Eerder dit jaar kwam in gelimiteerde serie de Volvo V60 D5 Twin Engine op de markt. Feitelijk een teruggeschroefde D6 Twin Engine, voor dezelfde vanafprijs als de D6 maar met een zeer rijke standaarduitrusting. Nu blijkt die D5 Twin Engine toch wat minder gelimiteerd.
En die mosterd dan? Dat heeft alles te maken met de eerste dag waarop de D5 Twin Engine, leverbaar als Momentum, Summum en R-Design, leverbaar wordt: 1 januari. De dag des onheils voor alle stekker-hybrides in Nederland. De dag waarop hun hogere aanschafprijs niet langer beloond wordt met slechts 7 procent bijtelling, maar ruim het dubbele: 15 procent.
Toch is het geen onverstandige zet van Volvo om juist nu met goedkopere plug-inhybrides te komen. Natuurlijk hadden ze dit jaar al graag meer Twin Engines verkocht, maar de productieruimte is nu eenmaal beperkt en vrijwel de gehele oplage ging al naar Nederland. Nu hebben ze dus flink wat D5’jes kunnen slijten zonder daarbij al te veel in te leveren op inkomsten. Nu plug-in hybrides plots minder aantrekkelijk worden, komen ze alsnog met een goedkopere variant, die tot wel 5000 euro voordeliger is dan voorheen. Lang niet genoeg om de verdubbelde bijtelling te compenseren, maar wellicht genoeg om toch nog een handjevol plug-in hybrides te kunnen slijten aankomend jaar.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.