
Op 1 januari gaan de brandstofprijzen sky high. Dus kan het morgen zomaar eens megadruk zijn bij de pomp, op oudejaarsdag is je sap immers nog ‘goedkoop’.
Je mag hier politiek Den Haag voor bedanken, zij maakte het nieuwe belasting plan eerder deze maand definitief. En nee, daar worden echt niet alleen de oldtimerrijders door getroffen.
Dankzij een forse accijnsverhoging stijgt de benzineprijs namelijk met 1,5 cent per liter. Diesel krijgt 4,5 cent bovenop de literprijs en LPG spant de kroon, met een stijging per liter van dit 9 cent.
UnitedConsumers zette de prijsstijging even in een grafiekje:
Naast de accijnsverhoging, moeten we namelijk ook nog eens 21 procent BTW over de literprijs gaan betalen. UnitedConsumers rekende uit dat van elke liter benzine bij de aanstaande megaprijzen 60 procent richting staatskas gaat, bij diesel is dat 40 procent en bij LPG 35. De verwachting voor 2014? 10 miljard aan brandstofmoneys voor de overheid.
Pomphouders in de grensstreken zijn hiermee het zwaarst de sjaak. Want waarom nog even in Nederland pompen, als je over de grens in Duitsland je sappie voor veel minder kunt opslurpen?
Foto via Autojunk.
Ik ga straks mijn ov-chipkaart aaien
@MAB: same here!
@MAB: gelukkig ben ik een student! Gratis met ov door de weeks en met de auto in het weekend, helemaal toppie!
@bollegek: Ik dus ook, alleen in de zomer pak ik de auto (weekenden)
@MAB: Ik ga al met de NS naar mijn werk. Ik hou per maand min. € 275 a 300 over.
@heidi: zonder korting? Vind eerlijk gezegd de trein ook hartstikke duur zonder korting. Een zuinige auto kan volgens mij het zelfde, ligt er trouwens aan hoe ver je reist.
@MAB: Rdam – Schiphol, reiskosten € 420, NS € 99. Dus ik hou genoeg over, is niet te doen met geen enkele auto.
@heidi: Mijn rit naar Amersfoort is met mijn auto anders voor de helft goedkoper, maar gelukkig heb ik ook mooi een studenten-ov.
Anders was ik hoe dan ook met de auto gegaan.
Ben benieuwd wat voor een auto jij rijdt, dat het niet goedkoper is als met de trein.
Overigens scheelt dit mij een half uur op de 1h15m totale reistijd met het OV.
@kakhead: De rit naar Amersfoort is trouwens vanaf Apeldoorn.
mijn huis -> apeldoorn cs -> amersfoort cs -> amersfoort vathorst.
@MAB: treinblog.nl…
@Svenska_Aeroplan_AB: Kijk maar uit dat jij daar straks ook niet op kijkt als de prijzen zo door gaan.
Blij dat ik niet meer in Naailand woon
@arii: Goed bezig, Kan je ons nog wel glijmiddel opsturen want over 2 dagen worden we nog harder genaaid.
@MAB: er bestaat geen glijmiddel in de wereld die jullie zal helpen ben ik bang. Autorijden wordt gewoon net als vroeger, exclusief, luxe en alleen voor mensen met centjes.
@arii: Ik denk dat je daar gelijk in hebt, niemand die een knik geeft, alleen beetje geklaag hier op een blog. Denk dat we het allemaal wel prima vinden anders zouden mensen wel de straat op gaan.
@arii: waar woon je dan nu? Syrië? Afghanistan?
Ik moet gelukkig regelmatig in Nijmegen zijn. Vorige keer in Kranenberg (DE) getankt voor €1,50. Had nog 200ml benzine over haha! Tank nu ongeveer de helft van de benzine in Duitsland.
Ps ik woon bij Rotterdam in de buurt
Ik tank alleen maar in Belgie voor 1,489 per liter dus dat scheelt aardig wat op jaarbasis.
Wachten op de eerste smokkelaars van peut.
@sandniggah: ik vroeg me al af wat die tankauto deed op de hoek van de straat… hahaha
Wauw ongeveer 50 cent sparen..Ga gelijk tanken…Oh nee.
A-so-ciaal!
@douwe: Wat voor shawl?
Woon vlakbij de grens, omrijden loont nu al, word alleen maar meer. Wel kloten voor de pomphouders hier, maar ben een dief van mijn eigen portemonnee als ik het niet doe.
Nou ik denk dat ik straks maar even naar het mooie Duitsland ga, gezien ik nog net met mijn tank de grens kan halen. Even helemaal vol gooien, boodschappen doen en weer vrolijk naar Nederland tuffen.
@bassen: gewoon in duitsland gaan wonen, hast du nergens mehr last von.
