Een vooroorlogse machine waarmee record na record werd gebroken. Maak kennis met de Mormon Meteor III van Ab Jenkins.
Ab (David Abbott) Jenkins was een Amerikaan met een snelheidsverslaving. Met zijn omgebouwde Duesenberg Model J toog hij regelmatig naar de zoutvlakten van Bonneville om de teller uit te laten lopen. Dit model was echter niet sterk genoeg om een Curtiss Conqueror V12 vliegtuigmotor (750 pk) te herbergen, maar dat was wel Jenkins wens, dus liet hij door Augie Duesenberg in Indianapolis een nieuwe bolide bouwen. Een waar zijn Curtiss Conqueror-blok wel in paste. Voor de volledigheid: deze tor had een cilinderinhoud van 25,7 liter.
Ab noemde zijn creatie de Mormon Meteor III. ‘Mormon’ vanwege zijn levensstijl, ‘Meteor’ vanwege de, nou ja, die snap je ook wel.
Zijn oorspronkelijke plan was om twee Curtiss Conqueror-blokken in de 6,4 meter lange creatie te lepelen. Kijken we niet echt van op, aangezien Mormonen graag meer dan één van iets hebben. Het werd uiteindelijk toch een enkel blok, voorin geplaatst en gekoppeld aan een drietraps transmissie. De body was gestroomlijnd en ten opzichte van de Mormon Meteor II werd er een gesloten cockpit gemaakt, met daarachter een grote vin voor stabiliteit op hoge snelheid. De hogesnelheidsracer werd op speciale banden van Firestone gezet, en woog in totaal 2,177 kg. We weten niet of dat met of zonder gevulde tank van 424 liter is.
De auto werd in 1938 opgeleverd in de kleuren oranje en blauw – de tinten van sponsor Firestone Tire & Rubber Company – en maakte zijn debuut op de Indianapolis Motor Speedway. Niet lang daarna pakte de auto op de Bonneville zoutvlakten het record op de 100 mijl, waar een gemiddelde snelheid van 275,68 km/u werd genoteerd. In de jaren erna zou de snelle mormoon nog talloze endurance records breken, tot aan 24 uurs-races toe.
De Mormon Meteor III resideert momenteel in het Price Museum of Speed in Salt Lake City. Daar werd hij onlangs onder het stof vandaan gehaald om bij Jay Leno’s garage op visite te gaan. Leno maakte er een informatief filmpje over, zoals alleen Leno dat doet. Hij mocht er zelf ook even in rijden.
trident zegt
met die baggerbanden komt ie niet ver
406_v6 zegt
@trident: Hoezo baggerbanden??? Voor die tijd zéér vooruitstrevende techniek.
trident zegt
@406_v6: u leeft graag in het verleden?
406_v6 zegt
@trident: Vroegah was alles beter toch?? Ben wel realist, maar om nu gelijk maar te roepen dat het “baggerbanden” zijn…. beetje kort door de bocht.
trident zegt
@406_v6: firestone is nog steds bagger hoor
raym zegt
@trident: heb je het filmpje wel gezien. Orginele banden zijn ee niet meer. De orginele banden die er toen onder zatten zullen echt wel geschikt zijn geweest
mashell zegt
Hey, zulke wielen zitten er ook onder die Citroen Cactus Luchtkasteel.
En om te verhinderen dat ik BMW fanboys op m’n dak krijg, ze zitten inderdaad ook op de BMW i3.
Hupke zegt
Prachtig, gewoonweg prachtig. Belachelijk wat ze toen gemaakt hebben als je er als moderne mens op terugkijkt. Maar prachtig om zo’n uit de hand gelopen hobby te zien.
En eigenlijk zelfs toen wist men beter. Als je bij de auto-unions en de benzen gaat kijken.
almera-ga16det zegt
Met die 3-yraps automaat ook niet
406_v6 zegt
@almera-ga16det: Waar heb jij vandaan dat het een 3-traps automaat zou zijn?? Er zit gewoon een handbak met 3 verzetten in.
E34M5Touring zegt
Wat een apparaat! Balls the size of watermelons als je met zo’n ding zo hard durft. Discovery had een docu over Campbell en Segrave. Leren pet op en gas met die zooi! Vaak buj te bange
gtwillem zegt
Schitterend, ik had het Jay Leno filmpje al gezien (sowieso een aanrader voor elke petrolhead). Ziet er een stuk moderner uit dan zijn geboortedatum doet vermoeden. Kleurstelling is misschien een ideetje voor de komende 991 GT3 RS?
henkhupelschoten zegt
Ik vind hem best wel vet
moveyourmind zegt
Wauw! Wat een gaaf apparaat! Alleen al van dat geluid van die dikke vliegtuigmotor krijg je kippenvel. Mooi ook om te zien hoe de luchtvaartindustrie als inspiratiebron heeft gediend (de cockpit, de gestroomlijnde wielkasten enz.). Dit is toch wel even een stuk indrukwekkender dan die F1 auto’s van nu.
styns zegt
@moveyourmind: verdomd als het niet waar is!
cthijs zegt
Was hij van plan te gaan om in het donker over de zoutvlakte te gaan ? Waarom koplampen
dikdraak zegt
@cthijs: Als je de tekst had gelezen wist je dat dit monster ook als enduranceracer werd gebruikt.
cthijs zegt
@dikdraak: ik heb het wel gelezen maar in het verhaaltje staat dat hij gebouwd is voor een snelheidsrecord op de zoutvlakte .de carrosserie lijkt mij gebouwd met koplampen erin .dus was dit toen ook al of is de carrosserie naderhand weer verandert voor andere races
dikdraak zegt
@cthijs: Een carrosseriepaneeltje vervangen en er wat lampjes inzetten is met een paar popnagels gedaan.