voor. Wat dat betreft had ik beter een echte A2 kunnen kopen denk ik ?
Dizono zegt
@gulli: kan alleen maar een Duke 790 zijn… :)
Gulli zegt
@Dizono: zoals een Spaanse oud kampioen ooit zei; “CP2 engine! CP2 engine!”
Dizono zegt
“Op de A4 tussen de file door rijden is met beiden gewoon een kwestie van opletten en je zijkoffers thuislaten.”
Kwestie van koffers die niet breder zijn dan je spiegels toch? Niet dat ik er ervaring mee heb, gooi op vakantie hoogstens twee rolletjes achterop.
mpc007 zegt
Is de Aprilia Dorsoduro 900 geen betere optie in dit segment? Ook een V-twin, met meer vermogen, en nog goedkoper ook.
hape zegt
Mooi spul Moto Guzzi. Klein beetje lomp, weinig onderhoud, cardan….en als het al nodig is dan is het sleutelen ook nog eens erg eenvoudig.
Wendbare karaktervolle fietsen. Verwacht geen racemonster maar door het brede koppelbereik en het wendbare karakter veel sneller op b-wegen en bergweggetjes dan ze zou vermoeden op basis van het vermogen.