Ik geloof dat ik hem 2 maanden gelden met een volle tank heb weg gezet voor dat ik met vakantie ging en kom pas over 1 maand terug. Dan heb ik vast 3 euro bespaart yuppie…. Hahaha
Klootzakken, dat bunt ze
Pfff, als je het zo moet winnen…. Tijd om dat hok de deur uit te doen dan.
Ik gooi twee keer per week mijn tank vol met diesel. In het nieuwe jaar betaal ik dus bijna 200 euro meer belasting over mijn brandstof. In ruil daarvoor gaat wel de straatverlichting weer aan? Top hoor dat kabinet Rutte.
Vreemde vorm van ‘bezuinigen’ van dit kabinet, ons voor de tekorten op te laten draaien.
Volgens mijn bescheiden mening betekent bezuinigen minder geld uitgeven, zo simpel is het.
Maar wij, de lafaards accepteren het gewoon weer.
Die paar euro verschil per tank doet me weinig, ga ik dus ook niet voor in de rij staan.
Lekker in Belgie tanken dan pak ik meestal ook nog eens een wittepomp dan tank je nog goedkoperder.
Bezuinigen is gewoon dat wij meer moeten betalen. Probleem is alleen dat wij Nederlanders al kaal zijn geplukt en het niet meer kunnen betalen.
@Alfarobert: Je mag gaan klagen waar de crises is begonnen en veroorzaakt en netjes is betaald van belastingcentjes op die manier hebben we netjes geld overgemaakt over de grote plas.
@sandniggah:
Lieve @sandniggah, je hebt daar beslist een punt, echter waar hebben we de Nederlandsche Bank als toezichthouder dan nog voor?
Dat instituut had zijn rol als hoeder voor het ongeluk moeten spelen, een instituut waar sombere figuren horen te werken met een negatieve en depressieve kijk op de economie.
Mensen die niemand vertouwen en zuunig zijn.
De parkeergarage hoort daar vol te staanmet tweedehands Volvo’s en oude Saab’s !
Procentueel betalen we over electriciteit nog steeds meer belasting dan over benzine of diesel, namelijk 78%! Zie ook Groen7: http://www.groen7.nl/we-betalen-meer-belasting-over-stroom-dan-over-brandstoffen/
Sinds 2008 is de energiebelasting al met 50% gestegen, alleen dáár hoor je niemand over.
Je tikt thuis dus ook heel wat af aan belasting, zo’n 16 cent voor elke kWh.
@widodh: Tja, mijn collega’s en ik moeten ook betaald worden. Het aanleggen en onderhouden van het elektriciteitsnetwerk moet wel van de belastingcenten gedaan worden, want je kunt met zo’n infrastructuur immers geen omzet draaien en dus geen winst maken. Met de verkoop van brandstof ligt dat iets anders…
@henrie: Onzin, volgens mij betalen we een vergoeding voor transport aan de netbeheerder en accijns. Of wilde je soms beweren dat het transporteren van electriciteit 4 keer zoveel kost dan het opwekken ervan?
Met mijn 5000km p/jaar maak ik me niet echt druk, maar het is pure diefstal wat dit kabinet en hun voorgangers gedaan hebben met dit land, de werkende middenklasse wordt maximaal leeg getrokken, ik krijg er langzamerhand schoon genoeg van! Ook het hele EU gebeuren waardoor Brussel steeds meer macht krijgt wordt ik langzamerhand kotsmisselijk van!
Het wordt tijd dat heel Nederland de straat op gaat! Dit flut kabinet moet het volk toch dienen??
We (autobloggers) zitten hier wel met zn alle te roepen dat het niet kan. Maar niemand doet er iets aan. ANWB “zei” dat ze actie gaan ondernemen, ik heb nog niks gezien. We moeten even met zn alle op een doordeweekse dag alle in/uit ritten blokkeren bij de grote steds. Even goed protesteren net zoals in Frankrijk een tijdje terug.
@Dragon
Wie maakt een FB public event aan :)
Boeien. 1.80 extra voor een volle tank diesel. Die reken ik net zo makkelijk door aan mijn klanten. Ik verschuif het probleem wel.
@ Redactie Autoblog:
Gaarne uwen naam veranderen in Januari 2014 in DroomAutoBlog……..
Zo maar gratis advies, sniff
Toch blij met m’n leasebak met tankpas!
Heb m’n voorzorgen maar genomen en vandaag al naar Belgica getuft voor een volle tank en meteen wat jerrycans erbij.
Met 24 cent korting ( vanaf 1-1 dus bijna 26 cent.. ) t.o.v. de prijs in NL word het nog bijna leuk daar aan de pomp.
Uiteraard even bij de slijter langs aan de overkant van de straat voor wat goedkope alcohol ..
waarschijnlijk bij de belgische pompen vanaf vandaag drukker, waar ik altijd ga tanken…